Ram pickupin rekisteröinti katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja velmu20, 12.11.2021.

  1. velmu20

    velmu20 1st gear

    Terve
    kävin hakeen virosta rami pickuppin ja menin sitä sit rekisteröinti katsastaan.

    mutta katsastus ukko valitti kun ei ole riittävästi lavalla kuorman sidonta pisteitä (tämä oli tiedossa että kaksi pitää lisätä että on 6kpl yhteensä)
    Mutta sit pitäisi olla kuorman sidonta pisteille todistus säädöntenmukaisuudesta ja kuulemma vielä jonkun testauslaitoksen (eli se vanha kuormakorin kiinnitys todistus ei kuulemma käy) tai sit jos kaikki ois alkuperäisiä niin valmistajalta (kuulemma maahantuojan ei kelpaa). Nii ja pitäs olla vielä joku kilpi mistä käy sidonta pisteet selville.

    Viime vuonna toin pikupin kans ja siinä oli selvää pullaa tämä eikä tämmösiä ongelmia. Tämä laki homma on kuulemma vasta tänä vuonna tullut voimaan?

    Nopeella silmäilyllä ja googlettelulla löysin tän. Mut ei tää ny kai sekään ole?

    Kuorman varmistusvoimia laskettaessa saa käyttää ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä annetun liikenneministeriön päätök- sen (940/1982) 6 §:n mukaista etupäädyn lujuutta, jos ajoneuvo on otettu käyt- töön ennen 1.1.2021.
    Lukituslaitteet, jotka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön ennen 1.1.2021 saa muutoskatsastuksessa hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2025 saakka ajoneuvoon, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön ennen 1.1.2021 vaikka lukituslaitteita ei ole testattu määräyksen 3.1 kohdan mukaisesti. Tällaisen ajoneuvon hyväksyn- nässä on esitettävä valmistajan todistus tai valmistajan kilpi vaihtokorilaitteille hy- väksytystä massasta.

    kyseinen katsastus ukko ennenkin mult kattonu ja ollut asiallinen ja mukava mut ihmetyttää kun en vaa itte täst jutust mitää löydä?
     
  2. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Porissa Kirmola Oy tekee sulle paperin. https://www.kirmola.com/

    Itsellä oli sama pari kuukautta sitten. Tuolta olen saanut jo useampaan autoon.

    Muista että lenkit pitää olla päädyissä ja keskellä (siis reunassa mutta koko lavan matkalta)
     
    velmu20 tykkää tästä.
  3. velmu20

    velmu20 1st gear

    Tietääkö kukaan lähempää tekijää? Hämeenlinnasta vähän pitkä matka lähtee kiinnityspisteiden takia ajeleen poriin.
     
  4. Jos Pori on kaukana Hämeenlinnasta päin niin sitten asia varmaan on niin.
    Eihän tuo ole kuin kullinluikaus kun sinne ajaa, vai loppuiko setelit juuri tässä kohtaa leimausta?

    Jos vaikka google mapista katsoisit ihan kuvaa niin ei se nyt kyllä kaukana ole.
    Tai sitten et vaan tarvi sitä todistusta.
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Itse vähän huonosti ymmärrän tota lakitekstiä mutta eikö tuossa puhuta lukituslaitteista eikä sidontapisteistä. Kannattaa nyt varmistaa toisestakin konttorista ja jos tuonne kirmolalle soittelee niin saa varmaan ihan hyviä vastauksia mitä todistuksia tarvitaan.

    Se vanha todistuskin oli ihan järjetön. Jonkun piti vakuuttaa että se valmistajan tekemä lava on asianmukainen kuljetukseen.

    Minä laitoin oman nimen siihen ja se kelpasi. Sain kaverilta vanhan jostain chevystä ohjaamosuojan mikä kävi suoraan ja sekin piti vakuuttaa olevan asiallinen vaikka se oli joku tehdastekele. Noi ohjeet kaipaisi pientä päivitystä missä huomioitaisiin kevyt kuorma-autot.
     
    velmu20 ja Artsi Bunker tykkäävät tästä.
  6. velmu20

    velmu20 1st gear

    Kävin toiselta konttorilta myös kysymässä "Testitodistus standardin EN 12640 mukaisen sidontapisteen testauksesta"

    Tuon EN 12640 kun googlaa löytyy vähän enemmän tietoa mut juttu on ettei nykyää enää käy tuo jonkun vakuuttama. Ite aiemmat tullut itse vakuutettua että on ok joten ne on hyväksytty.

    Nykyään täytyy olla jonkun oikein testauslaitoksen hyväksyntä.


    Ja kuules aulis me kaikki emme ole eläkeläisiä joilla ei ole elämässä muuta kun ajella pitkin maakuntia. Poriin on reilun 2h matka suuntaansa.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minkä vuotinen Rami on kyseessä?
     
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kysy raskone Hämeenlinnasta. Jos sieltä ei saa niin varmaan osaavat kertoa mistä saisi.
     
  9. velmu20

    velmu20 1st gear

    Soittelin jo raskoneelle. Eivät tee, kysyin myös sillon vinkkiä kuka tekisi niin sanoivat HF autohuolto mutta sinne kun soitin ei puhelimeen vastannut henkilö osannut sanoa ja sanoivat että soittavat tänään viimestään takaisin. Soittelen sinne huomenna uusiksi...

    Toi on 2000 vm. Mut mul on myös f250 2001 mikä myöskin pitäs rekisteröidä suomeen, tulee varmaa sama tappelu siinä.
     
  10. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tollein lukee skal: n sivuilla. Tuon mukaan ei koskisi 2005 ja alle olevia autoja?? Kysy skal:lta lisätietoja tai sieltä kirmolalta.

    https://www.skal.fi/fi/ekuljetusyri...armistamisen-maaraykset-muuttuvat-huhtikuussa

    Kuormakorin kiinnittämisen hyväksyntä
    Kiinteän kuormakorin kiinnityksen hyväksymisen yhteydessä tulee toimittaa kuormakorin asennuksen tehneen tahon todistus, josta käy ilmi, että kiinnittäminen on tehty perusajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.

    Jos auto, johon kiinteää kuormakoria kiinnitetään, on otettu käyttöön ennen vuotta 2005, voidaan kiinnitys hyväksyä rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa myös kuormakorin asennuksen suorittaneen tahon antaman todistuksen perusteella ja riittävä kiinnitys todeta vanhan kuormakorimääräyksen mukaisilla vaatimuksilla.
     
  11. velmu20

    velmu20 1st gear

    Kuormakorin kiinnitys on hyväksytty mutta sidontapisteet aiheuttavat tämän ongelman. Mutta soittelen huomenna kirmolalle asian tiimoilta.

    Kuormanvarmistuspisteet
    Kappaletavaran kuljetukseen valmistettu kuormakori tulee varustaa kuormanvarmistuspisteillä, joihin voidaan varmistaa kuormatilan kantavuuden suuruinen kuorma. Niiden tulee täyttää standardin SFS-EN 12640:2019 vaatimukset. Standardin vaatimuksista kuormanvarmistuspisteiden määrästä ja lujuudesta saa poiketa tietyissä erikseen mainituissa tapauksissa, tai jos kuormakorin kantavuus on enintään 2 000 kg.
     
  12. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Mitä tuo tarkoittaa? Eihän ramissa tuo ylity? Miten saa poiketa? Ennen oli helppoa, kun alkuperäisten lenkkien väliin laittoi ketjingin (puolelta toisella) kinni niin tuli heti kerralla kiinnityspisteitä tarpeeksi lisää.
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Käytin oman gen2 Ramin leimalla muutama viikko sitten, hylsy tuli puuttuvasta kuormakorin etulaidasta.
    Vaihtoehtoina oli asentaa lavan etureunaan se kaari/verkko, tai hommata todistus sidontalenkeille.

    Pulttasin kaaren hytin taakse ja sillä sai leiman, liekkö se olis tässä aloittajan tapauksessa mahdollista? Varmaan helpompi se kaari asentaa kuin lenkit todistuksineen...
     
  14. T5

    T5 Gearhead

    K-A Rami? Riittikö oikeasti siis pelkkä kaari?

    Itsellä ainakin siinä kaaressa piti olla se seinämä, joka estää sen tavaran tulon hyttiin. Olikohan siinä joku 3cmx3cm maksimi silmukkakoko tms? Ja tähänkin vaati sen todistuksen, minkä ennen itse pystyi allekirjoittamaan.
     
  15. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Etuseinä vaatimus on poistunut. Kuormalenkeille on tullut samaan aikaan toi uusi säädös, joka on niin hankala että sitä ei yksikään katsastusasema tiedä miten oikeasti toimia sen kanssa.
    Kun kantavuus on alle 2000kg se on vielä tehtävissä mutta jos yli 2000kg niin sitten meneekin tosi hankalaksi.
     
  16. T5

    T5 Gearhead

    Koskeeko tämä kaikkia autoja vuosimalliin katsomatta?
     
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Etuseinää ei tosiaan tarvitse mutta sitten tarvitsee hyväksytyt sidontapisteet, joten helpompi on laittaa se kaari.

    Ja selvennyksenä siis kyllä tuossa minunkin kaaressa verkko on. Torista sen ostin ja mitään papereita ei sen kanssa tarvinnut.
     
  18. T5

    T5 Gearhead

    Elikkäs siis....
    JOS ei laita etuseinämää, on tuo taistelu sidontapisteiden kanssa edessä? Mutta jos etuseinämän laittaa, homma menee samanlailla kuin ennen?
    Entäpä vanhemmat kuin - 82 (vai mikä se vuosimalli oli, milloin sitä seinämää alettiin vaatimaan)? Tarviiko niihin nyt sit mitään vai miten niiden kans menee?
     
  19. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Väliseinää ei tarvita enää lainkaan näissä kevytkuorkeissa. Kiinnityspisteet täytyy olla aina joka tapauksessa, niiden hyväksyttävä kiinnitys meni samalla vaikeemmaksi.
     
    T5 tykkää tästä.
  20. mcmies

    mcmies Gearhead

    Suhteellisen sekava tuo Traficomin uusi kuormakorimääräys, mutta minäpäs koetan sitä tässä nyt avata.

    1. Väliseinävaatimus tosiaan poistui, sitä ei enää vaadita. Se ei kuitenkaan ole mikään vaihtoehto sidontapistevaatimuksille, jos joku katsuri on tällaista väittänyt, puhuu pööpöjä.

    2. Sidontapisteille oli aikaisemmassakin kuormakoripäätöksessä (940/1982) lujuusvaatimus, lattiassa olevien sidontapisteiden osalta se oli 5 kN. Tätä ei kuitenkaan käytännössä ikinä testattu, vaan kunhan joku vakuutti kautta kiven / kannon, asia oli sillä hyvä. No sitten joku Traficomissa heräsi siihen, että eivät nämä vakuutukset perustu yhtään mihinkään, ja ryhdyttiin vaatimaan kuormakoripäätöksen mukaisten vakuutusten perustumista testituloksiin.

    3. Uudessa kuormakorimääräyksessä lujuusvaatimus sidontapisteille määräytyy alle 2000 kg hyötykuormalla niin, että suurimman autolle sallitun hyötykuorman täytyy pysyä kiinni niillä sidontapisteillä, jotka autossa on. Jos hyötykuorma on esimerkiksi 1200 kg (jenkkipickupeissa se on useimmiten öpaut tämän verran) ja sidontalenkkejä on 4 kpl, yhden lenkin täytyy kestää 1200 kg / 4 = 300 kg.

    4. Lujuusvaatimuksen voi osoittaa myös laskennallisesti, mutta laskennan täytyy koskea kokonaisuutta lenkin kiinnityksineen, eli pelkän lenkin lujuuslaskelma ei riitä. Vaihtoehtoisesti voi testata, eli kuormittaa standardin 12640 mukaan määräytyviin suuntiin.

    5. Jos auto on otettu käyttöön ennen uuden kuormakorimääräyksen voimaantuloa, siihen voi soveltaa myös vanhan kuormakoripäätöksen vaatimuksia. Mutta vakuutuksen pitää tässäkin tapauksessa perustua testituloksiin. 5 kN per lenkki on enemmän kuin mitä jenkkipickupeissa uuden määräyksen mukaan tarvitaan ja myöskin niin paljon, että alkuperäiset lenkit eivät sitä kestä. Näin ollen on järkevämpää mennä uuden määräyksen vaatimuksilla.

    6. Uutta määräystä voi soveltaa myös vanhan päätöksen voimassaoloaikana käyttöönotetuissa vekottimissa, eli väliseinän voi poistaa.
     
    impala67, impala-63, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!