E85 käyttöiseen autoon normi bensaa ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 24.12.2021.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Voiko siis tankata väliaikaisesti bensaa jos E85:ttä ei ole asemalla tarjolla ja jos voi niin mites pidemmällä juoksulla?

    Lähinnä kun näitä viriviri vehkeitä etanolikäyttöisinä on paljon myynnissä mutta etanoliasemat hiukan harvemmassa.
    Voihan sitä tosin aina kannuihin ottaa mutta kärsiikö kone jos ajelee E85 säädöillä 95E:llä?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se riippuu siitä, miten muunnos on tehty. Jos on flexfuelanturilla, niin pitäisi toimia molemmilla ja kaikilla sekoituksilla siltä väliltä. Tehdastekoiset on näitä, mutta on rakennettujakin noin tehtyinä.
     
    White Elemant ja ihka tykkäävät tästä.
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Ei ole flexfuel antureilla tai ainakaan ei myyjä ole mitään siitä maininnut tekstissään.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Etanolimuunnoksia voi tehdä monin tavoin. Lisäboxit kai yksinkertaisimmillaan vain lisäävät suuttimien aukioloaikoja alkuperäisen moottorinohjaimen asiasta mitään tietämättä. Tekevät lisäksi joitakin temppuja kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Se miten nuo yhdessä toimivat, on tapauskohtaista. Kokeile jossakin, missä voit normalisoida tilanteen kanisteriaineilla, jos ei sattuisi toimimaan.
     
  5. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    En koittas jos on pelkälle viinalle säädetty ainakaan ahdetuissa vaarana että nakuttelee itsesä hajalle ja pyöriivät bensalla rikkaalla e85 säädöillä.
    Moneen ohjaimeen voi tehdä katkaisijalla karttojen vaihdon tällöin ei vaan voi käyttää sekoitusta noiden väliltä

    Tämä lähinnä jos e85 muutoksessa ennakoitakin nosteltu
     
    White Elemant tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Etanolilta bensalle menee rikkaalle päin, joten ei todennäköisesti tee muuta säätöalueen loppuessa kuin bensanhajua ja kaikkein pahimmillaan lykkää mustaa putkesta. Just nyt on optimaalinen keli kokeilla. Ei tuu ehkä vedettyä ihan täysillä, joten moottoririkko ei ole kummittelemassa nakutuksen takia.

    Kysyjä olisi toki voinut kertoa enemmän pelistään. Kaasarivehjes se tuskin kuitenkaan on. Ne ei oikein sopeudu ja kaasarilla E85 koostumuksen vaihtelukin on haaste. Etanolin määrä saa vaihdella 70 ja 85 prosentin välillä, joka on "tosi monta suutinnumeroa" seoksissa.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kysyjällä ei ole pelia ollenkaan.
    Taitaa olla myynnissä sellainen peli.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No sitten kyselee myyjältä.
     
  9. ihka

    ihka 2nd gear

    Joo myynnissäpä hyvinkin mutta kun haluaisi käyttikseksi mutta E85 rajoittaa käyttöä hiukan.
    Ei olis tarkoitus polettaa 95E:llä mut kunhan pääsis paikasta A paikkaan B. Enemmän ahtoa ja ennakkoa sitten E85.
     
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Ei.
     
    CCZ28, J.J., Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. ihka

    ihka 2nd gear

    ^sai eniten tykkäyksiä?
     
  12. 3964

    3964 3rd gear

    Tuo e85 on ongelmallinen käyttiksessä jos ei ole flexfuel,saatavuus on vähän niin ja näin paikoitellen.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    JOS on tehty semmoisella ruiskun ohjauksella, johon pääsee tekemään muutoksia, niin flexfuel anturi on satasen luokkaa oleva lisäys. Vaikka moottori olisi tehty E85 huomioiden ja ahdettu, niin voi kikkailla vaikkapa sytytysennakoilla seoksen laihennuksen lisäksi, jotta pääsee siirtymään seuraavalle E85 asemalle bensan voimin.

    Omassa rakennussarjassa on 3 kpl 20 litran polttoainekanistereita. Ei niinkään, etteikö mökille pääsisi huolella reitin valitsemalla (60+ litran tankki, 25 litran kulutus), mutta auta armias, jos se asema on "kuivana" viinabensasta. Mökillä ei sitten ajella enempiä, koska lähin asema on 40+ kilsan päässä ja viinabensa on siellä premiumhintaista.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuo riippuu paljon miten on säädetty. Jos lambdakorjaus pois käytöstä, niin äkkiä nokeaa tulpat ja ohentaa öljyt. Yli paksu seos sitten kyllä estää tehokkaasti nakutusta joten sen vaara lienee pieni, ja täyskaasulla lienee menevän jopa niin paksulle ettei enää palakaan kunnolla.

    Jos taas lambda korjaukselle on jätetty vaikka 30% säätövaraa osakaasu ajoon niin se riittää siihen että seos siirtymällä pysyy riittävän lähellä, ja ongelmaksi jää enää oktaaniluvun aleneminen. Harvoin kyllä osakaasu ennakkoja niin tiukalle viriautoissa säädetään että se vaurioita aiheuttaisi kunhan ajaa pintakaasulla.

    Sitten pitää muistaa vielä se että aika pienikin määrä bensaa laimentaa viinaa vielä tankkauksen jälkeenkin, joten ei kannata kovin polkea vielä ensimmäisellä viina tankillisellakaan.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ja saattaapa huuhdella öljyt sylinterien seinämistä.
    Periaatteessa noin se menee. Käytännössä jos tulee esim. peräkkäin useampia kylmästartteja liian rikkaalla seoksella voi rikkoa lambdan tai lambdat ja sit ei enää tee lambdakorjausta. Tällainen(kin) tapaus on tullut vastaan.
     

Kerro tästä muillekin!