Automaatti vs manuaali juputustopikki!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Volvo_5.7, 31.12.2021.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Omia kokemuksia duuniautojen lisäksitf 727, th 700, Aisin ja nyt 7 vaihteinen kaksoiskytkin ZF kun tuohon roppeloon ei muuta lootaa saanut, tosin alkaa olla omat ajot ajettu.Työkäytössä oli Dodgen Ram- jeeppi, muutama Blazer, jokunen Chevyn pick up, mm. ss 454, yksi talvi vierähti Wagoneerin puikoissa, siinä väkivahvan 350 dx koneen perässä th 400, Fordin ltd- puukylki jne.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead


    Emmäätiä, samaapa nuo täälä meinaa. Lopputuloski on ollu "tyydyttävä".
     
    max tykkää tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ainii joo paitsi ei pysty heijaamaan ku se on niin hidas vaihtamaan, eikä saa myöskään huomata vikoja huollossa jossei asiakas niistä ite reklamoi.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Automaatti. Ajelen autoilla vain silloin kun moottoripyörä ei sovellu. Ja autoilla kaupunkiajoa enimmäkseen. Sen mitä olen nyttemmin manuaalin ääreen itseni sijoittanut (autot), niin huomaan, että ei se enää oikein toimi. Tuppaa jäämään "joku pykälä päälle" pitkäksi aikaa (rouvan auto kertoo, milloin pitää vaihtaa, mutta ei vaihda itsekseen). tai sitten sammutan auton pysähtyessä...

    Mut annas olla kun on vaihdepoljin ja käsikytkin, niin jo toimii.
     
  5. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Fairlane manuaalilla,Rambler manuaalilla (hienoutena synkronoimaton ykkönen),Hudson -46 manuaalilla (oli jo AMC sovitteinen 727 menossa alle,mutta manuaali voitti),Magirus 6x6 oli manuaalilla.Mutta Econoline -74 onkin sitten automaatilla ja saa jatkossakin olla.H-D -42 manuaalilla ja tietysti jalkakytkimellä + tankkivaihteella.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  6. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Eikös nuo väkisin vahdettavat nostettu museon hyllylle jo 30 luvulla? Vähän päästä vuosisata täynnä siitä kun tekniikka voitti.
    Jos joku haluaa veivata jotain keppiä käsissään niin se on hänen oma asiansa.
    Minun mielestä aika homoa
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Automaateissa on eroja. Kun enimmät ajot on tullut ajeltua mopsin 904:llä joko semmoisella, mikä ei vaihda alaspäin kuin lappu lattiassa tai sitten se uudempi, joka osaa osakaasu 3->2, niin joku aatamin aikuinen C6 osaa hämmästyttää sivistyneellä käytöksellään…
     
  8. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kasarin alkupuolella tehtiin projektia kaverille, GT coupe taunus 72 V6 2,0. Korityöt, alustan massaus, maalaus ja lakkaus punaisilla kiteillä, sisustan siivous ym. Kone oli pieni v6 joka vaihdettiin hyväkuntoiseen samankokoiseen. Vaihteisto oli normi manuaali 4v, vakio perä ei lukkoa. Jostain kolari Granadasta olin hankkinut hyllyyn C4 automaatin ja turbiinin, ihan mielenkiinnosta ns. hienompaa tekniikkaa kohtaan.
    Hansen racingin luettelossa oli kaavio kiihtyvyydestä normaalisti valoista lähtiessä ja kuinka vaihtamiseen käytetty aika syö matkaa. Kaikki tämä oli uutta, siihen aikaan ikää ja kokemusta ei vielä ollut yhtä tutun A bodyä slantilla ja automaatilla lukuun ottamatta.

    Auto valmistui, leimattiin ja meni ajoon, kaikki toimi kuten sovittiin.
    Tarkkaa aikaa en muista mutta kaveri tuli takaisin ja halusi että vaihdetaan se manuaali takaisin; helppo homma samanlaisia autoja oli pihassa, jopa sama laatikko oli tallessa. Pari iltaa myöhemmin kaikki valmista, 4v manuaali poistui pihasta, en sen enempää sitä miettinyt.

    Taas muutamia kuukausia myöhemmin sama kaveri tuli takaisin ja kertoi että ei saa tolkkua kulutuksesta litraa/100 km kun oli pitänyt alusta saakka kirjaa kuiteista ja mittarilukemista. Auto oli kaikinpuolin kunnossa ja mitään vikaa ei ollut muualla kuin omistajan päässä, oli sokeasti uskonut kaikki lukemat mitä mittarit näyttää ja kuitissa lukee. Ajatteli että korjaantuu jos vaihtaa alkuperäisen kokoonpanon takaisin, mitään ei missään vaiheessa kertonut laskuista tai muista epäilyistä asian suhteen. Kulutus tuskin muuttui laatikon vaihdossa, sai hämmentää keppiä ihan niin paljon kun mieli tekee.

    Sillon riitti energiaa kaikenlaiseen turhaan työhön, opetuksena että älä usko mitään mitä joku sanoo.

    "Everybody lies"; Dr House
     
    Inlinee tykkää tästä.
  9. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Onhan noissa toosissa eroja.
    Joissain en huomaa vaihtoja ja jotkut katkoo niskat.
    Mutta silti se kisakiree 727 on parempi kuin yksikään manuska.
    Ite olen sen ikäinen jäärä että muistan ajan kun kaikki jenkki autojen perus varusteetkin oli kapitalistista hapatusta.
    Automaattilaatikko
    Jarrutehostin
    Ohjaustehostin
    Muista himmeleistä puhumattakaan.
    Vuoden 93 jälkeen en ole vaihdetta vaihtanut väkisin.
    En hyppinyt jarrulle koko painolla.
    Enkä vääntänyt ruoria kuin kipparikalle.
    En veivannut ikkunoita.
    En säätänyt tuolia käsin.
    En hikoillut autossa.
    Enkä myöskää palellut kuin euroritsoissa.
    Aika ot mut tää on mun mielipide. Pidetään ne kytkimet siä museossa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Totta, oma c- koppainen oli kuin eri auto, kun 727 shiftattiin.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ihan varmasti joku alitehoinen bensakutonen kuluttaa enempi mehulingon kanssa kuin manuaalin kanssa.
     
  12. Camembert

    Camembert 1st gear

    Muncie M22 ilman muuta. Sitten vain opiskelemaan vaihteiden väliset kierroserot, ja voi unohtaa kytkinpolkimen (lukuunottamatta paikaltaanlähtöä)

    Nuorna miehenä oli BelAir Powerglidellä. Joskus kaipaan, joskus en.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  13. Ducky-13

    Ducky-13 Gearhead

    Ite ajan mielummin manuaalilla.
    Jo toka jenkki oli sbc + m21.llä ja sen jälkeen ei ole halua ollut siirtyä mummo ankan ajotyyliin.
    Toki varttimaillilla jäädään jälkeen, mut mutka radalla tilanne onki toine.
    Onneks nuo jenkkilässäki on vihdoin ymmärtäny manuaalin hienouden ja näitä ruvettu laittamaan vanhoihin autoihi koko ajan vaa enemmä.
    Onneks sielläki on ymmärretty, et autoilla voi pitää muutenki hauskaa, ku varttimailin verran ja alustan osiin on ruvettu panostamaa rata-ajoja varten.

    ..ja sitä paitsi, en muista ikinä kuulleeni "ei vittu, automaatti cool!!!"
    Toisin päin monestikkin
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Just olin funtsimassa, miten saisin turboslantsixin perässä olevalle Transco2 -kitatulle välitetyksi oikeaa sanomaa. Progressiivinen FORD auton kaasuläppä näyttää pääsevän rooliin. Jos ei auta, niin plan-B on ylimääräisellä turbon kellolla edeltä työnnettävä kikkari vipu ja plan-C ittestään pitenevä kikkarinvipu joka muuttaa laatikon toimintapisteet. Alipainemodulaattori olisi niiin paljon helpompi.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen vuosikymmenien mittaan tutustunut muutamiin satoihin jenkkiautoharrastajiin, enkä tunne yhtään, joka ajaa mutkarataa, eli ei voine yleistää.
     
  16. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Isolohko ja manuaali..ei huono sanos Jorma Uotinen...
     
    Inlinee tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Omituista. Kyllå mä oon jenkillä vetänyt kaasu auki kurvissa ja tiedän monta, jotka on tehnyt samaa tai ainakin haluaisi tehdä niin.

    Hyvää parempaa uutta vuotta!
     
    hantta tykkää tästä.
  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kovimmat sporttitykit olivat manuaaleja jo tehtaalta ja automaattia ei tarjolla. Kuten Corvette ja Viper.

    Mulla kaikki kolme autoa ovat manuaaleja. Moottorisaha, ruohonleikkuri ja lumilinko ovat puoliautomaatteja, ja sen vielä kestää joten kuten.

    Eka Camaro oli auto ja en tykännyt ollenkaan. Calillaciin yms sopii tomaatti hyvin muttei sporttiautoon. Ärsyttää se turbiinin luisto ja se että laatikko tekee sellaista mitä kuski ei aina halua ja ei tee aina sitä mitä kuski haluaa. Tämän päivän automaatti on varmasti hieman eri kuin vintage mutta ei silti innosta minua yhtään.

    Yksi makeimpia manuaaleja olivat aikoinaan 70-80 luvulla takaveto Tojotien laatikot, keppi oli jämy ja pystyi vaihtamaan nopeasti, koneessa vaan olisi pitänyt olla enemmän voimaa jotta olisi ollut tosihauskaa. Talvella kuitenkin mentiin aina sladissa ja kepakkoa hämmentäen.
     
    hantta tykkää tästä.
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itsellä oli ajossa 80-luvun lopussa Datsun 160 j 4d 1800 SSS myllyllä ja kyllä siinäkin yllättävän nopeasti pykälät vaihtui:).
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eihän siinä tarvi ees kaasulta jalkaa nostaa kun vaihtaa esim. 3-4 monta kertaa kokeiltu käyttöautos.
    Manuaali kireähkön V8 koneen jatkona olis kyllä hauska. Ehkä sellanen tulee vielä joskus hommattua
     

Kerro tästä muillekin!