Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ne onkin just ne suuttimet ja muut pa-/ Kp-öljy järjestelmän osat jotka ovat erilaiset.

    Sen reilun 10v tuli osia tuotua. Suoraan Fordilta ja muulta mitä tarvis. 2 x early '99 autoja tuli vastaan joih in ei osia saanu. Ja jenkeissä niitä kiertävät, no jobbarit kanto niitä tänne ku olivat halvempia mut täällä sai saman rahan.
     
  2. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Ihan mielenkiinnosta, että mitä osia ei saanut? Suuttimiin ite uusin o-renkaat ja tohon 15 asteiseen pumppuun(HPOP) sai kyl samat päivitykset ku 17 asteiseen, esim. Terminatorilt. Letkut stc-liittimillä oli samat ku uudemmis. Ja kaikkee muutakin PA-kamppetta Rockautolt ja RiffRaffilt tuli tilattua.
    Turboja saa drop-in mallina tilattua vaikka KC:lt tai Full Force Dieselilt useampaakin eri mallia.
    Motorcraftin kamppeita kaikki suodattimet yms peruskilkkeet
    Emmä oikein keksi mitä ei olis saanu earlyyn....

    Mä taasen oon kuullu, että hyvin kelpaa earlyt Atlantin toisellakin puolella harrastelijoille, kunhan vaan kunto on kohdallaan. Hintatasoihin en tosin osaa ottaa kantaa, voihan ne edukkaampia ollakin.
     
    Muokattu: 3.1.2022
  3. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Tämä myös kiinnostaisi, että mitkä nesteet tuonne koneeseen laittaisi. Motonetissä on speksin mukaista, mutta sitä on vain Rovaniemellä.
    Vaihtoehtoja tuntuu olevan, vihreää, keltaista, purple, oranssi jne.
    Onko kavitoinin kannalta joku parempi kuin toinen?
    Suutinkupit tuli vaihdettua, niin järjestelmä huuhdeltu vanhasta nesteestä.

    Auto 2001 7.3 Excursion.

    Esim tämä:
    Zero Long Life Yellow on etyleeniglykolipohjainen jäähdytysneste, joka ei sisällä fosfaatti-, nitriitti- eikä silikaattiyhdisteitä. Uuden patentoidun, orgaanisiin yhdisteisiin perustuvan lisäaineistuksensa ansiosta se antaa huipputason korroosionsuojan moottorin metalli- ja alumiiniosille sekä suojaa kavitaatiolta. Zero Long Lifen vaihtovälisuositus on noin 4-5 vuotta huomioiden moottorinvalmistajien omat suositukset jäähdytinnesteille. Pakkauskoko 10 l.

     
    Muokattu: 3.1.2022
  4. Heikki_00

    Heikki_00 1st gear

    Enpäs ollut noihin vuosimallieroihin aiemmin kiinnittänykkään huomioo. Näköjään nuo vikat E99 on kasattu niistä mitä on jälellä ollu ja loput uuempaa painosta.

    Ja tosiaan tuota 600hp softaa onkin tässä jo tullu naureskeltua

    Täytyy nyt vielä harkita kun ei noita pitkäkoppasia duallyjä ihan kauheasti tarjolla ole. Ja tosiaan ku tuo euro-fordi pitäis vielä saada menemään vaihdossa...
     
  5. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Terve, Olis ongelma F-250, 7,3 2002 mallinen. Ei starttaa enää ollenkaan. Ei edes yritä. Virtaa on akuissa, kokeiltu kahdella eri startilla ( uudehkoja, ja toiminta kuntoisia) CPS anturi vaihdettu, vaihteiston kyljessä oleva neutral safety Switch vaihdettu. Onko olemassa vielä joku käynnistyksen esto järjestelmä joka estää startin pyörittämisen ? Aika mystinen vika.
     
  6. Solvent

    Solvent 3rd gear

    CPS ei vaikuta starttaamiseen. Veikkaisin kuvailemasi perusteella, että virtalukko rikki. Kokeilepa antaa startille suoraan virtaa akusta.
     
    Redneck61 tykkää tästä.
  7. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    No joo, tuo tuossa itselläkin välähti mieleen. Täytyy kokeilla seuraavaksi. Ja mikä siellä virtalukossa hajoaa ? Onko se vika lukon pohjalla olevissa mekaanisissa osissa vai onko siellä joku boxi mikä kuluu loppuun ? Ei ole koskaan vielä tuollainen mennyt, olen kyllä kuullut moisista vioista.
     
  8. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Ei muuten auttanut virran syöttö suoraan akulta startin heräte virtanavalle. Vain solenoidi naksahtaa. Tämä startti toimi vielä ennen vikaa. Täytyy vissiin vielä vaihtaa toinen startti. Outoa, perin outoa.
     
  9. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Unohdin tietysti startin releen mainita, toki se nyt ei vaikuta jos syötit suoraan startille virtaa.

    Startteja on tosiaan hajonnut, mutta jos olet kokeillut ettei pelaa useammalla startilla, niin varmistu ettei kone ole jostain syystä mekaanisesti jumissa. Pyöriikö kampuran päästä kääntämällä?
     
  10. Nebula

    Nebula 1st gear

    Lokarissa oleva rele kans ehjä?
     
  11. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Mikähän rele lokasuojassa kuuluu startille ? Olisko sulla kuvaa ? Välillä tulee herätevirta startille ja käynnistyy, kylmänä. Useimmiten lämpimänä ei käynnisty.
     
  12. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Itsellä reilu 10 vuotta vanhempi bensa F-150 oireili vähän samanlailla tuossa alkuvuodesta. Auto ei startannut enää yllättäen, ei oireillut mitenkään aikaisemmin. Ei auttanut apuvirtakaan ja mentiin sitten akkukaupoille, sen vaihdon jälkeen taas pelitti. Kunnes vähän ajan kuluttua teki jälleen saman.

    Jotain valoja syttyi mutta startti ei sanonut mitään. Siinä sitten kun mittailin niin syylliseksi osoittautui plussapuolen akkukenkä. Se on sellainen malli jossa kaapeli on jotenkin valettu siihen kenkään. Päälle päin näytti ihan hyvältä. mutta kun virtaa tarvittiin, niin mitään ei mennyt läpi. Olin ilmeisesti siinä akunvaihdon yhteydessä taivutellut kaapelia ja kenkää, niin otti kontaktia paremmin ja luulin akunvaihdon auttaneen. Uusi kenkä kaapeliin ja nyt kaikki ok. Sen kaapelin toinen pää meni siihen lokasuojan releelle, uudempi diesel voi olla eri systeemi.
     
  13. Solvent

    Solvent 3rd gear

    On kirjoituksen mukaan kokeillut antaa virtaa suoraan startille, ei pelannut. Se sulkee kaapelirikot pois.
     
  14. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Ok, ymmärsin sitten väärin. Tuossa kun mainittiin, että on tuotu virta startin herätteelle niin oletin että kyse on solenoidista. Sehän oli naksunut mutta varsinainen startin vaatima virta on edelleen akulta lähtevän paksun kaapelin varassa
     
    Muokattu: 10.8.2023
  15. RokiSoko

    RokiSoko 1st gear

    Moro kaikille!

    Mustakin tuli eilen tuore Excursionin omistaja. Toisaalta olen ikionnellinen kun tällainen on ollut pitkään toivomuslistalla, toisaalta hieman pelonsekaisia tunteita että mihin kuraan mä oon käteni työntänyt. Useamman vuoden jo näitä juttujakin täällä lukenut. On kyllä hienoa nähdä että täällä on tosi tietäjiä ja apu on lähellä jos on tarvis.

    Tekniikaltaan vaikuttaisi oikein hyväkuntoiselta, olen tehnyt pienen vikalistan, yksikään niistä kuitenkaan ei ajoon vaikuttava. Ensin öljyt ja suti vaihtoon ja sit katotaan eteenpäin, pikku hiljaa..

    Kyseessä siis vm. 2001, 7.3 4wd automaatti limited. ens.rek. päivä 09/2001 eli ei rajoitinta. Perus siistissä kunnossa, vähän tekemistä. Maileja mittarissa vajaa 237 tuhatta.
     
  16. RokiSoko

    RokiSoko 1st gear

    Sellainen lisäys edelliseen että edellisellä omistajalla auto ollut vuodesta 2018 ja sanoo että hänen mielestään ei ole viritelty. Ajossa kyllä tuntuu ihan vakiolta, mutta varmuutta ei ole kun minullekin uusi tuttavuus. Saman 2018 vuoden keväältä olemassa dynolappu (eli vielä edellisen omistajan edeltäjän ajoilta), jossa mitattu n. 620Nm ja n. 247hv. Voiko olla että vakiokampe olis menettänyt vain muutaman hevosen 17 vuodessa???

    Ratin oikealla puolella on kaksi jälkiasenteista "on/off"-nappia, joissa myös pieni led-valo. Toiseen painamalla tämä valo syttyykin, mutta ei mitään tietoa tekeekö ne jotain.

    Putkesta ei tule mustaa eikä valkosta, tuore K-arvo 0,39.
     
    Muokattu: 6.10.2023
  17. JoRkKiS

    JoRkKiS Gearhead

    Eipä se järkevällä ohjelmalla mitään savutakkaan ja jos en ihan väärin muista niin omassani mikä oli (vm.2000) niin ohjelman kanssa savutusarvo oli tosi pieni. Taisi jopa olla pienempi kuin tämän hetken marsukäyttiksessä (OM648).
    Se on haastavaa jos ei ole vertailupohjaa, mutta mitä itse muistan niin vakio-ohjelmalla saa kaasua runnoa ihan tosissaan, että liikkuu siedettävästi.
    Toki ohjelmalla ei pelkästään tuoteta tehoa vaan peukaloidaan myös pedaalin arvoja niin saadaan kokonaisuus kivemmaksi.
    Jotenkin itsellä olisi sellainen olo, että vakioita ei juurikaan olisi jäljellä johtuen jo iästäkin.
     
    RokiSoko tykkää tästä.
  18. RokiSoko

    RokiSoko 1st gear

    Mites, osaisiko joku vähän avata tuon mittariston sielunelämää? Lähinnä siis kiinnostaa kuinka tarkkoja nuo mittarit ovat ja missä kohtaa viisareiden pitäis jöpöttää?

    Lämpömittarin viisari ei nouse yli 1/3 asteikolla. Lämmintä pukkaa hyttiin, mutta kun auto on uusi tuttavuus, en tiedä miten tulee käyttäytymään isommilla pakkasilla tai pakkasilla yleensäkään. Termostaatti koteloineen ja tiivisteineen näköjään vaihdettu n. 6tml sitten. Ihan kuin olisin ollut lukevinani tästä ketjusta että jengi on vaihtanut niitä 203F termostaatteja, nämä kai sitten aukeavat vähän myöhemmin ja siten pitävät lämmön paremmin koneessa. Pitää kattoa löytyiskö tietoa mikä osa tarkalleen on laitettu.

    Öljynpainemittari on heti käynnistyksestä n. 2/3 mittaristossa, eli lähempänä korkeaa kuin matalaa, näköjään kuitenkin normaalin rajoissa. Onko tämä ok?? Tässä siis pysyy KOKO AJAN, ei liiku mihinkään niin kauan kuin kone käy.

    Arvostaisin jotain kommenttia ja mietettä! :D
     
  19. Nebula

    Nebula 1st gear

    Öljyn korkeapaineellahan se koko moottori toimii ni pitää sen näyttääkki sellasia. Nou hätä.
     
  20. Nebula

    Nebula 1st gear

    Rocauton sivulta ainaki löytyy F9314
     

Kerro tästä muillekin!