Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    tekniikan maailma tekee talvitestiä lapissa ja sähköautot menee junalla sinne lappiin. Koska se on niin kätevää vissiin latailla niitä ja syödä donitsia muutaman sadan kilsan välein, niinkuin täältä on saanut lukea. Lisäksi sähköautojen määrä oli rajattu kuuteen, ettei lataushaasteet lähde ihan käsistä. Siis kuudella autolla vielä lataus lapissa jotenkuten onnistuu! Jippii!
     
    ak72, Bowtie ja three hundred tykkäävät tästä.
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Mutta kuitenkin samaan aikaan, ei tarvi odotella latauspisteen vapautumista
     
  4. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei ole ja tämä taidettiinkin todeta testissä. Tuo Ford ei osaa lämmittää akkuaan kun suunnitetaan latauspisteelle. Mutta esim. Mersu, Volvo, Polestar ja Tesla on ainakin sellaisia mitä tiedän mitkä jo osaa lämmittää akun valmiiksi pikalatausta varten kun määränpääksi laittaa pikalatausaseman navigaattoriinsa. KIA ja Hyundai ei vielä mutta tuovat ohjelmistopäivityksellä tuon ominaisuuden jossain välissä. VAG on ilmoittanut että seuraava ohjelmistopäivitys kevättalven aikana tuo lämmityksen heidän autojensa akkuihin. Lämmitetyllä akulla ladataan sitten ihan kesälukemia.

    Toimintamatka tippuu sähköautoissa pakkasella enemmän kuin polttomoottoriautoissa. Ja se korostuu lyhyessä pätkäajossa kovalla pakkasella. Tähän on kaksi syytä. Sähköautossa ei ole juurikaan hukkalämpöä tarjolla vaan se pitää tehdä primäärienergiasta.
    Toinen syy pätkäajossa etenkin, sähköauto lämpenee erittäin nopeasti, eli pätkäajo ajetaan käytännössä koko matka kabiini normaali lämpötilassa vs polttomoottoriauto. Eli energiaa käytetään paljon jotta ohjaamon lämpötila saadaan nostettua ylös erittäin nopeasti. Jos tyytyisi yhtä hitaaseen lämmittämiseen kuin polttomoottoriautoissa, säästyisi energiaa. Mutta kukapa mukavuudesta haluaisi tinkiä.

    Oman auton keräämän data perusteella autoni keskimääräinen kulutus kasvaa +20 - -20 asteen lämpötiloja vertaillessa melkolailla neljänneksen. Mutta jos ajaisin Hesan keskustassa lyhyttä pätkäajoa siten että auto aina välillä pääsee jäähtymään, voi kulutuksen kasvu olla tuplat tai enemmänkin.
     
    CCZ28 tykkää tästä.
  6. -late-

    -late- Gearhead

    Meidän auto kuluttaa kesäkelissä työmatkalla n. 15 kWh/100km, nyt talvikelissä about 20 kWh/100km. Eilen sutasin 15-20C pakkasessa kaksi lyhyttä (6km ja 12km) keikkaa niin kulutus oli jotain liki 30kWh/100km. Nämä toki auton näytöstä, mut suhdelukuina varmaan ihan alueella.

    Lisäksi akku "kutistuu" kylmässä, omassa autossa nuo muutokset on vähän enemmän kuin kuvittelin. Muuten auto pärjää tarkoituksessaan, mut jos yli 20C pakkaseen lähtee 80% varauksella ilman esilämmitystä niin tiukille menee. Nostettiinkin varausasetus talveksi sattaan rosenttiin.

    Latausnopeus on monimutkainen juttu, tuon artikkelin lopussa oli fakta-osiossa mainittu ihan järkeviä tekijöitä ja vaihteleehan nopeus kesälläkin jonkin verran. Syytä on myös muistaa ettei kaikki asemat ole samanlaisia vaikka tarrassa samat tehot lukiskin. ABC:llä taitaa olla 150kW asemia erilaisilla kaapeleilla ja kentän kuormakin voi vaikuttaa.

    Aika monessa autossa tuon lämmitysasian lisäksi myös latausstrategia (eli softa) muuttuu ajan saatossa. Volvo tais viime kesänä/syksynä päivittää OTAna autojaan. Niiden ilmoitettu latausteho ei muuttunut, mutta käytännön pikalatausaika lyheni. Myös ID-mallien osalta huhutaan että tulossa olisi päivitys jolla nopeutta kasvatetaan. Ilmeisesti myös valmistajan ilmoittama latausteho kasvaisi päivityksen myötä. Saapa nähdä miten maailma makaa vuoden päästä.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aika yleinen tapa alalla tuntuu olevan että uuden automallin/akkumallin osalta ensin rajoitetaan maksimi latausnopeutta ja usein vieläpä akun kapasiteettia. Sitten kun kokemuksia on kertynyt, lisätään nopeutta ja kapasiteettia yli sen mitä alun alkaen on luvattu. Haluavat pelata varman päälle.

    Tuo ns. akun "kutistuminen" kylmässä ei koske kaikkia autoja, vaan vähemmistöä. Tätä tapahtuu autoissa joissa ei ole aktiivista akunlämmitintä, lähinnä vanhemmat pieniakkuiset autot. Kylmetessään akkujen kennojännite laskee ja näin olle akku ikäänkuin kutistuu. Mutta valtaosassa markkinoilla olevissa sähköautoissa on akun aktiivinen lämmitys jolla akku pyritään pitämään riittävän lämpimänä.
    Toki valmistajakohtaisia erota halutussa lämpötilassa on paljon. Esim Audi ei lämmitä akkua kovinkaan aktiivisesti ellei suunnata laturille. Teslan filosofia taas on että akku pidetään ajossa ja auton ollessa latauksessa aina 11 asteen lämpötilassa minimissään. Tämä kuluttaa enemmän energiaa mutta toisaalta takaa likimain täyden moottoritehon ja regerativiisen jarrutuksen heti liikkeellelähdöstä. Jos taas auto seisoo kylmässä ilman latausjohtoa, antaa Teslakin akun kylmetä kait noin -20 asteen seutuville säästääkseen energiaa.
     
  8. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, konkreettisinta akun "kutistuminen" on pieni akkuisissa ja lämmönhallinnaltaan köpömmissä malleissa. Mulla esim. on eGolf eli ilmajäähdytteinen. Mutta tapahtuu akun sisällä muutakin kuin jännitteen alenemaa, joka vaikuttaa antotehoon ja kapasiteettiin. Toki lämmittämällä siihen voidaan vaikuttaa. Oleelliset akun sisäiset latausta rajoittavat tekijät ovat muistaakseni jännite, virta, lämpötila ja anodijännite (tai mikä se nyt olikaan). Tuo viimeinen liittyy vahvasti kennon pinnoittumiseen ja siten akun käyttöikään.

    Akun antoteho on tyypillisesti lähes koko käyttäikkunan enemmän kuin moottoriteho. Kuumassa päässä tehoa leikataan rajusti, kylmässä päässä loivemmin. Käsittääkseni myös tämä on se syy miksi "akku ei käynnisty" kun se on tarpeeksi kylmä tai kuuma. Joka on toki softallinen ominaisuus.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kruunusaari ja Inlinee tykkäävät tästä.
  10. Swinger

    Swinger Gearhead

    On ne sähköautot vaan hyviä !
     
  11. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Mikäs parinvaihtajaa nyrhii sähköautoissa? Olet vissiin samalla nimimerkillä alastomassa suomessa?
     
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tässä ottaisin huomioon että sähkö- ja hybridiautoja on ollut markkinoilla huomattavasti lyhyemmän ajan, joten se vääristää tuota taulukkoa. Ei lukenut tekstissä että miltä ajanjaksolta olisi otanta tehty, joten pensa-autojen 200k paloa taitaa olla niin pitkältä kuin niitä on vaan raportoitu. Toki tuo per 100k myytyä antaa realistisemman kuvan.

    Ja hyi olkoon kuinka harhaanjohtava grafiikka, palkkien pituudet ihan mitä sattuu.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vähän asian sivusta enkä todellakaan ole alan asiantuntija.

    Tässä tapauksessa pilkkanimikin osuisi oikeaan , eli onko tuossa kuvassa pilkut vai pisteet oikeasti kohdallaan...

    21.5 on kovin pieni numero ja sitten on hybrideillä 3,474.5

    Voiko noi nyt olla tosiaan noin.

    Ehkäpä. Sit tarkastamaan lähdettä eli mistä jutun tiedot on.

    Rachel Bodine on ilmeisesti tehnyt kaksi juttua alalta:

    https://www.autoinsuranceez.com/author/rachel-bodine/
     
  14. Swinger

    Swinger Gearhead

    Mä kehuin että ompas ne hyviä. Innostavaa itsellekkin seurata kuinka elämän täyttävää sähköautoilu on.

    Pitänyt itseäni päävikaisena kun näiden jenkkien kanssa koko aikuiselämän nuoruudesta saakka leikkinyt ja ajanut nyt viimmeisen 23v vain ja ainoastaan jenkeillä. Kerran oli vani huollossa ni lainasin korjaamon transportteria että olisin vienyt isot lattialämmitys kelat tukusta työmaalle, mutta homma eskaloitu tukkurin pihalla siihen että kollegat rupes ottamaan kuvia minusta ajamassa volkkaria.. palautin auton ja odotin että saan omani takaisin.

    Mutta sähköautoilioilla on innostuneisuus ihan omissa fääreissä, netistä sattumoisin löytyy auton syttymis faktaa ja aina ollaan puolustamassa, korjaamassa ja faktottamassa asioita uudelleen. ( en tarkoita tätä saittia pelkästään )

    Se tavallinen pentti kuka pärjännyt ennen 110hv ritmolla julistaa sähköautoa maailman parhaaksi ja sen suoritus kykyä orgasmin antavaksi.. 1vko ennen sähköauton ostamista Pentti sanoi työkavereille että hyvin pysyy tojotalla liikenteen mukana.. nyt ei pärjäis millään.

    sähköautoissa ei riso mikään, ei haittaa vaikka niitä tulisi nopeampaan tahtiin, mutta se että polttomoottori autoiliat demonisoidaan ja laitetaan maksu mieheksi vihreälle siirymälle saattaa ohuesti harmittaa.
     
    FuryIII '71, Zejk1, moottorinlohko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tää on kyllä niin totta :DPirkko-Anneli ja Jani-Petteri ovat aina ajelleet jollain talodellisella ja fiksulla perheautolla, aina uudella toki. Naapurin jolpille on aina vähän ivallisesti naureskeltu kun sillä on niitä ihmeellisiä kovaäänisiä jenkkipelejä ja joku isokoneinen bemarikin pihassa, kuulemma kulkee kovaa ja kiihtyy hyvin, pyh, mihin sellaisia tehoja muka tarvii suomessa, kysyn vaan?? Noloa machoilua... Noo, koska he ovat tätä päivää eläviä teknofriikkejä ja puhelimet, telkkarit, kellot ja autot pitää olla aina niitä uusimpia niin tottakai tulee sähkis taloon ja Pirkko-Anneli kertoo facebookissa kuinka "meidän uusi auto on kyllä kova peli, liikennevaloissa joku teini yritti kisata mutta sinne jäi ihmettelemään kun painoin ajopolkimen pohjaan" ja Jani-Petteri komppaa, "juu ei kyllä ole dinoautoihin enää paluuta ikinä"
    Samaan hengenvetoon voi mainita että bensa saisi maksaa ainakin 5€ litra niin ihmiset ymmärtäisivät että sähkössä on tulevaisuus. :p
     
    FuryIII '71, Volvo_5.7, Inlinee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos rehellisesti luet tätä viestiketjua, niin näyttäisi asia olevan jotakuinkin niin että polttomoottoriautoilijoissa on paljon sellaisia jotka haluavat keksiä tarinoita sähköautoja vastaan ja tuntevat pakottavaa tarvetta jakaa niitä tarinoita. Siitähän tämäkin keskustelusäie on saanut alkunsa, ei toisinpäin. Ja jos tässä keskustelusäikeessä ei saa tuoda esiin sähköautoihin liittyviä asioita ja korjata aiemmin esitettyjä väittämiä niin missä sitten?

    Se että korjaa vääriä tietoja ja faktoittaa niisä, ei mielestäni ole mitenkään väärin vaan noin yleensäkin toivottavaa tässä nykyisessä somen väärän informaation tulvassa.

    On oikeastaa hämmästyttävää että joku on sitä mieltä että väärää tietoa ei tulisi oikaista ja vielä haluaa tulle sen ajatuksensa kertomaan muille.
     
    Kruunusaari, JYR, f34 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Hyvin sanottu. Jotenkin tuntuu, että kiihkoton keskustelu jossa huomioidaan vastakkaiset näkökulmat ja mietitään mikä se totuus voisi olla (ja tämä kaikki ilman passiivisaggressiivista töksäyttelyä) on nykyään kovin harvinaista.

    Range-löpinät ihan omassa sfäärissään. Heti jos jollain pelillä ei voi ajaa tuhatta kilometriä tauotta, se on ihan paska lelu. Vaikka itse tunnen useita helsinkiläisiä, jotka eivät juuri koskaan aja autolla kehäteiden ulkopuolella. Silloin sillä ei ole merkitystä, pääseekö Nordkappiin trailerin kanssa, sellaista varmaan promille väestöstä muutenkin harrastaa.

    Veritulppa ym. riskien vuoksi jaloittelu noin muutenkin esim. 600 kilometrin matkalla on ihan terveellistä.
     
    Kruunusaari, bbford ja JYR tykkäävät tästä.
  18. Swinger

    Swinger Gearhead

    En kyllä mielestäni ole kieltänyt tai sanonut ettei vääriä faktoja saisi korjata. Itselläni ei ole käyttöautoa ollenkaan vaan mulla on harraste ja käyttöharraste ajoneuvoja. Lähinnä ihmetyttää kuinka kovasti sähköautoiliat jaksaa esim etsiä tietoa kaikista asioista noin paljon varsinkin kun on kyse käyttöautosta. Harraste ajoneuvoista tiedon ja historian selvityksen ymmärrän kyllä.

    Uskon että suurin osa ihmisistä tajuaa kyllä että sähköautolla pärjää täysin suurimmaksi osaksi, mutta kaikilla pitäisi olla vapaa valita millä ajaa eikä siitä saisi rangaista niinkuin nyt tehdään vihreän siirtymän aikakautena.

    Ja edelleen monella varsinkin Teslalla ajavalla kommentoinnista päätellen tuntuu olevan henkisiä ongelmia tajuta sitä asiaa ettei kaikilla ole varaa ostaa sitä kallista sähköautoa, ei ole kiinnostusta ostaa, ei ole sellaista mallia mikä kiinnostaa ja jos pärjää 2t€ diesel autolla hyvin ne omat ajot ni miksi ostaa vaikka 20t€ käytetty sähköauto.

    ja en nyt tarkoittanut ketään henkilökohtaisesti vaan yleisesti mitä on seurannut keskustelua.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Spekuloidaanpa paloherkkyydestä ja vähän muustakin pienen ajatusleikin myötä:

    Kuvitellaan että sähköautot keksittiin ennen polttomoottoriautoja, ja niillä olisi ajeltu iät ja ajat.
    Autot on varsin yksinkertaisia tekniikaltaan, huoltoasemat ja kauppojen parkkipaikat on täynnä latauspisteitä ja useimmat voi myös lähteä kotoaan "täydellä tankilla", lisäksi autoissa on aurinkokennokatot jotka lataa akkuja aina valoisaan aikaan.

    Sitten joku yrittää tuoda markkinoille polttomoottorilla varustetun auton.
    Niissä on hyvin monimutkainen moottori kaikkine jäähdytys- sytytys- ja polttoaineenssyöttöjärjestelmineen ja pakokaasunpuhdistuslaitteineen, puhumattakaan kuinka paljon niissä on liikkuvia osia joista osa pyörii ja osa liikkuu edestakas ja joidenkin osien liike palautetaan jousella, hullua!
    Tehokkaammissa autoissa on kaiken kukkuraksi vielä laitteita joilla pumpataan moottoriin ilmaa lisätehon saavuttamiseksi.
    Autoissa on takaosassa iso säiliö jossa on todella suuren energiamäärän omaavaa nestemäistä polttoainetta, joka myös höyrystyy helposti lämmön vaikutuksesta ja on silloin erityisen räjähdysherkkää. Suuresta energiamäärästä menee kuitenkin suurin osa hukkaan huonon hyötysuhteen takia.
    Säiliöstä polttoaine johdetaan auton etuosassa olevaan polttomoottoriin, jossa on runsaasti kaikenlaista elektroniikkaa korkeajännitteisine kipinälaitteineen kaikkineen, kaikki aivan vierivieressä toistensa kanssa. Kuulostaa aika vaaralliselle..
    Lisäksi moottori tuottaa hyvin kuumia pakokaasuja, jotka nekin ovat kuumimmillaan siellä samassa konehuoneessa, eikä pakoputkiston tai polttoaineen vuotaminen ole ollenkaan harvinaista, sitäpaitsi loppupäästään nämä kuumat putket ottavat suorastaan syleilyynsä sen polttoainesäiliön!
    Ja jokaisen auton pakoputkesta tulee hyvin myrkyllistä kaasua, johon voi menehtyä nopeasti suljetussa tilassa.
    Polttoainetta näihin saisi vain huoltoasemilta, jotka joutuisivat tekemään mittavia investointeja säiliöden ja mittariston takia. Polttoaine ei huoltamoille myöskään tule piuhoja pitkin, vaan kuljetetaan säiliöautoilla.

    No tällaista järjetöntä paholaisen keksintöä ei tietenkään hyväksyttäisi auton voimalähteeksi, eikä niitä varmaan saisi valmistaa mihinkään tarkoitukseen.

    Onneksi polttomoottori tuli autoihin kuitenkin ennen sähkömoottoria, niin nyt on rikkaampi autokanta, ja varaa valita omaan käyttöön parhaiten sopiva.:)
     
    Muokattu: 13.1.2022
    THE61OHV, Isamu, Kruunusaari ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Aiemmin mainittu Pentti taitaa olla sekasyöjä, mut Pirkko-Anneli ja Jani-Petteri ilmeisesti vegaaneja. Mäkin oon alkanu miettii mitä suuhuni laitan kun tuli taas tuo bensalasku. Pihvin hiilijalanjälkikin on niin iso että oon ostanu vaan halpaa keskaria kauppareissuillani. Tosimies hakee veekasilla kaljaa ja ituhipit sähkärillä salaattia ja tofua.

    Prätkään ostamani parin huntin istuin ei polemiikkia aiheuttanu. Satkun maksanut 2v nettilisenssi sähkäriin oli pitkän harkinnan takana. Älyttömän hyvä se on, toivottavasti pysyy palvelimet pystyssä.


    P.S.
    1900 alussa sähköautoja oli paljon suhteessa polttiksiin. Sittemin kehityssuunta muuttui ja polttikset valtasivat maailman monestakin syystä. Olen lukenut sähköautointoilijan kirjoittavan kunpa polttista ei olis keksitty. Luulen että ilman polttiksia kulkisimme kenties vielä hevoskyydeillä.

    Myönnän että mua vähän ärsyttää sähköautohönöjen ylitsepursuava höpinä. Yhtälailla tältäkin palstalta olen vähintäänkin rivien välistä lukenut olevani ääliö tai muuten vajaa. Sekin vähän ärsyttää vaikka se voi toki olla tottakin. Mä oon vajaa myös sähköautohönöjen mielestä.
     
    Muokattu: 13.1.2022
    Swinger tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!