Jeep GrandCherokee 2000 kuluttaa sähköä seisoessaan ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja dean66, 8.1.2022.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    Kaverilla aika vähällä käytöllä tuommonen jeepsteri ja seisoo siis lämpimässä tallissa pääasiassa. Hiukan ihmetelly jo pidemmän aikaa, kun akkua tarvii latailla melko tiuhaan, jos meinaa käyntiin saada.

    Mitattiin ns. nollakulutusta (koko auto pimeenä, ovet kiinni, yms yms) eli siinä tilassa, missä se tallissa ollessaan on. Kulutusta oli n. 0.4A ja kuulostaa aika isolta.

    Käytiin konetilassa oleva sulakerasia läpi. Muutaman sulakkeen (JB Power) läpi kulki 0.1A suunnilleen.

    Sitten käytiin läpi kuskin jalkatilassa oleva sulakerasia läpi. Kaikki muut nollaa, paitsi 17, jonka läpi meni 0.25A suunnilleen.

    Jäi toki tuonkin jälkeen jonnekin tuo 0.15A, mutta jo tuo 17 (mittaritaulu tms?) on aika kohtuuton.

    Mistä nämä yleensä sähkön vuotaa pihalle ja onko jotain tehtävissä? Paitsi ladata akkua säännöllisesti....

    -a-
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun ex stratuksessa esmerkiks askin ohjausboxi, olisko ollu EATX meni stand by tilaan vasta 30 min jälkeen kun virrat oli käännetty pois. Sinä aikana siis söi virtaa, en muista paljonko. Tää pitäs huomioida kun vuotovirtoja mittailee.


    Akkuja se söi kun leipää.
     
    dean66 tykkää tästä.
  3. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mä en osaa vastausta antaa, mutta sympatiaa senkin edestä. Rouvan '99 Grandissa nimittäin sama ongelma, tyhjentää akkua melko reipastakin kyytiä. Mittaamalla ei virtaa kulu kuin 50mA luokkaa, mutta akku tyhjenee vuorokaudessa 12,7V -> 12,2V. Sama toistuu uudellakin akulla, eli ei edes patterivika ole kyseessä. IOD-nallin (yks niistä JB Powereista) irrottaminen konehuoneesta saa tyhjenemisen loppumaan, mutta mikään jalkatilan sulake ei tunnu tyhjenemiseen vaikuttavan.

    Kuten Vuppe sanoi, niin jonkin aikaa virtojen sammuttamisen tai akun kytkemisen jälkeen kulutus on melko isoa, eli hetki kannattaa odotella mittaillessa. Mä olen mitannut välillä niinkin, että jättää auton vaikka yöksi seisomaan konepelti raollaan ja akunkengän jättää siihen navan päälle. Siitä sitten mittarinpiuhat väliin ennen kuin irrottaa kengän navasta, niin ei ala mitkään purkit turhan päiten heräilemään ja viemään virtaa. Akunnavan kytkiessä menee virtaa hetken ajan 7A luokkaa, eli yleismittarin pikkupuolen nalli palaa samoin tein.
     
    dean66 tykkää tästä.
  4. julmajari

    julmajari Gearhead

    Mulla -99 vanissa tyhjensi akkuja tehokkaasti ajonestolaite, sen poisto ohjelmoinnin jälkeen ongelma katosi.
     
  5. Reeds

    Reeds Gearhead

    Onko varmistettu ettei virta-avainta saa pois lukosta myös GARAGE -asennossa.. Oli samanlainen virtahävikki eräässä grandissa ja syy oli just tuo avainhomma kuluneessa virtalukossa.Euroautoihin tottunut kuski väänsi virrat pois ja veti avaimen irti,sillä seurauksella,että sähköikkunoille ja ilmastointipaneelille jäi valmiusvirrat päälle ja akku yön aikana aina tyhjäksi."Vikaa" haettiin kauan.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Saako kertoa omia kokemuksia vaikka ei olekaan "jenkki ":(

    Mulla 2005 V70 volvo purki parissa päivässä akun kanssa aina tyhjäksi ja se loppui kun vaihtoi laturin. Laturin herätteen jos muisti ottaa irti jos auto seisoi pidempään niin ei purkanut.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Siskon perheen voikussa oli sama. Aina kun sen ukko ajo sillä niin akku tyhjeni, käänsi avainta liikaa.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Laittaako auton lukkoon kaukosäätimellä vai onko vaan ovet kiinni? Oma -05 jeeppi syö akun täysin tyhjäksi muutamassa päivässä jos ei ollut lukossa tallilla. Mutta hyvin starttasi viikon jälkeen kun oli ollut lukossa.
     
    dean66 tykkää tästä.
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Olisiko dvd/cd- vaihtaja tai vahvistin.
    Konsernin muissa autoissa tuota ongelmaa ollut tuon vaihtajan kanssa..
     
  10. dean66

    dean66 Gearhead

    joo, tuo kävi mielessä ja se cd-boksi irrotettiin sähköistä toimimattomana alkuperäisvarusteena.

    kohta saattaisi olla myytävänä koko laite, vaikka ei se enää taida sitä sähköä paljon syödä. miestä syö enempi.
     

Kerro tästä muillekin!