Camaro ei starttaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GM1986, 13.1.2022.

  1. GM1986

    GM1986 1st gear

    Eipä tapahtunut solenoidin päästä kokeilemalla yhtään mitään.
     
  2. spinneri

    spinneri Gearhead

    Ota kojelaudasta ohjauspylvään alapuolinen paneeli irti ja etsi sieltä kaksi ohutta keltaista johtoa. Irroita pieni liitin ja mittaa yleismittarilla ohjauspylvään suuntaan menevän johdon liittimestä johtimien välinen resistanssi - avaimen on oltava tällöin virtalukossa (sytytysvirran ei tarvitse olla päällä). Ellei resistanssia ole, eikä yleismittari piippaa oikosulustakaan, on toinen johdoista todennäköisesti poikki - kuten tuossa edellä vihjailin.

    Sitten vain purkamaan ohjauspylvään muovikuoria, jotta pääset käsiksi virtalukkoon. Tutki missä kohtaa katkos on ja fiksaa kuntoon..
     
  3. grantorino

    grantorino Gearhead

    Ja virta oli päällä? Jos näin, niin virtaa ei tule solenoidille asti.
     
  4. GM1986

    GM1986 1st gear

    Joo virta oli päällä
     
  5. GM1986

    GM1986 1st gear

    Voi olla viisainta tarkistaa startin hiilet ensin.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Laitoit siis herätevirtaa suoraan solenoidille, eikä tapahtunut mitään?
    No sillon ei ole väliä onko virrat päällä vai ei, ja vika on selkeesti startin puolella.
     
  7. GM1986

    GM1986 1st gear

    No muuta kun keulaa korkeammalle ja putket irti pakosarjoista niin mahtuu startti alas.
     
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kaikkea hyviä neuvoja tarjottu kaukoparannukseen vaan kerro onko ollut mitään oireilua jo aiemmin ja jos niin millaista? Se voisi johtaa paremmin jäljille kuin summamutikassa arvailu jotka pitkälti on tässä tulleetkin.
    Ei tarviisi turhanpäiten purkaa puolta autoa,en ainakaan itse ryhtyisi hetikohta moiseen.
    Tuo kuuluu jo vuosimalliltaan senverta uuteen ja hienon elektroniikan sukupolveen kaikkine hienouksineen että saattaapi vika löytyä vähän oudommastakin paikasta ,yleensähän tämmöiset tahtoo olla yhdistyshäiriöitä jos yhtäkkkiä ilmaantuvat eikä mikään hillivika tai solenoidikaan välttämättä.
    virtalukkoon CRC tms ja runksuttelet avainta eestaas pesässä on hyvä lähtökohta kuin akunkenkien tsekkaus+napojen putsaus.
    Monesti myös vaihdekepin eli automaatin valitsimen eestaas venkslaus voi antaa vinkin josko vika olisikin siellä päässä eli kontaktihäiriö eli sehän ei starttaa jos vekotin luulee että vaihde päällä P/N sijaan.
     
    Muokattu: 20.1.2022
  9. GM1986

    GM1986 1st gear

    Ei siinä oo ollu aikasemmin mitään ongelmaa. Kait ne joskus hajoo, kuluvia osiahan ne on.
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Lähtikö ennen kaapeli ja kaapelikengien uusimista käyntiin vanhoilla kaapeleilla?
    Ja onko jo aiemmin kone käynyt näillä uusilla piuhoilla.
     
  11. GM1986

    GM1986 1st gear

    Kyllä pelotti näillä uusilla vallan mainiosti.
     
  12. spinneri

    spinneri Gearhead

    Itsellä ollut kaksi 3gen F-bodya, molemmissa mennyt käynnistykseneston (VATS) piuha poikki. On siis tyyppivika. Helppo tsekata mittaamalla, joten suosittelen tekemään ennen kuin alat irroittamaan starttia. Vika ei varoita itsestään mitenkään, vaan "startti" mykistyy yllättäen.

    P.S. VATS-piuhat saattavat olla myös valkoiset.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos antaa solenoidiin suoraan virtaa, niin ei siinä VATSit jarruta
     
    Muokattu: 20.1.2022
  14. GM1986

    GM1986 1st gear

    Solenoidille tulee heräte kun vääntää virta-avaimesta.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    ... ja startti ei pyöri?
    Joko akku niin loppu ettei anna tarpeeksi virtaa tai startti /solenoidi hajalla.
    Akun vaihto on helpompi kokeilla ja jos ei auta niin toinen stratti tilalle.
     
  16. GM1986

    GM1986 1st gear

    Niin meni Camaron startti romukoppaan,ankkuri hajonnut eikä kanna korjata. Mutta hyvää jutustelua oli viasta,ei vaan kenenkään veikkaus osunut oikeaan
     
    esmi ja janiluo tykkäävät tästä.
  17. manuel

    manuel Gearhead

    Niin kokeile vapaa sekä P asennossa startata. Onko sulla käynnistyksen esto avaimessa, kokeile vara-avainta jos on kulunut sellainen...oho tääl olikin jo toinenkin sivu. mulla meni camarossa aikoineen just hiilet mitään varoittamatta. jäin grillimakkaran hakureissulle...
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Asiaa sivuten, kerran meni hinaushommiksi, kun jäi parkkipaikalle vastaava, tuulilasin kulma valutti vettä suoraan kompuutteriin, ja oli hankala löytää vikaa, kun hän ei suostunut puhumaan skannerin kanssa :)
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Ohjeita tuli kyllä miten karsitaan vikakohteita pois laskuista.
    Jos suoraan solenoidille antamalla virtaa solenoidi naksahtaa ja startti ei pyörähdä, niin eihän se vika voi olla kuin startissa. Tuota nyt ei tullut rautalangasta väännettyä.
     
    MRikkinen ja matti R tykkäävät tästä.
  20. janiluo

    janiluo Gearhead

    Voi se vika olla silloin akussakin jos ei virrat riitä pyörittämiseen. Kerran itse etin vikaa startista kun vika olikin akussa josta ei enää tullut tarpeeksi virtoja vaikka "tarkastussilmä" oli vihreä.
     

Kerro tästä muillekin!