Pussihousuprojekti -35 Chevy Standard

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Catiska, 16.12.2021.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Katsastus ja dynolaput. En usko tarvitsevani katsastuksessa dynolappuja mutta sellainen on varalta olemassa tuosta moottorista. Siinä mitattu teho on annettu merkinnällä standard corrected. Millä kertoimella siitä lasketaan teho katsastuksessa? Hv X 0,7 vai 0,9 ja sitten muunnos kilowateiksi?
     
  2. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7- kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

    -78 oli SAE netto, eli siis 0,9 on kerroin.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Juu, katsastuksessa mennään tuon koneen identiteetin mukaan (145hv SAE Netto)ja tuolla mainitsemallasi kertoimella. Mutta yritin kysyä, kumpaan tuo "Standard Corrected Power" viittaa? Joissakin dynosoftissa on tuollainen Standard ja sen referenssilämpötila ja ilmanpaine poikkeaa tuosta SAE netto normista.
     
  4. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Huippuhieno rojekti. Ihmeen tehokkailla koneilla nykyään rodeja katsastellaan. Esim AR:ssa ollut alu-kansilla ja tuplakaasarilla varustettu sb A-Fordissa. Luulis ettei tehot jää paljoa 400:sta. Tai Oulussa oli myös A-Ford saman teholuokan koneella. Niihin lienee joku erillislupamenettely tms???? Vai miten lie.
     
    Rambo John J tykkää tästä.
  5. Rambo John J

    Rambo John J 1st gear

    Laittomia. Jos määritetty maksimi teho/paino suhde ylittyy. Tai jos et ole saanut viranomaisilta erillistä lupaa rikkoa lakia.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muuntelematonta moottoria ei taida tarvita dynottaa? Ja just silloin käytetään kertoimia, jotta saadaan kaikki hevoset samalle viivalle. Catiskan letukan 145 hp moottori kuulostaa uuden lain rodipykälään täsmäosumalta. 145 hp SAE Net on 96 kW ja säännöissä oli 100 kW sallittu, jos oli erillisjousitusta ja levyjarrua.
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

  8. Visa

    Visa Gearhead

    Museorekattu eri moottorilla. Taisi lukea ilmoituksessakin
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Rekisteröity viime kesäkuussa niin kyllähän se on suoraan saatu museoon. Eikä pelkästään kone ole tossa muutettu vaan koko alusta. Mustang 2, 4 linkit, coiloverit, kone, vaihteisto jne. Tuosta autostahan oli juttu suomalaisissa alan aviiseissa.

    Samalla tavalla on tämäkin ollut museossa monta vuotta https://m.nettiauto.com/chevrolet/pickup/12552693?vifAdCount=3&vifNav=Y
     
  10. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Jos se auton patteri jotenkin säteilee virtaa käyttäjään...
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yleensäkin uudella (mikä nyt kellekin on uusi...) käyttiksellä (mitä melkein kaikki sähköautot ovat, voi käyttää talliaikansa paremmin kuin ne onnettomat, jotka aloittavat päivänsä korjaamalla käyttövehjettä.

    Mutta en yhtään epäile, etteikö patteriauto voisi antaa kuskilleen virtaa. Sähköllä ne ihmisen sisäkalut loppujen lopuksi viestittävät aivoja myöten.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mitenkäs nuo akselimassa/kokonaismassa mahtaa mennä kun akselistot on vaihtuneet? Meekö ne luovuttaja-auton mukaan vai pitääkö olla jotain todistuksia valmistajalta?

    Jarrulinjat on taivuteltu ja puristeltu. Ensimmäistä kertaa tein rosterista mutta ihan samalla tavalla se käyttäytyy kuin kuparikin. Toki voimaa tarvitsee vähän enemmän. Runkopalkkiin kiinnitän ihan perinteisillä ruuvattavilla rst kiinnikkeillä mutta tuohon poikkiputkeen on niillä vähän huono kiinnittää. Piirsin cadilla ja tulostin PETG muovista 3D tulostimella tuollaiset yksinkertaiset kiinnittimet jarruputkelle. Pitää vielä käydä ostamassa mustaa nippusidettä pidempänä versiona niin ei tarvitse jättää tuota valkoista tuonne alustaan. Tai sitten vaihtaa rst nippusiteisiin, niitä olisi kotonakin valmiina.

    [​IMG]
     
    rekkamies, SK-, Vezques ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Trafin 100 kW (rodi) poikkeussäännössä mainitaan rungollisen auton kohdalla, etupään erillisjousitus, levyjarrut, rungon boxaus ja X-vahvistus runkoon. Miten tuo jälkimmäinen toteutuu tuossa? Sitä voisi varmaan pohtia katsurin kanssa ennen kuin nostaa korin paikalleen.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuossahan tuo X-runko sekä boksaus on toteutettuna.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Vezques, timopajala ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nyt pitää ryhdistäytyä ja käydä ostamassa jarrunestettä jotta saan testattua linjojen pitävyyden. Tekniikka on näet alkanut palailla takaisin kotitalliin ja sehän pitää saada paikoilleen. Moottori on ollut kotona koko ajan mutta turbiini kävi Kaarinassa ja vaihteisto Iisalmessa. Turbiini tuli tiistaina ja vaihteisto juuri äsken.

    Momentinmuuntimelle teetin normaalin kunnostuksen + stallin nosto 2100rpm (toimitin moottorin dynotiedot). Vaihteistolle myös peruskunnostus sekä muutostyöt koneelle sopivaksi.

    [​IMG]
     
    esmi, teippi-mikko, Seevu ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jarrulinjat on valmiina ja tiiviinä. RSTn kanssa homma ei ole aivan yhtä kivutonta kuin kuparinikkeliputkien kanssa.
    Vaihteiston varustelu oli sopiva sunnintaipuuha. Eli vaihdekepin vivusto sekä vaihdeindikaattorin kaapeli/anturipaketti paikoilleen. Nyt loota alkaisi olla asennusta vailla valmis. Ja koska tekniikka on nyt muutenkin valmiina täysin läpikäytynä (moottorista vetarin päihin asti kaikki uusittu/huollettu/paranneltu) voisi sen ensi viikolla asentaa runkoon paikoilleen. Sen jälkeen alkaisi olla aika nostaa kori takaisin rungolle. Toki työt tulee vähän hidastamaan tahtia, mutta jos kuitenkin ennen Helmikuuta...

    [​IMG]
     
    esmi, impala-63, Ace66 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tekniikka ja kori on taas rungolla. Toivottavasti nyt pysyvästi. Puuhaa tuossa riittää vielä pitkäksi aikaa. Lattian puuttuminen on noista hommista pienimpiä, lattia kun on vaneria. Tosin, aivan pelkälle vanerille en sitä suunnitellut jättäväni.

    Rattipylväskin pitäisi tuohon taikoa mutta sen tarkka pituus selviää vasta kun saan etuistuimen paikoilleen. Toki tuhat muutakin pienempää asiaa on mitä pitää hommata tai tehdä, joka päivä huomaa jonkun asian. Normaalia tällaisissa projekteissa.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Seevu, esmi ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Yhtä sun toista jumppaa on tehty laiskan letkeään tahtiin. Hankintojakin olen jo tehnyt kuten uudet lattiavanerit. Näissähän on korikehikon lisäksi lattia puuta. Eli nuo yllä olevassa kuvassa lattian reunoilla olevan pellit on alkujaan 2" lankkua. Keskiosa (tuo avoin oleva) on 3/4" vaneria.

    Taka-akselia siirsin 30mm eteenpäin. Jostain syystä näissä ei monestikaan rengas ole keskellä lokasuojan pyöränaukkoa.
    [​IMG]

    Ja siirron jälkeen:
    [​IMG]

    Jostain pitäisi myös löytää uudet ajovalopolttimot 12V jännitteelle. Näyttää samalta kuin perinteinen takavalopolttimo, kooltaan vain vähän suurempi ja lähivalolle varjostin.
    Joku kertoi että näitä on jossain täällä Suomessakin myytävänä, ei vain kertonut että missä.
    Jenkeissä olen nähnyt näitä myös halogeeniversiona 55/65w tehoisena. Alkujaan nämä kun on 36/36W.

    [​IMG]

    Eturenkaiden kääntyvyydellekin pitää tehdä jotain. Tuossa korkeudessa (kun tukivarret on suositellussa vaaka-asennossa) ei etupyörät mahdu kääntymään kuin puolet kääntökulmastaan.

    Näissä on alkujaan hieman positiivinen Camber kulma joten pitänee säätää sen negatiiviseksi jolloin saan hieman lisää tilaa renkaan kääntymiselle. Ainakaan merkittävästi syvemmälle en halua noita renkaita tuonne pyöränkoteloon, ihan ulkonäkösyistä.

    [​IMG]

    Jos nostaa autoa 3cm ylemmäs ja säätää Camberin negatiiviseksi niin mahtuu kääntymään maksimit. Pitäisi vain vaihtaa vakiokorkuiset Mustang 2 olkavarret näiden 2" madaltavien tilalle.
    Asiaa auttaisi myös se että jos siirtäisi nuo nykyiset Coker American Classic 670R15 renkaat taakse (820R15) tilalle ja ostaisi eteen samaa sarjaa olevat 560R15 renkaat. Auto madaltuisi ja muutenkin rengas pienempihalkaisijaisena mahtuisi paremmin kääntymään ja joustamaan auton alla. Suomessa ei vain kenelläkään taida tuota kokoa olla myynnissä.
     
    rekkamies, Seevu, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  20. Catiska

    Catiska Gearhead

Kerro tästä muillekin!