Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näin se on. Itselläni ei ole käynyt edes mielessä laittaa tuohon rodiini sähkömoottoria, eikä myöskään Fordiini lättäpään tilalle "äänetöntä" sähkömoottoria. Tämä toki johtuu siitä että olen tottunut siihen että harrasteautoissani on polttomoottorin ääni.

    Ja minulle on muutenkin sama millä toiset ajaa. Asiaan puutun faktoja kertoen oikeastaan vain jos valinta on selvästi väärillä tiedoilla ja kyseisen henkilön ajoprofiiliin sähköauto istuisi ja olisi selvästi edullisempi vaihtoehto. Aika monelle suositusta kysyneelle olen suositellut jatkamaan vanhaan tyyliin kun sähköauto ei hänelle soveltuisi jostain tietystä syystä tai sillä ei saisi mitään merkittävää rahallista tms. säästöä. Pelkkien pakokaasujen vuoksi en ala kenellekään sähköautoa suosittelemaan.

    Mutta en myöskään kuljeksi eri somealustoilla ja huoltoasemien baareissa kertomassa mitä älyttömämpiä valeita polttomoottoriautoista saadakseni vakuutettua ihmiset sähköautosta. Oikeastaan sellaiseen törmään muutenkin erittäin harvoin. Mutta toisinpäin siihen törmää jostain syystä päivittän.

    Jos olisin itsekäs, levittäisin näitä sähköautoista innolla leviäviä tarinoita jokaiselle tapaamalleni ihmiselle. Mitä vähemmän sähköautoja myydään, sitä enemmän niitä tuetaan. Polttomoottoriautoilijoille taas mitä enemmän on sähköautoja, sitä vähemmän tarvitsee valtiovallan käyttää ohjauskeinoja jotta ihmiset siirtyisivät toisiin energiamuotoihin. Eli, osa ampuu aika pahasti itseään jalkaan tarinoilla mitä levittävät.
     
    dart -66, Isamu, f34 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kyllä se liikenteen sähköistyminen on nyt kiivasta, kun Uudessakaupungissa autotehtaalla akut syttyvät jo ennen kuin pääsevät edes linjalta ulos....

    Uudenkaupungin autotehtaalla kaksi akkukennojen aiheuttamaa tulipaloa tällä viikolla, yritys selvittää palojen taustoja

    https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000008536263.html
     
    Swinger tykkää tästä.
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yks parinkymmenen tonnin akku omalla rahalla ja on voinut mennä saman verran noihin moottoreihin. Tuon ikäisellä Teslalla taisi vielä olla joku sähköetukin mukanaan pikalatureilla. Halpoja kilsoja on ollut.
     
  5. teddy99

    teddy99 Gearhead

  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Oisko se, että tätyy olla helvetinmoinen kärsivällisyys, että jaksaa ajaa samalla autolla noin kauan, vaikka ongelmia on koko ajan.
     
  7. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Joo, moottoreita joutunut vaihtamaan alvariinsa 400 ooo km välein, akut melkein yhtä surkeita, keskimäärin päässyt niilläkään kuin 500 000 km.
     
    Inlinee, f34 ja Turbiini tykkäävät tästä.
  8. -late-

    -late- Gearhead

    Törmäsin yhteen Model S:n huoltokeissiin. En muista kilsoja, ehkä luokkaa 150tkm. Vaikkei niitä mukamas tarvii huoltaa (vaikka niille on valmistajan huolto-ohjelma) niin omistaja vei sen huoltoon. Niin kuin oli tehnyt jo useasti aiemminkin.

    Hienoisena yllärinä tuli kun kuulin kuinka loso se alusta oli ja minkä verran sitä olis tarpeen uusia. Suhteutettuna tuohon jutun taksiin, tulis alusta vaihtaa about puolen vuoden välein
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä Tesloille on olemassa suositushuoltotaulukko ihan Teslan tekemänä. Ollut koko ajan. Mutta niiden suorittaminen ei vaikuta takuuseen. Tästä tämä väärinkäsitys lienee syntynyt.

    Omassa autossani suositellut huollot menee seuraavasti:
    - Raitisilmansuodattimen vaihto 24kk välein
    - Jarrunesteen vesipitoisuuden mittaus 24kk välein. Vaihto tarvittaessa
    - Ilmastointilaitteen kuivapussin vaihto 72kk välein

    Lisäksi kylmissä olosuhteissa (suolaus) suositellaan jarrunen puhdistusta/liukutappien voitelua kerran vuoteen.

    Tuo Model S mallin alusta -19 vuosimalliin saakka on aikas rimpula ja se todella vaatii turhan usein huolenpitoa. Alusta (kuten moni muukin osa) periytyi Mersulta ja kait ajotavasta riippuen kestoikä alustan osille on jotain 70 000 - 200 000km kuskista riippuen. Eli ei kovin kehuttavaa...
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. -late-

    -late- Gearhead

    Joo, jengi sekoilee huoltotarpeen ja huoltovaateen kanssa. Aika perinteinen jenkkiläinen/japsilainen systeemi jäähdytysnestevaihtoineen sun muineen.

    Nyt kun Tesla viimein avasi portaalinsa ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti niin testerinkin voinee sieltä ostaa ja esim. ilmastointihuollon tehdä muutkin korjaamot.

    Oletettavasti kaikissa Model S:ssä ei ole sama alusta kun tarvikevalmistajilla vasta alkaa tulemaan esim. tukivarsia tarjolle. Liekö mesessä Brembon jarrutkaan niinko Teslassa. En tiedä kertokaa joku.

    P.S. Teslaan on saatavilla myös ns. tarviketesteri, voi joillekin olla vaihtoehto Toolbox:n tilalle.
     
    Muokattu: 16.1.2022
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Käykäähän ihmiset sitten koeajamassa muitakin sähkäreitä kun vaan sitä teslaa. Pääsi tuossa ihmettelemään rintarinnan audin sähkäriä ja teslan kolmosta, molemmat just hiljattain ostettuja, on meinaan pikkasen laadukkaampi laite tuo audin tekele vrs tesla. Toki eri hintaluokan laitteita mutta eihän näiden hinta tunnu olevan relevantti että pääsee säästämään.
     
    Swinger tykkää tästä.
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Volkswagen oli täyssähköautojen markkinajohtaja Suomessa vuonna 2021 – osuus täyssähköautorekisteröinneistä 23,7 %
    Volkswagenin täyssähköautoja rekisteröitiin yhteensä 2 411 kappaletta.

    Aina saksalainen laatu on ollut
    korkeatasoisempaa kuin krouvisti tehdyt amerikkalaiset, myös sähköautoissa.
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joopa joo
     
  14. ari2004

    ari2004 Gearhead

  15. -late-

    -late- Gearhead

    Hiljasta ollu tässä jo jonkin aikaa. Pistäkää nyt joku vaikka se meemi ripulista ja sähköautoilusta. Tai jotain muuta revittelyä.

    Itse itseäni korjaten, eilen sain tietää ettei Tesla vieläkään noudata ryhmäpoikkeusasetusta. Ohjeet ja kaaviot saa portaalista mut testerin osto ei taida vieläkään wörkkiä. Jenkkionjeesmiehet joutuu siis vielä tyytymään tarviketesteriin. Selviskö se jollekin jo mikä niitä Model 3 lämppäreitä vaivaa?

    Jostapa tulikin mieleen että Cadillacin lämppärin puhallin on vielä korjaamatta.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    ak72 ja Swinger tykkäävät tästä.
  17. Swinger

    Swinger Gearhead

  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear


    Jostain 4:40 etiäpäin mennään kahvat edellä.

    Perseilyn tulevaisuus taitaa olla turvattu. Kuulostaa vain aika antiklimaattiselta.
     
  19. Swinger

    Swinger Gearhead

    Trailerin vetoa sähkiksellä.

     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Suomessa kehitetty sähkönsiirtotekniikka luo edellytyksiä liikkuvan auton lataamiselle

    Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet sähkönsiirtotekniikan, jolla voidaan ladata langattomasti jopa liikkuvia laitteita – mukaan lukien autoja

    https://www.is.fi/autot/art-2000008580945.html
     
    isalmela tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!