Iskareiden korjaus itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja multsi, 29.1.2022.

  1. multsi

    multsi 2nd gear

    Onko jollakin tietoa, että miten tai onko ylipäätään mahdollista korjata iskunvaimentia itse? Eli tarkoitan nestevaimentimen täyttämistä jos varaosaa ei ole saatavissa. Mitä nestettä ja kestääkö tulos millään tavalla? jollain kokemusta asiasta?

    itsellä on ongelma, että Altoon vm. -83 pitäisi jotenkin saada etuiskarit leimakuntoon, mutta kun vaimentimia ei löydy niin mistään.
     
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muokattu: 29.1.2022
    isalmela tykkää tästä.
  4. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Kauan sitten kun noi iskarit tuntu maksavan liikaa niin esim Land roveriin porattiin pieni reikä alalenkin juureen ja siihen kierre josta öljyt sisälle. Tais jotain mp iskariöljyä olla ja toimi ne niin että konttorille aina kelpasi.
     
  5. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo naapuri vainaa elvytti aikanaa tuolla tyylillä Tercelin iskareita. Laitto aina vaan paksumpaa öljyä kun entinen tuli läpi.
     
  6. tapsah

    tapsah 2nd gear

    paksu öljy voi pakkasessa tehdä pikku yllärit kun iskarit on yhtä puuta?
     
  7. tourist-ace

    tourist-ace Gearhead

    Minulla voisi olla uudet iskarit altoon , täytyy tonkia varastoja. Laitan yv:tä sinulle
     
  8. viri-viri

    viri-viri 3rd gear

    Ei taida intian poikaa paljoa kiinnostaa jos alton iskari vuotaa, ei tuollaisissa maissa autoon tehä ku ihan pakolliset että se edes liikkus :D

    Mutta asiaan, iskari kainaloon ja varaosaliikkeeseen vertailemamaan jos löytyis joku "tarpeeks lähelle" osuva.
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Taitaa "lähelle osuvan" McPherssonin löytyminen olla lottovoittoon rinnastettavaa kahdesta syystä; a) monessako varaosaliikkeessä alkavat aukomaan laatikoita ja etsimään sopivaa ja b) taitaa useimmissa paikoissa olla melko pienet varastot iskareita tänä päivänä, kun tukusta saa 1-2 päivän toimitusajalla (no, pääkaupunkiseudulla jopa iltapäiväksi).

    Kyllähän jostain voi löytyä vanhoista kirjoista jotain mittoja, mutta jousenlautasen /iskarin putken halkaisijaa ei löydy, alakiinnitysten mittoja ei ole jne...
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Taitaa olla sukupuuton partaalla keikkuva laji sellainen tarvikeliike, jossa olisi myyjiä, jotka osaisivat arvioida soveltuvia osia ja vielä vähemmän on sellaisia, joilla olisi kiinnostusta asiakkaan ongelmaan, jos kyseisen osan kohdalla tietokoneella saatavuus näyttää nollaa. McPherson tolpissa on aika vaikea lähteä korvaamaan jonkun muun auton tolpalla (varsinkin Suzukissa). Mahdollista kylläkin alkaa rakentamaan jostain muusta, jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. En tiedä sitten olisiko "tee-se-itse" tolppa kuinka laillinen...

    Paljon yksinkertaisemmissakin asioissa törmää siihen, ettei tarvikeliikkeessa haluta alkaa selvittämään mitään, jos tietokoneella saldo näyttää nollaa. Tällainen kokemus paikallisesta Motonetista, kun hain Mercedeksen pakoputken kannakekumeja. Varaosatiskin myyjä sanoi: "Ei ole, mutta saadaan kyllä tilattua". Sanoin, ettei tarvii tilata, koska samanlaisia kumilenkuroita löytyy varmaan sadasta eri automallista. Minulla oli vielä se alkuperäinen kumi mukana mallina. "Ei... ei meillä ole. Voidaan kyllä tilata jne...." Ärähdin myyjälle, että olen korjannut autoja jo ennenkuin synnyit, ja tiedän, että aivan varmasti täällä on tällaisia pakoputken kannakekumeja hyllyssä. Vasta kun korotin ääntäni, tuli toinen myyjä katsomaan mikä on tilanne. Näytin mukanani ollutta kumia, ja kysyin toiselta myyjältä: Tälläisiäkö ei muka löydy yhtään tästä talosta? Tämä toinen myyjä lähti varastoon ja noin minuutin päästä tuli takaisin samanlaiset uudet kumit kädessään. Ensimmäinen myyjä ei vaan osannut hakea hyllystä yhtään mitään, kun tietokoneen ruudulla myymäläsaldo Mercedeksen osalta näytti nollaa. Eikä ollut edes sen vertaa varaosien suhteen ymmärrystä, että samalaisia kumilenkuroita on vaikka kuinka monessa automallissa.

    edit: Dart -66 ehtikin jo vastata
     
    Muokattu: 29.1.2022
    Seevu ja Kruunusaari tykkäävät tästä.
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Joihinkin perssoneihin tulee varaosana sisään vaihdettava patruuna eli yläpäästä mutteri auki, "irtokamat" pihalle ja patruuna tilalle. Oman lievän haasteen toki muodostaa, jos perssonia ei ole tarkoitettu avattavaksi...
    Ensin mittaamaan iskarin liikkeen pituus.
    Sorvissa yläpää auki ja mittaamaan sisähalkaisija sekä pesän syvyys.
    Netistä etsimään vaihtopatruunoiden mittoja, vähän fylliä alle ja yläpää kiinni. Noissa vaihtopatruunoissa on yleensä yläpään kiinnitykseenmutteri mukana.

    Oman ongelman vielä muodostaa tuo Alton suunnaton keveys, sopivan vaimennuksen omaavan patruunan löytämiseksi.

    Toivottavasti edes tästä olisi apuja.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Teki parivuotiaista KYB Gas-A-Justeista viime viikolla selvää, vaikkei ollut edes vaihdettu paksuja öljyjä eikä ollut kovin kylmä. Peruutin penkereeltä alas ja tuli pikku pudotus. Eilen tien päälle lähtiessä hoppa tuntui jotenkin oudolta. Takaiskareissa ei ole pitoa lainkaan. Siellä ne on kiinnikkeiden välissä mutta kun vetokuulan päällä pari kertaa poleksii, niin lava pomppii parikytäsenttiä. Oli aika varovasti ajettava liukkailla mutkateillä.
     
  13. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Juu tarkkana saa toki olla että ei laita "väärällä tavalla" paksua, mutta öljyjen viskositeetti ei välttis ole tuolla tavalla lämpötilan suhteen lineaarista.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos ei mistään löydy, niin tuo iskarin sorvaaminen auki ja sopivan patruunan etsiminen on paras vaihtoehto.

    Iskariöljyt taitaa olla yksiasteöljyjä yleensä?
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Moottoripyörien fork oil eli haarukkaöljy voisi olla lähellä.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Törmänny semmoseen muutaman kerran niinku tytön autossa talvella, että pakkasella iskarit menee ”holtittomaksi”. Sitte kun kelit lämpenee tai sulattaa sen jossain ni tulee kuntoon. Sikspä oonki sanonu et ajaa varovasti talvella kun en o saanu vaihettua vielä.

    Edesmenny ystävä teki paineilmasylinterit vanhoista iskareista. Ja kuuluu saavan hyvät saranatkin autotallin oviin.
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    6PPC tykkää tästä.
  18. tapsah

    tapsah 2nd gear

    öljyn määrälläkin on merkitystä , koin sen lapsena kun laitoin liikaa öljyä cb 100 etuiskareihin, rupes kiusallisesti pukittaan 80 km/h montuissa...taitavana ajajana tietysti selvisin tilanteesta, vain kalsarit piti vaihtaa..
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, sitäkin on tehty että olen ilmoittanut jojensuu lähtöisen varaosaliikkeen tiskillä että tuopa opelin jarrusatulan kumit ja sen heidän numeron. On halunnut kysyä kumminkin rekisteritunnuksen. Sanoin ettei auta kun on pösöön tulossa. Kerroin sitten nuorelle miehelle että opelin kumit käy pösöön vaikkei heidän tietokoneensa sitä tiedä. Minä vaan tiedän. Siellä ne on ollu nyt vuosia mutta selvittäminen vei tosin aikaa. Rahaa tosin säästyi silloin satasia. Kouvostoliiton tiskillä on ollu yks vanhempi mies joka tietää autoista ja on kokemusta. Kerran Vantaalla poikkesin ja sattu kans vanhempi ammattimies jonka kanssa helppo ja mukava asioida. Muuten sen talon myyjät ei ole tienny mitään tuotteistaan mitä myyvät. Välillä käynkin pienemmissä varaosaliikkeissä joissa on tietoa ja saa palvelua. Bromanin ketjun ostot minulla perustuu siihen että selvitän sopivuuden, hinnan ja saatavuuden netin kautta ja jos kiire niin saatan osan heiltä hakea. Eli varaosanumero on valmiiksi katottu ja saatavuus katottu löytyykö monta varastosta.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jämsän SEOlla kun kysyi varaosaa, niin myyjä vastasi "tuleeko vielä muuta". Ei tarvinnut selata varaosakirjaa. Slant sixin kannentiivisteen löytyminen "huoltoasemalta" ei ollut edes 40 vuotta sitten "itsestäänselvyys". Tuolla niitä oli.
     
    Seevu, esmi, jknR ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!