DIY 4-cyl EFI imusarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Iiro, 8.2.2022.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Ajattelin värkätä imusarjan 4-koneeseen ja kaipaisin kommentteja / vinkkejä runnereiden pituuden ja halkaisijan, sekä supistumisen (taperin) suhteen.

    Kannessa imukanavan koko 51 x 36 mm (ja pituus 60mm), eli vastaaa n.44,5mm pyöreää reikää. Ajattelin että sahaisi nykyisestä imusarjasta ensimmäiset 5cm, että saa laipan, suuttimien paikat, jne. Siinä kohdalla imusarjassa sisähalkaisija on n. 42mm ja ajattelin jatkaa siitä ottaisi n. 20cm pitkät putket 50mm ulkohalkaisijalla, 2mm seinällä, eli 46mm sisähalkaisijalla ja supistaisi sen sitten koko matkalta että tulee sellainen pieni "taper" noihin runnereihin ja sopii hyvin alkuperäisen imusarjan "laippaan".
    Runnereiden päihin sitten suppilot + plenum, joka n. 1,5 x moottorin tilavuus.

    Moottorina 2,4l ja 4-pyttyinen kone joka kiertää 7500 - 7800 RPM.

    Kuulostaako hyvältä ja jos ei, niin miksi ei? Mitä pitäisi muuttaa ja miksi? Haittaako että kannessa kanava on isompi kuin pienin kohta imusarjassa?

    Tällä sivulla olevan käppyrän perusteella pituus (6 + 20cm + suppilot = n. 11") voisi olla hyvä kompromissi pulssin voimakkuuden ja kierrosalueen suhteen.
    http://speed.academy/how-to-fabricate-a-custom-intake-manifold/
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. f-85

    f-85 Gearhead

    Täällä asia kiihottais kanssa kun pitäis tehdä kaasari imusarja 3.0 / 4 cyl moottoriin. Valmiita käyttökelpoisia ei ole.
     
  3. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitos "peukalo", tuolla oli muutama hyvä kuva / info pituuksista.....

    Lopputyö täytyy lukaista kun joutaa!
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Kannattaa käyttää jotain simulaatio ohjelmaa laskelmiin.
    Ilman virtausnopeus kanavassa vaikuttaa pulssin nopeuteen molempiin suuntiin mennessä ja voi vaikuttaa paljonkin lopputulokseen.
    Liian suurella poikkipinta-alalla syke ei toimi kunnolla ja kartiokkuus vaikuttaa putken pituuteen. Eli suurempi kartiokulma "lyhentää" putkea suhteessa suoraan putkeen.
    Kokonaispituus pitää mitoittaa kierrosluvun, virtausnopeuden ja imuventtiilin avautumisen / sulkeutumisen mukaan, eli tähän vaikuttaa paljon käytössä oleva nokka ja kanavien poikkipinta-ala.
    Kannen / pakoputkiston hengityskyvystä ja pakopuolen toiminnasta voi parhaan tehon tuoton kannalta olla myös merkitystä mihin kohtaa imutahtia sykkeen ajoittaa.

    Eli jos haluat kunnolla hieroskella, niin parhaat lähtökohdat saat simuloimalla, koska muuttujia on tosi paljon.
     
    valtope tykkää tästä.
  5. Iiro

    Iiro Gearhead

    Näinhän se varmaan on... mutta kun ei ole oikein tiedossa kaikkia arvoja, pitänee arvata jotain ja toivoa että se toimii.... ja sijainti / tila asettaa omat rajoituksensa.

    Toinen imusarjaan liittyvä kysymys.
    Koska ruiskukone, ei haittaa vaikka imusarja olisi miten kylmä = tarkoitus eristää se kannesta mahdollisimman hyvin. Bakeliittilevyä siihen on ainakin joskus käytetty, mutta mistä esim 3mm paksuista sellaista saa sopivan pieninä paloina? Etra myy kokonaisia 2m x 1m levyjä, mutta siinä on vähän liikaa :)
    Vai onko tähän käyttöön jotain muuta parempaa tavaraa olemassa?
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Saako noita simulaatio-ohjelmia ladattua jostain?
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

  8. laakkius

    laakkius Gearhead

    Mä pystyn tekee tälläsiä 50x3mm putkesta jos sopii tarkoituksiin...
    [​IMG]
     
    teippi-mikko, juhapih, Iiro ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!