Autoilijoiden ja koko suomen alasajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mietmi-3, 14.1.2021.

  1. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

     
    faikku66 ja vanilla tykkäävät tästä.
  2. vanilla

    vanilla Gearhead

    Joskus haluais nähdä tuonkin "Harakan äänestäjän" oikeasti ja kysyä: "Mitä tuokin ukko on tehnyt suomalaisten hyväksi , liikenneministerinä ? ja mikä on ammattitaito hommassaan... Äänekoskelainen toimittaja ja jonkin teatteritaiteen maisteri.... Teatteri kyllä mieheltä onnistuu puheissa....
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  3. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Voi kuule,on meillä ollut liikenneministerinä ajokortitonkin ja puolustusministerinä armeijan käymätönkin tässä lähihistoriassa joten mitäs luulet tarvitaanko ministeriltä oikeasti tietämystä alasta missä pääpesti?
    Ei ja perusteluna perinteisesti että avustajia liuta ja ministeri on vaan esikuvana ja leimasimena
    papereille.
    Poliitikot on nykyään enenevässä määrin ammattipoliitikoita tarkoittaen etteivät ole ns päivän työtä tehnyt eivätkä siis omaa mitään siviilielämän ammattikokemusta mitä olisivat harjoittaneet vaan ovat suoraan koulusta koulun perään päättäjiksi päätyneitä.
     
    SK- ja vanilla tykkäävät tästä.
  4. vanilla

    vanilla Gearhead

    Kuitenkin haluaisi nähdä sen äänestäjän joka sanoo" siinä on henkilö paikallaan" Niin ei kai millään puolueella Suomessa ole tällä hetkellä kansan 110 % luottamus. Heikki Harma Hector sanoi joskus:" politiikka on yhteisten asioiden hoitoa" Suomessa sitä on hoidettu helvetin huonosti tällä hetkellä".... Taitaa päteä tänäänkin....
     
  5. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Kyllä matumbat sähköä tarttee kun eivät jaksa käsin nostella kaivoista vettä, juuri niin niistä kaivoista jotka joka kylään on kehitysmaalais avustuksilla rakennettu :rotfl::rotfl::rotfl:
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Avoin valtakirja yhteisiin varoihin ja idealismi on huono yhdistelmä kestävän kehityksen kannalta.
     
    mach71, jpalvima, Zejk1 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kait se pallinaama tulee sit onnelliseks kiertäessään ympäri afrikkaa rahasäkin kanssa.
     
    vanilla ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tietäisittepä kuinka paljon turhaa linja-ajoa on näissä uusissa hsl-kunnissa, kun yritetään maaseudulle järjestää kaupunkitason palvelut. Ei peltojen keskeltä tule kuin aamuisin ne tietyt mukulat ja loppu ajetaan tyhjinä. Montaakin linjaa voisi ajella isolla sprintterillä, mutta kun sellaista ei vaadittu kilpailutuksessa ja kun vaaditaan se täyskokoinen linja-auto, niin sillä on pakko ajaa, muutaman lapsen vuoksi.
     
    vanilla ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Eihän tuolla ole mitään väliä, kolhoosin rahojahan siinä vaan tuhlataan.
     
  10. mcmies

    mcmies Gearhead

    Valitsisin tähän kyllä vähän toisenlaisia henkilöitä, kuten:

    Pentti on 52-vuotias, haja-asutusalueella asuva keskiasteen koulutuksen saanut työssäkäyvä mies, joka harrastaa metsästystä ja kalastusta. Työmatka-ajoa Pentillä tulee 96 km päivässä, lisäksi harrastustensa takia Pentti ajaa vuosittain muutamia tuhansia kilometrejä. Pentin tulot eivät riitä kahden auton ylläpitoon, joten hän ajaa maasturillaan myös työmatkansa.

    Pentillä on luterilainen työmoraali, hänen mielestään ihmisen kuuluu itse ansaita elatuksensa. Polttoaineiden jatkuvien hinnankorotuksen seurauksena hänen työssäkäyntinsä muuttuu kuitenkin hiljalleen kannattamattomaksi. Sähköautoon hänellä ei ole varaa - eikä sitä metsästys- ja kalastusretkillä saisi missään ladatuksikaan. Asunnon arvo laskee johdonmukaisesti liikkumiskustannusten noustessa - samanaikaisesti kun lähempänä työpaikkaa sijaitsevien asuntojen arvo nousee. Pentin oikeustaju on ilmastonmuutoksen torjuntatoimenpiteiden seurauksena kovalla koetuksella.

    Pirjo on 48-vuotias, taajama-alueella asuva siivooja. Hän siivoaa enimmäkseen vanhusten koteja ja kuljettaa siivousvälineitään kohteisiinsa omalla autolla. Työajoa tulee 200-300 km viikossa. Pirjon nuorin lapsi asuu vielä Pirjon kanssa ja harrastaa jääkiekkoa. Harjoituksiin on mentävä autolla neljästi viikossa.

    Auton käyttämisen kulut työajoista ovat Pirjolle verotuksessa vähennyskelpoisia. Ne on kuitenkin silti maksettava - niillä rahoilla, jotka hän siivoustöistään asiakkailtaan pystyy veloittamaan. Kustannustason nousun seurauksena hänen eläkeläisasiakkaansa eivät enää pysty hankkimaan Pirjon palveluja, minkä seurauksena Pirjo joutuu ajamaan siivousyrityksensä alas. Tulojen ehtyessä myös pojan jääkiekkoharrastus joudutaan lopettamaan. Pirjo pohtii, että hänenkö syytään tämä ilmastonmuutos nyt oli?
     
    pistonhead, Cocco Bill, Isamu ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Ja kaiken muunkin.

    Hiukan samasta kirjoittaa Ristamäkikin:

    Pääkirjoitus: Velkavetoinen hallitus kasaa lisää valtavia menopaineita kehysriiheen

    Hallituslähde sanoo, ettei usko Sanna Marinin (sd) hallituksen selviävän tästä kehysriihestä sen takia, että valtiontalouden kuvasta ja menoista ei päästä yhteisymmärrykseen, kirjoittaa Juha Ristamäki.
     
    vanilla ja Isamu tykkäävät tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    Demarit ovat olleet aina kovia auttamaan,kunhan se apu tulee aina muiden lompakoista.
     
    vanilla, Isamu ja maxvo2 tykkäävät tästä.
  13. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    vattu....parasta perrierin pullo kivennäisvettä huutaa savannin murjaani ...mielellään valkoihoisen orjuuttajan tarjoilemana....sanonko mä mitä ne tarvii ????!!!!!!!
     
    chevytb02 ja max tykkäävät tästä.
  14. Tässä samasta aiheesta:

    Lähes 500 000 asukkaan alue voi menettää ison siivun julkista liikennettä, kun bussiyrittäjä pistää lapun luukulle – HSL: uusia toimijoita ehkä tilalle

    Kun Pohjolan Liikenne lopettaa liikennöinnin Länsi-Uudellamaalla, alueen asukkaat pelkäävät jäävänsä ilman säännöllistä julkista liikennettä. HSL:n mukaan linjasta 280 on jo osoitettu kiinnostusta. Pahin palveluaukko syntynee Hangon suuntaan.
     
    vanilla tykkää tästä.
  15. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Katsos ulkoistaminen on ollut päivänsana jo pitkään. Joissakin maissa työt on ulkoistettu valkoisille ja pojat pelaa jalkopalloa rannalla toivoen, että edes yhdestä/10000000 tulisi joku Diago Maratonna, Tiikeri Vuutsi tms.
     
  16. Muki

    Muki Gearhead

    Niin tämä Länsi-Uudenmaan julkinen liikenne. Sattumoisin asustan Raaseporin tasavallan erityistalousalueella eli Karjaalla, mistä on aitiopaikka seurailla vaikka tuota Hangon liikennesuuntaa. Hyvin epätieteelliseen satunnaisotantaan vedoten melko tyhjää on linjoilla ollut tiettyjä ruuhkahuippuja lukuunottamatta. Pitäisin aivan uskottavana, että kannattavuus on kovilla josko edes saavutettavissa liikenneoperaattorille.

    Uskoisin samaten että jos millään ilveellä on mahdollista ajaa tiettyjä linjoja kannattavasti niin tilallehan tulee uusia toimijoita, joilla ehkä rakenteelliset kustannukset kevyemmät. Joten niitä odotellessa, täällä taitaa jokin "Rolly"-liikennöitsijä olla kulmilla - ehkä heille on tässä näkymää.

    Myönteisiä uutisia: tuossa hiljattain taisi olla Senaattikiinteistöjen ja jonkun Parkki-Paten tai vastaavan neronleimaus laittaa Karjaan juna-aseman liityntäpysäköintialue maksulliseksi. No, eipä ehtinyt uutinen montaa tuntia vanhentua kun aluehallinto ykskantaan ilmoitti, että ei muuten tule tapahtumaan (tai ainakaan jäämään pysyväksi ratkaisuksi).

    Ensin kunta otti vastuulleen talvikunnossapidon ja kakkosvaiheessa lunasti Senaattikiinteistöltä tai mikä lie veks kuljeksimasta kyseisen parkkipaikan. Siinä jutussa oli kyse siitä, että rahan nyhtäminen liityntäpysäköinnissä ei oikein istu hyvin tällaiseen käsitteeseen julkisen liikenteen suosimisesta, ja oli lähtökohtaisesti vähän niin kuin rahastusmeininkiä.

    Ehti siinä ehkä kuukauden olla maksullisuus - mutta se katosi kuin vox flatus aavikolle - ja kunnanhallinto osoitti tässä mielestäni sekä selkärankaa että reagointikyvykkyyttä.
     
    dart -66, vanilla, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tästä aiheesta paljonkin tietävänä ja omaa taloutta koskettavana, voi vaan todeta, ettei markkinaehtoinen liikenne toimi, jos ei ole markkinoita.

    Aina kun tuli jonkinlainen koronauutinen, niin ihmiset katosi kuin pieru saharaan ja ennenkuin ihmisiä alkaa takaisin palata, niin aika kauan siihen menee. Etätyöt ja etäkoulut on tullut aika varmasti jäädäkseen.

    Siihen kun lisää sen, että vaihtoehtoinen toimija on saanut pari miljoonaa koronatukea ja on voinut rällätä tyhjillä busseilla ja halvemmilla taksoilla, niin kyllähän sellainen aiheuttaa lisälovea kukkaroon. Samalla kyllä voisi kysyä eräältä entiseltä liikenneministeri kyllöseltä, oliko hyvä kun vapautettiin liikennettä. Nyt voi laittaa kilpailevan vuoron pari minuuttia ennen toisen lähtöä, siihen osa matkustajista menee, kun eihän sille liikkujalle ole väliä kuka vie, kunhan vie. Nyt korjataan satoa.

    Siihen vielä lisätään kuntien ja elykeskusten kilpailutukset, jossa ei ole väliä mitä se liikenne maksaa, kunhan se tehdään halvalla. Edellinen johtaja vähän avasi noita hintoja, millä osa firmoista ajaa, niin ei niillä palkkoja maksa niinkuin kuuluu. Tietty jos on niin tyhmiä kuljettajia että tykkää tehdä kymmenen tuntia töitä ja saada viidestä palkan, niin tehkööt. Kyllähän ne sen kesän lomautuksilla näkevät miten hyvä homma se on, saati eläkkeellä.
     
    vanilla tykkää tästä.
  18. AVRO

    AVRO Gearhead

    Saattaahan noissa olla jo eläköityneitä ukkoja/akkoja kuskeina, voi tehdä pienemmällä liksalla kun tärkeintä on että saa päiviinsä sisältöä jos ei ole keksinyt eläkepäivilleen muuta tekemistä. Se on vähän väärin jos samalla viedään joltain muulta hommat, joka saattaa sen homman tarvita kipeämmin.
    Toisaalta, hyvähän sekin on että ne täysin työkuntoisina/täyspäisinä eläköityneetkin saavat mieleistä tekemistä, se on kaikki pois Alkon ja mielenterveystoimen jonoista.
     
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    mc mies minusta oikein hyvin esimerkeillään valaisi pikkasen tyhmemmällekkin missä mennään ja miten suomea on muutettu pikavauhtia yhä epä tasaarvoisemmaksi paikaksi riippuen koulutustasosta ja missäpäin maata asuu.
    Paras diili onkin asua pääkaupunkiseudulla,olla autoton ja omata hyväpalkkainen työ.

    Tietty mikäli palkka hyvä pystyy kompesoimaan paremmin huimia asumiskustannuksia mutta vastapainoksi saakin veroilleen kunnon vastineen eli joukkoliikenteen,palvelut ja kulttuuria jne jotka tarkoitus toki palvella koko maata tasaveroisesti.
    Semoisen suht hyvän vastineen veroilleen sai muuten aiemmin lähes koko suomessa mitä kohtuudella tarvittiinkin mutta 90 luvulta pelkkää alamäkeä,monet peruspalvelutkin ajetaan alas ja investoinnit menee ruuhkasuomen hyväksi todella härskisti.


    Pääkaupunkiseudulla kuin etelä suomessa yleensäkkin pärjää hyvin sähköautolla ja paremmilla palkoilla paremmin varaa ostaakkin moinen jos haluaa tai edes tarvii autoa.

    Huonompi säkä sensijaan jos asuu pääkaupunkiseudulla ankeassa lähiökopissa käytännön pakosta ja haistella monikultturisia tuoksuja sekä rapun sosiaalisesta älämölöstä ,nauttia vastapäisen talon seinästä ja murehtia lumikasan alla näkyvästä kohoumasta onko siinä yhä ikkunat ehjänä,katalysaattori tallella saati jos niin onneton kohtalo että kadunvarsi parkkiksena.

    Palkkapuoli tyyliä pätkätyö tai "varastomiehen,myyjän tai bussikuskin"eli ns normaaliduunarilla jo tuokin asumismuoto vie konkurssin partaalle vaikka käyttäisi vaan bussia pääosin.

    Kulttuurin rikastajat ei luonnollisesti stressaa,miksipä kun kaikki ilmaista eikä murhetta leivästä tai kämpästä kunhan aika kuluu ostareilla notkuen housuja nostellen eikä toki moittiakkaan saa,tulevaisuuden työvoimaahan he kuulemma vaan epäselväksi pikkasen ainakin mulle jäänyt koska tämä tulevaisuus on ..?
    Asiaa ei passaa kysyä tai kyseenalaistaa,rasistiksi leimataan:(

    Kannattaa siis olla varakas ja olla kuin ennenkin kunhan ostaa esim 50 tuhannen hienon sähköauton jo vähän muodinkin vuoksi ja näin "säästäen" toki ajokulujakin(?) ja ilmastoa(?) niin homma siinä ja ilmastotalkoot tehty osaltani.
    Hallitus kiittää koko maan aktiivisesta osallistumisesta joko hyvällä tai pahalla,molemmat tavat maksaa ja paljon.

    Ennenkin olen ehdottanut josko jaettaisiin maa kahtia,raja Tre seutuvilta niin molemmat puolet pärjäisi oikein hyvin omana maanaan omin päättäjin jossa Pohjois Suomen tasavallassa ymmärettäisiin erota EUsta sekä sähkön ja polttoaineiden hinnan aiheuttamat murheet , maataloden ongelmat ynnä pitkät etäisyydet sekä matalampi tulotaso yleensäkkin eikä lahjoitettaisi rahoja ulkomaille tai sieltä tuleville kun ei EU velvoitteita.
    Siellä pärjäisi huonommallakin puolustuksella,eihän sitä puolustettaisi nytkään saati häävisti vietävääkään kun tällä menolla tyhjiä teollisuushalleja,navettoja ja tönöjä yhä enempi täynnänsä ennen vuotta 2030.

    Eteläpuoli voisi pitää kansainvälistä suuntaansa ja haalia vaikka miljoonan verran lisääkin välimeren takaa huipputyövoimaa ja nostaa maansa hintoja kuten tahtoo!
    Siellä myös enempi vietävää ja voisivat pitää maatunutta tekojalkaa vastakin NATO oven välissä.
     
    Muokattu: 20.2.2022
    Kalja imuri, Challenger Rtee, Poni -69 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    vihreät voisi ehdottaa putkea kreikasta tänne ja puhaltimet siirtäisivät lämmintä ilmaa meille.ei tarvitsisi lämmittää taloja.sill jokainen vihreä tietää että miten kovemmin ihmiset lämmittää sen kylmempää on.
     

Kerro tästä muillekin!