Tpi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GM1986, 21.3.2022.

  1. GM1986

    GM1986 1st gear

    Tuntuu Camaro käyvän kovin rikkaalla kun käryää aika reilusti. Onkos tuota TPI systeemiä mahdollista säätää ite vai onko vietävä johonkin koneeseen säädettäväks?
     
  2. fenix

    fenix 3rd gear

    Melko kömpelö ecu säätää, muttei mahdoton.
    Siellä on todennäköisesti vika mikä vaatii korjauksen.
    Anturi tms. ja säätäminen on silloin turhaa.
    Oletko lukenut jo vikakoodit?
     
  3. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Syynä voi olla myös moottorin mekaaninen kunto. Suuttimet kannattaa mitata.
     
  4. GM1986

    GM1986 1st gear

    Täytyypä kahtoa ne vikakoodit
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ruiskun lämpötunnistin CTS saattaa myös antaa väärää tietoa ECM:lle ja se rikastaa liikkaa kun luulee koneen olevan kylmempi kun on...klassinen vika.
    CTS-anturi löytyy imusarjan etupäästä suunilleen läppäkotelon alapuolelta...halpa osa uusia.

    Jos tässä on se "yhdeksäs" kylmäkäynnistys suutin niin sekin saattaa kusta omiaan...sen lämpökatkasija on siellä CTS:n vieressä imusarjan päässä muistaakseni.
    Tämä on ollut vain ensimmäisissä TPI:ssa ja saattaa olla myös poistettu...

    Tuossa pari asiaa jotka tuli mieleen miksi saattaa saada aivan liikaa soppaa, F-Body ja TPI-miehet jatkakoot.
     
  6. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Kaikki tpi:t on vain yhdellä lambdalla, huonot suuttimet aiheuttaa ties mitä ongelmia.
     
  7. GM1986

    GM1986 1st gear

    Ja tuostahan on katti poistettu jo -90 alussa niin kyllähän sieltä käryä tulee kun ei oo pönttöä välissä
     
  8. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Jos on alkuperäiset multec suuttimet, niin helppo testi on mitata niiden resistanssi ja katsoa onko kaikki noin luokkaa samalla hehtaarilla (pitäisi olla noin 16,5 ohmia), jos ei ole niin ei muuta kuin vaihtoon. Muutama suutin joka ei aukea pienillä aukioloilla ollenkaan tai aukeaa vähän yhdistettynä siihen, että lambdakorjaus on kaikille 8 suuttimella sama, niin tuolla saa pahimmillaan aikaan monia erilaisia ongelmia.
     
  9. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Kyllä 3gen TPI Camaron suutinresistanssi pitäis olla välillä 11-14 ohmia jos ne orkkikset on.
    Bensanpaine välillä 34-47 psi.
    Ja lambda jos ei toimi niin rikkaalla käy. Oon joskus onnistunu elvyttämään yksjohtosen liottamalla vuorokauden bensassa, sit puhaltelee kunnolla puhtaaks ennen ku pistää takas, mut ei ne uudetkaan hirveitä maksa.
     
  10. GM1986

    GM1986 1st gear

    Joo,se lambda täytyy huomenna ottaa irti ja putsailla hyvin.
     
  11. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Noi 86-94 välin gm multec suuttimet on uutena 16,5ohmia. Jäähdytyksen takia niissä on käämi suoraan bensassa. Vuodet, epäpuhtaudet ja mm etanoli syö hiljalleen käämeistä suojalakan ja langat menee keskenään oikosulkuun.
    12 ohminen voi vielä toimia ihan hyvin, mutta ne mitä olen itse mitannut, ei aina toimi. Tärkein asia on kuitenkin, että vastusarvot ovat hyvin lähellä toistensa arvoja.
     
  12. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Samoin, LT-koneisen F-kopan eli 93-97 suutinarvot on kyllä samoin välillä 11-14 tehtaalta.
    Toki, jos vaikka Racetronixilta tilaa high impedanssit tilalle niin näyttää olevan 12-16 välille, mutta ne ei olekaan orkkikset.
     
  13. GM1986

    GM1986 1st gear

    Aika paljon laimeni Camaron käryt kun laitoin uuden alkuperäisvaraosa lambda-anturin. Nyt täytyy käydä vielä päästömittauksessa.
     
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Onhan tehdas käyttänyt muitakin suuttimia kuin Multec. Muistelin että mm. 1985-86 on käytetty Bosch suuttimia.
     

Kerro tästä muillekin!