Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. -late-

    -late- Gearhead

    Kyllä kyllä, mut jos normikäytössä nakkaa laturiin ja lataa vaikka 80 pinnaan niin onko merkittäviä eroja? Tyyliin jos alussa alempi teho niin onko lopussa korkeampi eli arjessa yhtä nopea?

    Latausteho on kaikkinensa aika monitahoinen juttu, niin kuin sähkäreiden ympäristöystävällisyyskin. Ja rangekin tietty. Jotkut tekee exceleitä tehoista ja kilowattitunneista. Joku vahtaa pörssisähköä ja kolmas lämmönhallintaa. Ihan niin kiinnostunut en ole mut LiFePon käyttö hlö-autossa vähän kiinnostaa. Luulin niiden tulevan lähinnä isoihin autoihin.

    Hajos muuten sähkäri joku vko sitten. Joku kivi tms. iski vekin syylariputkeen ja alko vuotaa. Cadillacissa on orggissyylari, se ei vuoda. Se on parempi kun ajettu about saman verran mut ikää on kymmenkertaisesti.

    Pitäsköhän tehä joku vertailu-exceli cadista ja golfista. En taia tehä.
     
    Muokattu: 26.3.2022
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Täytyy sanoa, etten oo ihan tolle tasolle menny, enkä vahdannu latausnopeuksia varaustason funktiona. Näin arkikäytössä en ole muita eroja huomannu, paitsi tosiaan sen että rauta-akkuun ei meinaa kylmänä saada virtaa puskettua.

    -JJ-
     
  3. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

  4. 3964

    3964 3rd gear

    7 vuotta vanhasta sähkäristä 37k€,no thanks.

    Voisin ostaa sähkö mossen jos olisi varaa ostaa uusi,mutten uskaltaisi ostaa ilman akkutakuuta.
     
  5. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Se on silti Tesla, eikä tuohon hintaluokkaan saa mitään muuta sähköautoa, joka olis kokonaisuutena lähellekkään yhtä hyvä. Range-teho-mukavuus-koko.
    Käytetty auto on käytetty auto, polttomoottori tai ei.

    Ei mullakaan oo rahaa, mutta en silti ostais uudempaa halpaa pikkuautoa vrt. käytetty parempi auto.
     
  6. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Hinta tippunut "vain" 65800 euroa uuden hinnasta.Eikös se pitänyt olla lähes ilmaista tuo sähköautoilu;).Omissa bensakrematorioissa jällleenmyyntihinta on vain noussut.
     
    Swinger tykkää tästä.
  7. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kuinka monta oot ostanu uutena ja paljonko ne on maksanut silloin?
     
    isalmela ja Catiska tykkäävät tästä.
  8. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    En osta uusia autoja,kun arvo alenee noinkin reilusti.Toisaalta en oo pystyny ostamaan omia härveleitä uutena,kun en olllut vielä syntynytkään :D.Tai no Ramblerin kohdalla jo ehkä just kävelin,mutta ei vielä uskaltanut autokauppaan lähteä.
     
    Swinger tykkää tästä.
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Niin no jos omistaja on saanut vaikka 150 000 kilometrin edestä kilometrikorvausta ja ladannut ilmaiseksi niin se tekee 100€ takkiin vuodessa, jos laskutettavia kilometrejä oliskin 200 000 niin siinä olis jo muutaman etelänmatkan verran tiliä. Et ei se silleen kauheen kallista ole ollut.
     
  10. Swinger

    Swinger Gearhead

    Entäpä jos se omistaja ei olekkaan saanut vaikka 150000km edestä kilometri korvauksia eikä ole aina ladannut ilmaiseksi tai jos sillä ei olekkaan ollut laskutettavia kilometrejä 200000km ni olisko tullut muutaman etelän matkan verran tiliä. Et ois se silleen voinut olla kauheen kallista.
     
  11. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei sellainen osta tuollaista sähköautoa ja jos ostaakin, niin maksaa liikkumisensa energiasta ihan vitukseen vähemmän polttoaineiden nykyhinnoilla kuin vastaavilla ominaisuuksilla varustettu polttiskuski ja jolla se kuittaa sen arvonaleneman.

    Uusi premiumauto ja muutaman tonnin vanha paska (oli se uutena kuinka premiumia tahansa) ei oo vertaitavia vaihtoehtoja jos ollaan menossa uutta autoa yli 100K€ hintaluokassa autoa ostamaan.
    Ja siksi toiset niitä ostelee.
     
    teippi-mikko, isalmela, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Pitää rakastaa autoilua aika paljon että vetää 300tkm 7 vuoteen millään autolla ilman että se liittyy työhön. Tollaset autot ostetaan ihan oikeaan tarpeeseen, käyttövoimasta riippumatta.
     
    Muokattu: 28.3.2022
    Lowry ja Inlinee tykkäävät tästä.
  13. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Minä kyllä suosittelen kaikille Eauton hankintaa. Se on sitten jokaisen oma asia onko se hänelle sopiva kuljetin. Niinhän se on ollut bensan ja dieselin vertailussakin iät ajat. Toiset on päätyneet samasta syystä viinalla/kaasulla kuljettaviin moottoreihin. Minä jatkan tiisselillä ja pensalla sen aikaa kun katson sen sopivaksi omiin tarpeisiin.
     
    Swinger tykkää tästä.
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ja voisi myös lisätä tähän sen, että toiset vetää topan röökiä päivässä ja joka viikonloppu pari koppaa kaliaa, siitä voi äkkiä laskea että 500 €/kk meni sileeksi. Se on arvokysymys, toiselle 500 €/kk röökiin ja kaljaan on vähän, mut autoon paljon - ja toiselle se on just toisinpäin.

    Mä en puoli-astmaatikkona vedä norttia ja alkomahoolikin on aika harvinainen vieras pöydässä, ni mä laitan 500 €/kk tai 6000 €/a mielummin sitten vaikka tuoremmalla teknologialla varustettuun autoon. Ja saan mä iloakin enemmän tästä jälkimmäisestä.

    -JJ-
     
    Seevu tykkää tästä.
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    323 tkm taulussa 8 vuodessa, 0,20 €/km arvonalenemaa. Huoltokuluista en uskalla sanoa, kun en tiedä, omistaja osannee sanoa paremmin. Sähköstä voisi tehdä olettaman, että n. 3,00 €/100km olisi kulut, koska Teslan Supercharger -lataukset on ton ikäisessä vielä mukana hinnassa, mutta lasketaan hieman yli kotilatauksen hinnan, niin katetaan matkalla pikalatauksia.

    Eli 0,23 €/km on ollu kulut, plus huollot päälle. Leikitään vaikka että 4 snt/km ois huolto ja ylläpitokulut eli 8 vuoden ja 323 tkm aikana ois mennyt 13 kiloeuroa huoltoihin ja korjauksiin yms. ylläpitoon. Ollaan 0,27 €/km lukemassa. Ei toi minusta paha ole.

    Kaivoin arkistostani verrokiksi ajomäärältään about vastaavan auton, muuten ei oo vastaava. Ostin aikanaan 8 vuotiaan Mitsubishi Carisman, ajoin sillä sen n. 35-40 tkm vuoteen - puhutaan siis alle 10 kiloeuron kinneristä. Normihuollot yms. tartti teettää. No, se vempele maksoi mulle silloin 0,27 €/km ja nykyrahaan, rahanarvonkertoimella räknäten, 0,33 €/km. Nykyisellä bensan hinnalla tämän auton €/km lukema pomppaisi heti 6-7 snt/km.

    -JJ-
     
  16. 3964

    3964 3rd gear

    Taloudellisesti varmaan sähkäri on järkevä niille jotka saa niitä kilometrikorvauksia ja ajaa paljon,omassa käytössäni mitään uutta/uudehkoa autoa ei saa taloudellisesti kannattavaksi johtuen vähistä kilometreistä,mutta sähkärissä viehättäisi itseäni lähinnä se esilämmitys talvella.

    Arvonalenema ja käyttömaksut on suurin vaikuttaja omalla kohdallani johtuen vähistä kilometreistä.
    En ole juurikaan antanut kulutukselle tästä syystä arvoa,mutta vanhemmiten käytön helppous nostaa kokoajan päätään korkeammalle.
     
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei minustakaan, päinvastoin. En ole yhtä pienellä kilsakustannuksella päässyt yhdelläkään autolla, jonka olen omistanut. En tosin ole yrittänytkään, kun minulle arkiajokin on eräänlaista harrasteautoilua.

    Mutta mites ton Teslan kulut tästä eteenpäin? Missä kunnossa akku, pitääkö vaihtaa huomenna? Paljonko akun vaihto maksaa?

    Ellei akusta ole parempaa tietoa, niin on 8 vuotta vanhasta 300 + tkm veivatusta sähkökäkättimestä melko riskaabeli hinta.

    Toisaalta, jos akku ja muut paikat kestää toiset 300 tkm, niin tästä eteenpäin alkaa olla jo todella halpoja kilsoja Teslalla edessään.
     
    Swinger ja -JJH- tykkäävät tästä.
  18. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tai jos räknää yhä. Sanotaan että ton ko. Teslan sais 35 tonnilla, vaihdetaan akkupaketti 20 kiloeurolla (riittääkö, en tiedä). Ja leikitään että sillä ajetaan toiset 8 vuotta ja 300 tkm, joten pistetään huoltoihin ja ylläpitoon vielä 20 kiloeuroa päälle.

    Kun lasketaan sähkö tykö, niin ollaan vieläkin 0,28 €/km lukemissa, joka on aika piukka luku jo saavuttaa useimmilla polttiksilla. Ainakaan siis semmosilla, jotka pystyy tarjoamaan edes etäisesti vastaavaa kyytiä ja/tai suorituskykyä, kuin Tesla. Ja toi on mielestäni aika "worst case scenario" luvuilla jo laskettu.

    -JJ-
     
    Muokattu: 29.3.2022
    mcmies tykkää tästä.
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Isamu tykkää tästä.
  20. -late-

    -late- Gearhead

    Työkaveri kertoi taannoin kaveristaan joka osti euroopasta akkuviallisen n. 250tkm ajetun Model S:n n. parilla kympillä. En muista minkä ikäinen. Tuliterä akku siihen n. parilla kympillä. Hällä oli sitten n. 250tkm ajettu, tuliterällä akulla varustettu n. neljän kympin auto joka oli tuolloin about valtakunnan edullisin. Tämä toki kuultua ja vahvistamatonta eli varmaan silkkaa beeässää.

    Merkeiltä joiden kans enemmän ollut tekemisissä en tiedä vielä yhtään ikääntynyttä akkua. Kuullut olen tiettyjen vanhojen plugareiden luokkaa 60% SOHeista. Semmonenhan pitää vaihtaa kokonaan tai korjata isosti. Viallisten, esim. pari akkumoduulia, korjaaminen on toistaiseksi pysynyt nelinroisissa summissa. Joku kolaroitu akkukotelo tms. voi olla melko kallista kans.
     
    Muokattu: 30.3.2022
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!