Mopar 318 piristäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RKo, 16.10.2015.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Et enää muista mitä huudatitte Motoparkissa 2018.:poff:
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Muisti palailee pätkittäin, aamulla ne muistanu, ny muistan!

    Mut asiaan. Käytiin tänään dynossa piristetyllä 318:lla. No, on siin halpis stroukkisarja tasapäisillä takomännillä. Kansina on 360 kannet isoilla imuventtiileillä kotikairattuina. Single plane imusarja, hydylaahurinokka mis 0.5" nostoa ja terveesti asteita, 650 holley ja 1 5/8 primääriset peltisarjat ja 3" putket vaimentimineen. Siin noi tehoasiat, mut tosiaan kasttu niistä mitä helposti ja halvalla saanut on, kuitenkin jonkinlainen luotettavuus mielessä. Dynos oli toiveena 400 heppaa. Se tuli. Kierroksia siihen vaadittiin 4300.
     
  3. mapal

    mapal Gearhead

    Joo, tein kans tollasen 318 motin about 2vuotta sitten me lkein samat speksit mut mulla oli muistaakseni joku vanha 750 vakumi ja kans ne maailman parhaat coyoten vuotavat peltisatsit kun muita ei taaskaan ollu saatavilla siihen lähtöön siitä tuli 422hv vääntöä enkä kierroksia enää muista.
     
  4. 68SS

    68SS 1st gear

    Seikkoja mitä kantsii huomioida budjetti/kotirempas mitä tuli vastaan omas projektis:
    -uusissa männissä voi olla puristuskorkeus matalampi, pari kymmenystä saattaa laskea puristukset, takaisin saa hieman ohuemmalla pahvilla mikäli ei jo ole.
    -nokan kanssa ei kannata kauheasti innostua orkkiskansilla, ise vaihdoin xe262h nostoa .462-.470 orkkis 1.5 rocker ratiolla ja jouduin ohjureita madaltaa jyrsimel sillaasti et 0.5 nosto menee viel jos haluu vaihtaa 1.6 venakoneiston. Tosin ommiin kansiin oli jo joku pronssiohjurit laittanut.
    -nokkapaketin jouset oli jo senverran halkasijaltaan isommat että jouduin kuopat roiloomaan jokaiseen keinuvipuun, siis nämä orkkis prässätyt. Vaati noin 2mm tavaranpoistoa 3.5-4mm paksusta vivusta... Oikea keinohan olisi ollut shimmata vivuston akseli poispäin pukeillaan ja asentaa jousille tukevat aluslevyt, mutta tämä toimenpide voi vaatia kansien koneistusta lisää ja akselin shimmejä ei löytynyt mistään vauhtiputiikistakaan, joku harrastaja tais niitä koneistaa omaksi huvikseen jenkeissä.
    -Porttauksella saa piristettyä paljon paremmin kun vaihtamalla isommat venat. Mätsää vaikka imusarjaan ja uusiin pakosarjoihin, jätä hieman rappua pakopuolelle (pakosarjan reikä isommaksi ainakin lattiasta). Mahd pitkälle kairaa kanavan kohdistus, elä kuitenkaan veteen asti, kokonaan kaikkia patteja ja muotoja ei taida saada kairattua pois rautakansista. Kaik rosoisuus/valujälki veke. Venttiilin alta reikä jätä juurikin tuo 88-90% venttiilinkoosta, älä kairaa liikaa.
    -Uuet halpavenat vaihtamalla voit saada ohjurin väljyyttä veke halutummaks, läppäät vaan käsipelin. Itellä venat oli kulunu 4-5satkua jopa tuplaten välyksen... Osta muutama ekstra halpisvena jos sattuu huono yksilö, rockauto 2e kpl. Uuet viton tiivisteetkään ei ole kalliit, vaatii vaan ohjurin koneistusta mutta teriä saa isompaan käskäyttöseenkin. Saa öljynkulutusta vähennettyä.

    Omien kansien remppa makso sen uuet tiivisteet ja venat 50-60e kun teki kaiken ite, aikaa vei porttaus jne ja töissä pääs koneistaa mitä täyty... Mutta varmasti tuli parempi kuin ennen, oli sellainen parin kolmen millin paksunen karstakerros imuvenoissa kauttaaltaan.

    Ainii ja edit, työntötankoja ostaessa kannattaa huomioida että vaikka niissä fyysisesti ite tangossa lukee että ne on tietynmittaset niin ne ei välttämätä sitä ole:poff:. Tietty jos sulla hydraaline nokka tulee ja miedot nostot ja männät kuopalliset niin ei sillä preloadilla ole väliä oikeen, sitten jos rupee jo olee vena liki mäntää niin si tarkempana preloadin kans
     
    Muokattu: 1.12.2021
  5. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Ymmärtääkös tommonen 318la tbi miten muutoksia? Onko tommoseen mitään budjetti parannuksia jos ajanmittaan haalis käytettynä osia? Tehoja tommoseen vaniin ei niin tarvii mutta lähinnä jos kulutusta sais väännön myötä vähennettyä. Pitkät peltisarjat näyttää jo olevan
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kaikki mikä toimii muissa, toimii TBI:ssäkin. Virtaus, nokka, puristussuhde jne. Budjettiasiat on vähän niijanäi, toisaalta esimerkiks Hughesilla on kohtuuhintasia nokkia kun ei nostajia tarvi vaihtaa. Ja voi olla ettei orkkisruisku ymmärrä muutoksia.

    Mul on tos kaks 318 mottii tekeillä nyt. Ihan perus versio, rengastettu ja laakeroitu mihin tulee magnumin kannet ja cranen RV laahurinokka. Mm.tönärit ja imusarja viel hankkimatta, et jos jollain on nelireikänen dual plane LA tai magnumimari joutilaana ni kelpais kyllä. Jopa orkkis rautanen.

    Toinen on sitte "aito magnum", siihen tulee vähän nokkaa, kannet on läpikäyty ja virrattukin, ruiskuks tulee sniper professional products imusarajalla. Uskoisin et tulee ihan vahva ja taloudellinen motti vaniin.

    Kolmaskin on vielä lähös vireille, kans magnumpohjanen mut sen osalta ei oo ees isompia suunnitelmia vielä.

    Noist kansista, ni 318 peruskansistakin saa ihan siedettävät 1.78/1.50 vakioventtiileillä. Kotiportatuista vähän virtausnumeroita imu/pako
    0.2" 121/90
    0.3" 170/119
    0.4" 198/131
    0.5" 197/139
    Pitäis teoriassa piisaa johki 400 heppaan asti

    Sit magnumit, vakiovenat on 1.92 ja 1.62 Nää menossa vaniin, eli pyrittiin olee suurentamatta kanavaa ettei vääntö kärsis. Mut näkee sillee et kyse eri elukoista
    0.2" 133/120
    0.3" 191/169
    0.4" 230/173
    0.5" 241/172

    Porttauksest viel sen verran vaikken mikään amatimees olekaan, et ihan kiva jos imusarja istuu mukavasti ja mahtuu työntötangostakin ohi.Pakokanavaa, älä suurenna moparissa tiivisteen kokoseks, etenkään isolohkossa. Ite en suurenna aukkoa lainkaan, vaan siistiks ja tasamuotoseks.

    Mut se vaikuttava alue, valtaosa siitä, on venaohjurista sylinteriin päin. Siit taskusta tulee valtaosa parannuksesta. Muu on lähinnä sellast "vahaamista".
     
    Muokattu: 7.4.2022
    faffeli tykkää tästä.
  7. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Jykällä taas kauhiast numeroi mist pitäis jotain ymmärtää. Mitäs sanot siitä 273 keissistä kun siihen tulee niillä TRW takomännillä about 10.5 ruttua 66-67cc palotilalla. Sen projektin mukana tuli tehdyt J-kannet 1.88/1.6 venttiileillä, palotilat noin 68cc

    Nokka on profiloitavana et mikä se tarkalleen on mut pitäis olla suurinpiirtein 296 Moparin mekaanista vastaava. Keinut on säädettävät 273 rautaset. Oisko syytä hankkia pienen porauksen takia 318 kannet pienemmillä venttiileillä ja miedommalla nokalla? Tavoite ois tälläkin ajaa täysii ja halvalla..

    Positiivista noissa nyt olevissa kansissa ois et seetit, ohjurit jo tehty ja niihin uudet ferrea rst venttiilit ja sit myyjän mukaan joku hesalainen dragrace guru on portannu ne... Toi kone suunnitteilla 1000 kiloseen geeäm korimalliin tiuhalla japsiperällä
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl 360 kannet on hyvät tohon, suurempi kanava tietty nostaa kierrosaluetta ja voi ohentaa alavääntöä. 1.88 vena mahtuu vielä poraukseen.
    Mut pitäis tulla luonteikas kierrosmotti. Taitaa edelleen maan nopeimman 273:n titteli olla Jorosen Simolla, vallu meni vartin 12.1 joskus 80-luvulla. Sen resepti oli ruttuu tota luokkaa, W2 kannet paketista 2.02/1.60 venoilla, nostoo nokassa puol tuumaa, Tunnel Ram ja 2x 850 dp holley sekä normi A-body fenderwellit.
     
  9. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Joo tämä se mun kysymykseni olikin.
     

Kerro tästä muillekin!