Haalistunut maalipinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Nyypäle66, 17.4.2022.

  1. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    Onko suositella vahaa millä saa punaisen maalipinnan paremmaksi kotikonstein?
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Punainen autoglym. Kultainen päälle vielä, jos intoa riittää.
     
    Nyypäle66 tykkää tästä.
  3. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    Kiitos. Molempia taitaakin multa löytyä. Ei ole liian iso vaiva laittaa molempia :)
     
  4. Kevyt myllyttäminen koneella hiovalla ja kiilloittavalla (esim. 3M vihr.korkkinen ja tumma sininkorkkinen) ja sitten vaikka noita Autoglym tms.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Punanen auto ilmeisesti se minkä minäkin tiedän? Suosittelen et hommaatte myllytyskoneen ja hirssarin varrelta työkalumakasiinista ohjeet sekä aineet ja laikat.

    Viimekesänä käyttökikkareeseen hain sieltä jonkun maguarsin vahan ja tallikaverin halpis kiillotuskoneella ja tosi likasella kuluneella laikalla (noi varmaan motonetistä) pikasesti sutasin läpi ja kultanen autoglym päälle. Lopputulos oli hämmästyttävän hyvä. Kunnolla kun tuon teette niin varmasti lopputulos palkitsee, verrattuna siihen jos pelkästään hikipäissään käsin vahaisitte.
     
    Nyypäle66 tykkää tästä.
  6. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    Barracudan maalipinta on paikoin haalistunut. En halua opetella myllyttämään. Todennäköisesti saisin vain tuhoa aikaiseksi. Viedään joskus ammattilaiselle. Nyt vaan on muut asiat akuutteja.

    Noi vahat ovat helppoja. Olen laittanut Chrysleriin ja ei siinäkään kauan mennyt.
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Itse kokeilin viime syksynä Rambleriin seuraavanlaista reseptiä ja voin suositella muillekin:

    Ekaksi pesu ja sitten Korrekin "Kliineri" eli kevyesti hiova vaha pintaan. https://www.motonet.fi/fi/tuote/602624/Korrek-Kliineri-350-ml Hieman sitä sai hinkata kun käsipelillä laitoin, mutta ei mitenkään mahdoton operaatio.

    Tämän jälkeen maalipinta oli jo huomattavasti paremman näköinen kuin ennen. Kliinerin jälkeen laitoin Korrekin keraamisen pinnoitteen maalipintaa suojaamaan: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000850/KORREK-Pro-TFC-Polymatrix-350-ml

    Ja vikana vielä päälle Korrekin viimeistelyaine: https://www.motonet.fi/fi/tuote/602606/KORREK-Pro-TFC-Viimeistelyaine-350-ml

    Noi kun teki yksinään käsipelillä niin aikaa meni muutama tunti ja ero aikaisempaan oli kuin yöllä ja päivällä. Mulla alkoi lähes kokonaan mattaantunut takaluukun kansi ja takakylkien päällipinnatkin kiiltämään tämän jäljiltä ja muutenkin maalipinnasta tuli huomattavasti pirteämmän näköinen aikaisempaan verrattuna. Eikä ollut edes kallis homma, kun ei noi tarvikkeet muutamaa kymppiä enempää maksaneet.
    Omassakin kotterossa myllytyksellä olis varmasti tullut paras lopputulos, mutta en halunnut alkaa harjoittelemaan sitä tähän autoon, kun olisin kuitenkin saanut pinnan myllytettyä puhki jostain kohdasta.

    Tuollainen siitä tuli.
    [​IMG]
     
    kerkko ja Nyypäle66 tykkäävät tästä.
  8. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    Täytyypä miettiä kumpi yhdistelmä. Nuo korrekin pinnoitteet on ollut mulla vuosia käytössä käyttiksessä ja ovat ihan hyviä sekä todella nopeita laittaa.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tämä, jos haalistuneeseen pintaan halutaan kiiltoa on se haalistunut ja hapettunut pintakerros poistettava, ja siihen on kiillotus joko käsin tai koneella oikeastaan ainoa vaihtoehto. Käsin on työmäärä tosin järkyttävä... Sekä noiden "kliinereiden" että kiillotustahnojen periaate on sama, maalipintaa hiotaan ja täten poistetaan pinnasta materiaalia, kiillotustahnoja on leikkaavuudeltaan eri tehoisia. Autoglymin punainen ei haalistumaan tai auringon polttamaan juuri auta, nimensä mukaisesti se sisältää hartsia joka täyttää pienen pieniä naarmuja ja pyörrejälkiä ja saa siten kuluneen pinnan näyttämään hetkellisesti kiiltävämmältä.
     
    Nyypäle66 tykkää tästä.
  10. Nyypäle66

    Nyypäle66 Gearhead

    Ajattelin vain tekohengittää maalipintaa ennen myllytystä, koska tässä kohtaa paremmalla puoliskolla on vain penkitys ja kovaa ajoa mielessä. Myöhemmin sitten pitää laitattaa muutama raita maalarilla, niin jos siinä samalla hän myllyttäisi.
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Hieno lopputulos. Mahtaako tuo resepti toimia myös jenkkiauton alkuperäiseen himmentyneeseen termoplastiseen maalipintaan.
     
  12. 1320

    1320 Gearhead

    Mä veikkaisin että kuvan Ramblerissa on ainakin osittain vielä alkuperäinen maalipinta. Etulokarit ja kylkiä lienee maalattu joskus uusiksi, mutta konepelti, katto ja takaluukku on todennäköisesti vielä orkkisväreissään. Eli ainakin tuossa toimi hyvin.
     
  13. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Ehkä vähän myöhässä partyihin, mutta nakataan nyt omakin resepti vaikka omaksi iloksi:

    Aspeniin olen todennut toimivaksi aineeksi muidenkin ehdottaman Autoglymin "punaisen". Aine peittää naarmuja ja "puhdistaa" maalipintaa.
    Gylmin punainen on kuitenkin vain pohjustusaine, joten vaatii päälleen varsinaisen vahan. Autoglymin kultainen on ihan hyvä aine tähän, mutta kesto vaihtelee muutamasta viikosta pariin kuukauteen.

    Joku oikeasti hiova aine olisi kestoltaan parempi, mutta varomattomassa käytössä riskinä maalipinnan puhkeaminen. Riippuen toki aineen leikkaavuudesta.

    Käytettiinpä mitä ainetta tahansa, niin tärkeintä on kunnollinen pesu, mukaanlukien vanhojen vahojen ja pesuaineiden poisto.

    Oma resepti, jolla EI haeta show lookkia, vaan kelpoa koko ajokauden kestävää "käyttölookkia" puolikkaan päivän askartelulla. Jokaiselle mainitulle aineelle löytyy varmasti korvike ja/tai parempikin vaihtoehto, mutta näillä on tähän asti menty:

    Pesu:
    - Esipesu painepesurilla ja esipesuaineella (KC Snow Foam). Paras tähän on jonkinlainen vaahdotin, joko painepesuriin tuleva tai käsikäyttöinen. Suihkepullolla onnistunee myös.
    Jos vanha vaha hanakassa, niin joku liuotinpesu.

    - Käsipesu pesukintaalla + käsipesuaineella, itsellä käytössä "Dodo Juice Born to be Mild". Tähän kannattaa käyttää kahta ämpäriä: toinen täytetään pesuvedellä aineineen, toinen pelkällä vedellä kintaan huuhtelua varten ennen pesuveteen kastamista. Vähentää huomattavasti lian kierrättämistä ja hiekan hieromista maalipinnalle.

    - Raudanpoisto vanteille ja helmoille (jarrupöly yms.). Aineena esim ValetPro Dragon's Breath

    - Koko pinnan käsittely autonhoitoon tarkoitetulla IPA:lla (Isopropanoli 50%). Tällä pesuaine- ja rasvajämät veks

    Pintakäsittely ja vahaus:
    - Jos pinta täynnä epätasaisuuksia ja mikronaarmuja, niin kannattaa "savettaa", eli käydä pinta läpi puhdistussavella. Vaatii liukasteena esim. detaileria. Jotkut käyttää saippuavettä. Tämä tekee yllättävän ison eron vahan imeytymiseen.

    - Aspenin tapauksessa pohjalle Autoglymin punainen, epäkeskokoneella ja keskikovalla laikalla. Paremman tuloksen saisi jollain oikealla myllytysaineella, mutta tämä on helppo työstää sekä tuttu ja turvallinen. Tummaan Volvoon teen saman stepin esimerkiksi "PoorBoys Black Hole" -aineella. Kone on tähän erittäin suositeltu. Käsinkin onnistuu, mutta järki menee.

    - Pinnalle suojaava vaha. Käytössä joko Fusso Soft99 (parempi vedenhylkimiskyky) tai Collinite 915 (parempi kiilto). Glymin kultainen toimii myös, mutta tosiaan kesto on valitettavan huono.

    Ylläpito:
    - Pesuainena yllämainitut KC Control Snow Foam ja Dodo Juice. Molemmat aineet ovat vahaystävällisiä.

    Autoglymin punainen + yksi kierros laikkaa, ennen ja jälkeen kuva keväältä 2021.

    [​IMG]

    Samalla reseptillä tehtynä, kuva jostain vuodelta 2020. Tuolta auto tosin näyttää ehkä päivän kaksi projektin jälkeen, mutta pysyy kuitenkin lähtökohtaa huomattavasti parempana pitkään.
    [​IMG]

    Ja oikeanlaisella valolla ja kylkishotilla voi myös hieman huijata ;)
    [​IMG]


    Tämän projektin joutuu kuitenkin tekemään joka kevät, eli mikään pysyvä ratkaisuhan tämä ei ole. Maalipintaa vaan vähän ehostetaan ja huijataan nätimmäksi.
    Mutta perus vermeillä ja kohtalaisella investoinnilla saa helposti siedettävää jälkeä.

    Jos auton veisi ammattilaiselle, tulos olisi varmasti vielä parempi ja kestäisi pidempään :D
     
    Muokattu: 20.4.2022
    Isamu, juko7, Nyypäle66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Se hyvä puoli noissa KC Snow Foam, Dodo yms, ne on halvempia kuin Motonetistä ostetut aineet.
    Itselle oli järkytys kun käsittelin raudanpoistoaineella oman auton, niin piha oli ihan purppurana :D
    Ja ruvennut käyttämään kahta ämpäriä pesussa. Toisessa pesuaine ja toisessa kintaan huuhteluvesi, on muuten huuteluvesi likasta pesun jälkeen.
     
    Isamu, Tarkeet ja juko7 tykkäävät tästä.
  15. Tarkeet

    Tarkeet 3rd gear

    Heh joo, toi "purppuravuoto" on aika järkytys kun ekan kerran vetelee. Näyttää siltä ku koko kottero sulais :D

    Hyvä huomio toi kaks ämpäriä, sen unohinkin tuossa aiemmassa mainita! Täytyypä käydä editeeraamassa.

    Ja juu, noi KC:n kamat on yllättävän edukkaita. Hinta-/laatusuhde kohillaan.
     
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Savelle eli clay barille hyvä vaihtoehto on vastaava kinnas eli löytyy ainakin ulkomailta nimellä clay mitt. Nopeuttaa hommaa huomattavasti ja lopputulos on sama. Eikä tarvitse kiroilla kun clay bar pala putoaa tallin lattialle ja on entinen.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tämä, voin sanoa että enskertalaisena sitä savea nimittäin kuluu kun aina tippuu lattialle :D:D
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    En voi kyllä suositella glymin punasta koneellisen "myllytykseen" kertyy laikkaan ja hetken päästä sitä ei saa puhtaaksi kun dynamiitilla.

    Rupesilla hyviä aineita ja saa pienemmissä purkeissa. Harrastelijalle esim rupesin uno protect on oiva kampe. Sisältää samassa sealantin mikä on ihan kohtuu hyvä kestoltaan. Myllyttäessä leikkautuvuus ton aineen kanssa valitaan oikealla laikka valinnalla. Esim rupesin keltanen vaahtomuovi on melko turvallinen.
    https://www.rupes.com/news/uno-protect-the-new-one-step-polish-sealant/

    Ja jos kovin hapettunut pinta, niin tehkää luokkaa 40*40cm ruutua kerrallan ja välissä laikan puhtaaksi puhaltaminen paineilmalla. Kertyy melkonen määrä sontaa mikä naarmuttaa pintaa suotta lisää.
     
    Muokattu: 27.4.2022
    Fuselage tykkää tästä.
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tiedän että myllytys on iso homma jos sen tekee kunnolla, mutta kyllä se on sen väärti. Vaikka tekis puolihyvin.
    Mulla oli aika lohduttoman näkönen Volvo pari vuotta.
    [​IMG]

    Siitä sai hyvän ku hinkkas glymin punasella, mutta hyvä lookki kesti noin kaks viikkoa, ja siitä alamäkeä melkein alkuperäiseen kamaluuteen asti, kiiltävämmäksi jäi silti talven ajon jälkeen.

    Ensin pesin kunnolla ja laiskotus iski pahasti ku piti savestaa.
    Autonhoitoon kahjoontuneen kaverin kanssa sitte myllytettiin testimielessä. Tököttinä oli megun ultimate compound, eikä muuta.
    Pienet paikat käsin puuilon hinkkaustyynyillä ja loput kaverin epäkeskolla ja jotkut motonetin medium-vaahtomuovityynyt. Konetta lukuunottamatta koko hoidon kustannus oli joku 50€. Aikaa meni noin 16 aktiivista työtuntia kahdestaan, yhdellä koneella.
    Lopuksi vedettiin päälle Bilt Hamber Auto-balm.

    [​IMG]

    Toivottavasti kuvat näkyy.
     
    Nyypäle66, Tarkeet ja Fuselage tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!