Ford FoMoCo Fe 390 moottorin tarkka öljytilavuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 19.4.2022.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Moi
    Onko varmaa tietoa mikä on litroissa Fullsisize kopassa (1966-1967) Fe 390 moottorin tarkka öljytilavuus
    ilman suodatinta ja suodattimen kanssa. Siis vakio pienellä öljypohjalla jonka areuna jää etupalkin alareunan
    yläpuolelle. Ja on siis etusumpullinen.
     
  2. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    5 quarts on melko yleinen tieto mihin oon törmännyt. Itse laitan aina 5 litraa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    5 litraa suodattimen kanssa vai ilman?
    Kun en muista minkä verran aiemmin meni.
     
  4. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    5 litraa ilman suodatinta laitan omaan
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Se on virallisesti siis 5 litraa sisältäen sen suodattimen öljyt. En ole yli 5 litraa laittanut tuohon 1966 fullsize-Mercuryyni (samanlainen öljypohja varmastikin kuin Galaxiessa) juurikaan ja piti oikeen katsoa tehtaan manuaalista, jossa siis sanotaan, että 5 quartia sisältäen sen suodattimen 1 quart.
     
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok. Kun mun piti vaihtaa ison öljypohjan tilalle tuo vakio 66-67 Fe Fullsize ö pohja.
    Koska iso öljypohja otti etupalkkiin. Mottiin laitettu Lokar vaijeritikku nyt rempan yhteydessä.
    Ja se ei pidä musta paikkaansa koska kone savuttaa rankasti kun sen mukaan ylärajassa.
    Muistelin entisessä koneessa kanssa jotain 5 litraa.
    Jenkki sivustoja luin niin siellähän oli eri mittaisia normitikkujakin.
    Pitäis saada nyt tuo oikea määrä selville niin voisi vaikka merkkaa siihen Lokarin tikkuun sit.
     
  7. puna niska

    puna niska Gearhead

    "Normi"FE:n ö.pohjalla öljyn määrä about 5 litraa.
    Aika normaalia on laittaa 1 litra ylimääräistä niin on öljypohjassa reserviä jos riivaa konetta ja öljy ei ehdi valua alas.
    Nurkka pyörittelyssä en nää tästä hyötyä.
    Tuolle savutukselle todennäköisempi syy on esim falskaava imarin tiiviste.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Tai väljä kone, kampikammion tuuletus tukossa, imee tuuletuksen kautta öljyä tai väljät venttiilinohjurit yms .
     
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Onko noilla kannessa olevilla peltiränneillä mitkä keinuvipuakselistojen alla mitä merkitystä asiaan, jos ne puuttuu kansista? Nyt kun en kuollakseni muista oliko ne paikoillaan. Kun liimasin kopat kiinni kun vuotivat. Luin jonkun vanhan artikkelin jossa sanottiin että valuu öljy ohjureihin suoraan jos rännit puuttuu?
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Hmm Kopat vuotaa ja savuttaa... Olisin f34:sen kanssa samoilla jäljillä eli huohotus tukossa / väärin kytketty.
     
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Huohotuksen kanssa olen tässä paininut moneen kertaan. Specsit: Kaikki röörit täynnä/ käytössä pcv huohotusta varten. Holley 750 vacuum. Ainoastaan pikku täysimuvapaa, siihen ei voi laittaa käsittääkseni pcv:tä.
    Iso ainoa on jarruteh, ei voi kytkeä samaan kuulemma pcv ja jarruteh.
    Korotuspala ei sovi kaasarin alle, nyt jo upottava putsari kii pellissä.
    Eli nyt juuri muutin huohotuksen niin että kuskin koppa menee putsariin, ja apparin koppa menee letkulla auton alle ilman pcv:tä. Pcv ei liene suotava olla jos menee auton alle höyryt? Lisäksi imarissa hengittävä öljynlisäyskorkki.
    Toimiiko näin?

    Imari mallia 70' Offenhauser. Kiristelin siitä taas pultteja käsimomentilla, momenttiavain ei sovi ku pariin pulttiin väliin. Tämä oli ehkä osa savuttaja?
    Mutta entä nuo kannen keinuvivuston alla olevat puuttuvat rännit? Onhan niitä muissakin koneissa? Onko näillä merkitystä tähän tai muuhun?
     
    Muokattu: 23.4.2022
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sinulla ei ole kyllä mitään imua tuossa huohotus järjestelmässä...PCV sillon tarpeeton.
    Ei tuokaan systeemi painetta kampikammioon tee joka tärkeintä, mutta ei se kyllä juuri tuuletukaan.
    Jos peltisarjat, niin laita "check valve" sinne kollektoriin 45* kulmassa ja letkulla toisesta kopasta imu sinne...toisessa kopassa suodatin tai ilmanputsarista letkulla raitista ilmaa.
     
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    On noita jarrutehostimia kytketty tuohon jatkuvaan pikkuvacuumiin ja PCV siihen isoon. Tiedä sitten tuleeko jarruongelmai ja onko jollain lailla osasidonnainen asia.. Ainakin vois kokeilla vaikuttaako asiaan jos olis alipainetta huohotuksessa ja jos vaikutus on positiivinen niin sitten miettis miten järjestää sen.
     
  14. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tätä vaihtoehtoa kaavailin myös.
    Mutta joku tämän tyrmäsi huonona kanssa. Mihin tuo kone sen imun tarvitsee kampikammioon?
     
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Pari frendiä sanoi ettei tuo pikkuimu riitä tehostimelle, niin ja laatikko haluu myös alipainetta
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    -Siihen että tiivisteet pitää paremmin eikä kone hikoile öljyä ulospäin.
    -Että huohotuskäryä ei tule koneen ulkopuolelle haisteltavaksi.
    -Että öljyt pysyy puhtaampana eikä koneeseen jää veden, öljyn ja huohotuskaasujen muodostamaa mönjää.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juuri sen takia että sieltä kampikammiosta saataisiin sinne kertyvät haitalliset höyryt pois...höyryjä syntyy palamisesta -> sylinterien ohivuodosta männän renkaiden ohi, sinne päätyneestä polttoaineesta jne, myös kosteutta kondensoituu sinne...ne kaikki saadaan pois sieltä pilaamasta öljyjä tai vahingoittamasta moottoria muuten ja ehkäisee myös öljyvuotoja poistamalla painetta kampikammiosta.
     
  18. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kyllä driptinssit pitää olla jos ei ole laitettu uudemman mallisia venakumeja,moderneilla kumeksilla aika turhat.
    FE:ssä tuntus olevan keskimäärin enemmän säädettävää imarin istuvuuden kanssa.
    Ehkä lähtisin tutkimaan saako kaikki pytyt öljyä vai esim vain yksi tai kaksi.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  19. twincam6

    twincam6 3rd gear

    No, ne pellit on nyt asennettu, seurataan onko minkä verran vaikutusta
     
  20. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tämän kaltaista olen olettanut.
    Mutta mitä ovat toimivuudeltaan
    venakopissa olevat powerfilsut?
    Kaverin SbC:stä ne revittiin tosin juuri veke kun meinattiin tukehtua heat asennossa ku lämppäri eli otti lämmärille ilmaa siitä kojarin eestä.
    Oon suunnitellu tätä että kuskin kopasta putsariin, ja apparin kopasta apparin puolen pakoputkeen oksaan letku. Toimiiko tää hyvin? En käytä kammiovaimentimia pakoputkissa. Eli ei pitäs puskee takaisinpäin?
     

Kerro tästä muillekin!