Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. leemu

    leemu Gearhead

    Niinpä, meinasi ajella ja osti englantilaisen auton:poff:
     
    esmi ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Museoautotarkastuksessa se autohan voi olla periaattessa kunnoltaan täys p#ska, kunhan näyttää hyvältä. Ei ne tarkastajat tutki nivelten kuntoa, valojen toimintaa, normi katsastusasioita.
     
    juko7, Inlinee ja karra tykkäävät tästä.
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mutta aina hämmästyttää että hyväksyvät väärän aikakauden moottorin museoautoon. Tätä olen nähnyt tapahtuvan ja ihan niin että tarkastustodistukseenkin se on merkittynä. Sitten toiset tarkastajat eivät salli edes eri muotoista virranjakajan kantta, minkä senkin kyllä ymmärrän.
     
    Vellu71 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  4. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Tuossa viime syksynä yhtä autoa alustavasti näytin museoautotarkastajalle.
    Muutama pikku asia löytyi mitä pitää laittaa ennen hyväksyntää.
    Tarkastaja totesi katselmuksen jälkeen että savon ja kymenlaakson tarkistajat hyväksyvät paljon helpommin :D

    (Lista oli seuraava
    -konepellin saranassa on naarmuja
    -oven tiivistessä pieni reikä jonka tuulihaka on hangannut 6mm
    -oven yläkarmissa tiiviste on kuluttanut maalia pois
    -kattoverhoilussa on reikä.
    Ja kyllä minä ne kaikki korjaan)

    Ymmärrän koneen vaihdon jossain super harvinaisessa mallissa. Ettei koneita ole maailmassa montaan. Mut esim joku 70 kupla pitää kyllä olla 100% orginaali
     
    Muokattu: 27.1.2022
  5. tapsah

    tapsah 2nd gear

    autot tehdään saarella, vanha viidakon sananlasku.
     
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Juttelin tänään yhden museotarkastajan kanssa ja hän sanoi, että nykyisin ei enää kelpaa, jos moottori on vaihdettu isompaan, vaikka sellainen olisi kyseiseen malliin ollut saatavilla ja näin kuulemma ollut jo parikymmentä vuotta(?). Itse en Googlella mitään Trafin muuttunutta ohjetta löytänyt, missä tästä olisi mainittu, mutta en nyt sinänsä epäile etteikö tarkastaja tietäisi miten asiat on. Ihmetyttää vaan kun nettiautossakin on jatkuvasti museoautoja myynnissä mihin on moottori vaihdettu sellaiseen mitä ei edes kyseiseen malliin ole saanut ja museokatsastus tehty parin vuoden sisällä.
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Turha on etsiä mr ohjeita Trafin sivuilta. Mr tarkastus ei kuulu heille pätkääkään.
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei kannata olla milläänsäkkään, museoauto-leima on aivan saatanan turhaa paskaa, kyseessä ei ole missä kunnossa auto on, vaan kuka tuntee kenetkin.
     
  9. Lowry

    Lowry 2nd gear

    teddy99 tykkää tästä.
  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

    En mä sillä museoauton statuksella varsinaisesti olisi mitään tehnyt, kun ei se auto sillä sen paremmaksi muutu, mutta onhan se helppoa, kun ei tarvitse säätää mitään liikenteestä poistoja/käyttöönottoja, ja säästö se on pienikin säästö näissä autohommissa, että mielestäni kaikki mahdollisuudet kannattaa hyödyntää.
     
    isalmela, Gary Grand, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Peeaa tykkää tästä.
  12. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Aika hauska kommentti. Olisiko mahdollista että ei ole ihan vielä selvinnyt mitä tarkoitusta varten museoajoneuvoluokka on olemassa? Ei ainakaan minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia mr-tarkastuksissa, mutta autoni onkin siinä kunnossa, ettei minun tarvii miettiä meneekö läpi vai ei. Ja onkin erittäin hyvä, että ruosteisia käyttöautoja tai teinituning tms räpellyksiä ei tarkastuksissa hyväksytä.

    Ei tarvii olla SAHK:n tarkastajajien kanssa tekemisissä, jos ei kyseisestä instannssista tykkää. FHRA:n kerhoilla on omia tarkastajia, ja myös ilman kattojärjestöä toimivilla pienillä ajoneuvoalan yhdistyksillä on museoajoneuvolausuntosoikeuksia.
     
    three hundred tykkää tästä.
  13. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Varmaan huomasitkin, että laittamastasi linkistä löytyy täysin sama Trafin määräys minkä itsekin laitoin.
     
  14. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    On se hauska kommentti siihen nähen että mullakin on vasta museokatsastettu ( ostin museoleimattuna) ja määräaikaiskatsastettu auto, jonka ei olisi pitäny läpästä kumpaakaan katsastusta, ja voin ihan huoletta sen myöntää. Nyt se on teknisesti kunnossa muttei vieläkään vastaa mm. konehuoneeltaan tehtaalta tullutta.

    Joten voin ihan huoletta kertoa mimmosta hyväveli-touhua tämä instanssi on. Eräs puhui ihan samaa, kerhon museotarkastajat tuntee kyllä euroautot, mutta jenkkirasseista menee läpi kaikki mitä kehtaa kirkkain silmin suurinpiirtein valehella, kun eivät niitä tunne.

    Museoautoilta pitäis viedä kaikki maksuhuojennukset pois, niin se kitkisi edes vähän tätä touhua ettei kaikista paskimpia laitoksia vain alhaisten maksujen toivossa museoleimattaisi.

    Silloin se olisi omistajan ylpeys että se on museoleimassa, eikä niin että" jes säästän pari euroa nyt maksuissa", ja monat museokatsastetut autot tuntuu vuosien mittaan menettävän sen museokuntoisuuden, kun korjaillaan sitten miten sattuu tai ollaan korjaamatta, kun se kerran on museoon saatu. Ja näitä on paljon. Raakalla kädellä pitäis heittää niitä pois museoleimasta.
     
    Muokattu: 21.4.2022
    Catiska, leemu ja rosswell47 tykkäävät tästä.
  15. Mitä olen seuraillut sun touhuja edustusautoketjussa, niin sulla on sentään yritystä asian suhteen. Tässäkin ketjussa on semmoista kommenttia, jossa se on just päinvastoin..
     
    Inlinee ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mutta se hyväksyminen ei edellee
    En edes koko linkkiä lukenut, mutta jos mr tarkastuksesta ei läpäistä autoa johon on vaihdettu isompi moottori vaikka se normi katsastuksessa hyväksytään niin voi voi. Jos ne on mr tarkastuksen säännöt niin sitten ne on. Mikä tässä on niin vaikeaa? Trafilla on trafin säännöt ja muumiotarkastajalla omansa. Onko Mona Lisa enää aito Mona Lisa jos sille laitetaan silikonirinnat ja botoxia huuliin? Ei Louvren kuraattorit sitä enää esille laittaisi:rolleyes::D
     
    Jak.Ken-58 tykkää tästä.
  17. Lowry

    Lowry 2nd gear

    No sehän on selvää, ettet lukenut. Jos lukisit, niin et kirjoittelisi mitään ”mr tarkastus ei kuulu trafille pätkääkään” höpöhopö juttuja. Ei sillä tarkastajalla ole mitään omia sääntöjä, vaan ne on ne Trafin säännöt mitkä tarkastettavan kohteen pitää täyttää ja ne on nyt meidän molempien toimesta tänne linkitetty.

    Pointtihan ei ollut siinä kuuluuko tekniikanvaihtoauton läpäistä museotarkastus vai ei, vaan siinä että tarkastajan suulla kerrottiin asian onnistuneen ennen, mutta ei enää, koska Trafi ei sitä nykyisin (muka?) hyväksy ja tätä ei oikein tue se, että tällaisia autoja on jatkuvasti myynnissä. Otetaan nyt esimerkiksi, vaikka nettiautossa tänä keväänä olleet kolme E-body Challengeria, kun sellaisesta olisi omankin kohdalla ollut kyse.

    Mainittakoon nyt vielä, että en koe tästä kovin suurta harmitusta, jos oma auto ei nyt museoon kelpaa, kun voipahan sitten vaikka rakennella vapaammin jos siltä tuntuu, mutta asia kiinnostaa ihan mielenkiinnosta.
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "vaan siinä että tarkastajan suulla kerrottiin asian onnistuneen ennen, mutta ei enää, koska Trafi ei sitä nykyisin (muka?) hyväksy ja tätä ei oikein tue se, että tällaisia autoja on jatkuvasti myynnissä." ... niin tiedätkös milloin ne myynnissä olevat on sitten MR tarkastettu??1990, 2001, 2015 luvulla....Milloin trafin pykälät on muuttuneet? Myönnän virheeni kyllä, siitä on aikaa kun itse olin asian kanssa tekemisissä. Mulla on ollut 4 mr tarkastettua autoa: 63 ss impala, 64 skylark avo, 67 special ja 66 chevelle malibu farmi jonka itse tarkastutin. Ja sen prosessin tunnen siis hyvin. Yhtä 70 GS350 yritin mutta se torppasi tarkastajan asenteeseen ja asiantuntemukseen jo esitarkastuksessa.
    Ja kuten aikaisemmin on monesti sanottu, että niitä mr tarkastajia on ja on ollut niin moneen junaan ja osa on kääntänyt takkiaankin useasti ja kun nettiautossa myydään museoauto-kategoriassa autoja joissa vaan sattuu olemaan mustat rekkarit. Niin että mihin uskoo. Kukin antaa sille mr tarkastustodistukselle oman arvonsa, sielunrauhallisesti tai myös rahallisesti.
     
    fishbone tykkää tästä.
  19. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Nettiauton museoauto-kategoriassa voi olla ihan mitä vaan, koska ilmoitukset menee sinne automaattisesti, kun auto vaan on riittävän vanha, tai näin ainakin toissa kesänä kun viimeksi siellä vanhaa harrasteautoa olin myymässä. Kaikissa mainitsemissani ilmoituksessa on kuitenkin erikseen mainostettu auton olevan museorekisterissä ja ainakin yhden kohdalla on mainittu vuosi 2020. Tämä jututtamani tarkastaja sanoi, että sääntö olisi ollut voimassa jo ainakin parikymmentä vuotta, että mistään uudesta asiasta ei olisi kyse. Itse olen tarkastuttanut/museokatsastanut vain yhden auton vajaa kymmenen vuotta sitten ja muistan, että silloin tarkastaja ei meinannut katsoa moottorinnumeroa ollenkaan ja sanoi vielä, että ei sillä oikeastaan ole edes väliä, kun niitä moottoreita voi vaihtaakin (tässä tapuksessa autossa kyllä oli alkuperäinen moottori ja kaivoin lopulta itse sen numeronkin, niin että se laitettiin papereihin). Kyseistä tarkastajaa ei enää ole olemassa, niin en voi kysyä sieltä kommenttia. Se on selvää, että tarkastajia on moneen junaan, mutta kaikkien pitäisi toimia samojen sääntöjen mukaan ja niihin sääntöihin tässä tarkastajakin vetosi. Sanoi jopa, että jos Trafilta saa kirjallisen luvan, että moottorinvaihto on ok museoautoon, niin sitten hän kyllä tekee paperit.
     
    Muokattu: 22.4.2022
  20. fishbone

    fishbone Gearhead

    Yhtä 70 GS350 yritin mutta se torppasi tarkastajan asenteeseen ja asiantuntemukseen jo esitarkastuksessa.

    Olikos tämä se joka minullakin oli?Se meni kyllä museorekisteriin täällä.
     

Kerro tästä muillekin!