1953 Hudson Wasp (L.O.V.E. Machine)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 25.5.2021.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Ostin mäkin toisen Hudson-projektin Teivon swapista tässä kevättalvella:)
    [​IMG]

    Noissa Jaggen vanteissa ET on +30-35 luokkaa. Ja pari senttiä tarvis siihen saada lisää.
    Mitähän noissa S10 vanteissa oikein on? Näyttää kyllä rajulta ET...
     
    Gary Grand ja Seevu tykkäävät tästä.
  2. Siinä ilmoituksessa oli speksitkin:

    The Bolt Pattern is 5 x 4 3/4". The Width is 6". The Backspace is 5 1/2".

    Tästä taulukosta, kun katsoo, niin 51 mm.
     
  3. Tässä on Vintagevaltakunnasta inspistä sen rakentamiseen:

    [​IMG]
     
  4. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Nyt kun alusta ja tekniikka modernisoituu niin 120 jaolla löytyy 17" peltivanteita. Matalempi kumi lieneen helponpi pujottaa vaikka ympätysmitta ois sama
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja tänään pikku näpertelyä..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ...ja sitten loppuikin suojakaasu.
     
    rekkamies, Gary Grand, lintta88 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Yllättävänkin hyvin näyttää kuvien mukaan sopivan akselisto
     
  7. Selailin interwebiä ja huomasin, että joku on lukenut mun ajatuksia:

    1953 Hudson Hornet Sedan

    [​IMG]
     
  8. Shovel

    Shovel Gearhead

    Tervehdys! Mukava nähdä veljeni Mikan tuoma ja omistama Hudson hyvissä käsissä. Mika osti auton Sacramentosta ja ajoi sen sieltä itse Los Angelesiin ja laivasi Suomeen. Auto leimattiin Ameriikkakunnissa ja sillä ajeltiinkin ahkerasti siihen asti kunnes perä hajosi. Tuo moparin perä on sitten Mikan laittama, mutta sillä ei tietääkseni ollut ajossa koskaan. Kaikki mielenkiintoiset alustamuutokset ja tekniikka on Amerikan peruja. Hienoa että Hudson on päässyt osaaviin käsiin ja kärrystä tulee varmasti hieno kun on valmis. Minulla on jossain kuvia autosta vaaleankeltaisessa tuontikunnossa, lisäilen tänne jos löydän. Mikan kuolemasta on nyt hiukan yli 3 vuotta, ikävä on kova. Mutta hyvä että hänen entisiä autojaan näkee joskus tulevaisuudessa tien päällä. Kaikkea hyvää projektin etenemiselle!
    -Jari, Mikan nuorempi veli-
     
    LPV, Visa, tooke ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Make500

    Make500 Gearhead

    On tässä ollut pientä taukoa Hudsonista, mutta sain nyt otain pientä aikaiseksi.
    Takapään osalta auto seisoo nyt akselin varassa ja jousillaan.
    Aavistuksen korkealle se jäi, katson nyt vielä muutanko, jousien paikkaa vai lyhennänkö niitä.
    Vaikea tässä vaiheessa yhtään sanoa, kun kori on pelkkä hylsy ja ilmaa vähän raskaampi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Peräpää saa toistaiseksi olla nyt tässä. Vielä ei ole liian tuskaista muuttaa korkeutta.

    Sitten tuo etunen, orkkisakseli pois ja ihmettelemään...

    [​IMG]
    Voishan sen jättää näin. Mutapyörää vaan alle!

    Jotta akselivälin saa pysymään oikeana, konetta on siirrettävä eteenpäin joitain senttejä.
    Muussa tapauksessa täytyisi tulipeltikin raiskata.

    Sitten oikeastaan kysymyksiä joihin haluan hyviä argumentteja:

    1. Mikäli päätän tuon Jaguarin akselin tuohon istuttaa niin, kuinka ekstensiivistä silpomista tuolle eturungolle oikein saisi tehdä?

    Laissa näin:
    3.1
    Runko
    3.1.1 Itsekantava kori
    Itsekantavaan korikehikkoon saa tehdä lujuutta vahvistavia muutoksia hitsaamalla tai ruuviliitoksilla.
    Ruuviliitoksin ajoneuvon koriin kiinnitetyn apurungon korjaaminen tai muokkaaminen hitsaamalla vähintään alkuperäistä lujuutta vastaavaksi on sallittua. Muutoskatsastuksessa on esitettävä hitsausselvitys, jota katsastaja hyödyntää muutostyön asianmukaisuutta arvioidessaan.

    2. Toinen vaihtoehto on että pidän alkuperäisjousituksen levyjarrumuutoksin.

    Vaihtoehto 1 houkuttaa kyllä hieman enemmän, mutta en haluasi joutua vaikeuksiin konttorilla.
     
    rekkamies, Kustom STW, Vuppe ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Kannattaa ehkä käydä konttorilla kysymässä tätä etukäteen. Ymmärtääkseni vastaavia juttuja on tehty, niin tuskin se on tekemätön paikka. Samalla selviää, minkälaista dokumentaationta ne hitsaukset vaatii. Itse veikkaan, että ainakin hitsiaineet, virrat ja jotain kuvia pitäis olla.

    Aiheesta hiukan samaan, jos olet lueskellut karran roadsterikertomusta, niin siellä kovin samannäköiset pakosarjat hitsattuna. Tuli vaan mieleen, että tohon tyyliin sopisi peltipakosarjat enemmän kuin hyvin ja ehkä jollekin kelpaa noi nykyiset valusarjat. Ja romu-ukot varmaan maksaa noista kateista..
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mustang 2 etuakseleita on vissiin asennettu enemmän muihin peleihin kuin Mustangeihin. Kellarin puolella tais olla joku Imperial muokkautunut puoli vuosisataa nuoremman Fordin akseleilla. Konttorilta etukäteissiunaus ja laikkaamaan!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Linkkasin joskus sen Deutz-diesel Hudsonin Jaggen akseleilla. Siihen sen jälkeen tullut muutama kuva. Tässä on sen toteutus etuakselista:

    [​IMG]
     
  13. Make500

    Make500 Gearhead

    Pikku helatorstain puuhastelut tallin puolella, moottori veks akselin päältä ja rälläkkä laulamaan.

    [​IMG]
    Nyt aletaan olla aika lähellä oikeaa asennuskorkeutta.

    [​IMG]
    Tähän tarttis sitten räkiä vähän malmia kun huolellisemmat mittaukset ja laskelmat saan suoritettua. Takapään kiinnityspuslat osui jämptisti runkoaisojen väliin
     
    rekkamies ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  14. Olisko siinä ideaa, että kopios tuota jenkkipojan ideaa ja hitsais reilusti profiiliputkesta tuota runkopalkkia?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kävikkö konttorilla mielistelemässä ennen kuin laikkasit ja leikkasit?

    Bytheway LIDLin plasmaleikkuri suhautteli metallia mukavasti. Pitäis ruveta F-150 jousenkorvaketta vaihtamaan ja siihen ajattelin passeliksi avuksi kun saa leikattua entiset ilman laikan ulottuvuusongelmia.
     
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    No, mietin asiaa kun akseli löytää lopullisen sijoituspaikkansa. Näyttää jenkkimiehen akseli muutenkin erilaiselta ja sekin on kavennettu tai jotain. Lähinnä mietin sitä että tuleeko tuo kiinni alkuperäisin pulttiliitoksin vai hitsaanko vaan koko paskan klimppiin.

    Arvaa vaan kävinkö. Minä en kumartele enkä mielistele.
    Pahimmassa skenaariossa myyn valmiin auton Ruotsiin, jos vaikeuksia on tiedossa liikaa:rotfl:

    Kaveri tuosta LIDLin plasmasta puhuikin, että oli sellaista menossa ostamaan mutta hyllyt olikin tyhjänä nopsaan.
    Plasma olis kyllä kiva kaveri ja täytyis laittaa hankintalistalle. Perjantain pikahuudoissa niitä on myös aika edukkaasti.
     
  17. Mun silmään akseli näyttää aika samanlaiselta, mutta kaveri on leikellyt Hudsonin rungosta sen verran pitkälti, että uudet palkit tulee suoraan. Silloin noi Hudsonin rungon mutkat jää pois.

    Voin kyllä olla väärässäkin näissä tulkinnoissa..
     
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Mitenkään ei mahdu suorana tulemaan, jos ei notchaa ylöspäin. Jaguarin jousilautanen on keskellä tuota aisaa.


    Mun ajatus ehkä on jättää nuo sisemmät palkit ehjäksi, koska ne mahtuu todennäköisesti siinä olemaan. Vahvistaa ne ja keksiä kiinnitys akselille. Jos sen tekee pulteilla, saattaa inssi olla tyytyväisempi. (MuTu)
     
    dart -66 tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    Ja tällä jenkillä on XJ6:n etuakseli, kuten taka-akselikin. Ne on aika lailla vaan erilaisia.

    Mutta minä olenkin vähän hullu ja teen näillä vaikeimmilla, kun en muutakaan osaa.
     
    Gary Grand, Inlinee ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  20. Luultavammin siinä on tehty koloa ulkopuolelle. Vähän kuin tässä Volvossa.

    Tuo on kyllä hyvä huomio..:)

    Minusta tuntuu, että et osaa tehdä mitään muuta kuin huippujuttuja..:cool:
     
    Muokattu: 27.5.2022

Kerro tästä muillekin!