Ladder bars

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja manun, 24.4.2022.

  1. manun

    manun Gearhead

    Onko totta että näitä ei saa Suomessa leimattua katukäyttöön? En ymmärrä miksi koska onhan esim. 740 volvossa kin semmonen ala tukivarsi jokaestää perän kiertymisen.
     
  2. Laddrer bars on eri asia kuin torque arm, jollanen periaateessa siinä Volvossa on.

    Vanhan lain soveltamisohjeessa siitä on erityismaininta (sivulla 7):

    Ns. ladder bar- tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä tieliikenteeseen.
     
  3. manun

    manun Gearhead

    Okei.. Voi olla että mulla meni nuo nimitykset sekasin mutta ajattelin että laittaisin kummallekin puolelle yhden tuommoisen torque arm tyyppisen tukivarren. Siihen tulisi kaksi kiinnitys pistettä perään toinen akseli putken ylä ja toinen alapuolelle.. Koriin menisi tukivarren toinen pää si nne kolmion kärkeen. Joka pisteeseen kumi pusla. Olenkohan ihan metsässä. Autossa alu perin putkikardaanin. Sen takia tämä koska perä vaihtuu toiseen
     
  4. Siis torque arm:

    [​IMG]

    Ja ladder bar:

    [​IMG]

    Torque armia löytyy mm. 3/4 Gen Camarosta ja jälkimmäistä ladder baria lähinnä kiihdytysautoista.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    2 torgue armia = ladder bar = ei toispuoleista joustoa = kielletty katuliikenteessä = täysin selvä asia.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jo muinainen Moparin alustakirja kielti ladder bar tyyppisen jousituksen käyttämisen kadulla. Hengenvaarallinen oli muistaakseni maininta.
     
  7. manun

    manun Gearhead

    Niinpä hän se tietty on.. Minkähän tuohon keksis.olin tekemässä siihen semmosta nelilinkkien tyylistä mutta ylimmät tukivarret jääpi niin lyhyes että tuntuu että se ei tule toimimaan. Linkkikoteloita en haluais takapenkin alle tehä.
     
  8. Sen torque armin voi rakentaa siten, ettei välttämättä tarvitse alkaa rakentaa linkkikoteloita. Siis jotenkin tähän tyyliin:

    [​IMG]
     
  9. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mulla taitaa olla "vanhaan hyvään aikaan" leimattu katuauto ladder tuennalla. Toki pääasiallinen käyttö on ollut kiihdytystä.
     
  10. spike

    spike Gearhead

    Mites nelilinkki jossa ylätukivarret on kulmassa? Niitäkin nähnyt missä tosi lyhyet ylätukivarret. Englanniksi triangulated 4 link.
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Näissähän tukivarret pääsee liikkumaan toisistaan riippumatta, eli ei pitäisi olla ongelmaa? Vetopidoltaahan tämä ei ole yhtä hyvä kuin torque arm tai ladder bar.
     
  12. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei se tukivarren lyhyys välttämättä ole ongelma jos joustomatkat on lyhyet ja tukivarsien asennot on ajokorkeudessa kuitenkin sopivat.
     
  13. manun

    manun Gearhead

    Kiitos vastauksista.jonkun verran netistä nuita opetusvideoita katsonut ja ajatellut että lyhyt ylä tukivarsi, varsinkin jyrkässä kulmassa oleva kääntää pinionin kulmaa nopealla liikkeellä. Ja nii se myös omien mittauksien perusteella tuntuu tekevän. Mutta teen nyt sellaiset lyhyet testi tukivarret ylös, ja mahdollisimman vaateriin ja tutkin asiaa.
     
    juko7 tykkää tästä.
  14. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Oikein tehtynä nelilinkki toimii niin että akselin kierto vetää ylätukivartta taaksepäin ja alatukivartta työntää eteenpäin. Tästä seuraa se että korin takapää painuu alas eli paino pyörille kasvaa sekä keula nousee ylös. Noin se pitääkin toimia kun haluaa lähteä viivalta liukkaasti. Jos teet nelilinkkiin ainoastaan sellaisen muutoksen että kiinnität tukivarsien etupäät samaan pisteeseen kuten ladder barsissa, silloin edellä kuvattu toiminto poistuu ja akselin kierto ainoastaan nostaa korin takapäätä ylös. Esim. Corvetten C4-5-6 torque arm ei nosta takapäätä ylös koska akselin kierto kohdistaa voiman torgue armin välityksellä moottorin korvakoihin eli nostaa keulaa ylös.
     
    Muokattu: 27.4.2022
  15. manun

    manun Gearhead

    Nyt ois prototyyppi tehty. Perässä korvakot noin puolessa välissä akseli putkea. Ylä ja ala korvakko samaa rautaa, eli samassa linjassa. Ala tukivarsi pituus 50cm ja oletetussa aju korkeudessa tasan vaaka suorassa. Pinionin kulma o tällä hetkellä. Ylä tukivarsi pituus 20cm ja nousee perän korvakosta 45 asteen kulmassa ylöspäin... Liikkuu ihan jouhevasti ja pinionin kulma kääntyilee kyllä mutta minkälaisia joustovaroja nuissa yleensä on, joku 10cm suuntaansa vai?
     
  16. manun

    manun Gearhead

    Joo ei tämä Taija tulla pelaamaan.. Pinionin kulma muuttuu 5 sentin nostolla tai laskulla 10 astetta.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miksi se ylätukivarsi on 45 asteen kulmassa jos alatukivarsi on vaakatasossa? Eihän se tuu toimimaan vaikka olis metrinen se tukivarsi.
     
  18. manun

    manun Gearhead

    Sitä kun ei tyhmä opi muutakun rautalangasta vääntämällä.. Tilan puutteen takia. On siinä vielä mahdollista saada ylä tukivarsi suoraan mut sitten pitää alkaa leikkelemään takapenkin pohjaa. Mut eipä tässä vaihtoehtoja ole.
     
  19. fmila

    fmila Gearhead

    Jep, tukivarret pitäisi olla aina liki saman suuntaiset ja mieluummin saman mittaisetkin niin joustoliikkeen myötä ei tapahdu ei toivottuja kulmien muutoksia. Sama koskee myös etuakselistoa.

    t. AM
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tee se torque arm jousitus niin säästyy takapenkki.
     

Kerro tästä muillekin!