Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin, eikös se ole helpoin rasti tässä? Sikäli mikäli on alkuperäinen pumppu ja löytyy niin koneen sekä pumpun timing pinit. Taulukosta kattomalla näkee pumpun tyypillä mikä ennakko on ollu uutena.
     
  2. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mites jos pumppu on käynyt huollossa ja ehkä mahdollisesti vähän kutiteltu vireämmäksi niin sitten ei varmaan enää alkuperäisellä asteella mennä? Vaatinee penkityksen, vai pärjääkö perstuntumalla ja pakoputken nokimäärällä sen ajoituksen muuttamisessa? No vaatiihan se afc:n muuttamistakin.
     
  3. smgt

    smgt 3rd gear

    Jos näkee ettei pumppua ole rassattu, niin voi kai niihin numeroihin uskoa ja niiden mukaan säätää. Tämän ikästä kalustoa on kuitenki jo paljon keretty rassaamaan.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nonnii, kyllästyin sitte etsimään sitä vuotoa kun mitään ei kerta nähny. Matokameran tilaus peruttu kun ei sitäkään saaneet ajallaan lähetettyä. Purettava pois romut edestä siis.

    Niitä ajoitustyökaluja ei näköjään taida mistään saada järkevällä hinnalla tai edes kohtuullisella vaivalla. Se kaverin poikakaan ei taida olla innostunut jälleen lähettämään ameriikoista niitä minulle. Voishan sen pitimen tietysti teettää sorvarilla ja mittakellon siihen sitten ostaa mutta hylsy delivery valvelle edelleen puuttuu.

    Taijan tehä omin pikku kätösin sen ulosvetimen paksuseinämäisestä profiiliputkesta ja kattoo jonkun millin vakioennakosta enemmän että saa sen noin 15,5 astetta niiku siihen on joskus laitettu. Se on nyt helmikuun lopusta seisonu ni vois joskus saaha ajoon enneku taas on uus katastus.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se tosiaan se peltinen tappet cover on kyllä potentiaalinen vuotopaikka, niinkuin on myös alkuperäinen öljypohja sieltä päätyjen seudulta missä on pitkä pulttiväli.
    Yhden alumiinisen tappetcoverin jyrsäsin, ja se on ihan millisellä tiivistepaperilla tiivistetty, ja vaikuttaa toimivalta. Noin ihan ajatuksena että melko yksinkertainen tuote se on jos ei mitään ihmeitä tarvita vaikka huohotuksen puitteissa, mulle ei edes sellasia pönttöjä olis mahtunut ja siksi toi alkup. peltinenkin on modattu sileeks.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Noihin ajoitushommiin, tykkään ite käyttää joutsenkaulaa, kun se mitta elementistä vei yli asteen ajotuksen myöhäselle.
    Varmaan mun tapauksessa oli pidelty pumppu, ja ruiskutuksen alku oli sikäli eri kuin Bosch pumpun numerolla saatavilla oleva data.
    Ja kaikkiin dieselihin ei tuollaista dataa ole edes saatavilla, vain se ruiskutuksen alkuhetki kampuran asteina.

    Aika helppo kuitenkin tehdä ne merkit kampuran päähän, etsiä siis venttiiliä painamalla yläkuolokohta ja sen mukaan tehdä pointteri motin kylkeen ja dampperiin. Voi sit myöhemminkin säädellä ajoitusta jos haluaa.

    [​IMG]

    Tuossa etitään yläkuolokohtaa moottorista mittakellon kanssa, vaikka puoli milliä kumpaankin suuntaan kun mäntä vajoaa konetta kääntäessä ja niihin kohtiin merkit, puolivälissä on sitten se todellinen yläkuolokohta. Sit vaan laskemalla dampperin kehästä se haluttu ruiskutusennakko.....

    Säädettävä pumpun pyörä on ihan jees, se vaan täytyy huomioida että vaatii sit sellasen jakopään kopan josta saa sen yläosan pois, ja ovat aika kalliita. Noin että jos säädettävän pyörän ostaa niin se ei riitä.



    [​IMG]

    Tuossa näkyy se ruiskutusputken tilalle tuleva joutsenkaula, deliveryhylsy ja ulosvetäjä jolla minä olen touhunnut pumpun pyörän irrotusta. Tuolla piezo-anturiin perustuvalla systeemillä olen sit tarkistanut tuloksen ajoituksen säätämisessä, ja kyllä tarkkana oleva asentaja saa joutsenkaulalla ajoituksen tosi tarkkaan siihen mitä tarvii. Huolellinen toki tarvii olla.

    Näin siis teen minä, ei ole tarkoitus kinata siitä että mikä on oikea tyyli;)
     
    smgt, musta pässi ja tsipi tykkäävät tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niiton myytävänä tappet covereita peltisiä orkkiksia ja billetistä tehtyjä joita ajattelin et jos on oma kiero ni ostan jomman kumman semmosen uuven. Tiivisteet tais tulla kummassakin mukana. Niisson tarvike billetissä vaan kuulemma se että huohotuksen mukana öljy poistuu eri tahtiin joten tarvii pullon keräykseen tai jotain. Liittyy ulospuhallus ilmeisesti siihen ”suoruuteen”. Virtuositeetti on hommassa kuin hommassa ihailtavaa ja näköjään tekijältä syntyy mikä vaan. Itse pitäs vaan ostaa se cover.

    Ongelma tuli minulle niistä työkaluista. Valmiita settejä olis mutta toimitus on hinnaltaan tolkuton. Ennen ilmeisesti ebay ja amazon myynyt muttei enää. Liekö kysyntä hiipunut? Kysyinkin sitten yhdestä firmasta usasta liekö heillä halvempaa shipping&handling tapaa? Kuulemma polttoaineet kallistunu niiku varmasti onkin. Ei ole halvempaa tapaa. Kiitti putin!

    No, kysyin kaverin pojan kautta josko tilaisin sille kalivorniaan ja se minulle sitten jälleen lähettäis. Ei vissiin halua. No yritin ainakin. Täs aika kuluu ja mitään ei tapahdu. Päätin sitte tilata amazonista ulosvetimen, ebaysta delivery valve hylsyn (joista luin jossain keskusteluissa ameriikois että joissain on ollut valmistusvikoja eikä booritukset käyneet paikoilleen) ja Suomesta mittakellon. Sille kellolle pitäs saaha vielä nyt holder. Niitei erikseen myyvä. Vaan tuumin et jos tilaan vielä semmosen setin jossa on adaptereja ja jatkoja mittakellolle ja teen ite vielä yhden supistusnipasta jenkatapin kanssa. Setissä kun ei ole valmista sovitinta. Eikä m22x1,5 ulko ja m12x1,25 tai m10x1,0 supistusnipan löytyminenkään näytä helppoa olevan. Siinä pitimessä pitäs olla päässä ulkokierre m22x1,5 ja toisessa päässä upotus mittakellolle ja kylessä sormiruuville kierre kiristystä varten. Läpireikä tietysti mittapäälle. Sorvarihan sen pitimen tekis kait nopsaan?

    Ja siltikin meinasin merkata sen nykyisen ajoituksen dampperille ja tehdä sitä varten osoittimen pellistä tai langasta. Jos Jim Jessup on sen Indianassa verstaallaan säätänyt mihin on parhaimmaksi nähnyt niin jää minulla samaan. Ja näen samalla näyttääkö pässin mittaukset samaa kuin Jimin. Mutta jos on hammaspyörä pyörähtänyt niin pystyn säätämään sen edes jotenkin vakioennakkoa suuremmaksi suht luotettavasti, ehkä.

    kohtuuhintainen sorvari joka tekis sen pitimen voi tietysti ilmoittautua vaikka yksityisesti jos pelkää julkisesta seuraavan työ ryntäystä.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, alkuperäinen tappetcoverin tiivistys on vähän semmonen, sais olla ihan suora se koppa kyllä. McBee tiivistesarjassa ollut tiiviste ei kyllä istunut alkujaankaan, että tässäkin mun mielestä tarvike on tarvike.

    Jos et muualta löydä sitä holderia niin voin sorvailla sellasen. Muistaakseni mulla on tuollainen kierrepakka, niin ei tarvi sorvata sitä kierrettä? Palaan asiaan...
     
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ei sitä pelkkää holderia mistään löydä. Lord i have been tried…. Sen mittakellon ja holderin saa pakettina jos haluaa maksaa ittesä kipeäksi kun vielä se lähetys on persettä vaille hevosen. Siihen kun laittaa alvin ja tullin päälle ni huh huh. Sitten se on kaiken lisäksi asteikoltaan tuumamittainen ja varren halkaisija on 3/8 kun meillä yleensä millisissä mittakelloissa 8mm. Minulle millit helpompia käsitellä kuitenkin.

    Niin että jos on hyvää tahtoa tehä semmoinen minulle ja en pyörry hinnan kuulessani ni we have a deal. Ilmoita mitä tuumit.
     
  9. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    Tämä holderi onnistuu tehdä ihan porakoneella. Eli ota vanha öljypohjan tulppa ja poraa siihen reikä heittokellolle ja se on siinä, jos et saa tehtyä naftia reikää niin tee tulpan kylkeen pieni kierrereikä toppiruuville niin että pysyy kello kiinni.
    ...ja sitähän pystyy jatkamaan putkella jos kello on liian pitkä.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juu, tuokin tapa tuli luettua ameriikan joen sivustoilta että öljyproppu aihiona. Tosin yksi millin kymmenys on aina puoli astetta pumpun ennakossa joten luottaisin mieluummin koneistajan tekemään valmiiseen pitimeen tai tehtaan tekemiin supistusnippoihin jos tarviaa muuttaa kierteen kokoa pitimessä. Jos on pylväsporakone ja tarkka kaveri ni voi osua melko suoraan ja keskelle mutta käsiporakoneellani jos rupian tekeen ni saletisti on vinossa eikä keskellä. Onko edes järkeä käyttää mittakelloa jos adapteri olisi käsivaralta porattu ja vähän sinnepäin. Onhan ne laittanu äänen perusteellakin ja miten vetoja on ennakkoja ainakin joissan gm dieseleissä.
     
  11. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 3rd gear

    No joo, makuasioita. Adapteri, kupariputki, välitanko, heittokello yhdistelmällä erilaisilla adaptereilla olen säätänyt eri pumppuja, on kyllä toiminut minulle ihan riittävästi vaikkei osat olekaan auringontarkkoja.
    ...pääasiahan on että palikat ei pääse liikkumaan siinä iskun suunnassa. Muulla ei niin väliä.
     
    Muokattu: 14.5.2022
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jeps, tein kolme noita holdereita, reikä vielä tekemättä kellolle, eli nyt niitä olis saatavilla. Yks tietty Pässille kun siitähän tää lähti. Onkohan se 8mm reikä hyvä, iteltä löytyi kello jossa kiinnityshalk on 10mm?
    Kamera ja minä ei oltu nyt samassa paikassa, mutta koitan laittaa kuvaa ma tai ti....
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Nopeaa toimintaa, arvostan. Tekijät tekee ja höpöttäjät vaan höpöttää, niinku minä. Olisko se sinun mittakello muuten asteikoltaan tuumainen? Niisson yleensä kai 3/8 eli noin 9,5mm ja vähän vielä päälle. Tai niiton ilmeisesti ainakin mitutoyo tekemiä millisiä paksummallakin varrella mutten osaa sanoa kokoa. Liekö kokona just toi sama tuumainen?

    Tilasin tollasen samanlaisen mitutoyo 2046SB kellon jostain firmasta Suomesta ja tos on joku mittakuva samanlaisesta linkissä jonka löysin. Semmukaan 8mm kiinnitysvarsi ja 4,8mm se liikkuva varsi eli mittapää. Sen pitäs tulla ens viikolla kun perjantaina tilasin. Oliko tarkoitus että näyttötaulu nojaa pitimeen vai tehdä pienempi reikä ja isompi jolloin varren paksunnos nojaa olakkeeseen? Kattoo tost linkin kuvasta ite vielä. Löysin muuten 25 vuotta sitten tekemäni kukonjalka avaimen 17mm. Sillon kiristelty pikku fiatien kansia jälkikiristyksessä kun tuli hartaudella viriteltyä silloin 600/850/133/127 siihen aikaan. Haen ens viikol puuilosta 19mm 6-kulmaisen avolenkin ja vetäsen siihen migillä kii ni saa auki ja takas kiristeltyä momenttiavaimella kii. Hifistelyä vissiin kyl.

    https://www.viontecmall.com/en/vi/product/dial-indicator-2046sb-10mm-001mm/
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]

    Kaksi pidempää ja yksi lyhyempi mittakellon pidin löytyy, mukaan messinkinen mittakellon jatkopala, jonka kukin voi sit lyhentää sopivaksi......
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Paa vaikka yksityisviestillä mitä maksaa ja muita tarvittavia tietoja. Minun aloittamastani keskustelusta tai oikeestaan tarpeesta tää kai lähti ni olen ilmeisen sitoutunut siis ottamaan yhden, vaikka semmoisen pitemmän.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noita työkaluja jolla elementin noususta saa ajoitusta katottua olis ne kaks jäljellä, jos joku tuntee tarvetta. Musta Pässi varmaan kommentoi että oliko työkalu käypänen hommaan.
    Myös noita alumiinisia tappet covereita voin jyrsiä jos joku sellasen haluaa, en nyt just mutta vaikka syksyllä/ens talvena, piirrustukset on tallella.
     
  18. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mihin asettuu tappet coverin hinta?
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Eno nähny vielä sitä holderia. Voin kertoa sitte kun on ajoituksen aika, että mikä fiilis siitä on. Ei se koko hommakaan ole kyllä vielä aloitettu. Vietän talvilomaa nyt ni ootin muita lähinnä kotihommia ja muun kaluston huoltohommia tehdessä josko se rattaan ulosvetäjä sieltä tulis. Ei taija ehtiä ni kai tekasen raudanpätkästä sen ulosvetäjän että saan purettua pumpun pois ennen kuin loppuu loma. Se hylsykin on kyllä matkalla vielä.

    Minulle se tehtävä tappet coverin kansi ei kyllä ehdi. Kattelin jo mistä tiivistesarja löytyis. Samalla löysin orkkis peltisen kannen sekä billet setin tiivisteineen ja huohottimen lähtöineen. Jos ostaa tiivistesetin ja orkkis peltikannen ni maksaa enemmän kuin billetkansi tiivistesetti combo. Lähinnä hillinnyt se että jos selviäis pelkällä tiivistesarjalla ni säästäs vähän. Tosin sanovat että pitäs olla tarkempi sen kanssa ettei jää heti asennuksen jälkeen vuotaan. Billet satsilla on varmempi ettei se vuoda enää ikinä. Se se kai siinä idea onkin.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Nii-in, jos niitä muutaman tekis(vaikka kolme kpl) niin pääsis varmaan aika edulliseen hintaan? laitan yyveetä.
    Aineena tarvis sit löytää sellasta 15mm levyä sopiva pala.
    Jos siis olis kyseessä tuon kaltainen yksinkertainen mitä olen kuvia laittanut omastani, jotain huohotuslähtöjä voin toki tehdä jos tarvii....
     

Kerro tästä muillekin!