Ford C6 pumpun tiivisteiden vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Stance, 7.4.2022.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Kaverilla 70-luvun F150 jossa C6 automaattilaatikossa melko reipas öljyvuoto moottorin päästä. Otettiin laatikko irti ja pöydälle, turbiini pois. Öljyvuoto tulee selvästi pumpun tiivisteen välistä.

    Onko pumpun irrotus/kasaus tiivisteiden vaihtamiseksi millainen homma? Mitään erityistä huomioitavaa tällaiselle harrastemekaanikolle ilman erityisosaamista automaattilootista? Jos vuodon saa korjattua tiivisteen vaihdoilla niin sen voisi kuvitella tekevänsä itse eikä kiikuttaa laatikkoa minnekään.
     
  2. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Melko helposti liikahtaa etummainen rumpu & kytkinpakka mukana kun ottaa C6 (ja C4) laatikossa öljypumpun pois...

    Sitten vaatii vähän askartelua saada kytkinlevyt & päittäislaakerit ym. takaisin paikalleen.
    Melkein vaatii vähän isomman setin purkamista laatikosta mikä ei välttämättä nyt niin iso homma ole.

    Ehkä jos laatikon laittais pystyyn ja ottais venakoneiston irti niin pääsis pitämään jollain vastaan ettei rumpu liikahda vaan en oo kyllä tuota kokeillu vielä koskaan.
     
    Stance tykkää tästä.
  3. Stance

    Stance Gearhead

    Kiitoksia. Eli käytännössä jos rumpu ja kytkinpakka pääsee tossa liikahtamaan niin pakettia ei saa enää kasaan?

    Tuon vaihteiston laittamisen pystyasentoon häntänsä varaan luin jostain jenkkiforumilta. Täytyy miettiä miten sen saisi tuettua siksi aikaa että tuo pumpun saa irti ja uusilla tiivisteillä kasaan.
     
  4. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Jos ne liikahtaa niin sitten vaan venakoneisto pois jotta saa laatikosta isomman setin kerralla pois eli sinne jää muistaakseni vaan takimmainen rumpu & planeetta laatikkoon. Tovi aikaa kun C6 oli palasina pöydällä.

    Sitten pitää vaan synkata kitkalevyt, päittäislaakerit ym. paketti kasaan ja pistää takaisin.
    Venakoneiston irroitus ei oo paha ja ilman sitä ei käytännössä hommaa saa tehtyä. Myös etummaisen pannan voi joutua irrottaan niin homma on helpompaa.

    Toi laatikko pystyssä ja venakoneisto pois voi kyllä oikeasti pystyä pitään rumpua sillai ettei lähde pumpun mukana.
     
    Stance tykkää tästä.
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Tämä saatiin hoidettua mutta pumpun irroituksen jälkeen todettiin että samaan konkurssiin teetättää laatikkoon perusrempan ja turbiinin uusiksi. Pumpun O-rengas oli yks koppura, varmaan 70-luvulta.

    Osasi olla aika hanurista tuo laatikon kohdistus takaisin moottoriin. Tarkoitan lähinnä turbiinin pulttien osuttamista vetolevyyn. Nyt kun tietää miten homma pitää tehdä niin onnistuisi parissa tunnissa mutta aika säätämistä oli lattialla könyten osuttaa ensin lootan ohjuritapit kohdalleen ja sitten tuo turbiini oikeaan asentoon.
     
  6. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Turbiinin ja vetolevyn välissä pitäisi olla vajaan sentin verran välystä, eli turbiinin pitäisi pyöriä ihan sormilla kun laatikko on pultattu koneeseen kiinni ja turbiinin pultteja ei ole vielä laitettu.
    Jos ei oo välystä niin turbiini ei ole kunnolla pohjassa asti paikallaan.
     
  7. Stance

    Stance Gearhead

    Sain tuohon ohjeet että Fordin tapauksessa turbiini pitää kohdistaa vetolevyyn _ennen_ kuin vaihteisto ja lohko on kiinni toisissaan. Laitettiin ohjuritapit aluilleen lohkoon ja siinä vaiheessa vetolevyn reiän kohdistus turbiinin pultin päähän ja sitten vaihteiston veto kiinni lohkoon. Siinäkin tapauksessa mutteria kirimällä turbiinin pulttiin turbiini liikkui lähemmäksi vetolevyä.
     
  8. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Niin joo sulla on turbiini jossa studit ja kiinnitys muttereilla vetolevyn läpi?
    Silloin tietty pitää kohdistaa etukäteen, kaikki aftermarket turbiinit mitä mulla on tulee taas pulteilla kiinni, eli sisäkierre on turbiinissa.
     
  9. Stance

    Stance Gearhead

    Joo studit turbiinissa.
     

Kerro tästä muillekin!