Cadillac Eldorado Coupe 1971 "MAM-BO perhekäyttöön"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja isalmela, 19.7.2021.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Rauta ruuvattu paikoilleen. Laturi siihen kiinni, ylläolevan kuvan mukaiset pultit/prikat paikoilleen. Homma on helppoa, kun tekee kuvan mukaan. Hihnat linjassa, kaikki kireällä ja paikoillaan.

    Ilmapumppua en vielä laittanut paikoilleen. Pyöriteltiin sitä kaverien kanssa ringissä kuin Miss Helsinki -perintöprinsessaa HIFK:in pukukopissa. Ei me löydetty siitä ulkoista vikaa, joten ilmapumppu menee paikoilleen sitten, kun jaksan kaupasta pätkän letkua, alipaineletkua ja riittävän pitkän hihnan.

    Ajoittain, ehkä puolilämpimällä koneella, kun nostaa kaasun vaihde päällä, esimerkiksi alamäessä, kuuluu vielä vienoa hihnan "sirittämistä". Oletan, että johtuu vesipumppu-kampiakseli-ilmapumppu -hihnasta, joka nyt kiertää pelkästään vesipumppu-kampiakseli -väliä. Vesipumpun ja kampiakselin molempien möllöttäessä lohkossa, ei hihnalla ole nyt mitään kiristäjää. Vesipumpun kanssa samassa pyörii myös viskotuuletin.

    Lämpöhaasteita. Viikko sitten testi/tankkauslenkiltä palattaessa kone tuntui todella kuumalta. Cadillacissahan ei ole filosofisista syistä ollenkaan lämpömittaria. Aivan kuin lämmön varoitusvalo olisi vilahtanut sillä hetkellä, kun käänsin virrat pois? Enivei, kone käy sen verran kuumana, että sisälokaritkin ovat jo vaikeita koskea paljaalla kädellä. Onhan se toki melkoisen iso kiuas...
    Epäily tietty kohdistui vesipumppuun. Sitä kun oli edellinen mekaanikko "modifioinut" hiomakoneella ja kun kiristimetöntä hihnaa ei saa paikoilleen, ellei vesipumppua käytä auki (näin ainakin oletan).
    Syylarissa vedet olivat vähän vähissä. Vesipumppu kuitenkin pyörii normaalisti ja vaikuttaa ulospäin kuivalta. Vettä lisätty, seurataan tilannetta.

    Toivomme, että vajaus johtuu siitä melkein 900 km putki punaisena suoritetusta testilenkistä.
     
    jamba ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Käyntihäiriöt ovat normalisoituneet pieneen kylmänä prötäämiseen ja reippaalla kaasunpolkaisulla kiihdyttäessä tuppaa kuulumaan vaimea tussahdus. Polttaa siis imusarjassa.

    Vanhassa autossa voi olla monenlaista, joka voi aiheuttaa tuota, vanha bensa (no nyt on useampi tankki menty jo uudella bensiinillä), roska bensansuodattimessa, kulunut ja huonosti säädetty sytytys, kulunut ja huonosti säädetty/vuotava kaasutin...

    Enivei, oma munaskuu-tuntuma laittaa epäilemään alipainevuotoa. Oireisiin sopisi myös se, että ilmastoinnin/lämppärin säätimet vähän miettivät/tekevät omiaan.

    Tässäpä on aineksia seuraavaan seikkailuun. Auto toimii jo nykyisellään hyvin, joten näitä katsellaan kun jaksellaan.
     
    rekkamies, jamba, Isamu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Yleensä mä merkkaan työlistaa (sekä tehdyt, että tulevat) sinikantiseen vihkoon hansikaslokeroon, mutta tänä jakamisen ja sähköisen suhinan aikana päätin listata nekin tähän kaikkien ihmeteltäviksi:
    - Ilmapumppu (tarvii letkun, alipaineletkun ja oikean hihnan)
    - puffff kaasuttimessa (tarkista alipainelähdöt)
    - jäähdytinnesteen seikkailut (seurantaan)
    - ilmaiskarit (toimintatesti)
    - pakoputki pitää ehkä Cadillacin arvokkuuteen huonosti sopivaa meteliä (tarkistus)
    - renkaat ovat jo aika vanhat
    - vinyylikatossa jo pari kohtaa vähän irvistää ja saatoin bongata ruostereiän
    Ehkä mun tarvii tehdä tästä jo oma topikki? Kuten todettu, noita selvitellään aina silloin kun jaksaa kiinnostaa ja kukkaro antaa myöden.

    RC test, eli Ride Comfort -testi suoritettu. Kaveri nukahti takapenkille vartin testilenkillä, eli kyyti on riittävän hiljaista ja pehmeää. Ja tulihan siellä silleen tylsää, kun ei sieltä takapenkiltä oikein näe ulos...
    Tämä sama heppu on nukahtanut melkein kaikkiin mun harrasteautoihin, se on yleensä hyvä merkki. Kia Picanto oli sellainen bajamaja pyörillä, että sinne ei nukahtanut vaan rystyset valkoisina puristi penkistä.
     
    rekkamies, FuryIII '71, juko7 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. matti R

    matti R 3rd gear

    Voisiko se täyskaasun tussahdus johtua että kaasarissa toisiopuolen yläläppien jousi on liian löysällä? Silloin se antaa yläläppien aueta liikaa kun lämäsee kaasun pohjaan ja kone saa liikaa ilmaa.
     
    juko7, isalmela ja leivonharri tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kiitti vinkistä! Se tuli nopeasti! Kokeillaan ehdottomasti.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Matti on vähän sellainen kun omassa lapsuudessani Suosikki-lehden "Tohtori Eki" vai mikä se oli :p Vastaukset löytyvät nopeasti ja asiantuntevasti nuoria (jenkkiautoharrastajia) arveluttaviin kiperiinkin ongelmiin :)
     
    leivonharri tykkää tästä.
  7. matti R

    matti R 3rd gear

    Kiitos. Yritetään porukalla auttaa kanssaharrastajia.
     
    Kustom STW, leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    (560cm/2090kg, OK?)
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    [​IMG]
    Ei se Mambon kanssa eläminen ole pelkkää hiekoitusauton perässä hiihtämistä. Eilen kävin tiskaamassa auton ja vanhalla kotikylällä, Nummelassa, elvistelemässä. Kuvassa lähiötunnelmaa, hyvin hoidettu nurmikko ja Cadillac pihatiellä.

    Muoks: Huomaa Trump-matkakaiutin kojelaudalla joogaamassa ja tuuraamassa stereoita.
     
    Muokattu: 23.5.2022
    rekkamies, Timpza, Gary Grand ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Työlistaa päivitetty
    - Akun kiinnitys
    - Polttoaineen kulutuksen pienentäminen
    - Ilmapumppu (tarvii letkun, alipaineletkun ja oikean hihnan)
    - puffff kaasuttimessa (tarkista alipainelähdöt)
    - jäähdytinnesteen seikkailut (seurantaan)
    - ilmaiskarit (toimintatesti)
    - pakoputki pitää ehkä Cadillacin arvokkuuteen huonosti sopivaa meteliä (tarkistus)
    - renkaat ovat jo aika vanhat
    - vinyylikatossa jo pari kohtaa vähän irvistää ja saatoin bongata ruostereiän
     
    rekkamies, Isamu, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. isalmela

    isalmela Gearhead

    Onko työlista lyhentynyt vai pidentynyt?
     
  12. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Koitan nyt malttaa, ettei vain tulisi korjattua rikki kesken ajokauden.
     
    Visa, Isamu, juko7 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Kello alkoi käymään?
     
    matti R ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Se passaa hyvin kuvioon: koko vekotin virkistyy kun pääsee Etelä-Suomen lämpöön :)
     
    leivonharri tykkää tästä.
  15. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Käyvä kello autossa, jolla ajetaan joskus ja Jouluna, ei ole yksiselitteisen riemukas asia.
    Joku päivä on akku loppu.
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Vilkusta hajosi rele, täytyy huomenna hakea kaupasta uusi.

    Viikonloppuna olisi näytön paikka, kun nimimerkki Timpza menee naimisiin ja röyhkeästi riistin hirmu rahat, että voivat käyttää Cadillaccia nuorenparin siirtelyyn.
     
    riviera56, isalmela, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei ollut releessä vika, siispä tonkimaan maadoituksia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei löytynyt. Löysin sen sijaan pullon halpaa Chardonnayta. Yhteinen taival huomisella parilla alkaa siis kirjaimellisesti tietä viitoittaen.

    Tankatessa joku pyörällä kaljaa huoltikselta hakeva kävi toteamassa, että hänelläkin oli ennen samanlainen. Satasella sai 1/3 tankillista menovettä.

    Lokki yritti lentää kylkeen.
     
    Arkkumies, isalmela ja jamba tykkäävät tästä.
  19. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Halpa valkoviini osoittautui virheeksi.

    Barefoot Chardonnay:
    - maistui pahalle tacojen kanssa
    - maistui pahalle juuston kanssa (camembert)
    - maistui kamalalle hyvässä seurassa
    - oli pahaa myös yksin juotuna
    On myös aika harvinaista, että valkkarista tulee samanlainen päänsärky kuin edullisesta punaviinistä.

    En voi suositella.

    @Timpza meni tänään naimisiin. Ilmeisesti onnistuneesti? Ainakin auton hakenut kaveri tuntui nuorentuneen Cadillacin ratissa vähintään 20 vuotta. Hymyili leveästi. Veekasilla on uskomaton terapeuttinen vaikutus. Joku outo (tuntematon) tyyppi tuli parkkihallissa kertomaan, kuinka vähän hänen hybridinsä vei bensiiniä Tampereen matkalla.

    Ensi viikolla jatkuu Kadonneiden Vilkkujen Metsästys, kunhan yhytän yleismittarin ja jampan joka osaa käyttää sitä.
     
    LPV, Arkkumies, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. AVRO

    AVRO Gearhead

    Hyvää kerrontaa vaiherikkaasta autoharrastamisesta. Hieman kateellisena luen kirjoitusta naisistanne jotka, ilmeisesti, ottavat vaikeudet auton kanssa lunkisti... :p

    Nämä apulaitteiden ja hihnojen kanssa takkuamiset tuntuvat olevan vähänkään vanhempien/ajettujen autojen kanssa enemmän sääntö kuin poikkeus. Pikkuhiljaa osia unohtuu matkasta ja tilalle rakentuu kaikenlaisia virityksiä. Omalle kohdalle osunut Mersun Printterin kanssa seikkailu, Vantaa - Juuka - Sysmä. Siinä alkoi moniurahihnan kanssa taistelu jo ensimmäisen 100m:n ajon jälkeen, silti käytiin uhmakkaasti Juuassa. "Pari kertaa" vierailtiin konepellin alla matkan kestäessä. Auto oli tommoinen vanhan lanssi Printteri, eli oli opetettu kulkemaan, muuten toimiva auto mutta tiputteli hihnaa tasaisin väliajoin eikä selvää syytä ollut löytynyt edes korjaamoilla joissa oli autoaan käyttänyt. Tässähän kävi niin että jousikuormitteinen kiristin löystyi pikkuhiljaa, hieman ennen reissuamme auto oli mm. jäänyt Tuusulantielle kun koko kiristin oli pudonnut vauhdissa ja silpunnut tietysti hihnakin. No, nyt sen piti olla kunnossa.
    Meikäläinen kun tuntee kaverin tavat niin sanoin reissun alkutankkauksella Hakunilan Shellillä että katotaas öljyt yms kun et kuitenkaan ole konepeltiä raottanut sitten viime kerran, joka ollut ties milloin.
    Ja kyllä, kiristimen pultti oli taas toista senttiä auki ja otti jo flektiin kiinni.(visko, joten ei kovin kummoisesti rolpottanut) Mukana oli aika paljon työkaluja koska oltiin lähdössä ostamaan mulle offikikotinta ja sellaisethan ovat kaikkea muuta kuin neitseellisessä tilassa, ainut vaan että ko. MB:n moottorissa kiristimen pultti on ISO kuusiokolo, tietysti. Sellaista ei ollut, eikä Shellin suht rajoittuneessa työkaluhyllyssäkään. Hyvin varustetusta pakista löytyi onneksi pultti jonka kanta sopi kuusiokoloon ja pari mutteria otteeksi kiristämällä saatiin kiristin takaisin kiinni.
    Nuoret miehet ei tietysti murehtineet vaan lähdettiin matkaan. Jossain kohtaa matkalla kävin kahvitauon jälkeen kurkkaamassa mitä sille kiristimelle kuuluu, aukeamaanhan se oli taas lähtenyt. Tätä kiristeltiin sitten koko loppumatka noin 50km välein, Juukaanhan ei Vantaalta ole kuin se 500km joten ei paha. o_O Ja takaisinkin pitäisi selvitä, ainakin Sysmään asti jonne se Printteri oli tarkoitus jättää.
    Selvittiinkin, mutta vannotin kaveria että nyt se kiristin sitten kuntoon... auto kun oli menossa johonkin huoltoon. Huollossa olikin selvinnyt että se kiristin oli hukannut ilmeisesti silloin Tuusulantielle pudotessaan holkkinsa jonka varassa taajaan värisevä kynkkä liikkuu, tilalle oli laitettu pelkkä paksu pultti joka tietysti löystyy kun kiristin nytkyttää sitä vasten jatkuvasti.
    Tuon Printterin lievän oikuttelun lisäksi se mun ostama metsäVolvo oli jo tiedetysti luistavalla kytkimellä oleva, eihän siinä mitään mutta kun se "vähän luistava" kytkin oli sellainen ettei meinannut pitää ollenkaan kun lähdit -17c lämpötilassa kiihdyttämään isopyöräistä maasturia jossa koko voimansiirto on melkoisen kankea. Juuan kylältä kun lähdettiin iltayhdeksän-kympin välissä pudottelemaan yötä vasten kohti kotia ja maantien mäissä vauhti putoaa 50kmh:iin kun se kytkin luistaa niin kovin... tuli mieleen että tällä ei kyllä päästä perille asti. Ja se Printterin pulttiongelmakin vielä.

    Onneksi Volvo rupesi kulkemaan kun muutaman kymmenen kilometrin jälkeen voimansiirto oli lämmennyt ja kytkin jaksoi kun jaksoikin pitää hienosti. Tämmöisellä vehkeellä voi hurjastella jopa 90kmh, sellaisessa vauhdissa sillä pysyy vielä omalla kaistalla ja oikean reiden vieressä konehuoneessa oleva kiinteä flekti laulaa (ulvoo) siedettävästi.
    Printterikin jaksoi Sysmään jonne se jätettiin, ja Volvo toi meidät aamuyön tunteina kotiin. B30A tuplarömppäsillä on sekin aika janoinen, varsinkin kun tommosilla lyhyillä välityksillä olevassa autossa kone parkuu aika isosti.
     
    leivonharri, isalmela ja Stang 72 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!