No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. SQ

    SQ Gearhead

    Joo-o, olihan toi nyt rimanalitus. On helppo syyttää Fyyraa, GS:ää, hallitusta tai vaikka BLM:ää kaikesta mikä on persiillään. Eikä varmaan ihan syyttä, eipä Fyyra ole kisapäivistä onnistunut saamaan sellaisia tapahtumia missä yleisö (tai edes kilpailijat?) viihtyisivät ja varmaan tämänkin tapahtuman markkinointiviesti oli vähän epäselvä (en itekään ollut paikalla, vaikka <1h ajomatkan päässä asun ja muuten kohta 40 vuotta on eri DR-kisoja kierretty säännöllisen epäsäännöllisesti)
    MUTTA, ei Fyyra tai GS tätä tapahtumaa imo kussut. Kyllä tässä on ihan ite omiin muroihin kustu (mm. tässä ketjussa)! Tässä ketjussa on melkeen alusta asti pääosin keskitytty otsikon kuvaaman toiminnan nolaamiseen, haukkumiseen, ivaamiseen ja naurun alaiseksi tekemiseen. Siinä mustamaalauksessa on ollu mukana niin wannabe-virtuaaliharrastajat kuin oikeesti arvostetut kovat jätkät ja puoli foorumia siltä väliltä. Lähe siinä sitten ajamaan (tai edes kattomaan) täysin aloittelijana tai edes enemmän harrastaneena kun jo lähtökohtaisesti aliarvostetaan, nauretaan ja ivataan koko touhua. Aika korkeella on kynnys. Ja täällä melkeenpä vahingoniloisesti nauretaan jälkikäteen että persiillen meni no prepit. Hattu päästä niille muutamalle rohkeelle tai poikkeuksellisen hyvän itsetunnon omaavalle, jotka siellä oikeesti oli paikalla!

    Lukekaa ny perhana GS:n ajatukset ja ekojen sivujen jutut uudestaan (ilman ivalaseja) tästä ja muistakin ketjuista. Siellä on ihan oikeesti pirun hyviä ideoita! Joo, kaverin ulosanti on välillä lennokasta, provosoivaa, faktat liioittelevia ja edelleen provosoituna mopo karkasi ja realistisuus osasta postauksista karisi, mikä valitettavasti söi sitten uskottavuutta niiltä oikeesti hyviltä ideoilta mitä kaverilla on.

    Siis just näitä ei saatana tarttis yhtään!

    Ja tässä toinen, vaikka ajatus tosta markkinoinnista ihan validi onkin. Se, että tahallaan ja provosoiden ei edes haluta kirjoittaa asioista edes niiden oikeilla nimillä vaan väännettään jotain nöy reppi -muunnosta ivallisesti, on hyvin tehokasta arvostuksen puutteen osoittamista, nolaamista ja alas painamista. Vois sanoo, että suoraan näytetään keskaria sekä järjestäjille että osallistujille. (Vrt. vaikka sähköautoketju, missä puhutaan "patteriautoista" ja "sähköleluista". Tää on imo ihan sama juttu.)
    Lähe siinä sitte tosiaan pilkattavaksi sinne kentälle...

    Ite näkisin, että mikä tahansa mikä potentiaalisesti vois tuoda lisää ajajia tai katsojia on hyvä juttu. Mun mielestä 1/8 maili on hyvä, vähemmän kalustorikkoja, tasaisempi kilpailu jne, ite käännän varttikisoissakin katseen kohti burnismonttua yleensä viimeistään 100m jälkeen. Ite oon viihtyny 1/8 kisoissa ihan yhtä hyvin kuin 1/4 kisoissa. No Prep hyvä, monta kertaa on kisoissa istuttu/seisottu katsomossa odottamassa toista tuntia kun harjamiehet tekee pirun hyvästä radasta vielä pikkasen parempaa. Lineup täynnä eikä kukaan katsomossa tiedä miksi sitä rataa hinkataan. Rata aamulla kuntoon ja sillä ajetaan mitä se on, ellei ole selkeesti vaarallinen tai epätasainen kisan kannalta (silloin toki pitääkin kunnostaa) piste.

    Mun mielestä hienoa kun edes yritetään ja nyt harmittaa etten paikalle lähteny kun oli mukamas tärkeempää tekemistä (nurmikon leikkausta...). Kiitos Fyyralle ennakkoluulottomuudesta! Ja hamekangasta foorumipelleille!

    edit: kirotusvireitä..
     
    Muokattu: 24.5.2022
    Kowalski, fmila, TimeMachine69 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Hämmentävää myös tämäkin... Ekana FHRA:n mainoksessa puhutaan 1/4 mailista ja sitten 1/8 mailista... Ja sama toistuu kaikissa tämän kesän "kadunmiehen kiihdytyspäivien" mainoksissa o_O

    Mutta joo, kasimailiahan ne varmasti siis ajavat, vai olenko väärissä uskoissa asian suhteen..?
     
    Fuselage ja three hundred tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jotain on nyt tänä keväänä on mennyt pieleen. En usko että bensan hinta, päällekkäiset tapahtumat karsisi esim kadunmiehen kiihdyttelijät noin vähiin Kauhavalla, kun katsoo esim miten Malmin pre-cruisingissa ja muualla on ollut porukkaa.
    Tosin Malmin alueella on myös enemmän asukasta kuin Kauhavan suunnalla.
    Amerikan rauta tapahtumaan Motoparkissa en usko että porukka menee, koska 150€.
    Eli seuraavan kerran nähdään onko tosiaan kaikki jäänyt kotia, vasta 18.6 Vesivehmaalla. Kun Malmi on nyt peruttu lintujen takia.
    Puhun FHRA tapahtumista, en muista.
    Ja jos joku kauhistuu kirjoitteluista täällä niin paljon ettei uskalla radalle ajamaan......
    Itse nostan hattua kaikille ajelijoille, oli sit alla 24sekunnin Fiat 127 tai Pikkis ja kaikki siltä väliltä. Tietysti töhöjä mahtuu välillä matkaan, mutta sitä sattuu. Paitsi jos töhöilee joka kerta.
     
    SQ tykkää tästä.
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Taputan kirjoituksellesi!!Loistavaa tekstiä!
    Juuri tämä sama asia pistänyt jo pitkän aikaa silmään kuinka omaa lajia ja niiden harrastajia painetaan maahan.
    Ja jos tästä meinataan harrastajarintamana,jollaisena meidän pitää kohdata myös lajia vastustavat,selvitä parempaan suuntaan,se ei tule vittuilemalla ja viisastelemalla niille jotka tapahtumaa yrittävät pyörittää.

    Mä lähdin Kauhavalle,ja harmitti ettei enempää ollut ja esim Mattamustan Ramblerin ajoja en nähnyt,mutta Setälän pari testiä näin.
    Mutta ei niin lujaa harmittanut että mieletöntä Itkuvirttä olis pitänyt aloittaa.
    It is what it is.

    Sitten otin asiaan kuuluvat hamppari(Hemmetin hyvää siitä Black Grill pakusta!),kahvit ja limu.
    Se on yrittäjä joka paikalle on tullut,sekin tarvitsee asiakkaita että homma jatkuu.



    100% samaa mieltä myös että FHRA EI TÄTÄ mokannut!
    Eikä GS vaikka moni näkeekin nyt hänet NoPrep ukkona jonka henkilökohtaisena vastuuna olisi nyt ollut saada ne kaikki haluamattomat viivalle?
    Vaikka en Gs:n kirjoituksia aina ymmärrä,ne on sen ajatuksia.
    Jos et sulata niin jatka eteenpäin..

    Sen teki ne jotka ei paikalle tulleet.Edes sillä mielettömälllä 50e summalla.

    Se että kun päivänmäärät yms on paljastuneet päällekkäis kohdalle(Pudasjärvi ja Kalajoki),paljonko söivät toisiltaan kuskeja?
    Ehkä ei yhtään.
    Ikuisuus kysymys että olisko voinut ajatella siirtävänsä tapahtuman Kauhavalle,muutamalla lisäkädellä (jotka esim Kalajoen testiä järkkäs),vastineeksi osuudesta ilmo-maksuista?
    Jaettua riskiä ja tappiota mahdollisesti?
    Olisko testaajia jäänyt sen takia pois vai olisko ajettu asiaankuuluvasti isommalle areenalle?
    En tiedä koska kristallipalloa ei ole.

    Mun mielestä huomioitavaa on myös se että jotain uutta tarvitaan millä kansaa saadaan lehtereille ja kisaajia viivalle.

    Välimatkan hokeminen on jo niin kulunut Kalsariselitys.Suomi ei ole 10v aikana kasvanut pituutta tai leveyttä lisää.
     
    SQ tykkää tästä.
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Onko sillä perus katuautolla tai vikkelämmälläkin jotain oikeesti väliä kumpaako sitten ajaa?
    Vaikuttaako se osallistumiseen?

    Ymmärrän että ihmetyttää PrinttiVirhe mutta....?

    Ei ole kettuilua vaan uteliaana kysyn ajatusmaailmaa tekstisi takaa.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Se on sellanen homma et jos joku keisari ryntää tänne kertomaan et kaikki muu kun hän ja hänen visionsa on turhaa, niin takuuvaramsti saa palautetta. Tai tulee sit ihan mihkä tahansa. Se et sil on vaikutusta hänen tai seurakuntansa tekemisiin ja saavutuksiin on silkkaa bullshittiä. Tai jos on, niin kovin säälittävää ja ansaittua.

    Teot puhuu paremmin kuin suurikaan lyyrisyys. Tääl on ollut jengiä joidenka mielestä noupreppi on ollu tulevaisuus, ainoo oikee mikä kiinnostaa jne? Missä nää oli? Ei niit asioita tapahdu eikä tule jos ei niitä tee.

    Sama asia koskee joka helvetin tapahtumaa. Se vaati että on ihmisiä jotka panee ittensä likoon osallistumalla. On se sitten järjestäjäpuolella, ja sillä puolellahan asia on toiminut niin että mahdollistuuksia osallistua sekä kilpailijana että katsojana on.

    Tai kilpailijapuolella. Ei se ole vaikeeta, ei edes pelottavaa. Typerin syy olla osallistumatta on pelko siitä et mitähän noi muut ajattelee. Mitä vitun väliä sillä on? Niitäkö varten sitä tehdään? Ja pitää näille omaa arvoaan muita halveksimalla nostavillekin kai tarjota polttoainetta? Sit on tää meteorologiosasto. Yhtäkään tapahtumaa ei ole läpikäyty tai jätetty läpikäymättä sääennusteen perusteella.

    Katsojien kohdalla ymmärrän ton sääasian, mut en oikein kilpailijoiden. Katsojiakin tarvitaan, ja ainakin on tuntunut et noissa mis ite oon ollut siinä roolissa ihmiset ovat viihtyneet. Mut kaikenkaikkiaan toi on symbioosi mikä vaatii kaikkien puolien yhteistyötä ja "uhrautumista" et homma pysyy kiinnostavana.

    Mut se mitä se ei vaadi on uhriutumista.
     
    Muokattu: 25.5.2022
    josu, SQ, faffeli ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yhden kisan perusteella vaikea sanoa miksi ei vielä menestynyt. Onko vielä alku-ujoutta, vääräpaikkakunta, liian kallista osallistua yms...
    Ehkä joku Blacklist kuski osaisi avata, miksi osallistuu BL mutta ei ollu NP. Jos katsoo BL, niin siellä on huomattavasti lievemmät säännöt, mutta silti välillä ei ole kymmentä autoa ajamassa.
    Karuin olettamus olisi, että Suomessa ei vaan ole ton enempää NP autoja ja kuskeja.
     
  8. 1320

    1320 Gearhead

    Toi 150€ osallistumisesta kitiseminen on vähän sama kun keväällä Tampereen näyttelyssä hirveä valitus monella siitä että lipun hinta oli noussut vitosella. Ainakin itsellä se osallistumismaksu on olematon kulu reissun muihin kustannuksiin verrattuna, eli oikeastaan aika sama maksaako osallistuminen satasen vai 150...

    Eipä taida oma kottero olla vielä tuolloin nipussa. Jos olisi niin tuo perjantain testipäivä kiinnostaisi kovasti. Vesivehmaalle taas ei oo kiinnostusta lähteä ajelemaan vajaata matkaa, sen voi hoitaa yöaikaan vaikka Vanhalla Lahdentiellä...
     
    Vermilion tykkää tästä.
  9. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Joo!Kuusijärven jälkeen suoran päässä näkee "loppunopeuden":D!
     
    fmila ja Vermilion tykkäävät tästä.
  10. SQ

    SQ Gearhead

    Hyviä kirjoituksia molemmilta (nekin osat mitä en tähän lainannut), pääosin olen samaa mieltä. Kiitos Fuselagelle asiallisesta kirjoituksesta vaikka ite vähän tikun nokkaan nimimerkin nostinkin. Pysytään asiassa ja asiallisina.
    Tottakai koira (=foorumiporukka) älähtää jos sitä silittää vastakarvaan ja puree jos sitä hommaa jatkaa. Näin se on aina ollu, ennen internettiäkin ja se on ok, ymmärrän ja hyväksyn. Tää no prep ja 1/8 nyt valitettavasti henkilöytyi GS:ään (itekin tein sen ed. postauksessani). GS ite kaivoi verta nenästään, sai ehkä vähän ansaitustikin virtuaalisesti turpiin ja menetti osin uskottavuutensa. Harmi, että siinä meni uskottavuus samalla muutamalta hyvältäkin ajamaltaan asialta. Aika vähissa se "seurakunta" tuntui olevan, varsinkin sen jälkeen kun kaveri tässä lynkattiin. En mäkään niitä juttuja suurinta osaa allekirjoita, osasta olen jopa päinvastaista mieltä, mutta turhaan tässä imo lytätään asioita jos ei tykätä viestintuojasta/esitystavasta. Hän nyt kuitenkin yritti tuoda jotain uutta tähän skeneen, ne ideoijat on harvassa - ja tekijät vielä harvemmassa. "Shining Whit" on yks niitä harvoja tekijöitä, niitä joita arvostan, Back to the Roots on yks hieno juttu millä on pyritty luomaan uutta pöhinää. "chevy 2" on toinen jota arvostan, WCSC:n "True Street" on hänen aikaansaannosta. Nää molemmat sai vähän ilmaakin siipien alle. Miks näitä ei sitte lytätty foorumilla kuten GS:n No Prep? Ensinnäkin kummallakin on ns. kannukset hankittu ihan omilla meriiteillä ja tekemisellä ja on olemassa se arvostus. Toiseksi kumpikin osasi esittää asiansa selkeesti ja perustella miksi näin. Toki se itse asiakin oli varmaan pitemmälle mietitty ja etenkin suomen oloihin skaalattu kuin mitä GS:n No Prep. Rootsien päälle ei nitisty yhtään, eikä toki ollu aihettakaan, on hieno juttu ja varsinkin se pistelaskusysteemi imo nerokas. True Streettiä lähettiin taas lyttäämään joltain osin, Vatasella ei ehkä valtakunnallisesti ihan yhtä paljon ollut arvostusta kun Jykällä, vaikka varsinkin paikallisesti tunnustettu guru onkin, mutta Vatanen pysyi asiallisena, pysyi kannoissan ja perusteli ne. Pikkuhiljaa se vastustus laantui ja saatiin jotain aikaankin. GS ei tätä osannu, olis tarvinnu vähän nöyryyttä myös. Olisko meillä(kin) tässä jotain opittavaa?

    Eikä tässä mun avauksessa ollu pohjimmiltaan kyse mistään yksittäisestä postauksesta, ketjusta tai edes netistä, vaan ihan yleisestä mielikuvasta mikä asioista annetaan (se nyt vaan on tässä netin kautta luotu) - arvostus ja sen näyttäminen.
    Se mielikuva imo vaikuttaa ihmisten päätöksiin vähintään nyt alitajuisesti, vaikka kukaan ei sitä tietenkään tunnustakaan. Jättikö joku Kauhavalle tulematta siks kun aihe oli netissä lytätty? En mä tiedä. Sen mä kuitenkin tiedän, ettei tää lyttäys asiaa ainakaan auttanu eikä takuuvarmasti tuonut yhtään uutta mukaan.
    Mielikuvat on kuitenkin se juttu millä me näitä tapahtumia myydään, katsojilla ja kisaajille. Mä päivittäin työkseni mietin miten mä saan faktoilla ja esimerkeillä luotua haluamiani mielikuvia joiden perusteella mun juttuja kuulemassa olevat ihmiset saan joko tekemään jotain toivottua tai olemaan tekemättä jotain epätoivottua. Mun työssäni luomieni mielikuvien pitää perustua 100% faktoihin, mikä tekee siitä kertaluokkaa vaikeempaa. Mielikuvien luonti ilman faktapohjaa on helppoa, mutta esittäjän karismasta ja seuraajien älystä riippuen ne kääntyy itteensä vastaan ennemmin tai myöhemmin. Näitä ei haluis täällä lukea (eikä onneks tartte), niitä on uutisissa ihan tarpeeksi joka päivä.


    Nii, yrittäjä ei varmaan saanut edes naftakuluja peittoon, saati jotain leivän päälle. Ei tule montaa kertaa kattomaan tyhjää kenttää ja sen jälkeen täällä taas itketään ettei ollut edes kunnon syötävää tarjolla, ei sinne kannata enää lähtee... ?

    Välimatka on mitä on. Ite oon vellihousu enkä ole koskaan käynyt Malmilla, Vesivehmaalla tai Kiikalassa yhtään lähtöä kattomassa, tunnustan. Maksaa liikaa ja vie liikaa aikaa odotettavissa olevaan hyvään nähden. Jokaisen rivin tulosliuskoista kuitenkin luen, jokaisen tänne linkatun kuvan katson ja koitan myös niitä toisiinsa yhdistellä. Kieltämättä kirpas kun eilen tankkasin ihan normaalin pienikoneisen perheauton, 167€... 2,46€/l... Hyvin ymmärrän nimimerkin SUS turhautumisen ja vihan. Hyvin ymmärrän ja hyväksyn miksei Fuselage lähteny etelästä Pohjanmaalle. Siitä tapahtumasta pitää vaan tehdä kiinnostavampi niillä mielikuvilla, että edes tästä 100km säteeltä porukka vaivautuis paikalle. Nyt ei ollu sitäkään porukkaa.
    Tilaustahan tällaselle olis? Mun mielestä sen näkee noiden etelän ajojen osallistujamääristä.
    Se kadunmies on varmaan parempi markkinointitermi kuin no prep? Ihan hemmetin hienoja tapahtumia nää on ollu, mitä kuvia kattellu ja täältä jälkikäteen lukenu.

    Tää Vatasen toiseksi viimeinen kappale tossa mun yllä olevassa lainauksessa on se mihin nyt tarttis keskittyä. Jotain uutta tarvitaan. Tottakai hardcorefani haluaa varttia liimaradalla, mutta se on jo kokeiltu ja alaspäin mennään, vähjissä on hardcorefanit ja -kuskit. Mikä se uus juttu sitten on? Osallistumiskynnyksen madaltaminen tottakai, mutta miten? Ei mulla siihen kritallipalloa ole, pakko on imo kokeilla mikä toimii. 1/8 ja No Prep on mun mielestä kokeilemisen arvoisia juttuja (tosin oikeilla mielikuvilla markkinoituina). Pitääkö sen sitte olla just noilla nimillä vai voiko sieltä vaan poimia olemassa olevaan jotain yksittäisiä juttuja?
    1/8:lla pitäis imo saada enemmän osallistujia kun ajaminen on lähtökohtaisesti halvempaa, vehkeet pysyy paremmin nipussa jne. No Preppiä perustellaan viihdyttävyydellä jne, ite en sitä osta. Mun mielestä katsojana pääasia on sujuva tapahtuma (mielenkiintoisten laitteiden lisäksi), siihen ei kuulu tuntien talkoot radan kunnostamiseen. No Prep on mulle siinä askel oikeeseen suuntaan, millä nimellä sitä sitte kutsuukin. Samalla se laskee järjestäjän vaivaa ja kuluja, josko sen kautta tulis lisää edullisia ajotilaisuuksia?

    Fyyra on tässä mun mielestä just oikeilla linjoilla. Tarvitaan näitä matalan kynnyksen kadunmies-tapahtumia, jotka toivottavasti tulee toimimaan sisäänheittäjinä sitte SM-kisoihin, joissa kuuluukin ajaa "viimesen päälle radalla". Me voitais täällä omalta osaltamme antaa panoksemme että saatais kisaajat ja katsojat innostumaan. Eikä paskaa tartte puhua kullaksi, kritiikkiäkin saa antaa, mieluiten kuitenkin rakentavaa sellaista. Sitä ei oikeen tässä ole ollut, vaan on suoraan naureskeltu ja lytätty. Positiivisen kautta!
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Katsojaystävällisyyttä kun haetaan ja miksei kuljettajajillekkin enempi ajamista, niin 1/8 mailin puolesta puhuu myös mahdollisuus nopeampaan ajattamiseen kuin "täysmatka".

    Jos burnislupa annetaan kun edellinen pari irtoaa viivalta ja valoihin mennään ripeästi, kuusi voidaan startata kun edelliset kääntyy paluutielle. Äksöniä radalla kokoajan yleisölle ja kuskitkin ehtii enempi vetoja ja säätää kalustoa yms. Niin kuskina kuin katsojana on monesti ihmetyttänyt se unelias ajattaminen ja siinä olisi kyllä parantamisen varaa.
     
    Seevu, fmila ja three hundred tykkäävät tästä.
  12. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Mun näkemys noin BL-kuskina ja tiimin puolesta on seuraava:

    Fyyran NoPrep säännöt turvarakenteille ovat liian tiukat. Tässä vaiheessa ei löydy intoa vaaditun tulipellin lisäämiseen ja pitikö sivuikkunassakin olla joku reikä? Meidän 8.9s autossa on sentään 8.5s kehikko, sammutuslaitteet kabiiniin ja moottoritilaan sekä ikkunaverkko ja päävirtakatkaisin. Taisi olla jotakin muutakin sälää. Just nyt ei huvita lisäillä mitään. Ja on kai selvää, että vehje on liian mopo niihin kinkereihin.

    Tää nyt herättää närää mutta meille on pääasia päästä vähän kilpailemaan samantapaisten kotteroiden kera tapahtumissa missä lähtö samana aamuna ja illaksi kotio. Kauhava ei tätä mahdollista.

    SQ:lle kiitos hyvästä kirjoituksesta. Meillä on pieni laji ja välillä tuntuu, että jokainen autokunta muodostaa oman ryhmän joka ei muunlaisia suvaitse. Tämä lähinnä somessa. Tapahtumissa esim. meidän kuskien kesken vallitsee arvostus ja yhteiseen hiileen puhaltamisen henki. Näin olen kokenut.
     
    Seevu ja Blower Camino tykkäävät tästä.
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mä en ainakaan lyö ketään jos ei se lyö takasin.
     
  14. nikkez_

    nikkez_ 2nd gear

    Nimenomaan kilvanajoon toi 1/8 on paljon parempi lentokentillä yleisön suhteen, kun näkee paljon selkeemmin kumpi on eka maalissa(fhra päivillä ei saa olla voittajavaloa, koska ei ole kisa). Tasoittaa myös voimasuhteita todella paljon! Ja mitä normitestaajaan tulee niin se aika tehdään 60ft matkalla ja varttimailiajan pystyy laskemaan suoraan 1/8 ajasta. Mun mielestä jokasen katsojan pitäs eka nähdä puolen matkan ajoa ennen huutelua ja kuskien käydä ajamassa ennen huutelua. Perinteinen suomalainen asenne, että kaikki uus on perseestä
     
    Herje ja three hundred tykkäävät tästä.
  15. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onko siis drag racing moottoriurheilussa sama kuin mäkihyppy talviurheilussa? Suorituspaikkojen ylläpito kallista ( prep) ja harrastajia vähän. Toiminta keskittyy kuppikuntiin; mäkihyppy Lahti- Puijo-Ruka, drag racing Malmi-Kauhava-Motopark ?
     
  16. fmila

    fmila Gearhead

    Aivan samaa mieltä. Väittelin pitkään yhden "noviisi katsojan" kanssa Malmin PreCruisingissa 1/4n ja 1/8n eroavaisuudesta. Hänellä oli vankka käsitys et vaatii kalliita muutoksia kun 1/8a varten pitää välitykset ja alusta tehdä uudelleen ja blaa blaa... Et sen vuoksi tulee kilpailijat (eiku Malmilla kokeilijat) vähenemään radikaalisti.
    Minä siihen tokaisin, et vartillakin pitää se 1/8 ensin ajaa ja ihan samoilla välityksillä noi katuautot suoriutuu siitä alusta maksimaalisesti. Noilla "no prep"-radoilla ei tiheämpi perä juurikaan sitä 1/8n aikaa paranna verrattuna siihen 1/4lle sovitettuun välitykseen. Sutimiseksi menee vaan helpommin, jos sitä voimaa niin paljon löytyy, et aika vois välityksillä merkittävästi parantua. Seuraavaksi hän argumentoi et se on katsojille ja varsinkin kuskille ihan tylsää. Minä siihen, et ethän sä edes nää Malmilla "horsman takaa" kumpi on ekana maalissa 1/4lla ja muutenkin suurin osa yleisöstä katsoo ekalla 100 metrillä. Ajettaessa katuautolla 12sek ja yli olevilla 1/4n autoilla, on se puolen välin jälkeen melkoista "matkustamista", tapahtumat on jo takana päin, paitsi mahdolliset hajoamiset.
    Kun inttäminen vaan jatkui, niin kysyin sit, et millä sä oot varttia ajanut ja missä 1/8a, niin vastaus oli: "en millään" ja katsomis kysymykseen 1/8n osalta tuli sama vastaus: "en oo nähnyt".

    Joku viisaampi näitä mielipiteitä vaan "tosina" esittää?? Nyt ois korkea aika meidän ja kokeneempien antaa vain näitä positiivisia ja kannustavia kommentteja niin saataisiin kaikki mahdolliset mukaan edes katsomaan ja siitä innostumaan mukaan myös ajamaan.

    Kiitos kaikille edellä olleista hyvistä kommenteista
    t. AM
     
    chevy 2 ja Seevu tykkäävät tästä.
  17. SQ

    SQ Gearhead

    Hyviä ja asiallisia kommentteja, kiitos!
    Se mitä mä itse olen paikan päällä 1/8 mailin kisoja ja lähtöjä vuosien mittaan kattellu, olen katsojan ominaisuudessa tykännyt. Oikeestaan ainoo juttu mikä siinä on varttia selkeesti huonompi (mun mielestä siis), on ne ajat, joita mä en ymmärrä vieläkään. Aina pitää päässä laskea mitä se 1/8 aika suunnilleen tarkottaa vartilla ja vasta sen jälkeen ymmärtää oliko se nyt kovaa vai isoa kovaa.
    Tästä aasinsillasta muistuu mieleen Vaasan kisat 10+ vuotta sitten. Vaasassahan lentokentällä vartin kisat loppui Bin Ladenin temppuiluun ja tais olla joku 4-5(?) vuotta kun Vaasassa ei ajettu yhtään. Joku Vaasan järjestäjäporukoista sai lopulta kuningasidean, että vähän kikkailemalla sinne vanhalle kentälle saa 1/8 mailin radan vielä tehtyä. 2010 oli vuosi ja okei, siinä oli vuosien patoutunut kysyntä ja tarve päristelyyn mikä samalla purkautui, mutta kenttä oli ekaan 1/8 kisaan ihan ääriään myöten täynnä sekä kisaajia että katsojia. Lineup-jono oli burnismontusta koko varikon läpi aina perällä olevalle sisäänajoportille asti ja tais pahimpina aikoina kääntyä palan matkaa takasinpäinkin. Aurinko paistoi kuten Vaasassa aina:rolleyes:, kaikilla oli ihan perhanan kivaa, eikä kukaan valitellu 1/8 mailista muuta kun sen, ettei niitten aikojen suuruusluokasta ymmärtäny mitään. Orhasen Timo oli silloin selostajana (ja oli ihan pirun hyvä siinä duunissa vinkvink). Mä vinkkasin Timolle tän foorumin kautta päivää ennen seuraavaa kisaa, että tulostaa sinne selostamoon itelleen jonkun taulukon mistä voi suoraan kertoa yleisölle millasta varttiaikaa äsken ajettu vastais. Ajattelin, että jos Excelissä tekis yhden sivun missä jonkun 2-3 kymmenyksen välein niitä vertailuaikoja olis listattuna. Timo kiitteli seuraavana päivänä kuulutuksen kautta ideasta ja alkoi niitä aikoja siinä muuntaa varttiajoiksi - sadasosien tarkkuudella... Oli tehny ja tulostanu monta sivua niitä taulukoita.:D Oli vissiin Timolta sitten liiankin hyvää palvelua kun mä en vieläkään osaa niistä puolikkaista ajoista sanoa mitä ne tarkottaa, eikä juttujen perusteella moni muukaan.
    Silloin oli pikkasen eri sävy etukäteisjutuissa kun viime vuosina. Tosta voi verestää muistoja ja lukee kommentteja mitä kuskit ja katsojat sillon tykkäs 1/8 mailista. Linkki on samalla aikakone aikaan jolloin dragrace oli vielä kivaa ja rentoa.
    http://www.overdrive.fi/forum/threads/vaasa-street-race-2010-wcc.191789/

    Nuo ajat ei tokikaan enää palaa millään hehtuksella, mäkin sen tajuan, nyt on eri tilanne harrastuksessa/maassa/maailmassa monella tapaa. Mutta muistan silti elävästi millanen innostus ja odotus oli yleisesti päällä kun edes jotku kisat ylipäätään oli, sellasta kaipais taas. Olis luullu, että kaiken koronailun jälkeen kaikki ajo- ja katselu mahdollisuudet olis vaan plussaa, toivottavasti tää tästä kuitenkin vielä iloksi ja hienoiksi tapahtumiksi kehittyy kun kesää kohti mennään ja porukka saa autonsa talleista radalle. Seuraavia kisoja innolla odotellen.

    -Osku
     
    faffeli, chevy 2 ja three hundred tykkäävät tästä.
  18. Kuutti-Eki

    Kuutti-Eki 1st gear

    1/8:a on vaikea keksiä huonoja puolia, niin katsojan kuin kuskin kannalta...
     
    rallikuski tykkää tästä.
  19. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Nii..kai ne 1/8 ajat siitä alkaa hahmottuu kun tarpeeksi näkee lähtöjä että mitä mikäkin menee ja mikä on oikeesti kova veto.muistan hyvin vuoden 2001 kiikalassa kun ei ollut mitään hajuakaan ajoista etukäteen mutta sen kyllä huomas et moskvitsin 10:n veto oli äärimmäisen kova.

    Nyt pitäs vaan löytää ajopaikka missä pääsisivät ajamaan ja me katsomaan.
     
  20. Akit

    Akit 2nd gear

    Ei tarvi keksiä huonoja puolia. 1/8 vaan suosiis kevyitä isolla/leveällä renkaalla olevia autoja. Mulle on sama suosii tai ei. Käyn kuitenkin katuautolla ajelemassa molempia.
     
    rallikuski tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!