Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. GBS

    GBS 2nd gear

    Joo, mullakin oli ensin Hitatsi. Siit hajos kortti ulkoyksiköstä 1.5v ikäisenä. Ja ei ollu saatavilla. Vakuutus makso ison osan Mitsusta joten siksi otin sen. On se kyl ilmamääriltään yms. Kyl ihan eri planeetalta ku se hitatsi. Mut mulle se ei tosiaan maksanu ku joku 600€ .
    Mut tosiaan. Se ominaisuus mikä ilpis on et kierrättää sitä ilmaa on hyvä.
    Ite oon tallis melkein päivittäin.
     
    Akit tykkää tästä.
  2. T5

    T5 Gearhead

    Nuo ilppien nykyhinnat on tosiaan se, mikä tuon hankintaa vähän jarruttaa. Entisessä elämässä ostin Ultimate Marketista halvan 300 euron pumpun ja asensin sen itse sen itse talliin. Ja hyvin toimi useamman vuoden, mitä siitä talossa asuttiin.

    Nykyään halvin pumppu asennettuna on Ultimate Marketista 1200 euroa, mutta siitä firmasta en ilman laskua uskalla ostaa mitään. Niin sitten mennäänkin jo 1500€ hintoihin K-Rauta tms akselilla.

    Patterit tosiaan kiehtoisi vaan niin paljon helppouden ja halpuuden takia. Mutta pitää vähän pohtia, että josko tuon tallin jättäisi vielä tuommoiseksi ja palaisi asiaan viimeistään ensi syksynä. Jos vaikka sitä ennen löytäisi jonkun hyvän tarjouksen jostain ilpistä, mihin iskeä kiinni.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mulla ei ilman kierrättäminen kyllä onnistu,tulee käryjä sen verran(plasma,hitsaus,etenkin Al,maalaus) että pitää ulos imeä.sen takia vesipatterit ja nopeaa lämmitystä jeesaa 9 kw sähköp.
     
  4. always bb

    always bb Gearhead

    Tallissa pitää siis pitää olla sekä ryske puoli ja se siisti puoli
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Mä lämmitän 60m2 tallia pelkästään ILPillä. Kovemmilla, pitkillä pakkasjaksoilla on ollut lattian sähkölämmitys päällä jeesaamassa, mutta tänä talvena en ole sitäkään päällä pitänyt.
    Pumppu on GREE merkkinen ja nelisen vuotta ollut siinä. 1200€ asennettuna oli silloin se. Talossa Mitsun 25 ja kyllä se GREE vähintään ihan yhtä hyvä on ollut.
    Kesällä mukava viilentääkin tallia, niin ei tuu sillain hiki ruuvatessa.
    Olen pitänyt 16 astetta tallissa jatkuvasti. Silloin sinne on mukava mennä ja milloin vaan.
    Pöly on isoin ongelma ja liian harvoin muistaa sisäyksikön puhdistaa.
    Tallissa se on helppo suhauttaa vaikka paineilmalla kennosta pölyt veks.
    Lämmitysteho tuntuu katoavan helposti, kun liikaa pölyä kertyy kennostoon.
     
  6. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Jos ei halua laittaa kymppitonnia niin tommonen PILP mulla pauhannut jo 3vuotta.
    https://www.taloon.com/lampopumppu-multiheater-eco-18

    Helppo kytkeä itse.
     
  7. 528

    528 Gearhead

    Mikä rakennuslupaan rakennuksen nimeksi, että saa rälläkkä ja hitsauskone laulaa? Työtila, harrastetila vai mikä? Lämmin tila siis tulossa.
     
  8. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    eikös se taida olla verstas o_O
     
  9. GBS

    GBS 2nd gear

    Mulla on työ/ harrastetila. Mutta tulitöissä vaaditaan aina tulityöohjeen mukaiset toimet jotta pykälät täyttyy.
     
  10. 528

    528 Gearhead

    Oli tarkoitus tehdä niin, että maalämpökone on sen kokoinen, että sillä lämmittää myös tallin. Lämpökanaali lähtee talosta tallin paikalle. Nyt kuitenkin suunnitelma tehdä isompi talli mihin oli aiemmin mitoitettu. Eli se maalämpö ei enää riitäkään. Lattialämpö olisi vesikierrolla kuitenkin mukava. Mikä neuvoksi? Paljonko vie sähköä vuodessa 130 neliön talli, jos lämmittää ilmalämpöpumpulla? Voisikohan maalämmöllä pitää ehkä vaan plussan puolella ja sitten ottaa lopun lämmön ilmalämpöpumpulla? Maalämpömies laskee minulle minkä kokoisen tuolla maalämmöllä voisi tehdä. Odotan vastausta häneltä.

    Voisi tehdä pienemmänkin tallin, mutta samalla tulisi nyt tilava paja loppuelämäksi. Ajatuksia aiheesta?
     
  11. vwg4

    vwg4 1st gear

    Pelkkä maalämpö aluksi.

    Säädät(ät) lämmitysjärjestelmän siten että talossa aina riittää lämpö, ja sitten mitä jää tallin lämmitykseen. Tietoinen alimitoitus, mut '10kk vuodesta' riittää molempiin. Niinä parina kuukautena sitten hyväksyy tallissa pienemmän lämmön.

    Ehkä harkitsisin:
    - tallin lattiaan ylimitoitettua putkistoa lattiaan, riittää pienempi menovesi lämpö pidemmälle. Jolloin tallin lämmityksen voi ottaa talon lämmityskierron paluupuolelta(=ei vaikuta talon lämmitykseen. Toki kaivo ja MLP antaa rajat.).
    -Tallin reilu ja huolellinen eristys.

    Parin eka talven jälkeen näkee miten maalämpö riittää: ILP on sitten helppo lisätä jälkikäteen, mut voi riittää myös sähkö tukilämpö. tai sit ei mitään. Tai samakai se sitten on MLP vastuksilla tukea ne pari kk.

    Itellä on ilma-vesilämpöpumpun perässä vastaava systeemi. Talli on ~ 50m2.
    Kaksi talvea meni suorasähkö lattiaveteen putkivastuksella n.3000kwh vuosi. Sen jälkeen otin kanaalin käyttöön, ja talli talon lämpöjen perään -> sähkölasku tipahti +2000kwh.
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    Yhdessä uudessa hallikompleksissa oli jotain vastaavaa, ne oli laitettu sinne päälämmityslähteeks ja vuokralainen huudatti niitä talvella 24/7 ja halli oli silti kylmä. No niissä oli 10kW vastus ja halleja oli 7, oli meinaan pomo lentää perseelleen 7000€ sähkölaskusta... :D
     
  13. 528

    528 Gearhead

    Jos maalämpö riittäisi edes +5 asteen lämpöön ja laatta ei olisi täysin kylmä. Lopun voisi tehdä vaikka ilmalämpöpumpulla. Ei tarvisi sillä ihan nollasta aloittaa lämmitystä?

    Aluksi oli tarkoitus tehdä noin 70 neliön talli, mutta nyt olisi suunnitelmissa 130 neliöinen.
     
  14. 528

    528 Gearhead

    Lisäystä vielä. Ilmeisesti se kaivon kapasiteetti tulee ensin vastaan eli se ei saa päästä liikaa jäähtymään.
     
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jos tilat sallii niin voisi tehdä väliseinällä ja pitää eri lämpöjä; työpuoli talvella lämpimämpi ja varastointi viileämpi. Kesät taitaa mennä ilman suurempia lämmityksiä.
    Kaverille tehtiin talli niin eka versio oli vesikattila pakkasnesteellä ja poltin öljy/puu ja lattia lämmitys, jokapäiväisessä käytössä tosi hyvä. Toinen talli sitten uusi kunnolla eristetty ja lämmöt ILPillä, hitsaus ja sorvipuoli sähköpuhaltimella lisälämpöä jos tarvii.
    3 autoa jonoon lämmin puoli ja 4n tilat toinen puoli, kahden auton katos oven edessä kun ei lämpimiä neliöitä sopinut enää lupiin.
     
  16. leadsled

    leadsled Gearhead

    Oma 170 m2 talli, jossa puolet lämmintä ja puolet kylmää tilaa on osoittautunut toimivaksi.
    Nyt olisi tarve tehdä avokatosta vielä 150 m2, johon sopisi traktorit ja keskeneräisyydet.

    Varastointitilan sijainti vieressä vähentää romun määrää lämpimällä puolella sekä parantaa myös tulitöiden turvallisuutta.

    Lämpimän tilan koko vaikuttaa suoraan lämmityskustannuksiin, joten kompakti, hyvin eristetty ratkaisu pienentää lämmityskuluja oleellisesti.
     
    kad_boost tykkää tästä.
  17. 528

    528 Gearhead

    Kuinka monella maalämpö tallissa? Suunnitellut ihan omaa pumppua talliin. Paljonko on mennyt sähköä vuodessa?
     
  18. 1720cc

    1720cc 3rd gear

    Ei oo maalämpöä mutta vesi-ilmalämpöpumppu on. 90m2 3,5 korkeaa tilaa jossa pidän lämmön 15 asteessa. Vuosikulutus lämmitykseen noin 3000 kWh
    Maalämmöllä menis vielä pikkusen vähemmän.
     
  19. Valsumies

    Valsumies 3rd gear

    Tulee ihan työn puolesta pähkäiltyä näitä välillä ja itselle on rakenteilla omakotitalon viereen pääkäyttötarkoitukseltaan tuotanto- ja varastorakennus, lupapiirustuksissa autoharrastetila (kerrosala noin 70 m2). Joillekin rakennusvalvonnoille tämä tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää ja toki kaavamerkinnät saattavat rajoittaa. Kuitenkin täällä meni läpi noilla kun kyseessä ei ole ammattimainen yritystoiminta. Monelta harrastajalta tuntuu unohtuvan, ettei autotallissa tai vanhassa navetassa saa rakennella, eikä säilyttää juurikaan mitään ylimääräistä tavaraa.
     
  20. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Onko kokemusta Midean ILPeistä? Cop arvot näytti äkkiseltään pienemmiltä verrattuna vaikka Mitsubishiin.
     

Kerro tästä muillekin!