EFI + kylmä bensa testi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 19.7.2022.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kaasarikoneissa kylmällä bensalla saa lisää tehoja, mutta mitenkäs ruiskukone ja kylmä bensa....
    Noh, ei vaikutusta. Eiköhän Holdenerilta tule lisää testiä asiantiimoilta.
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aika mielenkiintonen testi. Ois ehkä voinu lisäks testata laittamalla kuumaa vettä siihen ämpäriin, mikä vastaisi katuauton tilannetta paremmin. Eli kasvaisko tehoero sitten kylmän ja kuuman bensan välillä. Ehkäpä ei. Roots ahdettu kaasarikone vois hyötyä reilummin tuosta kylmästä bensasta, ainakin niissä sitä lämpöä ja lämpöongelmaakin tuntuu riittävän.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Engine Masterissa testasivat kaasari koneessa kuumaa imusarjaa, kylmää imusarjaa yms noilla ei ollut merkitystä.
    Isoin ero oli kylmällä bensalla, millä tuli lisää tehoa.
     
  4. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Muistaakseni 3.8 supercharged Thunderbird käytti bensanjäähdytystä ihan tehtaalta.

    Polttoaine ei ehdi olemaan imusarjassa kovinkaan kauaa ja suurin osa siitä kulkee kuitenkin ilmavirrassa, joka ei "kosketa" imusarjaa. Lämmittävä / viilentävä vaikutus on melko mitätön.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kylmä polttoaine jäähdyttää ilman, joka puolestaan vetäytyy kokoon ja täytös paranee.

    Tenu-Dartin turbon jälkeinen etanolisuutin on alustavasti näyttänyt 35-40 asteen lämpötilan alenemia imuilmalle. Suutin aktivoituu portaattomasti ahtopaineiden myötä. Asentelen jossakin vaiheessa ylimääräisen lämpöanturin toisaalle imusarjaan varmistaakseni tuloksen.

    Menetelmä toimii myös toisinpäin. Turbo ilman välijäähdytintä pitää imuilman ajossa lämpimänä, joka auttaa tasalaatuisen seoksen muodostumisessa. Tasamaa-ajossa läppärungon edellä on hitunen ahtoa (0,15 bar @ 100 km/h) jonka muodostaminen tuottaa oheislämpimät.
     
  6. Millä sitä jäähdytetään?
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Oisko vaan paluulinjassa tankkiin pikku kenno että saadaan ylimääräistä lämpöä veke mitä tullu pumpulla, konehuoneessa jne..? mutta ei varsinaista kylmentämistä sentään. Veikkaus.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ilmastoinnillahan saisi moisen aikaiseksi. Se ripein muovihemi, mikä lie nimeltään, siinähän välijäähyä esijäähdytetään ilmastoinnin avulla.
     
  9. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Ei mitään tietoa. Öljynjäähdyttimen tyyppinen ratkaisu? Pitää ottaa kaikki keinot käyttöön, että saadaan 210 hevosta ulos tuosta. :D Voi olla ihan markkinointiosaston ajatus tuo "ominaisuus".
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  10. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Ei ole kyllä tuollaista Foordissa...
     
  11. t800

    t800 3rd gear

    Tarkennetaan sen verran että välijäähyn nestettä jäähdytetään ensin ahtimen omassa keulasyylärissä ja sen jälkeen vielä jäähdytetään ilmastoinnin avulla ennen nesteen menoa ahtimen "intercooler" kennoon.

    Tämä siis Demonin koneessa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  12. Capri 69

    Capri 69 Gearhead

    Voi olla väärä muistikuva. Lukijan tai kirjoittajan tulkinta välijäähdyttimen ja ilman + bensan toiminnasta moottorissa. Onko asia ilmaistu väärin tai sitten ymmärretty väärin lukuasusta johtuen. Hetki on aikaa tuostakin muistijäljestä. Pahoittelut.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuossa Holdenerin videon kommenteissa joku puhu, että Ford olisi käyttänyt alhaista ruiskutuspainetta jossain moottoreissa (35psi) ja bensa kuumentuessa olisi sit tullut ongelmia ja siinä ois joku jäähdytys sit bensalle kehitetty.
     
  14. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Tämmönen polttoaineenpaine tais olla ainaki kasarin lopun Crown Viceissä kun semmosen Falconiin laitoin, meni Holleyn säädettävä ja 50psi paineita samalla ku ecu vaihtu.
     
  15. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Melkeenpä kaikki ruiskulliset 302 pikkulohkot toimii vakiona 35-40 psi paineilla, Foxbodyistä Lincolneihin.
    Bensajäähyistä en oo kuullu muissa ku tosi race-jutuissa.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vastaava systeemi kun Ford:n SuperCooler jota tässä varmaan tapaillaan...käytetty mm. Ford SVT Lightning ja jossain muissakin SVT tuotteissa, olisiko ollut saatavana tuhohoin Thunderbird:n, en tunne Ford:a ???

    Tottakai polttoainetta voidaan jäähdyttää ja sillä taas ahtoilmaa, mutta aika lyhyt aikainen systeemi toiminta ajaltaan, autossa kun sitä kylmää on rajallisesti käytettävissä jossain kylmäkannussa ellei sitä tehdä jotenkin ilmastoinnilla...se taas vie enempi tehoa koneesta kun saavutettu hyöty on.

    Järkevämpää on jäähdyttää sitä ahtoilmaa välijäähdyttimellä.

    Ahtamisellahan pyritään nimenomaan nostamaan imusarjan ilman tiheyttä ja se taas on ulkoilman tiehyden ja ahtoilman tiheyden summa.

    Ulkoilman tiheys + Ahtoilman tiheys = Imusarjan ilman tiheys

    Ulkoilman lämpötilaan ja tiheyteen on käytännössä mahdoton vaikuttaa, mutta ahtoilman tiheyttä voidaan lisätä välijäähdytyksellä, joten ei ole oikein mitään järkeä että se jätetään hyödyntämättä ahdettaessa.

    Tuossa Holdener:n videossa mies itsekin tuumailee että jos suuttimet olisivat ylempänä imusarjassa niin jäähdytys vaikutus -> seoksen tiehentyminen imusarjassa toimisi paremmin (puhuu lämpötilasta, mutta se vaikuttaa suoraan tiheyteen).

    Kaasarin kanssa perinteinen kylmäkannu toiminee juuri siitä syystä, koska jäähtymien alkaa heti kaasarilta imusarjassa ja seoksen tiheys ehtii kasvaa ennen kuin se menee imukanavaan ja imuventiilistä koneeseen.
    Sama toimisi myös TBI/Sniper-tyyppisen ruiskun kanssa...eri asia sitten paljonko kuuma kaasari tyyppinen imusarja, jossa on mahdollisesti vesikiertoa ym hukkaa saavutettua hyötyä ?
    Kylmällä ilmalla tasaisen seoksen muodotuminen olisi varmasti heikompaa ja sitä kerääntyisi epätoivotusti jonnekin imusarjaan...eihän sitä tietysti silloin käytetäkään.
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Metanoli konees 14-71 ahtimen alta mitattiin täydes vedos 20c ahtoa 2.4-2.5bar. Että kyllä yllättävän hyvin jäähtyy
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Imuilma liikkuu imusarjassa liian nopeasti, että se kerkeisi jäähtyä tai kuumentua imusarjassa säteilylämmöstä.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mitä mä nyt ihan ensimmäisiä tuloksia sain kesän alussa, niin mun COOLJET-systeemi, joka sumuttaa max 30% moottorin polttoaineen tarpeesta samaa RE85 ainetta kuin imusarjan suuttimet, tiputtaa ilman lämpöjä ”kymmeniä asteita”.

    Kaasari ehtii osittain samaan. Ventttiilien päällä olevat suuttimet huonommin.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep polttoaine ja kaasari kyllä viilentää reilusti, mutta vaikka imusarja olisi -30c tai +80c, niin se ei vaikuta imuilman lämpöihin.
     

Kerro tästä muillekin!