TPI:n tilalle kaasari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GM1986, 28.7.2022.

  1. GM1986

    GM1986 1st gear

    Mitäs muutoksia tarvitaan jos vaihtais TPI:n tilalle 600 edelbrokin? Nimim: Kyllästynyt ruiskun huonoon toimintaan.
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Vähintäänkin imusarja, kaasutin, polttoainepumppu/paineensäädin sekä kaasuvivustot. Sulla on varmaan motin perässä ylivaihdeloota? Jos on niin TV-vaijeri tarvii kikkailla uusiksi. ECM ohjaa varmaan myös polttoainepumppua, joten releelle pitää vetää sähköt uusiksi.

    Onko sun moottori vakio?
    Sinuna kyllä korjaisin ruiskun, ellei ole kaikki ässät kaiveltu hihoista. Kun on ihan "moderni" monipisteruisku.
    Itse muutin viime keväänä oman Mercuryn ykspisteruiskusta kaasarille viimeisenä vaihtoehtona, koska mulla ihan oikeesti loppu ruiskun fiksaamisessa asiat jota kokeilla.
     
  3. GM1986

    GM1986 1st gear

    Joo vakio moottori on ja kun tietäs että mitä vielä uusis kun kaikki alkaa olla vaihdettu. Tyhjäkäynti ongelma vaivaa edelleen. Huutaa kierroksia välillä aivan älyttömästi. Kaikki alipaine letkut on uusittu.
     
  4. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ootko tarkistanut lämpötilatunnistimen,kaasunasentotunnistimen,tk-säätimen
     
  5. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Saako udella että mikä auto tarkemmin?
     
  6. GM1986

    GM1986 1st gear

    Imusarjan lämpötila-anturi on vielä vaihtamatta mutta sekin on jo hyllyssä.
     
  7. GM1986

    GM1986 1st gear

    -86 Camaro 5.0 tpi
     
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Mahtaako toi tyhjäkäyntiongelma olla selkeästi toistettavissa? Jos nyppäsee tyhjäkäyntiventtiilin töpselin irti ni loppuuko sekoilu?
    Tosin jos kiekat nousee ihan kohtuuttoman korkeelle ni eihän IAC semmosiin pysty. Voisko EGR-venttiili jumittaa auki?
     
  9. GM1986

    GM1986 1st gear

    No,ei auta kun jatkaa tutkimuksia ja tuskailua aiheen parissa.
     
  10. GM1986

    GM1986 1st gear

    Vielä sen verran auton toiminnasta että tallista kun ottaa sen aamulla niin toimii niinkuin pitää mutta kun ajaa vaikka puolituntia että kone lämpenee kunnolla ja sit sammuttaa ja kohta starttaa uudestaan niin silloin huutaa tosi kovilla kierroksilla ja kohta vähän laskee mutta jää käymään noin 1500-2000 kierroksen paikkeille.
     
  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Oletko lukenut vikakoodit? Eikös tuon ikäisestä Camarosta saa ne ulos rautalankavirityksellä pistokkeeseen.
     
  12. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    2500e niin pääset eroon ongelmasta.

    Siis ongelma mulle, raha sulle.
     
  13. GM1986

    GM1986 1st gear

    Elähän nyt vielä. Ongelmat on tehty ratkaistavaksi.
     
  14. chevy thunder

    chevy thunder Gearhead

    Joo ongelma ratkaistu laitat vaan imusarjan ja kaasarin ja heität sen ruiskun hevon kuuseen nimimerkillä 85 trans amiin laittanu moiset vehkeet
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Ihmettelin samaa asiaa tbi.n kanssa ja syyksi paljastui tps anturi,oli vuosien saatossa kertynyt väliin likaa ja välillä ei palautunut aivan tyhjäkäynti asentoon,yleensä toimi jos rämpsäytti kaasun pois mutta tahtoi jäädä päälle jos löysäsi hitaasti,puhdistus ja taas rokkasi.

    Tpi.tä en helpolla vaihtaisi kaasariin,toimiessaan on kruisailu vehkeessä taloudellinen ja vääntävä,tosin kierroksista se ei dikkaa.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  16. GM1986

    GM1986 1st gear

    Ok,kiitoksia taas hyvistä ideoista. Näillä mennään.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jos EGR olis auki, niin se ei kävis ollenkaan tyhjäkäyntiä, sammus tukehtuen pakokaasuun ja vaikea saada käyntiin jne.

    Mahtasko olla se IAC likanen tai jumitella/rikki ?

    Läppäkotelo kannattaa myös pestä ja varmistaa ettei se ole vaan kaasuläppä joka siellä takertelee lian tai kuluneiden puslien takia...sillon se jumittelee ja väljät puslat laskee myös ilmaa ohi -> kierrokset nousee.

    IAC ja kaasuläppäkotelon pesu tehdään kaasarin pesuaineella, mutta ei Brake Clean:lla se kun on liian kuivaa ja rikkoo IAC:n.
     
    Kustom STW ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  18. dallas

    dallas Gearhead

    Ootko tarkistanut nakutustunnistimen ja moduulin? Jos sytkäennakot hyppää liian aikaiselle .
     
  19. lucky74

    lucky74 3rd gear

    Mulla on tos pihassa vastaavalla tekniikalla oleva transu ja johtuen pitkästä seisomisesta oli noita ihme vikoja. Tyhjäkäynti oli välillä kanssa hemmetin korkealla. Syyksi paljastui egr venttiilin murtuneet letkut/putket. Sai ilmaa ja sekotti satunnaisesti koko laitteen. Paska vielä nähdä kun osa siellä imusarjan alla tunnelissa. Pääse edes sorkkiin millää sprayllä jotta näkis et horaseeko ilmaa.
    Hyvä ruiskusysteemi mun mielestä kun pitää vaan palikat kunnossa. Vaikka välillä kyllä vitutti niin ettei vwri kiertänyt kun yritti ettiä vikaa. Ei taida edelleenkään löytää helppoa ohjelmaa millä pääsis seuraamaan portin kautta live dataa.
     
  20. GM1986

    GM1986 1st gear

    Irrotin kaasuläppäkotelon ja kyllä on karussa kunnossa,ei ihme ettei pelaa. Karstaa joka paikasaa aivan hirveästi. Alapuolen kotelo jossa neste kiertää on niin jumissa että lähteekö koskaan irti. Kaikki kiinnitys ruuvit joutuu uusimaan kun napsahteli poikki. Jos jollain ois parempi kuntoinen kotelo jouten niin ostan pois.
     

Kerro tästä muillekin!