Ford ravistaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja shs71, 31.7.2022.

  1. shs71

    shs71 1st gear

    Ford Ranchero 78 351, c4 ravistaa kun kihdyttää 40-60 välillä, mistä johtunee ?
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kardaanista aloittaisin tutkimisen.... Yksiosainen kardaani saa ainakin ravistamaan määrätyissä nopeiksissa juuri kiihdytyksissä. Yksiosaiset kardaanit roskikseen suoraan, jollei autossa oli nelilinkkejä. Voi olla myös kardaanin nivelessä sanomista tai tasapainotuksessa.
     
  3. shs71

    shs71 1st gear

    Täytyy ruveta tutkimaan kun ehtii...:eek:
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Kardaanin ristikoista aloittaisin jos on alkanut itsestään.

    Ei se yksi osaisuus kardaania huononna,itsellä enemmän ollut ongelmia kaksi osaisissa.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla oli 2kpl yksiosaisia kardaaneja, ralligurukin kävi säätämässä sitä, mutta aina ravisti. Kaksiosaiseksi kun muutti niin ongelma hävis heti. Jos olisi takana poistanut jousituksen niin sitten olisi saattanut pelata, tai nelilinkeillä. Tuhat lappunen meni siihen yksiosainen kardaani kokeiluun ja ei toiminnu. Kaksiosaisella ei ole ollut mitään ongelmia. Osalla on menny suorakytkentälaatiko kanssa männäntapit paskaksi kun yksiosainen kardaani ja sintteri levy. Ensimmäinen joka antaa periksi on männätapit kun kytkin, ei luista ja missään ei ole joustoa.
     
  6. Keme

    Keme Gearhead

    Siis männäntapit? Ne osat mitkä on männän ja kiertokangen välillä? Oliko tästä ihan konkreettisia esimerkkejä?
     
  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear


    Ymmänkö oiken että tarkoitat sellaista kompinaatiota jossa ei liukua eikä liukujokea?
    Sellainen ei toimi mutta se liuku ei tee siitä kaksiosaista vaan vasta kun kolme ristiniveltä ja tukilaakeri ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää.
    Jäykällä taka-akselilla ja kaksiosaisella kardaanilla tulee nivelkulmat aika äkkiä vastaan
     
    juko7 tykkää tästä.
  8. shs71

    shs71 1st gear

    mikä on "nelilinkki"
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Joo, ei se Fordin autotehdas ole vuoteen -78 mennessä osannut ratkaista voimansiirron ongelmia, ei ole todennut ettei yksiosainen kardaani toimi, ravistaa se. Turhaan on tehdas maksanut miljoonia suunnittelijoille ja vuosikymmenet käyttänyt yksiosaista kardaania.... No onneksi siirrytään sähköautoihin ja kardaani jää historiaan.
    Edellinen oli sarkasmia.
    Onko auton voimansiirto OEM? Vaiko joku harrastajan kootut teokset? Kardaanikin kahdesta osasta väärin koottu: ristikot ristissä ja kulmat päin ....? Tuliko vika yhtä äkkiä vai kehittyikö se pikkuhiljaa. Onko kardaanista irronnut puntti, onko siinä kolhuja...
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joku ralli Toyota Starletissa männäntappien reiät meni aina vuoden välein soikeaksi. Siinä oli suorakytkenntä loota, sintteri. Ihmettelivät hommaa vaihtoivat öljyjö yms. ei auttannu. Kaksi osainen kartaani jossa oli kuminivel niin homma hävisi. Vissiin kun rajoitinta vasten vaihdettiin vaihdetta niin moottori pysähtyy hetkeksi mikään muu kun ei antanut periksi männät tappien reät menivvät soikeaksi. Sama hemmo keskisuomesta ajaa jotain drifting luokkaa nykyään LS-moottorisella drifting autolla. En muista just nyt nimeä. Kyseisessä autossa ei ollu männän tappi ongelmaa ilman suorakytkentälaatikko. Joten ilmeisesti vaihdossa tulee niin rajuisku että etsii heikointa kohtaa ja 1600 Starletin moottorissa se on männäntapit.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=929

    Esim. BDA-escorteissa oli vissiin kaikissa rallikäytössä 4-linkki tuennat. Takapenkkien alle hitsattuna. Siis käytönnössä aina voi sano hei-hei takapenkille kun laitetaan nelilikin joskus katsastuksessa ei hyväksytty nelilinkki tuentoja ollenkaan. Nykyään vissiin kelpaa....
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Perässä laippa, vaihteistossa liuku (nykyään sielläkin laippa), keskellä vakionopeus nivel sillä sen sai toimimaan. yksiosainen RS-kardaani jota myytiin 3" halkaisilla BDA-Escorttiin ei toiminut ikinä omassa autossa vaikka vaihteisto ja perä oli samat kuin BDA:ssa vain kori erilainen. BDA -Escortissa vaan oli käytössä nelilinkit, joka muutti perän liikkeen kokonaan.
    Panhard tuentakaan ei auttanut asiassa.

    https://www.burtonpower.com/media/c...594fdf733b71af8b1c0d08b244c/P/R/PROPENG-3.jpg

    Tuo oli mahdoton saada toimimaan. Tuota kokeiltiin 3:lla eri juosilla ja iskareitten lisäjousien kanssa madalluspaloilla ja ilman. Ei toimi. F-ryhmän ralli hemmo lopulta totesi että ei se toimi ilman nelilinkkejä sitten ja sitten unohdettiin kulmahiomakoneella keskeltä kahti ja vakionopeus nivel keskelle niin ongelmat hävisi.
     
  13. shs71

    shs71 1st gear

    Vakio perä, välirykset, kardaani ja ristikot toden näköisesti, itsellä kohta 30 v koko auto.
     
  14. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Joo siinä ei ole todennäköisesti laatikon/perän lähdöt saman suuntaiset silloin kun ravistaa toihan toteutuu paremmin nelilinkillä eikä ongelma todennäköisesti ois ratkennut perinteisellä kaksiosaisella kardaanilla vaan avain sana on vakionopeusnivel joka ei ole niin nuuka tästä
     
  15. Esaa

    Esaa Gearhead

    Veltto öljyssä pehmennyt laatikon kannatinkumi oli itsellä syy tutinaan
     
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ok. Tarkista kaikkien kumityynyjen kunto; kone ja laatikko, tarkista kardaanin ristikoiden kunto, sen kardaanin liukuholkin välys laatikon häntään, kaikkien pyörien tasapainotus ja renkaiden rakenteiden kunto, oliko tuo fordi kierrejousitetulla perällä? Jos on niin kaikkien perän tuennan puslien kunto, koliseeko mikään alustaan, käykö kone kunnolla, toimiiko sytytys oikein ...... eli lyhyesti tarkista kaikki :oops:, kyllä se syyllinen löytyy ;)
     
  17. fishbone

    fishbone Gearhead

    Onko vanteet suorat,ettei käy niinkuin mulla,aikani etsin vapinan syytä,yksi vanteista oli banaani,vanteet vaihtoon ja vapinat loppu.
     
  18. shs71

    shs71 1st gear

    Sytyksen alipaine ei toimi, ei ilmeisesti anna tarpeeksi enakkoa ?
     
  19. kalervo1

    kalervo1 1st gear

    Cadillac 1959 täristi 55-65 km vauhdissa kardaanin takaputken vulkanointi pettänyt oli kiertynyt n.5 astetta että ristikot ei olleet linjassa ,ja vaihteiston takimmainen pusla oli väljä.
     

Kerro tästä muillekin!