Pakkaspropun asennus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kimmeli, 19.4.2007.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Kerrankin näin päin että proppu pullahti itekseen pihalle kun antoi vähän kierroksia. Kenelläkään mitään hyvää pelimies kikkaa miten propun sais laitettua kunnolla, moottorin (440) ollessaan paikallaan c-kopassa? Eli toi proppu on ensimmäinen edessä oikealla koneen korvan alla. Bensapumpun joutuu varmaan irroittamaan, toisella puolella peltisarja mikä on vielä kettumaisempi irroittaa, mutta ei sinne sittenkään oikein mahdu kunnolla lyömään millään. Aattelin kokeilla josko pienellä pullotunkilla sais sen painettua tarpeeksi syvälle. Saa ehdotella.
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Voikin olla vähän kinkkisempi juttu...
    Aikanaan ollessani autoliikkeessä hommissa, niin siellä laitettiin uusiin autoihin lohkolämmittimet lohkoon kiinni paineilmatalttavasaralla!!
    Eli lämppärielementti reikään "huulille", ja talttavasaran kanssa varovasti elementti kiinni. Eikä tietooni tullut yhtään hajonnutta elementtiä. Nyt en kyllä muista, minkälainen pää tässä taltassa oli.
    Voiskohan samaa kikkaa koettaa pelkkään proppuun, paikka voi tässätapauksessa olla hieman hankala. :odroll:
     
  3. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Mä sain omassani kangettua pakkaspropun paikoilleen sopivan hylsyn ja putkenpätkän kanssa. Ei kans mahtunu lyömaan ollenkaan. Proppu huulille hylsy proppuun ja koneen korvaa vasten putkella vääntäen sain sen propun paikoilleen.
     
  4. bbu-26

    bbu-26 3rd gear

    itellä ollu samoja ongelmia joten hylsy proppua vasten räikän jatkovarsi ja sopiva leka,noilla vehkeillä oon aina saanu propun paikoilleen ja ovat vielä pysyneet :rotfl: mut kaippa joudut sen korvan ottaa pois ja tunkilla pitää konetta hollilla.
     
  5. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Sama homma olis edessä... bbc moottorikannakkeen viereinen, ei mahdu kunnolla lyömään millään :-? vaikka pakosarja on pois.
    Saa nyt olla proppu yön yli pakkasessa josko se auttas hommaa.

    Muita ehdotuksia em. lisäksi?
     
  6. -nikke-

    -nikke- Gearhead

  7. juko7

    juko7 Double Gearhead

    En ollu tiennytkään tuollaisista kiristyvistä kumipropuista :eek:

    -paineilmataltta voisi tosiaan toimia, varsinkin jos tekis siihen sellaisen tylpän pyöreän terän joka ei puhkaise proppua ja kantaa sen koko alalta, semmoisen voisi kai rakennella sopivasta hylsystä, pultista trms?
     
  8. Nupa

    Nupa Double Gearhead

  9. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Kyllä ne uudet roput ihan kevyesti lyömällä menee sinne paikoilleen, just keväällä laitoin 440:een paikoillaan 4 lohkoon ja 3 kansiin, hylsy,vasara ja sorkkarauta, niillä pärjää aika pitkälle.
     
  10. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Pakkasproppu ongelman edessä ollaan täälläkin. 413 pitäisi etummainen proppu kuskin puolelle vaihtaa. Pitkään olen katsellut, että jostain vähän tippaisee jäähdytinnestettä ja nyt selvisi syy. Onko palstalaisilla tullut mitään uusia kikkoja mieleen tuon propun asennukseen, kun tilaa ei paljon ole, tässäkin tapauksessa koneen korva melko lähellä. Mietin itse, että sorvauttaisin kaverilla sopivankokoisen juuri propun syvennyksen syvyisen tuurnan ja heftaisin sen takapuolelta keskeltä vahvaan latan palaan. Lattaan voisi sitten lyödä hiukan epäsuorastikin tai sitä voisi vääntää jollain vääntöraudalla?
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ei tarvii sorvautella,on halpoja hylsyjäkin ,paineilma vasara voi olla pätevä,pienestä välistä voi saada vaikka jatkolla ja hylsyllä paikalleen,(hitsaat halvan jatkon paineilma vasaran piikkiin tms
     
  12. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Yhteen ahtaaseen väliin prässäsin propun, pultin ja jatkomutterin avustuksella. Tässä tapauksessa sai hyvin palkista tukea. Vastaavia "prässejä" on helppo tehdä eri pituisia jos on yhtään materiaalia ja hitsikone. Toki edellyttää että saa jostain tukea mitä vasten painaa.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itselläni aikoinaan 413alkoi pakkaspropu vuotaa, joten oletin niiden kaikkien olevan vaihtotarpeessa, samalla tulisi tutkittua lämpöongelmia, jotka eivät tulleet kuntoon isommalla syylärillä, eli yksinkertaisin temppu nostaa kone ylös, roput irti, lohkon huuhtelu (täynnä ruostemöhnää), uudet proput ja menox, loppui vuoto ja lämpöongelmat.
     

Kerro tästä muillekin!