Pakoputken rakentelu ja suunnittelu b mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TMK, 19.6.2022.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jep. -98 Passat 1.8 20v vaparissa on kans putken pätkä ilmanputsarin ja läppärungon välissä ja sitä tuli ihmeteltyä mik... vit.. tää on. Sit taas saman vuoden Audi A4 samalla koneella, ei ollu.
     
  2. TMK

    TMK 2nd gear

    Joo, just noita pitkiä dynomaxeja meinasinkin. Pitää vaan vähä odotella kun näkyy saapuvan varastoon vasta 30. Päivä. Ja sit loppuun partsista ne 3,5" pitkät punaiset pöntöt. Näyttää kyllä aika ahtaalta tuohon tankin ja runkopalkin väliin survoa 3,5 putkea. Mulla on takahiekkapellistä hitsattu putken reijät umpeen. Niin aattelin Tuula ne piilossa siihen taakse ja kääntää alaspäin ettei jää mitään näkyviin.
     
  3. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vedä ne rungon ulkopuolelta.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Skodassa on sit varmaan 2, koska halpuutetussa Seatissa oli vara laittaa jopa kolme!
     
    Fuselage tykkää tästä.
  5. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Tämän linkin laskelmien mukaan ylempi noista vaimentaa hyvin
    edit. sivu 16 alkaen

    https://www.abbottaerospace.com/dow...uffler-design/?wpdmdl=24555&ind=1478013546377
     
  6. TMK

    TMK 2nd gear

    Suunnitelmissa olisiis noi dynomaxin pitkät turbo hemi vaimentimet keskellä ja loppuun ne resonaattorit. Mutta näkyy viivästyvän koko ajan tuo saapuminen. Eka oli 30.6. ja nyt on 30.7 arvioitu olevan varastossa, ja liekö silloinkaan. Marteliuksella ois saman mallisia hyllyssä mutta hinta tuplat. Mietin että liekö miten suuri merkitys jos vaihdan nuo joihinkin lyhkäsempiin tai läpihengittäviin, vai odottelenko kiltisti millon tulevat. Ei tässä mikään kiire kuitenkaan ole, mielummin vaan hitsailisin tässä kesän aikana
     
  7. White Elemant

    White Elemant 1st gear

    Jos tykkää katsella videoista tietojs, niin tässä pätkässä Vizard -setä selittää miten väsätään häviötön vaimenninkokonaisuus katuautoon siten, että mölytkin pysyvät kurissa:

     
  8. TMK

    TMK 2nd gear

    Meininkinä tilata nuo putki mutkat ja tarvikkeet marteliukselta.( Pöntöt partsista). Noista joustoista oon tässä pohtinu että onko noilla joku ero kestävyydessä tms. Kun on joustonivel, joustinpalje, ja sit tuo verkkosukka (halvin) että mitä kannattaa käyttää. Ja hitsaaminen ilmeisesti onnistuu mustaan kun sivuilla lukee että voi käyttää RST:n ja mustan kanssa. Ja joustojen kanssa voi ilmeisesti loppupään kiinnikkeet tehdä jäykiksi?
     
  9. TMK

    TMK 2nd gear

    Ja sit vielä minkälaiset kannakkeet ois hyvät? Valmiit jostain vai ite tehä? Orkkiksia ei oo.
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  11. TMK

    TMK 2nd gear

    Nyt ois putki miltei valmis. Pohdin tässä tuota taka akselin edessä olevaa liitosta jonka pitää olla avattava jotta putket saa irti, niin tällä hetkellä se on silleen että putki menee pöntön sisään ja kiristys klemmarilla, alun pitäen mietin tuon liitoksen tehtävän v pannoilla ja sellaiset tilasinkin, jotta ei tarttis repimällä purkaa jos on pitkään paikoillaan, nyt vaan on ruvennut arveluttamaan tuo hitsaus kun netissä lukee että saattavat jäädä vuotamaan, onko tuossa hitsauksessa jotain mitä pitää ottaa huomioon? Pitääkö hitsata panta kasassa molemmat puolet kiristettynä vai voiko vetää laipat irrallaan. Vai onko vaan parempi jättää tuo vanhan mallin liitos?
     
  12. TMK

    TMK 2nd gear

    Ja sit mitenkähän tuo putki tuppaa kuumumaan tuolta loppu päästä kun poltto aine linja menee nyt aika läheltä putkea tankin lähdöstä
     
  13. laakkius

    laakkius Gearhead

    vedä pulttoainelinjan päälle lämmöneristesukka tai tee lämpöpelti putken ja linjan väliin...
    https://www.silikoniletkut.fi/epage...ps/20120806-11092-133334-1/Products/LS-FIRESL

    V-bandeissa riippuu vähän kuinka korkea se laippa on et vetääkö vai ei. Jos tigillä hitsaat, hitsaa se laippa kiinni sisäpuolelta, pysyy paremmin suorana. Mä hitsaan aina V-bandit irrallaan eikä kieroutumisongelmaa ole ollut, toki jos ei osaa hitsata niin kaiken saa kieroks jos oikeen polttamalla polttaa...
     
  14. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Seuraavan v-pannan ajattelin hitsata siten, että toisen putken pää tulee laipasta hieman läpi, jolloin laippaliitos ei osu putkien katkoksen kohdalle. Helpottaa putken kasaamista ja ehkä pitääkin paremmin. Tosin eipä pari mitä olen tehnyt ole vuotanut tähänkään saakka.
     
  15. TMK

    TMK 2nd gear

    Tuota sukkaa taidan laittaa. Migillä hitsaan. Eli varovasti vaan täppäilemällä mennään ja toivotaan pitävää liitosta
     

Kerro tästä muillekin!