Chevrolet Impala Sport Sedan 1960 "latolöytö"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Petri R., 18.6.2022.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Biscayne, alkujaan taksina jossain päin...

    edit: L-kilpifanaatikkona ilmoitan, myös Kemissä on ollu '60 Biscayne taksikäytössä uutena. Nykykohtalo tuntematon, veikkaan samaa kuin tuossa kuvan autossa.
     
  2. MJF

    MJF Double Gearhead

    Kesällä kävin itsekin katsomassa tuota 60 Biscaynea. Samalla kylällä tainnut olla koko ikänsä, ainakin uutena ollut tuossa kylällä taksina. Oma kuva tuosta on hyvin paljon samanlainen, on niin pusikoitunut ettei muualta saa oikein kuvaa otettua o_O

    [​IMG]
     
    Kustom STW ja hartsa69 tykkäävät tästä.
  3. Pieni Stovebolt -huomio. Lueskelin taas Secu-3 foorumia, josta linkkasin toiseen ketjuun taannoin brasilaisen Chevy C10 -projektin. En silloin ajatellut asiaa, mutta auton vuosimalli 1976 ja siinä on 261 Blue Flame..Eli ilmeisesti Brasiliassa noita moottoreita tehtiin vielä pitkään sen jälkeen, kun valmistus jenkeissä oli loppunut.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Soittelin tuossa parit moottorikoneistamot läpi ja tulin siihen tulokseen, että vien ammattilaisille tuon kampiakselin alkavalla viikolla, mutta vaihdan nokkalaakerit ja hoonaan sylinterit itse. Kerholla oli nokkalaakereiden vaihtoon hyvä työkalu ja yhden voimauttavan Youtube-videon aiheesta katselleena, en jaksa alkaa raahaamaan tuota lohkoa minnekään.

    Nuo ostamani 15" vanteet oli 4,75" jaolla, kuten oli tarkoituskin.
    [​IMG]

    Appiukko lahjoitti taannoin rekvisiittaa, joka sopii Impalan aikakauteen, ja kyllähän tuon SF-kyltin vois paikalleen askarrellakin. Nuissa kylteissä on ilmeisesti ollut alkujaan metallinen puskuriin tuleva kiinnike.
    [​IMG]

    Niitä vähiä puuttuneita kromiosia ei taida olla enää kun toisen kyljen Impala-teksti ja jos alkuperäiset etuparkit sellaisiksi lasketaan. Tässä kunto vastaa autoa, ei liian hyvä (uusia saa kyllä).
    [​IMG]

    Kromeista puheenollen, kokeilin vähän Autosolia puskuriin ja yllättävän hyvännäköinen kromi siellä on pinttyneen lian ja kevyen ruosteen alla.
    [​IMG]

    Vaimo sitten innostui hinkkaamaan koko puskurin uuteen kuosiin.
    [​IMG]

    Sisustaa pesin ja alkaa kojelauta näyttää ratteineen aika paljon freesimmältä. Se tuossa tuli huomattua että lämmityslaitteen säätimien vaijereista yksi puuttuu, toinen on jumissa ym. että siellä riittää kans askarreltavaa.
    [​IMG]

    Penkit on maallikon silmään hyvin verhoillut. Täytyy kysellä, onko nämä romuttamon jälkeiseltä ajalta peräisin. Jos nuo saa kohtuudella irti, niin täytyy jossain välissä kyllä kurkata, missä kuosissa ne alla oleva orkkisverhoilut on, vaikka varmastikin nuo pidän autoon kuuluvana. Musta lattiaverhoilu täytyy kuitenkin hankkia, on tuo sinapinruskea kokolattiamatto sen verran kärsinyt. [​IMG]
     
    rekkamies, Gary Grand, juko7 ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jeps, kampiakseli jäi tänään Tornion Moottorikoneistamon hoiviin ja siellä ammattimies totesi heti, että runkolaakereiden kaulat on pitkästä seisonnasta johtuen sen näköiset, että ainakin ne joutuu hiomaan. Veivinkaulat sitten mikrometrin lukeman perusteella kiillotus tai hionta.

    Nippelitepolta tilasin oikeastaan kaikki koneessa näkyville tulevat pultit uudet ja jotain mitkä jää piiloonkin.

    Kävin suihkimassa loput mustaksi suunnitellut osat Temadurilla, mutta tulihan sieltä se yksi pakollinen valuma niin tuon öljynsuodatinkotelon saa maalata vielä uusiksi. Onneksi löytyi tässä vaiheessa puolan kiinnike joka oli vielä puhaltamatta, niin se menee vielä samalla maalin sekoittelulla. Loput tuleekin sitten jo sinisellä. Onhan siinä startti ja laturi mustia tietysti, mutta niitä ei tohdi alkaa hiekkapuhaltamaan ja tavallaan ovat kuluvia osia niin niille vois riittää vähän kevyemmän tason kunnostus, kuten joku porakoneeseen kiinnitettävä hiomaväline ja "entisöintispray". Hankalasti oli öljy imeytynyt tuossa öljynsuodatinkotelossa semmoseen olemattomaan rakoon kiinnikkeen ja varsinaisen säiliön välillä, että sitä ei tahtonut saada pois kuin puhalluslampulla polttamalla. Venttiilikoppa nyt juuri ja juuri mahtuu puhalluskaappiin, mutta öljypohja on jo sen mallinen - vaikkei se tietenkään pidempi ole - että täytynee sen puhallus ulkoistaa. Toivottavsti löytyy parempikuntoinen tilalle. Tämähän ei varmasti ole kallis tai hankala kone siinä mielessä että jo pelkästään saman konsernin autoista löytyy varmasti moottoreita, jotka on osien puolesta paljon arvokkaampia ja harvinaisempia (luulisin että ylipäätään Cadillacin myllyt, Buickin suora kasi ym.), mutta on tässä silti selvä ero siihen perinteiseen Chevyn pikkulohkoon. Capriceen kun askartelin konetta muutama talvi takaperin, ei maksanut vaivaa alkaa oikomaan ja maalaamaan vanhaa lommoista öljypohjaa kun uusi pulverimaalattu oli niin halpa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Suunnittelen tässä kuukauden sisään kulttuurimatkaa Ouluun, niin jospa kohta olis ehjä kansi ym. 235 osaa...
     
    rekkamies, juko7, Kalja imuri ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Impalan moottoristahan puuttuu sitten stanssaus kokonaan, eli se lienee ihan jo alkujaan vaihtomoottoriksi tehty ja ainakin kertaalleen Suomessa remontoitu. Itse tutkin vain yhtä runko- ja yhtä veivilaakeria, mutta moottorikoneistamolta soittivat että täällähän on melkein jokainen kiertokangenkaula eri kokoinen. Sovittiin että hiotaan kaikki .040" alikokoon. Tilaan ja toimitan sinne vielä laakerit niin tulee päittäisvälyksetkin samalla koneistettua kohdilleen.

    Sähkön hintafutuureja olen seurannut ja yrittänyt omakotitaloasujana niistä tulkita, minkälaisella budjetilla tänä talvena Impalaa rakennetaan kun samalla yritän kerätä kassaa myös autotallin laajennukseen. Haaveilu ei kuitenkaan maksa mitään ja viime aikoina on youtubessa pyörinyt psycho/rockabillyn lisäksi myös änkyröiden suorien kuutosten laulua. En tiedä mitä muut ovat mieltä (ja onko sillä niin väliäkään), mutta minusta tämmönen kuulostaa nimenomaan vanhalta rakkariautolta. Joo, videon auton kutoskone on uudempaa mallia, mutta tuskin sitä äänestä huomaa. Putkethan täytyy Impalaan hankkia tai tehdä kokonaan uudet muutenkin niin samalla sinne menis tuplaputket jollain vähän pienemmillä vaimentimilla. Eikä se rallinokka nyt niin kallis eBayssä ole... Mihinkään se ei silti kulkisi, mutta se on pikemminkin asenne- ja tyylikysymys, että auton täytyy vähän päristä. No katsotaan mitä tapahtuu.


    Toinen ajatusleikki liittyy siihen, että Impalassa on todennäköisesti 3.55 perävälitys joten loikkari ois kiva. Ilmeisesti Chevy S10 T5 olis melko suora swappi, mutta löydäppä semmoinen laatikko kun ei täällä oikein ole semmosia autojakaan. (No itseasiassa yksi purkuauto kyllä tuli vastaan, mutta se oli onneksi automaatilla, niin rahat vielä säästyi.) Camaroiden ja Firebirdien vastaavissa keppi tulee liian taakse sopiakseen Impalaan sohvapenkin kanssa. Pidän silmiä auki, mutta tämä on myös sarjassa "sekundääriset tavoitteet" kun "primääri tavoite" on nyt saada auto rempatulla koneella ja toimivilla jarruilla leimaan.

    Autoarkeologiaan sain taas länsirannikon mieheltä jämäkkää virka-apua. Täytyy jossain saumassa (jossain vähän skarpimmassa kun nyt yövuoron jälkeisessä saumassa) vähän jäsennellä asiaa taas tännekin, mutta palaset alkaa loksahtelemaan kohilleen. Jostain löytyi vielä yksi musta hevonen eli joulukuussa Vaasan rekisteröity auto, jota ei kuitenkaan löydy Autotuojat ry:n tilastosta. Onko se sitten joku harmaatuonti niin en tiedä, taksina näyttää kuitenkin aluksi toimineen Alavudella. Jos nyt tarkastellaan lippakattoja, niin niitä on tullut maahantuojan kautta ainakin neljä ja harmaatuontina ainakin kaksi. Kolmen maahantuojan kautta tulleen Impalan korityyppi ei vielä ole tiedossa; näitä ovat ne kaksi muuta Oulun autoa ja yksi Uudenmaan auto. Maahantuojan kautta tulleista neljästä kolme on varmuudella olemassa, neljännen (Kuusankoskella taksina ollut 1739 eli 6syl flattop), nykykohtalo ei ole tiedossa. Kahdesta merimiesautosta toinen on se 16. kevät -elokuvan auto, joka on yhä olemassa ja toinen on se Kemissä 70-luvulla purettu yksilö. Kaikki muut on 4d sedaneita, sikäli kun niistä tietoa on.
     
    rekkamies, Kustom STW, juko7 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Musiikista tuli mieleen, että jos tästä sun projektista joku leffa tulis mieleen, niin valitsisin Satumaa – Unto Monosen elämä ja tangot -leffan. Voisin kuvitella sun auton takapenkille Monosen, kossupullon ja 9 -millisen..:cool:

    Mutta asiaan tai oikeastaan..Mulla on harvinaisen luova idea tollaisen pieniin äänenvaimentajiin. Briteissä on moottoriurheilutouhua, jossa osassa luokkia säännöt hyväksyy vain Fordson Majorin E1ADDN5230A -äänenvaimentajaa.;)

    [​IMG]
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Suominostalgiahan minua kyllä kiinnostaa kovastikin, ja täytyy tunnustaa, että tuo elokuva on vielä näkemättä. Olen keräillyt vanhoja (tyhjiä) Finlandia -pulloja ja sellainen Wirkkalan Frozen Ice -malli täytyy jotenkin autoon asentaa rekvisiitaksi perinteisen vanhan matkalaukun ohella, jollainen on jo hankittu. Vanha kossupullo puuttuu vielä, mutta sitä pistooliahan se auton myyjä yritti vielä etsiä luovutushetkellä. Jospa se vielä löytyy...

    Musiikista vielä puheenollen, tuli tuossa kahlattua YouTubessa tällaista listaa läpi ihan fiilistelypohjalta. Beegees -farkkumerkin tarra autossa jo valmiina olikin.
     
  9. isalmela

    isalmela Gearhead

    No entäs jos ajelisi vakiotekniikalla maltillisesti niin ei lyhyt perävälitys haittaisi? Vitsi vitsi saat sinä sitä päivittää :D Sehän on se kaikkein edullisin tekniikka ja säilyy se "tämmöinen se on silloinkin ollut" -fiilis
     
    Muokattu: 20.9.2022
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    5-vaihteisesta, mites Astron T5?
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olisikos vaihtoehtona koko perän vaihto? Luulisi että vastaavia periä olisi purkuautoissa. Mitkäs oli rinnakkaismallit Impalalle muilta GM:n tuotannosta, jos löytyisi tällä ajatuksella nopeaa apua kohtuu hintaan.
     
  12. Tuolla on vertailua:

    https://lugnutz65chevystepside.weeb...en-a-camaro-t5-an-s10-t5-and-an-astro-t5.html

    Shifter Box Location
    The shifter on a Camaro T5 is located at the very back of the tail housing. The same is true for a Firebird T5. The S10 and S15 shifter box is in a more forward position , up against the case. The Astro or Safari van shifter box is about 2.25" further back than the S10/S15 position. The S10 and Astro van shifter position works well with a bench seat. The Camaro T5 can be modified so the shifter is in the S10 or Astro position.
     
  13. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mulla on toinen X-runkosen letukan taka-akseli jouten, se tuli auton mukana. Sen välitys ei ole nyt tiedossa. Pitkällä perällä voi vaan se vähäkin kulku loppua, toki onhan pitkän ja lyhyen välilläkin aina kompromisseja.
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Minkä ikäisissä x-runkoisissa se 3,08 välitys oli vakio? Riippumatta koneesta? Loikkarilaatikolla sitten joku 3,73?? Kyllä 250 cid kuutonen jaksoi liikuttaa 64 impalaa tuolla 3,08 välityksellä, jaksoi jopa loikkarilaatikolla.
     
  15. Tossa on listattu noita välityksiä:

    http://www.348-409.com/differential.html
     
    Seevu tykkää tästä.
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    ^vuodella heittää. Samalta se kuvissa tuo alaosa näyttää, mutta sitä myydään nimenomaan '61 sopivana niin en usko, että on samanlainen.

    Tuo toinen taka-akseli on lätkän mukaan 3.36. Auton omasta akselista se jäi katsomatta kun sen alle viimeksi kurkistin. Täytyy joku tallipäivä tunkata perä ilmaan ja tutkia. Tankkihan siitä pitäis irroittaa ja pestä huolella jossain välissä, niin siellä pitkän takaylityksen alla saa pyöriä vielä muutenkin. Iskarithan menee tietysti uusintaan myös.
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jotain on taas saatu aikaiseksi.

    Tehtiin tuossa vaimon kanssa varsin voimauttava kulttuurimatka Ouluun. Vaikka tämä ei vauva.fi olekaan niin pakko sanoa, että huolimatta siitä, että kulunut pari vuotta onkin pienen tytön vanhempina ollut varmasti tähänastisen elämän parasta aikaa, niin kylläpä oltiin pienen irtioton tarpeessa. No hotellihuoneessa "lepäämisen" ja parin vintagekaupan kiertelyn sekä Oluthuone Leskisellä nautitun notkean päivällisen (ohrapitoinen) lisäksi tuli piipahdettua myös OACC:n tallilla. Sieltä löytyi se kaivattu kansiaihio sekä mm. erinäistä kromiosaa konehuoneeseen ja vähän konehuoneen ulkopuolellekin.

    Kansi on tarinan mukaan kulkeutunut Ouluun Kristiinankaupungista persoonallisia myynti-ilmoituksia laativan henkilön tontilta. Valumerkintöjen mukaan vuoden 1958 kansi, mutta samaa 848-loppuista valua kuin kuuskymppisessäkin. Imu- ja pakokanavissa olleen ruosteen määrästä päätellen kyseinen kansi/kone on seisonut tovin aikaa ilman imu- ja pakosarjaa jossain kuusen alla, mutta kyllä tuosta aivan siistin lopulta sai kun sitä putsailin. Muutamien venttiilien irroitus vaati vähän lämpöä ja hellyyttä. Ens kerralla vähän enemmän bräkleeniä liuotusöljyn poistoon ennen puhalluslamppua.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Joku tuota on käpistellyt jo aiemmin, kun venttiilien lukkokiilat oli laitettu väärään uraan, eli siihen alempaan joka on tarkoitettu o-renkaille. En tiedä paljonko koneella on ajettu tuossa kuosissa, että venttiilinjouset on jo nokan perusympyrällä aika läjässä.
    [​IMG]

    Askartelin jämälankuista ja aluskatteesta paljun johon upotin kannen sitruunahappoon. Vasta sen jälkeen luin netistä kauhutarinoita joten oli laitettava kello viideksi soimaan ja ennen töihin lähtöä käydä pelastamassa kansi ja pestyä se emäksisellä pesuaineella. Paljon töhkää sinne altaaseen kyllä jäi ja loppuja ruosteita olen putsannut fosforihappogeelillä (Motonet) ja messinkilankalaikalla. Ainakaan silminnähtävää halkeamaa en ole löytänyt. Kansiukon kanssa oli alustavaa puhetta, että kunnostaa ainakin venttiilien pitopinnat (mahdollisesti käytetään sen toisen kannen siistimpiä venttiileitä) ja otetaan kannesta siivu pois.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Runko- ja kiertokangenlaakerit heitin moottorikoneistamoon ja aikoi hioa kampuran kuosiin kun ehtii. Tässä on ollut nyt hyvää aikaa putsailla loppuja koneen osia maalaushommia varten. Verrattain paljon löytyy myös oiottavaa nuissa koneen peltiosissa.
    [​IMG]

    Koneen alkuperää tuli taas funtsittua, ja kun siitä kerran puuttuu se sarjanumero kokonaan niin sen täytyy olla jo alunperin vaihtomoottoriksi tehty, joka on sitten jo yhden kerran ajettu Suomessa loppuun ja kunnostettu täällä. Jos tarina pitää paikkaansa, että juhannuksena 1974 Impalasta öljyt kiehui ja kampiakseli meni poikki, niin kyllähän siinä on tullu aika paljon muutakin romua, joten se on todennäköisesti hankittu kunnostettu vaihtomoottori silloin. Eli tuolla koneella ei olis ajettu täysrempan jälkeen ku 1974-1978. Sylintereissäkään ei minkäänaista rappua ja kampurakin hiotaan nyt alikokoon pitkästä seisonnasta johtuvien jälkien vuoksi.

    Nyt olis orkkistyylinen ilmanputsarikotelo, kylläkin krominen. Täytyy naputella siitä lommot suoraan, ja mahdollisesti puhallus + maalaus mustaksi. Vielä se orkkistyyppinen kaasari jostain.
    [​IMG]

    "Nostajalaakson" pellillekin olis nyt krominen vaihtoehto olemassa.
    [​IMG]

    Takapuskurin kävi vaimo kiillottamasa samalla kun puhalteli puhtaaksi laturin, kytkinkopan ym. Kylkeen löytyi puuttunut Impala-teksti niin kromiosien suhteen ei ole enää osapuutteita.
    [​IMG]
     
    rekkamies, Lemmu, isalmela ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tämä veikkaus ei osunut oikeaan, vaan kyseinen auto on pääkaupunkiseudulla ja käyny läpi täyden entisöinnin, auto on pientä viimeistelyä vaille valmis. Nykyinen omistaja ostanut 90-luvulla raatona.
     
    Kustom STW ja juko7 tykkäävät tästä.
  20. Menisköhän nuo vuosimallit näin:

    With regards to the head, look for a relatively common 56-63 235 head, with a casting code of 3836848.

    If you are going to spend money on reworking a head, do it on an "848" head. I plan to just get a machine shop "head job" done on a "848" head for my 1954 235 that I will eventually rebuild.

    My guess on hp is that with an "848" head, dual exhausts, 261 cam, and any bigger carburetion, you could get 150 hp or maybe a litle more.


    Tuossa ketjussa muutakin tarinaa.

    Joka tapauksessa, kun sulla on nyt kansi puhdas ja purettu, niin eikö sitä kannattaisi hiukan kutitella vielä vingun kanssa? Voit perustella sitä itsellesi viimeisellä ruosteenpoistolla;) tässä esimerkki:

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!