Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. 31&31

    31&31 1st gear

    tommosta on kiva katsoa kun yrittää omaa katsastaa ja choppauksestakin lähtee prosenttaja. no jäi niitä vielä vähän yli 50
     
  2. Myyjä taitaa olla jobbari eikä mikään autoharrastaja:

    Y-tunnus
    2407107-3
    Perustettu
    21.6.2011
    Käyntiosoite
    Jyväskyläntie 35, 43100 Saarijärvi
    Yhtiömuoto
    YEH
    Toimiala
    45 – Moottoriajoneuvojen ja moottoripyörien tukku- ja vähittäiskauppa sekä korjaus
    45112 – Henkilöautojen ja kevyiden moottoriajoneuvojen vähittäiskauppa
    Toimitusjohtaja
    Reijo Sironen, Elinkeinonharjoittaja
     
  3. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Kun en varmaksi muista, mutta on kovin tutun näköinen... onkohan tuo sama vehje mikä oli Göstalla AutoAreenassa kauan sitten ja kauan, tulikohan sinne joskus ~2009 tienoilla? Sieltä lähti muistaakseni Porvoon suunnille sit aikanaan.
    Göstakin sitä sano ettei varmana saa kilpiin. Pyynti oli muistaakseni alle 20.
    Kovasti on saman näkönen.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  4. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Ymmärrän pointtisi, mutta sitten tässä myös muutamia ajatuksia mitkä aiheesta herää:

    - Kuinka paljon turvallisempi tuo rakennelma olisi mikäli se perustuisi täysin tuon vuoden 1926 osiin?
    - Mitä se onnettomuustutkinta voisi tuossa pitää pahempana asiana kuin aidoilla vuoden 1926 osilla rakennetussa autossa?
    - Tuollaisia enempi rakennettuja arvokkaampia harrasteautoja omistajat varmasti ainakin omalla käytöksellään suojelee viimeiseen asti ettei vahinkoa sattuisi
    - Suomessa on kilvissä jos jonkulaista tuhannen euron paskalaatusta kiinan mönkijää mitkä menee +-100km/h tuolla liikenteessä kuten pahvikorisia mopoautoja, onko tämä rodi esim. noihin verrattuna merkittävästi pahempi riski liikenteessä?

    Itse olen taipuvainen kuitenkin liittymään tuohon kuppikuntaan jonka mielestä tämä on hieno juttu että näitäki kilpiin saadaan. Tuo on kuitenki jonkulaisen tarkistusrupeaman käyny läpi, puuhakilvillä voi ajaa käytännössä millasella kikkareella vaan ja se voi olla paljon hurjempaa se homma. Toiseksen suurimmassa osassa maailmaa näitä erikoisempia rakennelmia saa laillisesti ajaa tienpäällä. Kyllä olisi aika Suomessakin olla hieman suopeampi näitä kohtaan, ja välillä selvästi ollaan oltukin.

    Yleisesti jos tuota asiaa haluaa demonisoida, niin miettisin kuitenki esim. noita kysymyksiä mitkä tuossa ylempänä listasin, eli mitä kaikkea tuolla kadulla jo on, täysin laillisesti. Tämmöset arvokkaammat rakennelmat todennäkösesti liikenneturvallisuuden osalta ainakin ovat ihan eri "turvallisessa" luokassa kun kaikki nuo muut "kelvottomat" kapineet minkä puikkoihin pääsee kuka vain pienellä sijotuksella ja on täysin laillista.

    Ei se yksittäinen katastusinsinööri voi ihan mitä vaan tehdä mielivaltasesti, kyllä tuonkin takana on enempi niitä hyväksyjiä takana kuin yksi mies/nainen/sukupuoleton.
     
    Kemikaaliali tykkää tästä.
  5. Ei se voi myöskään niin olla, että toisille on toinen laki ja toisille toinen laki.
     
    vernando de hoto tykkää tästä.
  6. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Onko tuosta nyt faktaa jollaki näyttää että tuossa on sovellettu toisenlaista lakia? Ei pidä myöskään olettaa suoraan jos faktat puuttuu että toisenlaista lakia on käytetty. Noissa erikoisemmissa harrasteissa monesti haetaan mm. tiettyjä poikkeuslupia Trafilta, ne ovat POIKKEUS voimassa olevaan sääntöön minkä ihan Trafi voi hyväksyä.

    Eli jos meinaa lähteä kovin äänekkäästi kyseenalaistamaan katsastusta, niin ensin on syytä perehtyä siihen kokonaiskuvioon miten se on tehty. Poikkeuslupia saadaan moniin asioihin hyvin perusteltuna ja niiden hommaaminen on jokseenkin työlästä ja aika kallistakin pelkät hakemukset meni läpi tai ei. Jos ei näistä ole tietoa, niin minusta ei pidä alkaa kovin isolla kädellä kyseenalaistamaankaan.
     
    Latvis, skipi56 ja C4vettester tykkäävät tästä.
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Hyvin perusteltu. Saahan sitä ajaa vaikka panssarivaunulla tieliikenteessä jos siihen on laillinen lupa.

    Ja nythän sitä pääsisi kokemaan tuon laitteen ajofiiliksen kun rympsäyttää ostaa T-hotin itselleen. Kieltämättä harvinainen oston paikka näillä leveysasteilla. En muista minäkään vastaavaa.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  8. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Mikä tämä on rekisteriotteen mukaan ja mikä on käyttöönottovuosi?

    Eli tuontiauto kyseessä? Jos tuo on alunperin rekisteröity jossain, vaikkapa Ugandassa omavalmisteautona ja sille on siellä annettu oma tuotemerkki, vaikkapa Persehiki, ja rakennusvuosi / ensirekisteröinti siellä esim. 1966, niin siten kai tuontapaisen voisi saada täälläkin kilpiin, edellyttäen, että se täyttää vuoden 1966 tekniset vaatimukset. Rekisteriotteeseen tulee merkiksi Persehiki ja ensirekisteröinti 1966. Jos taas tuo on rekisteriotteen mukaan Ford 1926, niin silloin on saattanut käydä perinteinen katsastusmiesmoka, joka usein korjataan seuraavassa vuosikatsastuksessa poistamalla kilvet. Sen jälkeen onkin auton ostaneella henkilöllä hauska tilanne.

    Voiko poikkeuslupaa saada kanta-auton % säädöksiin? Eli haetaan poikkeuslupaa minimirajan 50% alittamiseen, että muutosten jälkeen autossa olisi alkuperäisiä osia vaikkapa 5% jäljellä? En ole kuullut kenenkään tässä onnistuneen, mutta ajatuksena mielenkiintoinen. BTW ei poikkeuslupien haku ole työlästä, pelkkä valmispohjaisen lomakkeen täyttö riittää. Jos haluaa varmistaa läpimeno, kannattaa laittaa lisäliitteitä. Poikkeuslupa maksaa 400 e, joka ei monissa haasteellisimmissa projekteissa ole kovinkaan iso summa kun laskee yhteen kaikki rakentelukulut.
     
    Muokattu: 6.11.2022
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eikös tuo 50% sääntö ole pääasiassa verotekninen säädös?
     
  10. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Otteen mukaan 1926 Ford
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Joskus oli nettiautossa kuvia, joissa nostettuna katonrajaan...
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Plus että >50% muutosten jälkeen noudatettavat säädökset muuttuvat nykypäivän autojen kanssa.
     
  13. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Joo ei se itse haku ole, mutta esim erikoisemmissa laitteissa voi olla että haet poikkeuslupaa vaikka viidelle eri asialle, niin eikö se ole sitte 5 x 400€ eli alkaa niitä kuluja tulemaan. Ja riippuen millaista poikkeuslupaa haet, niin kyllä se vaan voi olla ihan helvetin työlästä. Jotkin rakennemuutokset vaatii lujuuslaskelmia yms. todisteluita, ei ne ihan synny muutamassa minuutissa normi harrastajalta.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Näinhän sitä on ajateltu ja säädöksissä oli mainittu asiasta mutta tässä uudessa ei ole mitään mainintaa, silläpä vähän pitäisi tarkastella, että mitenkähän se tilanne nykypäivänä oikein on.
    https://www.finlex.fi/data/normit/4...ttaminen.pdf&usg=AOvVaw2G1hBHmIH7jgUTEFRCrPZD

    Ja verotuksesta:
    https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/autoilija/autovero-ajoneuvon-rakenteen-muuttuessa
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Peeaa tykkää tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toisaalta, noi ruostu jo pois -90luvulla, niin ei niitä varmaan ole kuin kourallinen jäljellä :D
     
  17. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No se on kyllä totta, itseasiassa tuossa päivä-kaksi sitten ajeli valkoinen Uno vastaan ja jäin miettimään että koska olen moisen nähnyt viimeksi liikenteessä... Esim. A-mallin Corsat on selvinneet paljon paremmin, vaikka nekin kyllä tykkäsi ruostua, kuten aika moni 80-luvun auto. Silti 6k€ tuntuu paljolta, samalla rahalla löytää jo MR-katsastettjua Mersuja tai Volvoja .
     
    Peeaa tykkää tästä.
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Monella tapaa harrastetaan.Onko merkillä ja mallilla mitään väliä jos harrastaa autoja
    alkuperäisillä ikkunoilla?
     
  19. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Niinno olishan tohon voinut laittaa kuvia vaikka sisustasta tai moottoritilasta, mutta ehkä ikkunat on fiat-harrastajien keskuudessa se kova juttu, vähän kuin hemimoottori moparisteille
     
    Peeaa tykkää tästä.
  20. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Epäilyttää, kun ei ole kuin yksi verotarra, kolarihistoriako?
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!