Litra teho turbomoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja josu, 26.11.2022.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ja semmoista olen myös lukenut, jos tarkkoja viimisen päälle olevia työstökoneita tehdään, niin runkoja muhitutetaan ulkoilmassa säiden armoilla pari vuotta!
    Sitten ovat jännitykset poistuneet ja kok0 valu ei enää "elä"!:rolleyes:
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Moparin kirjasta se on varmaan peräsin, siinä suositeltiin "seasoned" lohkoa, eli millä on paljon kuumaksi, kylmäksi, kuumaksi syklejä. Tai sit viedä karkasimoon ja päästää lohko siellä.
     
  3. SBM

    SBM 2nd gear

    Nascar mies Sanborn kirjoitti seuraavaa parikymmentä vuotta sitten, kun käsiteltiin aihetta -"aged cast iron".

    When grey iron is cast, it gradually cools down. As it cools down, the casting twists, bows, etc. The problem is even when "dead" cool, it still continues to "move around". This process continues for about 9 years.

    So, the older technique was to cast the iron part; and let it sit out in the weather for nine years. At that point, the rough casting would be brought in, cleaned and machined. If aged properly, the part would maintain dimensional stability forever.

    Enter the "beancounters"; they showed all those manufacturing types how much this aging cost. So, someone came up with "chemical aging". I don't know much about it, but it involves changes in the alloy cast AND the addition of chemicals to the molten iron. And, it involves a much slower cooling process, stretching over several days to allow more stabilization of the part in a fairly short time. Chemical aging can be accomplished in a few days rather than years. But, it isn't perfect; and, you sometimes a cast part(chemically aged) that doesn't maintain dimensional stability
     
  4. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Ratamoottorista on hieman helpompi kaivaa tehoa kun ei tarvitse niin alaväännöstä välittää. Max vääntö oli 6000rpm ja teho 8000. Melkoista koitosta vetää kesä tuollaisella kierrosalueella.
    Vuonna 2007 apparan torninmutkassa 150 vauhdissa päätti männänlaki irrota tapistaan ja tappi pihalle glykolien kanssa. Ihme että pysyi auto vielä lapasessa ja pääsin rullaamalla varikolle. Ei siellä sinä päivänä enää kukaan kierrosaikojaan parannellut :)
     
    hantta tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä Escosta vauhtipyörän pultit poikki maalisuoralla vajaa 9000 rpm ja samalla pikiksellä pohja- aika.
     
  6. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin, on huomioitava se, mitenkään otsikon aiheeseen ei liity!
    Mutta mää olin F-ryhmän ralleissa semmonen apumies hunsvotti ja ihan kännissä! Olisko Kankaanpääralli ollut, tai jotain sinnepäin? Hirmuinen vesisade oli vielä!:cool:

    Kuski jo ihan poikki,ja karttturikin! Heillä miete, vituksihan tuo männöö! Meinasivat heivaa koko homman! Mää olin tiukkana, nyt vittu meette ajamaan, saatana mää teiän kanssa satoja kilometrejä turhaan ajele!:)

    Voittivat koko paskan tai siis luokkansa! Mää sain pikkaset kiitokset kyllä juu. Olipa aika hiano homma!:)
     
    Muokattu: 4.12.2022
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mopsin rallilohkot oli "stress relieved", lämpökäsitelty jälkikäteen niin ettei pitäis enää muodon muuttua ja vastais tollasta seasoned lohkoa.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kertoohan se aika paljon. Koska turbo vain kertaa olemassa olevat tehot. Ihan eriasia jos pistetään johonkin saaste SBC ahdin ja otetaan ahtamalla 600hp, kuin pistetään johonkin hipo SBC ahdin ja siitä otetaan kans ahtamalla 600hp. Lähtökohdat on ihan eri.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oliko sulla tietoa mitä toi lämpökäsittely sit pitää sisällään?

    Varmaan kaikille valurautakappaleille tehdään jälkiperlitointi tänä päivänä, jännityksenpoistohehkutus. Pitoaika varmaan sit vaihtelee, mutta esmes vaativissa kappaleissa se tehdään muutamaan kertaan ymmärtääkseni. Tämä tietysti ennen mitään koneistusta.

    Kyllä kuitenkin viime aikoinakin on auton valmistajat törmänneet ongelmiin valun tuoreuden kanssa, ja pytyt menneet pienen ajan sisään soikeaksi, olikohan Opel jossa joku bensakone kärsi sylintereiden soikeudesta? Että jotain hakemista hommassa on vaikka olis pari inssiä asiaa miettimässä.

    Näin silti näkisin että mitään pikkusenkaan enempi budjettia vaativat koneet olis syytä aloittaa uudesta lohkosta, jos sellasta vaan suinkin on saatavilla. On ne alkup. ploki monesti sellasta leipäjuustoo että sekä materiaalissa ja materiaalivahvuuksissa tulee raja aika äkkiä vastaan. Ainakin vanhemmissa perinteisissä koneissa.

    Kyllä näyttää silti tuoreemmat motit kestää alkuperäisilläkin osilla, että jotain on asiasta opittu, kun vertaa vaikka SBF:ään noin kestävyyden kantilta:

     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kumma juttu silti ettei litratehomiehet pienennä iskua tai porausta, saisivat kovemmat litratehot ainakin todennäköisesti? En ole oikein koskaan ymmärtänyt tuon arvon kohkaamista, toki tekniikka voi olla mielenkiintoista millä siihen hyvään arvoon on päästy mutta että se olis joku arvo yleensäkin johon tulisi pyrkiä....?
     
    Fastback, JYR ja 930BiT tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eihän se ole kuin pippelin venytystä, kun ei radalla yms pärjätä, niin sit kohkataan jostain litra tehoista. Kunnes paikalle tulee RC miehet 6000-10000hp litra tehoilla, niin loppuu se meuhkkaaminen :D
     
    930BiT ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Pari dieselmoottori mallia tiedän missä lohkon valujännityksien poisto epäonnistunu, ja menee runkolinja kieroon. Muutamia tiedän otetun auki ennen hajoamista ja ennaltaehkäisevästi käytetty linjahoonissa.
     
  13. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    En nyt varsinainen litratehomies ole,vaikka pikkuisista moottoreista tykkäänkin. Drifting autooni pienensin koneen 3 litraisesta 2.5 litraiseksi lythyt iskuisemmalla kammella. Tarkoituksena kylläkin oli saada mahdollisimman pitkät kanget ja koittaa miten se vaikuttaa koneen luonteeseen. Tehoa se antaa juuri niin paljon kuin milloinkin viitsii säätää, ei ole vielä koskaan loppunu kesken. Ajettavuus sitten kyllä kärsi jopa odotettua enemmän, mutta syy siihen saattaa silti olla nokka-akseli valinnat.

    Ei ole tullu vielä vastaan noin rajuja rc moottreita, onko linkkiä laittaa?
     
  14. max

    max Double Gearhead

    Hyvää Itsenäisyyspäivän aamua kaikille litratehomiehille!

    Mulla on isohko(16,4cc) lennokkikäyttöön suunnattu RC kaksitahtimoottori.
    Tämä K/B 100 DF motti on toki jo historiaa,mutta aikanaan oli kokoluokassaan yksi vahvimmista.Virityspilli ahdettu tottakai.
    5hp/15000rpm.Olisko se litrateho noin 300hp/litra.
     
  15. josu

    josu Gearhead

    Kun lasketaan litra teho niin silloin voidaan laittaa samalle viivalle niin pikku 2 litran moottori, promod tai1000cid moottori, ei tässä muusta ole kyse.
    3 asiaa kun tiedetään niin litrateho on helppo laskea
    -tilavuus
    -teho
    -ahtopaine
    Se mihin tätä tietoa tarvitaan on sit jokaisen oma asia
     
    Muokattu: 6.12.2022
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Jo nimi litra teho kertoo että sen lakemiseen tarvitaan litrat ja tehot eikä ahtopaine siihen vaikuta.
    Sitten jos kilpaluokn säännöissä on ahdetuille joku kerroin litroille niin se ehkä voidaan ottaa huomioon. Vanhanturboajan f1 säännöissä se oli 2
     
    josu tykkää tästä.
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos sitä vaparitehoa haluaa laskeskella niin pitää ottaa vielä huomioon teho häviöt esim. 1471 roots nappaa kammelta noin 400-500hv 3baarin ahdolla
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    No kyllä tuon käsitin. Silti sen arvon avulla tehtävää vertailua en.
    Eikö olisi reilumpaa vertailla kahta sellaista moottoria joissa on yritetty saada mahdollisimman korkea litrateho, eikä teho?
     
    Muokattu: 6.12.2022
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juuri tuota tarkoitinkin, miksi nämä kaksi konetta pitäisi dynottaa ennen ahtamista, kun tiedetään, että lopputulos on vaikkapa se 600 hp?Oletan kuitenkin, ettei kukaan oikea litratehomies nosta puristussuhdetta ennen ahtamista ;)
     
  20. josu

    josu Gearhead

    Eli 396 on noin 6.5litraa
    500/6.5/4=19hv/litra
    Onx tälläisiä ihan oikeasti olemassa?
     

Kerro tästä muillekin!