Kynttilä on sammunut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 17.12.2022.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Toyota Carinaan vm. 87 1.6 on tullut sellainen vika, että käy 3 pytyllä kylmänä. Pitää ajaa 10 kilometriä ennekuin neljäs pytty lähtee mukaan ja sitten auto toimii normaalisti. Kesälläkin auto tuntuu toimivan normaalisti. Vika tulee esille kun lämmintä on alle 5 astetta. Vaihdoin tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankannen ja puolan. Vika ei poistunut. Mittasin puristuspaineet kylmänä. joka pytyssä samat 195 psi. (onko näissä nykyautoissa näin kovat puristuspaineet?)

    Hyytyvän sylinterin tulppa näyttää mustalta ja märältä. Tarkemmin tulppaa tutkiessani näyttää siltä että siinä on jäähdytysnestettä. Tämän viittaisi kannentiivistevikaan. Sylinteriin päätyvä neste kastelee tulpan, mutta kone ei tee painetta jäähdytysjärjestelmään ja jäähytysnesteet ovat puhtaan väriset. Voiko silti olla kannentiivisteessä vika?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuinkas kävisi, jos laitat ihan uuden tulpan kylmään koneeseen siihen oikuttelevaan sylinteriin? Siis kun on jäähtynyt kuolleen kylmäksi, niin sitten vaihdat ja lähdet samantein?
     
  3. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Lähes kylmään koneeseen kun vaihdan uuden tulpan ja puhallan paineilmalla sylinterin kuivaksi, niin alkaa heti toimia 4 pytyllä. Mutta seuraavana aamuna taas vika tulee esiin.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuulostaa siltä, että olet jäljillä. Omituista on, jossei tee siitä vuodosta painetta syyläriin, koska paineet käydessä on kovasti jäähdytysnesteeseen päin ja vielä kaasua, joka menee tuhatkertaisesti samasta raosta kuin vesi. Kannentiiviste menossa ja kylmänä sitten jotenkin "päästää"?
     
  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Niimpä. Tuntuu oudolta jos vika olisi siinä.
     
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Kiertääkö imusarjassa vesi, mahdollinen tiivistevuoto?
     
    leivonharri tykkää tästä.
  7. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Sitä en tiedä. Pitää selvittää.
     
  8. lordC

    lordC Gearhead

    Tekee juurikin näin kun pahvi menossa. Itsellä vastaava ongelma oli vastaavassa autossa.
    Kylmänä seistessä vuotaa nesteen pyttyyn ja kunhan saa käymään, tulee pikkuhiljaa mukaan.
    Itsellä poiki 20 pakkasella lopullisesti..
    Voihan siellä toki olla myös halkeama
     
    Pölyttäjä tykkää tästä.
  9. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Itsellä oli nuorena tuollainen ja muistelen että kaasuttimen alla olevassa olevassa letkuvyyhdissä oli myös jotkut ohuet vesiputket. Ei ihme jos noilla vuosilla niissä olisi vikaa. Joutuukö jäähdyttimeen lisäilemään vettä? Eipä ole noitakaan paljon säilynyt ruostepeikolta, saman ikäisiä Corolloja joskus vielä näkee.
     
  10. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ei hävitä nestettä ainakaan niin että huomaisi. Viimeseen kolmeen kuukauteen en ole lisännyt ja nyt kun tarkistin niin syyläri oli täynnä. Että jos siellä vuoto on niin se on pieni.

    Tällä ajettu vasta 180tkm niin pakko kai tämä on vielä kunnostaa.
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Auto pienillä kilsoilla on myös auto, jota ei ole vuosikymmeniin käytetty paljoa. Ajettu postilaatikolle ja takaisin pari kertaa kesässä...

    On aika klassinen vika tuo kansipahvin vuotaminen, kun ostaa papan silmäterän ja alkaa vihdoin käyttämään autoa kunnolla.
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla oli käyttöautona 1.4cl golf siinä alkoi vuotaan vettä 4 pyttyyn aamulla kun käynnisti kävi hetken kolmella ja pakoputkesta tuli höyryä. Vettä kului noin 1L/200km.En huomannut mitään erityisempää paineen kertymistä. Kansi oli vain syöpynyt tiivistepinnasta
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Omassa SBCssä oli aikanaan samanlainen ongelma. Jos joutui tosi kuumana sammuttamaan ja antoi sen itsekseen jäähtyä "kylmäksi" asti, niin uudelleen käynnistettäessä oli 5.sylinteri hetken pimeenä. Sen pystyi välttämään, jos sammutuksen jälkeen päästi korkista normaalit paineet pois. Seistessä ei hukannut vesiään minnekään, ajossa meni ehkä 0,5l/tankillisella. Kun sen sitten aikanaan purin, ei kannen tiivisteessä näkynyt vikaa. Lohkon tarkastuksessa sitten paljastui 5. ja 7. pytyn välissä 0,7mm kuoppa verrattuna dekkitason "korkeimpaan" kohtaan. Eli lohko piti "dekata" sen 0,7 mm alas. No nyt mäntä (uudet männät TRW flat) tulee 0,5mm yli dekkitason :oops:

    Aikanaan toi pääsi pahasti "keittämään" reissun päällä. Jäätiin monikaistaisella motarilla paikoilleen keskikaistalle pitkäksi aikaa ISOn kolarin vuoksi. Ympärillä liuta saksalaisia pikkuautoja sähköflektit ilmaa lämmittäen. Meillä kiehu öljytkin siinä helteessä vaihto kuntoon, vaikka olikin Valvolinen "racing 20W-50" koneessa. Ihme oli, ettei tullut muita vaurioita ja toi vesi ongelmakin ilmeni vasta monen vuoden jälkeen. Öljyt käytiin toki vaihtamassa heti seuraavalla huoltiksella. Menivät niin "kuseksi", et piti käyttää konetta koko ajan 3000 rpm tai yli, et pysyi paineet yli 2 bar.

    t. AM
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Vika löytyi. Kaasarin ja imusarjan väliin jonnekin meni kaksi pientä jäähdytysnesteputkea. Tulppasin putket, laitoin uuden tulpan ja alkoi käymään kaikilla pyttyillä. Pari päivää menny jo neljällä pytyllä. Olipa hyvä että keksitte vikakohteen, muuten olisin alkanut turhaan kansiremonttiin.
     
    Muokattu: 22.12.2022
    maverick999, LehtinenA, Scuderia Gungko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mulla myäs kynttilä sammui aikoinaan kilpurissa. Tai ei siis oikeestaan sammunut, vaan silleen onnettomasti kävi, nääs piti tulpat katsoa ja katkes koko tulppa kanteen!

    Noh, en nyt muista oliko jo eliminaattori menossa ja kiirus kauhia? Mutta niin vain kävi! Aika ohkasia ja heikkoja on BMW M3 S14 tulpat. Kierre kun on M12x1,25 muistaakseni ja hirmu ohut koko runko!

    No, paniikkihan oli hirmuinen, ellei peräti kauhia! Mutta eikös mei sitten kuitenkin keino keksitty tulpan jämän poistamiseen!
    Hirmu ison neliskanttisella varrella olevan ruuvimeisselin nuijimme vasaralla katkenneeseen tulpan jämään kiinni!
    Jakoavaimella varovasti avittaen pois jämän saimme!

    Niin vain saimme katkenneen tulpan jämän pois ja uutta tilalle!
    Kisa siis jatkui ja meno hirmuinen!

    Sellainen myös muistui mieleeni, nooh tuo kone oli pikkasen silleen hankala käynnistymään, kas kun mekaaninen bensapumppu oli ja ei alussa niin hirmuisesti painetta tuottanut.

    Noh, velipojalla oli semmonen "punssipullo" mukana, niin siitä annettiin pienet "ryypyt"! Paineilmaletku vaan irti ja reilut hörpyt koneeseen, sitten hörähti! Proo meininkii kaikkiaan oli, ja sitten kun käymään lähti, niin jo vain mekaaninen bensapumppu tarvittavan ruuan tuottikin!:)
     
    Muokattu: 25.12.2022
    Slant Sickness tykkää tästä.
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mistään mitään tiijä.
    Eikäs oo niin, että nitrovehkeissä kynttilät sammuu jo ennen 200 metriä ennen maalia.
     

Kerro tästä muillekin!