Pisaralle pisimmälle vinkkelikasilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 3.12.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja taas meni ihan väärin. Tuossa yksilössä ei ehkä ollut vapautettu ihan kaikkia hevosia, mutta on niilläkin kovaa menty. Lässyköitä ei vissiin ole ollut F1 autoissa?
     
    dbltrbl ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuskinpa vaan, mutta ainakin jossain varianteissa reilusti enemmän tehoa... :)
     
    LPV ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No F1 konehan se rooveri olikin, ihmekkös kun pelaavat niin hienosti! Aika monesta koneesta saa kaivettua tehoja, vaikka sitten mossen koneesta niinku me suomessa tiietään. Onko ne sitten hyviä ja tehokkaita motteja jos joku seppä tai autotehdas hirmu duunilla kaivaa sieltä tehoja?

    BTW, ootko slantti varma että se F1 mylly olis ollu rooveri motti? Ettei olis ollu oldsin lohkoon perustuva missä enempi kannenpultteja? ja yläpuoliset nokat. Chevyn ja Daimlerin veivejä käyttivät. Aika rooverilta siis kuulostaa.
     
    Muokattu: 23.12.2022
  4. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Eekäku Y-body... seenelkku Corvette '91 (viimeinen TPI:llä)

    Nykyinen lässykkä olis varmaan pihimpi bensan suhteen, jos ajelis ihmisiksi matka-ajoa, mutta kun teho ei synny tyhjästä ja onhan sitä +400 hepoa kiva ulosmitata mahdollisimman usein. Tuossa ei juurikaan nappaa kulutus, kun vie minkä vie. Parin tankillisen kulutus tuli mitattua, kun kiinnosti ajotietokoneen paikkansapitävyys. Sillä n. 100 l tankkauksilla tietokoneen mukaan keskikulutus oli 10.1 l/100 km, kun todellinen mitattu kulutus oli 10.22 l/100 km.
     
    viikinki75 ja C4vettester tykkäävät tästä.
  5. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Mutulla ajellu kun bensamittari sano sen kuuluisan sopimuksen irti.
    Viimeks kun alko tuntumaan, et vois vissiin jo tankata ni meni kaks viimestä kurvia tankille jo vappaalla, mut ei ihan jaksanu, jäi 5 metrin päähän pistoolista.
    Enkä jaksanu ylämäkeen työntää, mut sit viel kerran ku kokeili ni starttas ja sai viimeset metrit ajettua.
    Eli siinä kun hetken pisaroita kerryytti niin niillä meni sen viitisen metriä, olis voinu mennä kymmenenkin mut ei tarvinnu nii pitkälle.
     
    viikinki75, Kustom STW ja lintta88 tykkäävät tästä.
  6. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Samaa luokkaa. Meneekö sulla lukko päälle kans 60km/h?
    Ennätys 50km maantiematkalla 6,7l/100 suurimmaksi osin rekan imussa. Oli pakko testata kuinka pienellä tuollainen laiva menee kun oli mahdollista.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  7. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Auto jo myyty. En ihan varma ole menikö jo noin alhaisessa vauhdissa päälle. Sen huomasin ettei se lukko pois päältä - nappi tuossa tainnut toimia.
     
  8. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Museovette C4 kesän keskikulutus 10,4.
     
    viikinki75, C4vettester ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    Taloudellisuuteen vaikuttaa eniten kuskin kaasujalka, mutta sitä voi auttaa ylisäönnöllisellä huollolla ja kuten kisa ukot tekee; pyöränlaakereiden ja jarrukamojen putsailulla ja herkistelyllä. Mitään en kisaamisesta tiiä, mutta huomasi lineuppijonoissa jeesatessa että säännöstään, mitä nopeampi auto, sitä herkemmin se tuuppaamalla liikkuu ...
    Omat enkat liittty kuutosjenkkeihin, joista nelivetomaasturillakin pääsee maantiellä fakiiriasennossa just karvan alta kympin aika tasan 90:iä körötellessä. Mutta toimii lähinnä tyhjällä motarilla
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tässä alkuviikosta maanantaina tuli käytyä pyrähtämässä saaristolenkki Turkkusen kulmilla ja menomatkalla, kun ei tarvinnu nyhväkkeitä ohitella ja sai ajella ihan omassa rauhassa (lähtö 05:30), oli tietsikalla keskikulutus 8.5 l/100 km cruisella ajeltuna Nauvoon asti. Kotimatkalla piti sitten tehdä aika paljon ohituksia nyhväkkeiden takia, niin kokonaiskulutus oli lopulta 9.3 l/100 km koko matkan ollessa 835 km.
     
    Kustom STW, isalmela ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  11. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tuo onkin kummallista, miten monenlaisilla ja toivottomillakin konstruktioilla on menty kovaa. Ensin nyt tulee mieleen HD:n veekakkoset, VW bokserit, valurauta veekasit, ym.
     
  12. Taannoin tuli vastaan antiikkisten Edelbrock -imareiden kierroslukukartta. Siellä on ton edeltäjäkin (?).

    [​IMG]
     
  13. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kasari Cadillac 4,1 V8 meni ajotietokoneen mukaan 8,1L/100Km.
    Nollasin kulutusmittarin Forssan Autokeitaalla, ja Vihdin kirkonkylään saapuessani tarkistin lukeman.
    Matkalla jonossa ajelua 80-100 alueella, ja jokunen ohituskin. Matkalla hetkellinen kulutusmittari käytössä, ja suurimman osan matkaa yritin päästä mahdollisimman pienellä.

    Kun nostaa millin tai pari jalkaa kaasupolkimelta, niin kulutus tippuu vähän, mutta vauhti pysyy samana. Tämän huomasin jo 90-luvulla, kun käytin tällaisia mittareita:


    [​IMG]

    Silloin ajelin yleensä 70-luvun autoilla.
    Kulutusta en oikein ole ikinä ite jaksanut mittailla, mutta silloin nuorena piti vaan olla paljon mittareita. Ja olihan tonkin kanssa ihan kiva kikkailla.

    Kortin saatuani mutsin auton vihkoon merkkasin tankkaukset ja kilometrit, kun se piti tarkkaa kirjaa.
    Oman auton saatuani varmaan muutaman kuukauden pidin kirjaa. Koska olin tottunut mutsin näin tekevän, ja kuuluvan asiaan.
    Ei niin paljon kiinnostanut, että olisin jaksanut jatkaa. Aina ollut sitä mieltä, että bensamittarista näkee, koska pitää laittaa lisää.

    Alkaa vissiin olemaan 30 vuotta siitä, kun olen mihinkään tankkauksia tai kilometrejä/maileja kirjannut.
    Jos on ollut sellanen auto, missä kulutusmittari on, niin olen jonkun verran seurannut ja leikkinyt sillä. Mutta siinä se. On sen verran harvinaista herkkua.:p
     
    Muokattu: 23.1.2024
  14. Jotkut vanhat alipainemittarit oli hienon näköisiä. Tässä on Sunin mittari Ebaysta selkeällä asteikolla varustettuna:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    viikinki75 ja kerkko tykkäävät tästä.
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Katoin jo kuvaa että tuommosen haluan, mutta klikkasin auki ja katoin vielä hinnankin. En haluakaan.
     

Kerro tästä muillekin!