Turboneloseen nokka-akselia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dbltrbl, 13.1.2023.

  1. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jostain syystä sain syksyllä aikaiseksi läpihengittävän lohkon tuohon 944 turboon, kone on remontissa vaihtolohkolla, veiveillä ja uusilla männillä.

    Samalla kun se on levällään voisi miettiä kannattaako nokka-akselia muuttaa johonkin suuntaan. Maailmalla ovat laittaneet vaparin nokkaa turboon jossa on pakopuolella 8 astetta enemmän ja milli nostoa mutta olisivatko radikaalimmat muutokset hyödyllisiä?

    Peruskone on periaatteessa vakio, isompi kkk/to4 hybridi 1,4 bar, säädettävä moottorinohjaus ja e85 luonnollisesti.

    Kannen joutuu muutenkin tarkistamaan joten samalla voisi miettiä venttiilikoon päivitystä ja kanavien siistintää.

    [​IMG]
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Unohdat sen turbon olemassa olon kun valitset sitä nokkaa. Oli nokka mikä hyvänsä, se toimii samalla tavalla vaparissa kuin turbossa.
     
  3. Miksi sitten Porsche on tehnyt erilaisen nokka-akselin tuohon turboon?
     
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sitä pitää kysyä Possun insinörteiltä. Mutta yleensä ei tarvita rajumpaa nokkaa turboissa. Monissa VAGineissa turbo-nokka on miedompi kuin vapari. Yleistä onkin vaihtaa vaparin nokka, että saa enemmän nostoa ja asteita.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  5. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    944 kansi on sen verran heikko esitys, että lähtisin(lähdin?) liikkeelle siitä. Nokka-akseli on helppo vaihtaa myöhemminkin.
    Isommat imuvenat, kunnon seetit ja kevyt muotoilu kanaviin seeteistä muuta sentti ylöspäin. Pakokanaville ei ole paljoa tehtävissä, mutta seetejä on varaa parsntaa. Ohjurit on holot kuitenkin, niin samalla voi vaihtaa kevyemmät ja ohuempivartiset venttiilit, jos kokee tarpeelliseksi. Alkuperäiset onkin ryöstöhinnoiteltu.
     
    dbltrbl tykkää tästä.
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Turboilla tulee raja vastaan jossain vaiheessa milloin on alettava vaihtaa rautaa mutta siinä vaiheessa ollaan jo aika suurissa tehoissa.
    Moottoreilla missä vaparin ja turbon osat ovat vaihdettavissa keskenään tämä taitaa olla suosittu tapa modata konetta. Ja halpakin.
    Eroja kuitenkin on kuten pakokaasu venttiilit.
    Itselläkin muutama Audin mosa "sade päiville"
    Porsset kalliita..
     
  7. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Alkupään vuosimalleissa nokka onkin sama. Vapariin tuli myöhemmin enemmän pakonokkaa, mutta sillä saatettiin kompensoida päästömääräysten takia laskettua puristusta.
     
    Hupeli tykkää tästä.
  8. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Jos kerran kone on osina niin miksei laittaisi 16v kantta?
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Vaparinokasta tulee turbonokka ylipaineistamalla.
     
    Fuselage ja dbltrbl tykkäävät tästä.
  10. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Eikö tuo ole vähän kiinni siitä, millaista luonnetta koneeseen halutaan. Reiluilla asteilla ja suuremmalla overlapillä kiekuu korkeelta ja kovaa, ja on sitten tarkempi ahtimen mitoitukselta, ei siedä pakopaineita. Kun taas miedommalla nokalla ja pienemmällä ahtimella mukava vääntökone.
     
  11. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Varmasti siitäkin, toivottavasti mpower löytää pian kadonneet muistiinpanonsa sisältävän ruutupaperivihon ja kuulemme kaikki miten hommat saadaan pelaamaan
     
    mpower tykkää tästä.
  12. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Hommasin kyllä 16v koneen(auton) mutta siitä sitten toinen tarina. Tämä 8venaisena kun en luota lohkon kestoon ilman putkituksia ja tuohon autoon kuuluu 8vena kansi (pussihousut).
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mnjaaa... turbo ei vältsisti kaipaa "peltisarjoja". Joissakin woimamoottoreissa on varsin tylyn näköiset valurautapahkat valettuina suoraan turboon. Luultavasti myöhempi on parempi. Dynaamisen puristuksen rajoittaminen pakonokalla... kummastas päästä pakoventtiilin aukioloa pitää pidentää?
     
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ei ole merkitystä.
    Imuventtiilin sulkeutumiskohta
    määrittää dynaamisen puristuksen.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No niin minäkin päättelin. Aiemmin topikissa oli joku arvelu moisesta. Kaitpa noi possulla on tienneet, mitä tekivät.
     
  16. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Itse lähestyisin ongelmaa niin, että katsoisin millä kierrosluvulla vapaasti hengittävä tuottaa tehon ja kuinka paljon.
    Tässä tapauksessa ilmeisesti ~150hp/5500 kierrosta.
    Jos maksimi ahtopaine on 1.4bar yläkierrosilla, niin kertoisin vapari tehon 2.4 = 360hp.

    Mikäli ahtimessa riittää kapasiteettia enempään, mutta ahtopainetta ei voida nostaa, pitäisi ahtamatonta perus tehoa saada nostettua joko samalla kierrosluvulla, tai kierroslukua nostamalla.
    Jos tehoa saisi esim 200hp / 6000 kierroksella, voisi 1.4bar ahtopaineella saada noin 480hp.
    Mutta jos ahtimen tuotto loppuu vaikka 400hp tehoihin, niin paljon yli 170hp moottorista ei ole iloa tuolla ahtopaineella.
    Tällä tapaa laskumalla ja haarukoimalla halutun ahdetun tehon lähtisin itse kasaamaan kokoonpanoa ja tekemään tarvittavia muutoksia.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Holdener keskustelee tästä. Ne testas pari sarjaa, mutta ei muistaakseni hirveitä eroja. Tosin kyse oli V8 ja +5l tilavuudesta. Mutta Esim Vr6 2.8 porukka saa eroja +500 hp log vs tubular. Eräs testi oli kiinan valusarja vs tubular, kiina teki jonkun 520 ja tubular samalla kokoonpanolla 580hp. Valitetavasti ei ollu pakopaine yms käppyröitä.
    Ja tässä ihan hyvä testi. Eli kyllä se jossain vaiheessa tubular voittaa valu log style pakosen. Ja tässä ei ole edes se kiinan tyylinen kynttilänjalkapakosarja.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On se suora kutonen kaunis ääneltään kun se kiertää!

    Tuota jos lukee tarkoituksella, kuten mä nyt, niin löytää sen CAST manifoldin käppyröistä aikaisemman heräämisen vrt se tubularin muotoon valittu. Se "kai" tulee pienemmästä tilavuudesta ja sitä ne autotehtaan insinörtit on hakeneet, kun tekevät sarjojaan. Ja oli kiva lisä nähdä, että kiinanturbo on oikeasti käyttökelpoinen vrt aito Garrett. Maxxspeedingrodsin kampe itseasiassa heräsi aiemmin ja näpsäkästi heräsikin. Jos seuraa käyriä alhaalta viivotin suoraan ylöspäin, niin se heräämisen aikana tullut kertymä "viivan alle" on aika paljon vs mitä tulee pinta-alaa juuri ennen rajoitinta operoidessa saadusta "vähän päälle 10 hp" tuottolisästä. Vois käydä helposti niin, että ahteridynottaessa pitää ahdasta pakosarjaa ja kiinanturboa parempana, koska se tuottaa ihan ajoalueella selvää etumatkaa.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  19. David Vizardin mielestä turboahdetun kansi portataan eri tavalla:

     
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Jos on Kalifornian saastemaaraykset lapaiseva auto, tuo E85 viittais siihen, unohda kaikki ja hommaa EU nokat. Niissa oli SMOG nokat ja arvot. Ei mitaan tekemista tehojen kanssa!
     

Kerro tästä muillekin!