Omituisin vastaan tullut vika!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Blindboy, 24.8.2007.

  1. Spiderman

    Spiderman 1st gear

    Olet, Multislayer. Ihan. Oikeassa.
     
  2. MoodyBlue

    MoodyBlue 3rd gear

    Olipa hyvin sanottu siellä takarivissä.
     
  3. villek

    villek 1st gear

    Kerran takavuosina etsin vikaa kun kuorma-auton kärryssä valot paloivat himmeästi, vikaa ei tuntunut löytyvän ja jossain vaiheessa valokynän toinen pää oli pv:ssä kiinni ja toinen otti auton vetokitaan kiinni ja valo syttyi! Mietin vähän aikaa että mahdoinkohan sittenkään herätä tänä aamuna! Vika oli yhdessä äärivalossa, +/- johdot oli ristissä ja pistokkeen kautta ei saanut kunnolla maita niin sulake ei palanut.
     
  4. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Huohotuksen sähkövastuksen epäkuntoisuuden heijastumana syntynyt tarve vaihtaa sulake "isompaan", sitä seurannut jarruvalojen sulakkeen palaminen josta vuorostaan aiheutui jäähdyttimien sähköflektien huutaminen täysillä kaiken aikaa...

    Tarkoittaa seuraavaa;
    yksi huohotuksen sähkövastuksista (yht. 2kpl) kärvähti josta seurasi noiden oman sulakkeen kyrvähtäminen. Koska boksissa ei ollut juuri saman arvoista sulaketta oli luonnollinen ajatuskulku se että 5amp sinne tänne ei merkkaa mitään eli 15A:n tilalle 20A. Sen seurauksena jarruvalojen sulake kyrvähti eka jarrutuksessa. Ja sitten alkoivat flektit huutamaan.

    Luonnollisesti tuo kokonaisuuden kulku selvisi vasta parin päivän intensiivisellä "take-and-test" korjausmenetelmällä kun olin hoksannut että eipä taida jarruvalotkaan palaa :poff: Ja sittenkin meni nimittäin "muutama" jarruvalon sulake ennenkuin hoksasin että taisin ronkkia huohotuksen lämmitystä ennenkuin ongelma alkoi. Huohotuksen "liian iso" sulake veke ja huolet olivat pois pyyhkäisty...

    Ei tullut ihan ekana mieleen että jarruvalojen sulake olisi "seuraava heikkopaikka" niiden lämmitysvastusten jälkeen ja että jarruvalojen sulakkeen palaminen aiheuttaisi flektien infernaalisen möykkäämisen. Eikä tuota tuntunut tietävän paikallinen merkkihuoltokaan. Paitsi sitten kyllä tiesivät kun olin "vian" korjannut ja ohimennen kerroin että tuollaistakin voi tulla vastaan. Siinä vaiheessa vastaus oli normaali "tuttu juttu, onhan noita ollut..." ja oma vastaukseni yhtä looginen "no olisitte sitten korjanneet sen toissapäivänä jos kerran tuttu juttu oli..." :argue:

    Jos jollain nyt tulee mieleen että miksi en ottanut sitä kyrvähtänyttä lämmitysvastusta pois pelistä alunpitäen niin siksi en ottanut koska yleismittarin mielestä vastukset olivat OK. Oli vain toinen sen verran enemmän oikosessa (= langat sulaneet) että poltti vakiokokoisen sulakkeen mutta ei tuota 5AMP isompaa...

    Ei muuten pyörinyt diisseli-pökötti kovin kuumissaan -35asteen kelissä flektien huutaessa täysillä :rotfl:
     
  5. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Omassa kikkarassa ei juuri muuta olekaan kun mystisiä pikkuvikoja. Esim, sillointällöin lyhyet valot alkaa vilkkumaan, mikä on pimeelle tosi ärsyttävää. Takakontin luukku lopetti jo toisen kerran aukeamisen uuden lukon asennuksen jälkeen (siis 1 lukko jo avattu särkemällä). Ei silti ole lukossa, ei vaan aukea.
     
  6. jaketin

    jaketin Gearhead

    mystisin vika mikä dartissa on tullut eteen, ja ei ole vieläkään selvinnyt...

    dart sytyttää itsekseen parkkivalot (tehnyt sen 3 kertaa) vaikka katkaisija on pohjassa. seisoin kerran dartin vieressä jonkin aikaan. olin sammuttanut valot, mutta siten huomasin parkit olevan päällä, vaikka katkaisija pohjassa :eek:

    aloin tutkimaan ja ne sammui kesken kaiken. sitten meno monta vuotta väliä, kun vika uusiutui ja tyhjensi akun. tämä oli tapahtunut yön aikana :eek:
     
  7. Rokster

    Rokster 1st gear

    Mun dartin omituinen vika korjaantui kun ajelin vähän kuoppaisella hiekkatiellä. Vika oli alkanut ihan yht'äkkiä, toissapäivänä sitä ei ollut ja eilen oli, siis tietyillä kerroksilla ilmeisesti putket rämisee johonkin. Tunkilla ylös klemmareitten ja oikeestaan kaiken mahdollisen kiristelyä, auto alas ja koe lenkille, ei loppunut räminä. Just tuli äsken kyliltä ja viimesen parin kilsan aikana just tuolla hiekkatiellä räminä loppu kuin seinään... Ei ymmärrä, jotain siellä kolahti sopivasti takaisin paikoilleen kai..

    Helppoja korjata nämä moparit.. :rotfl:
     
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Toissapäivänä kun olin asennellu uuden soittimen Camaroon, ja todennut että hyvä soitin ja pelittää niin päätin startata ja lähteä ajelulle. Käänsin virta-avaimen startti asentoon niin ei tapahtunukkaan mitään. Kaikki sähköt toimi normaalisti, mutta startatessa ei naksahtanutkaan. Noh, päätin avata takaluukun normaalisti keskikonsolin napista ja ottaa työkalupakin sieltä, mutta napista ei tapahtunukkaan mitään. Siinä vaiheessa aloin olla jo aika ulalla.

    Illalla tuli sit tutkittua Camaron sähkökaavioita ja löyty ihan järkevä yhteys noihin kahteen vikaan. Eilen aamupäivällä koulun jälkeen purkamaan keskikonsolia. Sieltähän se vika löyty. Sieltä vaihdekepin juuresta oli irronnut johtoliitin joka pitää huolen siitä että auto ei käynnisty eikä takaluukku aukea napista ellei keppi oo P tai N asennossa.

    Ihan ilmanen korjaus ja ajokausikin jatkuu vielä. :p
     
  9. Lulla

    Lulla 1st gear

    Mulla oli joskus kauankauan sitten Dartti jossa oli toi sama vika. Taisin jopa löytää syyn siihen en vaan enää muista mikä se oli.
     
  10. hara64

    hara64 1st gear

    höh. toihan on ihan selvä juttu. dartilla vaan olis menohaluja helsingin syntiseen yöhön cruisailemaan :lol:
     
  11. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    tää on muille varmaan ihan tavallinen vika.. mut mie en nyt tajua. eli jaksa ajatella.

    sammutin auton lähimarketin pihaan, ja kas... laturin merkkivalo jäi palamaan. sit kun laitoin virrat takaisin päälle, ni muut varoitusvalot syttyivät. ja latauksen valo sammui. **tun kiiski.

    en tiedä, ehkä sitä pitäis miettiä yön yli.

    oon kyl kans yks tavan pätevä sähkömies... see you in the other side.
     
  12. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Capricella peruuttaessa, varsinkin samalla kääntäessä ohjaus "nykii". Samaa vikaa ei oikeestaan ilmene eteenpäin ajaessa. Ohjaustehostimessa on nestettä. Auto 6.2 Dsl-koneella varustettu Caprice STW. En oo kerenny paljon tähän vikaan perehtymään ku auto ollunna muutaman viikon ja koko ajan ajossa...
     
  13. goofy

    goofy 1st gear

    perjantaina vani alkoi pitää kolinaa nelostiellä töistä tullessa,semmoinen epäsäännöllinen kolina.
    lauantaina rupesin ettiin vikaa ei mitään tuntunut löytyvän auto kävi ihan nätisti siis 6.2d tyyliin taajamassa ei mitään ääntä mut nelostiellä taas kolis :mad:
    tänä aamuna autoo siivotessa huomasin et kattoteline oli irronnut pelkääjän puolelta etuosa ruuvi häipynyt.
    tulipahan juotua reilusti ja manattua koko auto he..n v...un kuuseen :poff:
     
  14. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Työkaveri sano et kato hänen mersua ku se tiputtaa öljyä jostain takaa. No oli pojalla jääny varapyöräkoteloon aukinainen öljypurkki mikä tiputteli sit vesirei'istä pihalle. :rotfl:
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Nostetaas vanhaa aihetta, kun törmäsin sattumalta.

    Mulla 25 vuotta sitten ärrän parkkiksella tyhjäkäynnillä tippui hihnapyörä.:)
    Kuului kilahdus, ja sammutin auton. kurkin auton alle, että mikä tipahti.
    Mitään ei kuitenkaan näkynyt, niin avasin konepellin, ja siellähän se makasi pohjapanssarin päällä.
    Onni onnettomuudessa, ettei lähtenyt täydessä laukassa.:cool:
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. Retem

    Retem Gearhead

    Öljypaineen merkkivalo syttyi yhtäkkiä ajossa. Tuli kiire sammuttaa avaimesta. Narunjatkeena kotitalliin ja sitten pähkäilemään missä vika.
    Laturin toinen hiili loppu. Uudet hiilet laturiin ja taas mentiin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. 3964

    3964 3rd gear

    Armeija aikaan kotiinpäin lähtiessä auto kävi osakaasulla todella huonosti paukkui ja pätki,no kotiin päästiin koska kaasupohjassa toimi tultiin vain nopeammin.
    Mutta itse vian selvittely tuotti vaikeuksia,lopulta selvisi oli katkojankärkien johdosta sisukset poikki.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Semmonen vika tuli dynohommissa aikoinaan. Hirmuinen köhä tuli koneeseen,yski kuin koronapotilas! Tosin silloin korona oli tuntematon juttu.

    Päättelin kuitenkin sytkävehkeissä jotain häikkää nyt oltava,ei maha mittää. Tulpat ja piuhat tutkin, ihan OK.

    Mutta sitten mää otin virranjakajan kopan auki. Hirmuinen musta pölly kopassa ja keskihiili hävinnyt huitsin Nevadaan!:cool:


    Olisko sitten ottanut nokkiinsa MSD Digital 7 ja MSD HVC 2 puolasta? Vissiin kuitenkin reilusti energiaa enempi kuin normijutut?

    No juu,mää sitten sorvasin uuden "hiilen" pronssista, niin jo vain sähköt taas livakkaasti tulppiin kulkikin ja köhät loppus!:)
     
  19. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Farmaripösöllä tulin töistä kotiin ja sammutin auton. Kuului pellin alta kolahdus... pelti auki ja kappas... laturi oli irrallaan syyläriä vasten. Korvakkeet poikki...
    Tämä 20 v sitten..
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Kippo6

    Kippo6 2nd gear

    Joskus taannoin ajelin Espoon keskuksesta 4x4 Hiluxilla Turuntietä kotiinpäin. Kun sitten rampista poistuessani painoin kytkimen pohjaan vaihdetta vaihtaakseni, ei vaihde tahtonut mennä pois päältä, eikä oikea vaihde mennä päälle ja jokaisella vaihdolla oli ainoa vaan vaikeampaa.
    Kotona sitten ihmeteltiin, että missä vika. Kaveri katsoi auton alla, että mitä tapahtuu, kun painan kytkintä. Kaveri rupesi sitten nauramaan ja pyysi minua katsomaan, kun hän painaa kytkintä. No, jotenkin oli kaikki kehän pultit suurinpiirtein viimeisellä kierteellä ja kun kytkintä painoi, niin vaihdelaatikko työntyi pari senttiä taaksepäin( tai kone eteenpäin) pultit kiristämällä kytkin toimi taas.
    Sama vehje tyhjensi myös kytkin-nestesäiliön päivän aikana. Mistään ei vuotoa löytynyt, mutta säiliö oli tyhjä. Täytön jälkeen ei tarvinnut enää koskaan lisätä.
    Kolmas, ei niin kummallinen vika samasta autosta. Jarruttaessa se puolsi pahasti oikealle. Syynä etunavasta vuotava öljy toisen puolen jarruihin. Helposti tuon olisi korjannut vaihtamalla uudet Stefan napaan, mutta joku sankari oli hitsannut napalukon kannen alta kaikki teräsosat yhdeksi klimpiksi.

    Ibizassa pyyhki lasinpyyhin ja takakasinpyyhin molemmat jatkuvasti nopeimmalla monsuuninopeudella. Takalasinpyyhkimessä ei edes normaalisti ole tälläistä toimintoa
    Pyyhkijän viiksen raivoisa nitkuttelu saattoi joskus lopettaa tuon hulluttelun.
    Kun putsasin viiksen kosketinpinnoilta ylimääräisen vaseliinin pois, niin vikakin poistui.

    Yhdessä Opelissa jos halusi radion päälle, piti ensin käynnistää auto ja sen jälkeen avata vasen takaovi, jonka jälkeen radio heräsi.

    Vito päätti n. Klo 3 yöllä, että on aika töötin huutaa. Hiljeni akunkengän irrottamalla.
    Samassa autossa jäi kerran sisäpuhallin puhaltamaan ja kaikki kojelaudan taustavalot päälle, vaikka auto oli sammuksissa ja avain mulla taskussa. Puhallin sammui, kun käänsi katkaisijan nollille. Valot sammui noin 20 minuutin päästä, kun joku rele naksutteli ensin aikansa. Mikään näistä ei ole toistunut.
     
    isalmela, Peeaa ja jknR tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!