Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Oikeasti rikkaista en tiedä, mutta aika monella kovatuloisella on ihan helvetisti velkaa.

    Espoolaisesta omakotitalosta on heittämällä 700 tonnia velkaa ja kun korot singahtivat ylös niin moni pohtii ihan varmasti, että milläs hitolla nyt jenkkiraudan eli Teslan pätkän maksaa.

    Itellä ei ole asuntovelkaa kuin 140 tonnia ja siinäkin korkokulu hyppäsi 400 euroa. 700 tonnia jos olisi velkaa niin 2000 euroa olisi kasvanut kulu per kuukausi! :)
     
  2. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Aika syvissä vesissä kynnät menemään.

    Minulla ei ehkä enempää annettavaa tähän keskusteluun.
     
    Catiska ja C4vettester tykkäävät tästä.
  3. Rihma

    Rihma 2nd gear Bannattu

    Melkoisia juttuja. Toivon että kirjoittelet näitä jostain suljetusta paikasta. Jos ajatukset tuota luokkaa niin ei pitäisi kyllä vapaana käpytellä.
     
    Catiska, Väpsy ja Isamu tykkäävät tästä.
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Corvette-mies tarkastelee asioita ja ilmiöitä korkeammalta abstraktiotasolta. Kotoisammin voi siteerata Veikko Huovista: "Maailman menoa on katseltava vähän laajemmasta näkökulmasta".

    Tämä pätee myös jokaiseen yksilönä. Omien touhujen tarkastelu rintamamiestalon yläkerran tuuletusikkunasta (siis katsellen pihamaata ja tallin edustaa) asettelee juttuja usein humoristisiinkin, todellisiin uomiinsa. Mitä teemme, touhuamme ja tuumaamme on harvoin niin erinomaisen viisasta, että sen varaan voisi jonkinlaisia maailmantotuuksia rakentaa.

    Asia ei sinällään ole hyvä tai huono juttu, se vain on.

    Yrjö Kallinen koosti havaintojaan ihmisestä, ihmisistä ja erilaisista aikakauden ajatustottumuksista suurin piirtein niin, että teesinsä mukaan valtaosa ihmisistä on unessa. Tämä on äkkiseltään haastava väite, mutta kestää hyvin tarkastelua. Moni on todellakin täysin zombie, lähinnä konsumerismin roolistaan tietämätön työrukkanen.

    Sellainen elämä voi ja usein onkin varsin onnellista. Siinähän se menee, kun ei liiaksi mieti asioita. Pikkuruisena rattaana isossa koneistossa, erilaisin näennäisin saavutuksin ja mielihyvin askaroi arkisia puuhiaan.

    Vaan annapa olla, jos asioita ryhtyy oikein pohtimaan. Siinä voi käydä kuten muinaiset kiinalaiset zen-buddhalaisuuden kōaneissaan varoittivat: kerran kuljetun portin kautta ei voi palata takaisin. Tämä tarkoittaa yleispätevästi, että jos ajattelemaan ryhtyessään tekee perustavaa laatua olevia havaintoja, ei niitä ja niiden merkitystä voi enää unohtaa, vaikka konteksti ei liittyisikään buddhalaisuuteen.

    Miten tämä polveileva alustus tai kommentaari liittyy itse ketjuun ja siinä käsiteltyihin asioihin?

    Voidakseen todella harrastaa autoja, pitää voida kääntää niille selkänsä, kävellä pois ja täydellisesti unohtaa ne minkäänlaisina esineinä, tavoitteina, saavutuksina tai edes kustannuserinä. Ne pitää kategorisesti unohtaa, ja vasta sitten palata niiden luokse: tällöin voi suhtautua ilman tarpeettomia konnotaatioita näihin aparaatteihin.

    Ne eivät nimittäin millään tavoin muodosta mitään järkevää, kannattavaa, ihailtavaa tai negatiivistakaan elementtiä. Ne vain ovat, siinä missä ihmiset ja ihmisryhmätkin. Niiden varaan jos rakentaa suuriakin toiveita, pettyy varmasti. Siten kysymys polttomoottoreista tai sähköstä tai vedystä tai hevosvetoisuudesta on herttaisen yhdentekevää. Kunhan jotenkin kulkee, kulkee aikansa ja kulkee toivottavasti hyvien kavereiden luokse kunnes koittaa sekin aika, että asia menettää henkilökohtaisella tasolla ainiaaksi merkityksensä.
     
    Muokattu: 31.1.2023
    softabugi, P. Thornton, Slant Sickness ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Minun piti jatkaa vielä eilistä paatosta.

    "Liikenne palveluna"
    Kaunis ajatus siis on hoitaa ihmisen kulkeminen kotoa töihin ja töistä kotiin bussilla, junalla, muulla joukkokulkuvälineellä. Ostokset kulkevat ihmisen luo vaikka tällaisilla roboteilla.
    [​IMG]
    Jos näiden laitteiden välille jää katvealueita, voi matkaa varten vuokrata yhteiskäyttöauton tai yhteiskäyttöpakettiauton.

    Leasing-yhtiölle auto ei ole henkilökohtainen statement eikä kenenkään egon jatke. Auton ominaisuuksissa toki arvostetaan helppokäyttöisyyttä ja matkustusmukavuutta sekä ympäristöystävällisyyttä, että asiakkaat pysyvät tyytyväisenä, mutta auton ei tarvitse/pidä olla mielenkiintoinen. Itseohjaava auto olisi ratkaisu, joka poistaisi onnettomuusriskin ja toisi auton myös heidän ulottuville, jotka eivät osaa ajaa.

    Nyt, kun henkilökohtaisille egon jatkeille ei enää tarvitse varata tontille tuplatilaa, voidaan asemakaavaa tiivistää, jolloin saadaan maksimihyöty noista julkisista kulkuvälineistä. Asukastyytyväisyys on toissijaista.
    https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/2402592

    Voidaan tehdä sellaisia ihania Etelä-Eurooppalaistyyppisiä kävelykeskustoja, joissa on ihana eksyä kujille. Tästä esimerkkinä kauppakeskus Redi Helsingin Sörnäisissä.

    Kun leasingyhtiö omistaa autot, ei tarvitse välittää kestääkö akkupakkaus yli 10 vuotta, kun 10 vuotiasta autoa ei kehtaisi tarjota yhteiskäyttöautoksi muutenkaan.

    Kun leasingyhtiö ostaa autot, vanhoilla brändeillä ei ole enää minkäänlaista arvoa. Näitä onkin jo alettu häivyttämään, jotkut on myyty kiinalaisille, joissakin brändi tuhotaan kiinnittämällä täysin vääränlaiseen tuotteeseen, osa kuolee omillaan. Mitä Stellantis on muuta kuin automerkkien Terhokoti?

    Lopulta kaikki autot näyttävät tältä.
    [​IMG]
     
    mcmies tykkää tästä.
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mukilta hyvää asiaa. Itsekin aion suhtautua asioiden kehitykseen kuten tämän laulun sankari:

     
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ei kai toi corvettemies näiden juttujen takia saanut banaania?

    En ainakaan itse bongaa noista kirjoituksista mitään kauhean laitonta.

    Samalla perusteella voisi minutkin heittää jonkkaan.
     
    karra ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Mielenkiintoista ajattelua - erityisesti ottaen huomioon, että nyt ollaan autoharrastajien foorumilla. Koin tarpeelliseksi painaa tykkää-nappulaa, vaikka en olekaan samaa mieltä. Jotenkin noista yllä olevista ajatuksista jää vaikutelma, että dinosaurukset suunnittelevat itsemurhaa. Tähän kohtaan tekstiä kuuluisi joku lievästi sarkastinen hymiö, mutten löytänyt sopivaa.

    Minä en missään tapauksessa ole kiinnostunut luopumaan yksityisauton tarjoamasta liikkumisen vapaudesta. Joku muu voi olla ja se on puolestani ihan ok, mutta minulle on turha tulla tarjoamaan asiassa rajoituksia, ellei niitä ole vähän pahuksen hyvin perusteltu.

    Minulle autot edustavat myös erilaisia konnotaatioita, jotkut autot positiivisempia, jotkut vähemmän positiivisia. Asiaa tosin on vaikeaa rationalisoida, jonkinlaisesta "moottoripään geenistä" siinä kuitenkin on kysymys. Ilmiö on usein parhaiten havaittavissa pikkupojista, jotka riemuissaan katselevat ohimenevää V8-autoa. En osaa pitää tätäkään ilmiötä mitenkään kielteisenä. Toisaalta, ei se V8 sentään mikään elinehto ole, mutta vaikea olis olla ilmankaan. Joutuisi tosiaan jotain ashram-mietiskelyä sit harjoittamaan.
     
    Swinger tykkää tästä.
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    En mä sanonut, että mä varsinaisesti tykkäisin tuosta kehityksestä, mutta tuollaista mä olen uumoillut, että "isossa kuvassa" haetaan. Itse en varsinaisesti tarvitse autoa, lähes kaiken voisi jo nyt hoitaa julkisilla, vuokravehkeillä ja kaverin kyydissä istuen. Myös pakollinen autoilu on perseestä, työmatkat, kaupassa käynti, jonottaminen. Sen sijaan haluan autoilla, haluan omistaa jotain, josta voi käyttää nimitystä armada. Aion jatkaa tätä harrastusta niin pitkään kun lääkäri antaa. Harrastaahan ihmiset veneilyäkin vaikka aika harva yksityisomisteinen paatti on "käyttövene".
     
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ja voin olla myös pahasti väärässä. Voi olla, että täällä voi kohta autoilla vapaasti päästörajoista välittämättä kaasutinmoottorisilla autoilla, kunhan on ensin opetellut puhumaan venäjää.
     
    Slant Sickness ja karra tykkäävät tästä.
  11. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Kaikenlaista keskustelua täällä ollut, mutta jonkun V8 autoa seuraavat pikkupojat, toisten autoja taas teinitytöt.:D:poff::rotfl: Ihan totta, ja hyvä että kaikenikäiset huomaa jossain määrin. Nykyajan ihmiset on sen verran kahliintuneita älypuhelimiin ettei sivistynyttä V8 ääntä aina noteerata saatika mitä se on sähköauton kohdalla. Olen pari kertaa saanut sätkyn kun en ole kuullut lähestyvää sähköautoa muuten ihan autiolla kadulla.:odroll: Olen sentään aina tarkkaavainen liikenteessä.

    Ihan oikeasti en ole huomannut hirveesti enää pikkupoikien huomaavan. Olen kuvitellut että V8 moottoria tärkeämpi juttu satunnaiselle kadulle olijalle on autojen ulkonäkö tai kokonaisuus. Kaikista eniten mieleen on jäänyt nuorten reaktiot, koska monta kertaa olen nähnyt kun eivät saa katsettaan irti autosta. Sekä poikia ja tyttöjä mahtunut siihen joukkoon. Vaikka yleisesti tuntuu että kun puhuu muiden nuorten kanssa ja kysyy vaikka mikä on unelma-auto?, pojat on tyyliin bmw:tä mersua päläpälä ja ei jenkkejä, ja tytöt tykkää jenkeistä ja yli 50% sanoo yleensä Cadillac Eldorado tai Cadillac. Vika lause oli yleistys mitä jäänyt mieleen.

    Jos jenkin ajaa muutaman tuhannen asukkaan pikkukylään. Siellä on kaikki kyläläiset kyttäämässä kaupan edessä lähes joka kerta. Joskus kyllä tulee sen verran kuoleeseen kylään ettei ole ristin sielua missään.:rotfl: Seuraava taso on pikku kaupungit, pikku kaupungista kun ajaa jenkillä keskustan läpi niin kyllä päät kääntyilee usein noin puolelta kansasta, jos hypätään seuraavaksi suoraan isoihin kaupunkeihin, isoissa kaupungeissa ihmiset on sen verran turtuneita maailman melskeeseen että melkein rauhassa saa ajella katseilta. Mutta sitten kun joku huomaa niin se myös todellakin huomaa!


    Eli joo. Vanhat/vanhemmat polttomoottoriautot kiinnostaa ihmisiä eniten enkä halua että polttomoottori tulee ikinä häviämään. Uutta toivoa on antanut se uusi synteettinen polttoaine. Uusi ja tuntematon, jotain käsittämätöntä, mutta yksi hyvä polttoaine ratkaisu tulevaisuuteen. Autonvalmistajien pitää ottaa järkikäteen ja tajuta ettei jokaista mallia pidä sähköistää. Sitä myötä kun uusia sähköauto malleja tulee myyntiin ja vanhoja polttomoottori autoja häviää alkaa jopa ennestään melko mielenkiinnottomat polttomoottoriauto mallit näyttämään mielenkiintoiselta.:eek:
     
  12. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear


    Ei kommenttia...
     
  13. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ne asejutut on semmosia että banni on herkässä, veikkaan. Ei niitä juttuja muutenkaan voine kovin muiden mielipiteitä arvostavina pitää. Ei mua ne juuri haittaa, mutta ymmärrän jos jotakin haittaa
     
  14. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Sama täällä. Vasikat tuntee kyllä piston sydämessään ja hävetkää perkele!
     
  15. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Oho, aika harvakseltaan täällä näkyy banneja, ja vielä harvemmin selkeitä syitä niille. Mutta olihan tossa aika vahva metelin tuottamisen tarve läsnä, välittämättä aiheesta tai siihen liittyvästä kirjoittelusta, kuten oli myös yritys provosoida monessa käänteessä. En sinällään harmittele että on hetken jäähyllä rauhottamassa tilannetta, oli sitä "oikeaa" syytä tai ei.
     
    Kruunusaari, hartsa69, Concarne ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuolla toisessa ketjussa meni vielä sen verran tunteisiin, että alkoi nimittelemään suoraan toista foorumilaista tyhmäksi aika vahvoin sanankääntein vielä. Eikö siinä ole oikeaa syytä aivan tarpeeksi. Säännöthän on hyvin selvät.
     
    Väpsy, hartsa69, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Kun sitten hieman filosofisista pohdinnoista palailee takaisin reaalimaailmaan, niin kyllä se on pakko sanoa että semmoinen seitsemän/kahdeksankymmenluvun fullsize on mieleinen. Ihan vaan vaikkapa perus-Caprice tai sen johdannaiset. Sämpylästä alkoi aikakausi, jota en niin koe omakseni - tulihan Yhdysvalloissa asutuksi juuri laatikkomallien kulta-aikana 1985-1986.

    Laatikkomuotoilun aikana mielestäni saavutettiin eräänlainen huipentuma. Kyllähän sellaiset ovat erittäin mukavia käyttöautoja, jos mieltymykset ovat vahvasti keski-ikäisiä. Mitä tuolla selailee hajamielisesti jotakin "barnfinds" tai vastaavia saitteja, eniten sykähdyttää juurikin tuo aikakausi.

    Siinä ohessa joskus tuumailee että jos nyt sitten yht'äkkiä ei saisikaan sellaisella tekniikalla enää ajella tai se olisi tuskallisen kallista (siis vielä enemmän kuin nyt) niin mitenkähän semmoiseen saisi sitten vaikkapa sen sähkömoottorin akkuineen.

    Harvemmin on tullut ajelluksi high-end malleja nykyautoista, varmaan niissäkin oma mukavuutensa, mutta tuo kasariaika kyllä teki liikkuvia olohuoneita joille ei tahdo vastinetta enää löytää. En ymmärrä nykyajan kivikovia alustoja, en aja kovaa mihinkään enkä etenkään mutkateillä.

    Katselen usein youtubesta tai muista mestoista juuri tuolle ajalle sijoittuvia filminpätkiä. Miten helkkaristi kaipaankaan niitä katunäkymiä, ja tietenkin sitä että autoilu sai olla mukavaa. Sikäli nykyinen P71 oli vähän hit-and-miss kun se on aivan liian jäykällä alustalla, eikä ole edes sohvapenkkiä vaan semmoiset paineilmakäsitellyt Ford Focuksen istuimet. Ihan vakavasti olen miettinyt josko laittaisi tilalle siviilimallin alustaa. Sohvan tai sen kaltaisen saisi samanikäisestä Town Carista, sähköjen ja tyynyjen takia pitäisi olla vähän niin kuin sama vuosi donorissa.
     
    leivonharri, hartsa69 ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Laita suosiolla towncar, ei ne ole ainakaan kalliimpia mitä nuo perusmallit.
     
  19. Muki

    Muki Gearhead

    Kyllä, Town Car on viimeinen mohikaani siitä että autoilu voi olla mukavaa ja konservatiivis-anarkista (omalla tavallaan). Crowniin päädyin kun 2000-luvun puolivälissä olin töissä länsirannikolla ja alla oli usean kuukauden ajan siviilimallinen Hertzin Crown Victoria, väriltään valkoinen.

    Opin samalla reissulla sen, että naviin kannattaa valita optio "suosi pääväyliä". Pari insidenttiä muun muassa Comptonissa ja sitten toisaalla vahvasti espanjankielisillä alueilla teroitti havaintoa, että "siviilimallinen Crown Victoria" ei aina välttämättä johda varauksettomaan suosioon paikalle ehkä tahattomasti ilmaantuneelle. Mara Salvatrucha on myös harvinaisen huumorintajutonta väkeä.

    Juuri silloin ne suolasivat 1/2" a-tarvikkeilla LAPD:n virka-auton Comptonissa.

    No tähän päädyin ja ilman että olisin IT-pohatta jouduin sen tietty osarilla ostamaan. Olen minä sitä välillä koitellut myydäkin, mutta ajat ovat sellaiset että verrattain kapean kohderyhmän ostajakunta ei taitane kylpeä saati rypeä joutavassa rahassa. Joten tällä nyt toistaiseksi. On se erittäin hyvin toiminut ja varsin kelpo käyttöauto, mitä nyt hieman turhan kova alusta ja interiööri enempi semmoinen työkalumainen, vuoron jälkeen painepesurilla pestävissä. Siviiliversio tai esimerkiksi Grand Marquis tai Town Car olisi toki ollut osuvampi valinta omiin mieltymyksiin.

    Siviilimallin kierrejousia ovat näihin vaihtaneet maailmalla. Sanovat - ilman hemorrhoidejakin - jotta eroa on kuin yöllä ja päivällä. Crowniahan on tosiaan myös takakierrejousilla, ei ne kaikki ilmajousitettuja ole.

    Nythän jos katselee näitä nykyajan amerikkalaisia autoja netistä valmistajien sivustoilta, niin pääosin ne edustanevat aikaa josta on auttamatta jäänyt jälkeen. Sama pätee katukuvaan. Ihan tolkuttoman vaikeaa on sulattaa esimerkiksi jotain Sprintereitä tai mikä pahinta Ducatoja sikäläisessä maisemassa. Taisi Econolinekin korvautua Transitilla.

    Hiljan muuan jo kasariajoilta tuntemani heppu päsähti tontille kun oli ohiajamassa, mökkireissullaan. Crownia siinä äimisteltiin. Sanoi jotta saako käydä vähän koeajamassa. No mikäs siinä, mennään vaan. Valittelin ja pahoittelin että kun tässä P71:ssä ei ole juuri tuota äänieristystä, että on semmoinen sietämätön meteli...

    ...ajettuaan jonkin aikaa, totesi että jos vain hänen <kallis> germaaninsa olisi ajossa näin hiljainen, niin hän päästelisi mukavuuslaitoksen pyttyyn hunajaa. Tästä opimme, jotta kaikki on kuin onkin suhteellista.
     
    Stang_81, isalmela, Arkkumies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Juu nuo pantterit on kyllä aika ihania, varsinkin joku muu kuin P71. Mutku se kyttäauto on vaan niin cool.
    Omalla '85 Grand Marquisilla kyydin hiljaisuus vetelee vertoja ässämersuillekin ainakin 80km/h asti, sen jälkeen rupeaa suorakulmalla suunniteltu kori ja vanhat tiivisteet jo suhisemaan. Ja saksalaiset ei kyllä osaa samalla tavalla tehdä pehmeetä alustaa. Mun Mercuryssä takavakaajan puute tekee mutka-ajosta hieman vellovaa, mutta muuten oikeen mukava. Tänhetkisenä käyttiksenä '95 Caprice kyttäalustalla (uudet iskaritkin) on sekin todella mukava, ja löytyy jotain ajo-ominaisuuksiakin. Joskus koeajoin P71 Vicciä, muuten mieluinen mutta se työauto-sisusta tökkii pahasti ku muuten aika luksusta. Ja jostain pirun syystä nuo kyttävicit on jatkuvasti yli kymppiä kun lincolneja saa jopa viidellä.

    Ei taida jenkkienkään valikoimasta enää löytyä tuota vanhanaikaista ihanan pehmoista kyytiä ja mukavuuden asettamista sporttisuuden edelle.

    Saispa johonkin modärniin taloudelliseen pulkkaan tuon vanhanaikaisen ameriikkalaisen pehmoisen alustan ja hiljaisen kyydin... Tai sit ostan halvan Lincolnin ja nakkaan konehuoneeseen pirteen turbonelosen.
     
    Muki tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!