Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Pertura

    Pertura Gearhead

    Akselin pompottaminen on tosiaan lehtijousitetun ominaisuus, riippumatta lukon tyypistä. Reilusti sutiessa pompotusta ei juuri esiinny, mutta mitä lähempänä pidon rajaa ollaan, sitä enemmän akseli pääsee kiertymään ja sitä myöten pomppii.

    Sama juttu sivuttaispidon kanssa, millä tahansa pitävällä lukolla molemmat pyörät sutii ja sitä myöten sivuttaispito katoaa. Talvella vähänkin liukkaammalla kiihdyttäminen on useimmiten melko lailla jatkuvaa sutimista, hellällä varpaalla pitää käskeä jos pidon tahtoo säilyttää. Eli tuo sama ominaisuus koskee melkeinpä mitä tahansa lukkoa. Minä en sutimista ole pitänyt isona miinuksena, siinähän kiemurtelee. Näin pitkällä akselivälillä ei kovin helposti aiheuta happipaikkoja, melko nätisti kulkee sinne minne haluaa. Mitään yht'äkkistä perän karkaamista palalukko ei aiheuta, aina se pitää kaasupolkimella saattaa se perä sivulle.

    Hiekkatiellä automaattilukollinen tosiaan kaivaa tiukoissa käännöksissä, eli pihaan kääntäessä, sekä sitten hiekkaparkkiksella veivatessa sisempi pyörä tekee uraa. Samoin parkkihalleissa huomaa että pyörä vikisee, minä en juuri muualla ole huomannut. Kilinääkään ei kuule kuin ikkunat auki ja tiukoissa käännöksissä, en ole sitäkään isona miinuksena pitänyt.

    Eli jotkin ajo-ominaisuudet muuttuvat erilaisiksi kun lukon asentaa, eri lukkotyypeillä on vähän erilaisia ominaisuuksia. Palalukon eduksi katsoisin helpon asennettavuuden noissa orkkiscarrierin sisään tulevissa, sekä sen että veto on aina molemmilla pyörillä. Ihan puuta täytyy koputtaa ja myös huoltovapautta kehua, minun ei ole tarvinnut lukolle tehdä mitään koko aikana. Nyt kun kehuin, se tietysti räjähtää tuossa kotimatkalla, mutta tähän asti on mennyt vähällä vaivalla :rotfl:
     
  2. Pertura

    Pertura Gearhead

    Minä toin aikanaan pystyputken ylös sen poikkipalkin takaa. Asennusohjeet taitavat kehottaa palkin pistämään poikki, mutta mun piti lavakaaren viemän tilan takia tuoda vähän taaempaa putkisto ylös, eli meni kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Toki jäävät putket vähän etulaidasta irti kun taaempaa tuo ylös, ellei sitten tee pikku mutkaa eteenpäin lavan puolella.
     
  3. simu_l

    simu_l Gearhead

    Herkempi se kitkalukollinen on tekee temput kun niissä on lähes poikkeuksetta aina esijännitystä, eli on lukossa tiettyyn pisteeseen asti ja veto kiilaa lukkoa tiukemmaksi. Kun taas palalukko on ilman vetoa kuin avoin perä.
    Torsenia on sitten sen verran monentyyppistä että ei oikein ole edes mielipidettä, sen tiiän että quaife ei kestä yhdellä renkaalla sutimista oikeastaan yhtään, siellä ei ole laakereita minkäänlaisia luistavilla pinnoilla.
     
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Näkyy näin olevan myös jenkkilässä että ovat kiertäneet, tosin osa on pätkässy kylmästi sen poikkipalkin poikki. Haaveena olisi siirtää etuseinää putkien verran taapäin, että olisi sitten tasainen pinta tavaran kuskailuun. Nyt on tosin pieni mobilisti alkanut hiipimään esiin enkä enää tiedä uskallanko moista tehdä, niitä lavamuovejakaan ei enää helposti saa eikä ainakaan halvalla. Retrohan tuo 1995- vuosimalli alkaa jo piru vie olemaan :rolleyes:

    Joko jää putket sitten asentamatta, tai pitää tehdä oma lava. Sitä en tosin edes ajatellut tekeväni vaan pitää tuo alkuperäisen näköisenä.
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Mulla olis ylimääräisenä lavakaukalo, siinä on pystyputkien reikä jo valmiina. Saa aika edullisesti kun tulee hakemaan :D
     
  6. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Jaa? Olisko kuvaa? Onko se semmonen tehdasmalli joka myötäilee lavan sisustaa? Mulla on semmonen, en tosin ymmärrä miksi jenkit on halunneet sen noin imeväksi. Japseilla ne on olleet yleensä suoria, pyöränkoteloja lukuunottamatta :D onkos ne reiät millä kohtaa, voishan sitä harkita. Jäis tuo oma säilöön jos joskus myi. Ehkä. No en tiedä :confused::D
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Miten se nyt menikään? Voiko hydrauliletkua käyttää (edes pätkän) dieselpolttoainelinjassa? Tarttis tehdä uusiksi nuo pa-linjat, kun en oikein luota noihin nylon-letku-klemmariliitoksiin :D
    Käyttäisin 12/9 putkea ja siihen sopivia liittimiä ja hydrauliletkua tankin päässä, moottorin päässä sitten putkessa hydrauliliittimiä ja toisessa päässä klemmariliitosta.
     
  8. Pertura

    Pertura Gearhead

    Nyt täytyy sanoa että en ihan tarkalleen muista :D Sanoisin että on semmoinen välimallin ratkaisu, ei ihan suorakylkinen, mutta ei sieltä kaikkein istuvimmasta päästä. Mun pitää joku kuvapalvelu vissiin kaivaa, Photobucketin muututtua maksulliseksi on jäänyt kuvat jakamatta...

    Miksi et ihan normaalia naftaletkua käytä, jos kuitenkin on klemmariliitoksia tarkoitus tehdä? Melkein väittäisi että hydeletku klemmariliitoksilla imupuolella voi olla vähän niin ja näin, kun letkun jäykkyyden takia se klemmari ei oikein purista. Eli tavallista letkua jos on tarkoituksena tehdä klemmareilla, tai sitten tekee suosiolla kierreliitoksilla.

    Rallikauppojen myymät AN-letkut ainakin tuntuvat dieseliä kestävän, eli ne ovat vaihtoehto. Hydikkaputkeen vaan JIC-liittimet päihin, niin AN-liittimet istuvat kuin isä äitiin tämmöisessä paineettomassa käytössä. Toki saa sieltä hydikkakaupasta vastaavan letkun JIC-päilläkin, eli ei tolla AN-letkulla voita kuin ehkä racemman ulkonäön.
     
  9. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Joo se on muuten totta että hydrauliletku on jäykkää, joutuis tekemään pitkän kiepin päissä että pääsee liikkumaan. Etralta otin aiemmin dieselin kestävää letkua, 12mm. Menee suoraan 90 asteen jic-liitimen päähän (sen puristettavan mallin sisäosa). Kai se on laitettava hydrauliputken päähän letkunippa josta letkulla sinne tankille ja koneelle. Ku vaan saa kunnon klemmarit nii kyllä ne pysyy, nylonputken vika tahtoo olla se kasaanpuristuvuus klemmareilla. Holkittamallahan tuokin onnistuu mutta sitten jää vielä jäljelle se asentaminen, ettei muoviputket heti tipu maahan :D Jos laittais ne hydrputket niillä vihreillä millä niitä yleensäkin laitetaan.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei sinne kieppejä tartte tehdä vaikka hydeletkulla tekisi, mutta mitoitus on vaan pirun tarkkaa. Onko sulla tankkilaitteessa se vakio imuputken natsa, vai onko tehty jotain muutoksia?

    Ne vihreät putkenkiinnikkeet ovat hyviä, mulla on Tipussa AN-putket sellaisilla rungossa kiinni. Melkoinen talkoo on niiden asennuksessa, mutta eipähän löpölinjat notku kun niillä laittaa. Imupuoli mulla on -10AN ja paluu -8AN, puolisen metriä letkua tankin ja moottorin päissä. Tarkkaa oli tankin pään letkujen mitoitus. Tankkilaitteen päällä on läpivientiliittimet, eli kierreliitoksia kaikki. Onneksi läpivientiliittimiä kääntämällä sai pari senttiä pelivaraa, olis muuten jäänyt imupuolen letku lyhkäiseksi :rotfl:
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    https://photos.app.goo.gl/T7NAhdQWwQMgiXNB6

    Tuolleen sen tein, otin alkuperäisen imu/paluu- lähdön pois, samoin sen lisälähdön, ja tein uudet läpiviennit. Alapuolella on dieselin kestävää letkua molemmissa. Vähän jäykkä se on liikkumaan pystysuunnassa kuten alkuperäinen teki, mutta en keksinyt syytä miksi sen pitäis niin tehdä, muuta kuin ehkä jos tankin alapuolelta jokin painaa ylöspäin niin antaa periksi? Samalla vaihdoin sen pa-mittarin anturin uuteen.
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    No joo, tohonhan saisi mukavasti kierreliitoksillakin löpöletkut kiinni. Kun tekee AN-letkulla, niin saa ite sitten pätkiä ja sommitella just eikä melkein oikean mittaiseksi. Tuota tankkilaitteen ylös-alas liikkumista minäkin ihmettelin kun olin uusiksi löpölinjoja tekemässä, päädyin tekemään sisäpuolen jäykällä putkella. Hyvin tuntuisi toimivan noinkin, kun vaan mitoittaa tankkilaitteen korkeuden niin että on munakarvan verran irti tankin pohjasta.

    Tuohon toiseen autoon tein sinkityllä hydikkaputkella tankin sisäpuolisen osuuden, hitsasin alkuperäiseen läpivientiosaan imun ja paluun kiinni. Siinä on kaikki liitokset klemmareilla, vaikuttaisi ainakin noin tallissa seistessään pitävältä, vaikka 16mm letku on 15mm putken päällä suoraan. Tuossa oli tärkeimpänä vaikuttimena halpa hinta :rotfl:
     
  13. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tankin päässä voi tehdä miten päin vain, moottorin päässä on sitten jo melkein pakko käyttää klemmariliitosta, ainakin pa-pumpulla ja paluupuolella. Nylonputken otin paluupuolelle viimen pienempänä kun ajattelin sen vaikuttavan jos oliski samaa kokoa kuin imupuoli. Mutta ei kai 9mm oo liikaa? Nyt se on 10/8 nyloni. Voiko paluupuolella edes olla liian iso koko kun se syöttöpumpun OFV kerta säätää pumpun polttoaineen painetta, loput dumppaa pois tankkiin.

    Kuis onko AN-liittimet sopivia dieselletkulle? Luulin että ne kaipaa oman letkunsa? Se on tuplakumi mikä mulla nyt on, keskellä verkko. Mahtaako se pysyä AN-liittimessä, on aika pehmosta. Vai tarkotikko kierteet putkeen ja tankin yksikköön niinkuin nyt on ja dieselletku klemmareilla kiinni? Joo eihän tää muuten mitään rakettitiedettä oo mutta ku tuo Cummins on herkkä imuvuodoille, painepumppu olis jees mutta sähköiset ei kuulemma kestä, sanovat täällä :rolleyes:
     
  14. Pertura

    Pertura Gearhead

    Moottorin päässä paluupuolen klemmariliitos on puolipakollinen, helpoin on laittaa pikku pätkä normiletkua paluuputkeen. Muuten joutuisi tekemään linjan uusiksi OFV:ltä asti, tilan vähyyden vuoksi on tosi vittumainen homma. Ja kun ei siellä paluupuolella ole yli- eikä alipainetta, niin klemmariliitos on enemmän kuin riittävän hyvä. Paluupuolen letku ei oikein voi olla liian isoa, kun siellä löpö mennä virtaa vapaasti. 9-millinen on oikein hyvä paluupuolen letku, sieltä mahtuu tarvittava määrä soppaa läpi.

    Imupuolen voi tehdä kokonaan kierreliitoksilla. Helpointa on jos heivaa koko esisuodattimen lepikkoon, niin saa suoraan pumpulle vedettyä imuletkun. Siirtopumppuun saa likipitäen suoraan sopivan JIC-nipan hydikkakaupasta, eli imuletkun saa kierreliitoksilla pumppuun. Pumpun kierre on internetin mukaan 1/2 BSPT, mutta ilmeisesti 1/2 NPT menee ihan kuin väärä raha, niitä amerikan joet käyttävät. BSPT sekä NPT tuntuu olevan vähän harvinaisia Suomessa, mutta 1/2 BSP käy tuohon, kun lyhentää kierrettä niin että ei ahdista kartioon. Tiivistys USIT-tyyppisesti, mulla on O-renkaalla ja prikalla hoidettu. Mulla on molemmissa autoissa tehty noin, eli 1/2 BSP -- JIC-10 uros-uros nippa siirtopumpun imupuolella. Toisessa linjasto on AN-letkua ja -putkea, toisessa on vaan JIC-letkukara tuossa pumpussa ja siihen klemmarilla normi löpöletku.

    AN-liittimet ja tavallinen letku ei toimi, vaatii aina AN-letkun. Niitäkin on erilaisia, perinteisiä kierreliitoksella olevia, sekä sitten Push Loc-tyyppisiä. Eron liittimissä näkee silmällä, eli tarkkana vaan ostoksilla niin tulee yhteensopivia osia.

    Sähköpumpuista on minullakin ollut se mielikuva, että hajoilevat vähän miten sattuu. Mutta on niitä kuulunut olevan pitkäikäisiäkin, eli lienee se sähköinenkin ihan hyvä ratkaisu, joskin melko hintava. Mä veikkaan että valtaosa nopeasti paistuneista sähköpumpuista on sellaisia, jotka on kytketty vakiotankkilaitteeseen sellaisenaan. 12-tappisessa pienin reikä vakiotankkilaitteessa on 4 milliä, en yhtään ihmettele jos sähköpumppu on nopeasti valmis kun sellaisen läpi imee soppaa. Imuputkiston kun tekee tankista asti riittävän isona, niin pääsee se pumppukin helpommalla ja kestää kilometriä ihan eri malliin.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  15. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Näin se mulla on, se imuletku menee suoraan pa-pumppuun, sehän on just sen 12mm se nippa. En tosin tullut ajatelleeksi ottaa sen nipan irti, silllonhan sais tosiaan koko imupuolen tiiviiksi.

    Mistä oot AN-tarvikkeita hommannut? Biltemassa oli 10mm jonkin aikaa mutta katosivat yllättäen.. ehkä paikallisessa hydrauliliikkeessä niitä on. Ja onko AN10 sisämitta vai ulkomitta? Edit: eipäs olekkaan, on joku oma stantartinsa tuumina

    Okei.. eli kyseessä siis ei olekkaan millimitta, vaan joku jenkkimallin tai brittien oma liitinmitta. AN8 olisi siis lähimpänä kymppiä imupuolelle ja AN6 ehkä parempi paluulle. Ja AN ero hydrauliputkeen näyttää olevan että AN on alumiinia
     
    Muokattu: 3.2.2023
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Joo, eivät noudata mitään täkäläistä systeemiä nuo mitat. AN tulee sanoista Army/Navy, ne on kehitetty alun perin kaiketi sotalentokonekäyttöön, sieltä sitten valuneet rallipuolelle. AN ja JIC eroavat muutenkin kuin materiaalilta, oliko nyt kierteen kulma vai harjan korkeus vaiko molemmat vähän erilaisia. Eivät noiden erojen takia toimi isoilla paineilla ristiin, mutta näillä löpöpuolen paineilla tai alipaineilla ei aiheudu ongelmia. -8 on ihan hyvä imupuolen kooksi, aika lähellä orkkista.

    Mulla on imupuoli -10, painepuoli ja paluu molemmat -8. Hinnathan noilla liittimillä, letkuilla ja putkilla on melko lähellä toisiaan koosta riippumatta, meinasin että teen kerralla sen kokoista ettei harmita. Hommasin osat Tarvikemotti.comista, hinnat siellä ovat ihan kohtuullisia. Samaa kiinakuraa kuin monessa muussakin kaupassa nuo kamat ovat.

    Hintaa noille kertyy nopeasti, sitä nippeliä ja nappelia menee aika paljon. Mulla taisi kokonaisuudessaan kustantaa viitisensataa koko soppalinjasto. Kallis oli, mutta toivottavasti myös melko huoltovapaa.
     
  17. simu_l

    simu_l Gearhead

    Mää tein sillo joskus nailoniputkesta ja kunnon kumiletkusta linjat ku ne alko vuotaa, kumiletkut päissä lyhyellä matkaa värinää poistamassa ja nailoniputket suojakuoressa rungossa. On ne nyt sen varmaan 10v ja 100tkm ollu eikä ole tarvinut miettiä niitä enää. Koitan laittaa jonku kuva linkin osiin toho alle.
    Kaikki nippelit on kateltu sillee et ei tulis porrastuksia ja sisäreikä ois sen 10mm koko matkan, tankin paluu nippa tais olla 8mm, mut siihen asti paluulinjakin 10mm. Ei tuu mieleen mitä tekisin toisin jos nyt alkasin tekee uudestaan.

    https://hosting.photobucket.com/albums/hh568/simu_l/DSC_0101_zpsc868adf8.jpg

    https://hosting.photobucket.com/albums/hh568/simu_l/DSC_0173_zpsyc89u4tq.jpg

    https://hosting.photobucket.com/albums/hh568/simu_l/DSC_0181_zpsqwywmn0l.jpg

    https://hosting.photobucket.com/albums/hh568/simu_l/DSC_0161_zpse9cuzn8e.jpg
     
  18. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Viitisensataa?.. no jokahinen tekee sillä summalla kun haluaa. Jos nyt edes kolmasosaan saisin tuon budjetin tuosta :D

    Muistan tuon Simu_l:än systeemin sieltä toiselta foorumilta, mulla taitaa olla lievää plagiaattia omassa :p

    Laitoin myös omassa ne nylonit rosteriputken sisälle, mutta tein muutaman virheen. Ne nylonit on toisen putken sisällä ettei kulu, mutta hitsasin kulmia tehdessä sen rosteriputken puikolla ja ei se oiken onnistunu.. no sitte vedin ne polttoainelinjat sinne rosteriputken sisälle, tuskin tykkäsivät siitä. No sitten innostuin vielä takajarruputken vetämään samaan, se taisi olla jotain 30 vaiko 40mm putkea se ruostumaton. Se jarruputki vielä oman suojaputken sisälle, se ei sitten niin helposti enää mennytkään. Sitä piti oiken vetää :rolleyes: Näin jälkeenpäin oon ajatellu että en oikeen keksi mitä sillon ajattelin :D. Tarkoitus oli saada putket hyvin suojaan mettärämpytystä varten (joo, kuka hullu ny 3t vehkeellä mettään..). Idea oli muuten hyvä mutta putki liika pieni. Ja tuskin katsastaja tykkää kun jarruputki on osittain piilossa?.. :oops:
     
    Muokattu: 3.2.2023
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Olikos simu_l nuo sun käyttämät liittimet mitä lajia? Nekö ei vuoda nylon-putken kanssa? Joskus muistan että oli puhetta niistä nylonputken omista lukittuvista ilmanpainepuolen liittimistä mutta ne ainakin vissiin vuotaa.
     
  20. simu_l

    simu_l Gearhead

    Ei mitää muistikuvaa millä nimellä nuo myytiin mulle, mut ei oo sillee pikalukkoja eikä o-renkaita, kierteet liimattu lukkoliimalla ja kaikki on pysyny kuivana.

    Kyl mää vaan änkeen tolla mettään ja pari talvea ajoin polttopuut ja yhen grillikodan hirret metästä, ihan kauheeseen pajukkoon en oo työntyny ja sen mitä ajanu risukkoon nii ei se ku ajaa vaan eteenpäin eikä ala pakittelee välillä nii sinne ne alle taipuu risut.
     

Kerro tästä muillekin!