Mihin menet, autoala...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 4.9.2022.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Mondeon keulilta semmoinen litrainen ecotech(?).
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  2. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Ford E-series van eli Econoline on historiaa(rip 2014), mutta isänmaallisten amerikkalaisten helpotukseksi Econolinea saa vielä tyhjinä alustoina joihin eri yritykset tekevät ties vaikka ja mitä. Työkaluboxia tai asuntoautoa...

    Sprinterit, transitit ja pösöt (RAM Promaster) näyttää kyllä melko karseilta. Transit ehkä siedettävin mutta silti... Chevy Expressiä ja GMC Savanaa onneksi valmistetaan ja siitä on tulossa uusi sukupolvi jossain vaiheessa ehkä sähköisenä :(
    Eipä taida sedaneita paljoa löytynyt. Kun ennen oli esimerkiksi Cadillac Fleetwood, Chevrolet Caprice, Ford Crown Victoria, Lincoln Town Car, Chrysler Fifth Avenue, on tänä päivänä sitten Cadillac Escalade, Chevrolet Suburban/Tahoe, Ford Expedition, Lincoln Navigator, Jeep Grand Wagoneer... Nämä katumaasturit jatkaa sitä mitä sedanit jätti jälkeen. Esimerkiksi NYC:issä vielä 10-vuotta sitten on ollut Lincoln Town Caria ja Cadillac DeVilleä mustina autoina, tänä päivänä suurimmaksi osaksi korvautuneet edellä mainituilla maastureilla.

    Vielä muutama vuosi sitten oli eurooppalaisittain isot sedanit Cadillac CT6 ja Lincoln Continental. En tiedä mitä ne oiken oli, mutta CT6 on ehkä suora jatkaja Fleetwoodille. Tuotanto loppui kun ostajia ei ollut tarpeeksi. Kiitokset katumaastureille ja lava-autoille.

    Itseä yllättänyt se että 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä tehtiin edelleen hyväkyytisiä autoja. Kun jenkit jostain syystä käyttää jopa etuveto Buickeista sun muista land yacht nimitystä. Oma mielikuva vie land yacht nimityksen kyllä 70-luvulle...
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Isosta kuvasta, tai mikäsenytsittenonkaan, saa ehkä vähän väärän käsityksen lehtiä tai vihreiden twiittejä lukemalla. Tuttu tuonsuuntainen viesti toki on, mutta jos asiaa kansalaisilta kysytään, niin kuva on jokseenkin toisennäköinen. Vähän niinkuin tässä pari päivää sitten oli joku iltapäivälehden kysely, että mitä mieltä ollaan polttomoottoriautojen kiellosta. Tulos oli erinomaisen selvä, sitä piti huonona ideana noin 95 % vastaajista.

    Sitä isoa kuvaa maalaa äänekäs ja näkyvä, mutta lopulta varsin pieni joukko.

    Minä puolestani tarvitsen autoa vähän joka asiassa mitä teen. Ylivoimaisesti suurin osa mun autoilusta on tavalla tai toisella pakollista, liittyy esimerkiksi duuniin, kauppaan, harrastusverstaalle tai metsästysretkelle ajeluun. Oikeastaan mitään näistä ei pysty hoitamaan julkisilla ainakaan missään järkevässä aikataulussa, eikä sen puoleen fillarillakaan, ei edes sähköfillarilla.

    Osittain tästä syystä olen yrittänyt järjestää autoiluni niin, että se ei tunnu pakkopullalta. Ja onnistunutkin siinä.
     
    Swinger tykkää tästä.
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Liikkuminen ja liike (ihmisten ja tavaroiden) sinällään aivan välttämätöntä jatkossakin ratkaista populaatioiden ja yhdyskuntarakenteiden takia. Jokin autoton tulevaisuus ei ole edes dystopia, vaan käytännön tasolla mahdottomuus. Nähdäkseni liikenteen monimuotoisuus kasvaa ja jokin sellainen mikä sykähdyttää harrastajaakin on jatkossakin mahdollista. Se voi kuitenkin olla erilaista totuttuun nähden.

    Ympäristöhuolet ovat täysin perusteltuja. Ne ovat olleet merkittävästi tapetilla jo viisikymmenluvulta lähtien ja ehkä nykyajalle on ominaista kokonaisketjujen ymmärtäminen, sisältäen myös epäsuorat komponentit siinä missä puoli vuosisataa aiemmin mietittiin paikalliskuormitusta.

    Lyijyllisestä polttoaineesta luovuttiin ja ihan syystä, se on - suokaa vulgaari ilmaisu anteeksi - saatanallinen myrkky, ja tässäkin asiassa teknologia on ratkaissut ne huolet mitä tuolloin kun asia oli ajankohtainen meilläkin, koettiin liki maailmanloppua ennakoivaksi.

    Samoilla laduilla kulkee EU-tason lähinnä ampumatarvikkeisiin liittyvä "lyijykielto". Kukaan ei kiistä etteikö siihen liity melkoisiakin ongelmia, osin kustannus- tai teknisiäkin, mutta samaan aikaan se lyijy on semmoista tavaraa tuolla luonnossa että aika torvi pitää olla, jos ei tajua että "jotain tarttee tehrä". No tässäkin on sitten intressiryhmiä puolesta ja vastaan, välillä järkevin toisinaan järjettömin argumentein, eikä ehkä ihan yön ylitse tulla pääsemään valmiiseen maailmaan.

    Ihminen ja teknologia eivät kuitenkaan ole täydellisiä. Pintakäsittelyssä vesiliukoisiin maaleihin siirryttäessä luotiin aikanaan melkoisesti päänsärkyä varastoon lopputuotteen omistus- ja käyttökaaren ajaksi, vallankin sinne suomalaisittain tyypillisesti toisen tai kolmannen omistajan harmiksi.

    Vasta 1990-luvulla "saastelaitteet" kehittyneemmän moottorinohjauksen ja -tekniikan ansiosta alkoivat olla "siedettäviä", sitä ennen varsinkin jokin kahdeksankymmenluku ison veden takana oli melko heikko esitys kuten tiedetään, silloisen jenkkiteknologian edustaessa lähinnä venäläiseksi luokiteltavaa. Jotain oli kuitenkin pakko tehdä.

    Kulttuurille on ominaista, että lööppien nojalla arvellaan koko maailman muuttuvan just tässä ja nyt, vaikka historia osoittaa, että muutokset vievät aikansa. Liikkumisen haasteet ovat ja pysyvät eikä niissä ole teknisesti tai taloudellisesti mahdollista näpäyttää sormia ja todeta kaiken nyt tulleen ratkaistuksi.

    Harrastajille en näe edelleenkään mitään kovin suuria huolenaiheita. Kustannustason nousu on toki ihan konkreettinen ja todennäköinen juttu ja voimanlähteitä pohdittaessa saattaa olla ihan hyväksi omata sen verran elastisuutta korvien välissä, ettei kaikki johda siihen manattuun maailmanloppuun.

    Melko käänteentekevä elämys oli semmoisella äveriäämmän päädyn Teslalla kurvailu jokin vuosi sitten. Siinä oli muutama ihan semmoinen primitiivinen havainto, yksi oli siinä että joo toi työkaveri tosiaankin ajaa tuolla ympärivuotisesti TRE-HKI työmatkaa varje dag, ja toinen oli että eihän tämä nyt sikäli niin erilainen vehje ole ajaa, ei näissä näemmä mitään astronautin taitoja tarvita.

    Voimaahan siinä oli sitten niin paljon että oman pienen kokemuspiirin kaikki edelliset jutut siirtyivät kertaheitolla pölyisiin museovitriineihin. No toki olen tietoinen esimerkiksi sähköautojen (akustojen) tulipaloista ja kustannuksista, en minä ihan pöllö ole, mutta tässäkin jotenkin taipuvainen ajattelemaan että eiköhän nuo insinöörit tämänkin asian ratko - kuten ovat ratkoneet monta muutakin juttua.

    Ei ole siis mitään sähköallergiaa, näen kohtalaisen varmana tulevaisuuden jossa aika suuri osa liikenteestä on sähköistä, eikä se tuhoa mitään korvaamattomia harraste- tai perinnearvoja. Tai jos tarkkoja ollaan, melko monissa tapauksissa voi tulla eteen sekin vaihe, että sähkömoottori saattaa kammeta tieltään seitsemisenkymmentä vuotta vanhaan teknologiaan perustuvan alkuperäisen voimanlähteen. Näitähän tuolla jo ison veden takana runsaastikin tehdään, eikä maailman koeta loppuvan.

    Harrastan ohessa vanhojen kalastusvälineiden keräilyä. Niihin liittyy paljon tunnepitoisia, nostalgisia juttuja. Täysin inhimillisesti löysin itseni jossakin vaiheessa fanatisoitumassa harhaan, jonka mukaan vain jokin - kirjaimellisesti liki seitsemänkymmenvuotias - ruotsalaisvalmisteinen kela olisi kunnollinen ja kaikki sen jälkeen tehty ihan roskaa - no, tähän lienee helppo jos ei välttämättä samaistua, niin nyökytellä myötähäpeästä.

    Piti oikein murtautua ulos siitä harhasta.

    Kun on avoin mieli eikä turhaan takerru hokemiin tai kahlitse ajatteluaan, huomaa että loppujen lopuksi sitä on kaikenlaisia mahdollisuuksia ja aivan kivoja juttuja tarjolla. On ikään kuin seisovan pöydän ääressä ja siitä sitten arpoo saatavilla olevista mieleisensä.
     
    Muokattu: 4.2.2023
    TURBOapc, Kruunusaari, Ace66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Muki kirjoittaa hyvin ja monta kohtaa voi allekirjoittaa. Selkeästi budhalaisuus on lähellä sydäntä ja jos rauhanuskonnoista puhutaan se on ehkä ainoa sellainen kun historiaa peilaa.

    Sitaatissa "kulttuurille on ominaista", tulisi korvata "ihmiselle on ominaista".

    Kulttuurista puhuttaessa sellaisen kehittyminen kestää aina vähintään vuosikymmeniä ellei satoja. Lööpeistä on huomioitavaa mediavälineiden nopea kehitys ja sen pohjalta ideolgian tai minkä tahansa ismin tuputtaminen ihmisten päivittäiseen elämään jatkuvalla syötöllä.

    Pelottavalla tavalla tällaista sähköautoideologiaakin ajetaan vaikka todellisuudessa sillä ei ilmaston pelastamisen kannalta ole juurikaan merkitystä. Jollain lailla kaikesta tulee mieleen saksan 30-luku jolloin kyllä ihmisten ajatusmaailma saatiin käännettyä nopeasti vaikka totuus oli täysin valheellinen.
     
    Muokattu: 6.2.2023
    isalmela tykkää tästä.
  6. softabugi

    softabugi 1st gear Bannattu

    Muki: "Moni on todellakin täysin zombie, lähinnä konsumerismin roolistaan tietämätön työrukkanen.":


    Voisiko joku ystävällisesti kertoa overdrive.fi:n armolliselle ylläpidolle, että heillä on aika alkeellinen softabugi nettisivuston toteutuksessa:

    Minkään yksityisen "OD-viestin" lukeminen ei enää onnistu kun on bannattu. Ei siis edes OD:n ylläpidolta tulleen viestin lukeminen.

    Tästä syystä käyttäjä ei voi saada tietoonsa bannauksen perusteita saati kestoa.
    Tässä esimerkki koodifiksi:

    if (bannattu)
    {
    LupaKeskustelupalstalleKirjoitteluun = FALSE;
    LupaYllapidoltaTulleidenYksityisviestienLukemiseen = TRUE;
    LupaYksityisviestienKirjoittamiseenYllapidolle = TRUE;​
    }​

    Ei varmaan ole kovin vaikea korjata tämäntasoista loogista virhettä, että jos ei mikään muu toimisikaan niin ainakin viestit ylläpidolta voisi lukea. Ja toki myös kirjoittaa heille vastineensa. Ettei nyt typisty ihan yksipuoliseksi diktatuuriksi "keskustelupalsta".

    Kiitos ;)!
     
    Muokattu: 8.2.2023
  7. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Miksi sä tän tänne kirjotat?
    Miksi sä kirjotat heti ekana viestinäs jotain kärjistävää tai mukamas nokkelaa?
    Miksi sä käytät kauheesti noita hiivatin sisennyksiä ja kursiivia niinku jokainen tähänkinmennessä bännätty paskapostaaja?

    Mitä tällä kertaa? Corvette-mania, ilmastonmuutos, ydinvoima, sähköautoviha?
     
    Kruunusaari, isalmela, Catiska ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Corvettejen cockpiteille tyypillinen "driver-centric design" suunnittelulinja jatkuu myös C8:ssa entiseen malliin.

    C8:n ulkonäöstä voi olla montaa mieltä (pikemminkin "lambo-/ferrarimainen"), mutta C8:n ohjaamo sekä mittaristo vaikuttaisivat olevan hyvinkin onnnistunut. Joku voisi sanoa kuskille C8:sta avautuvaa näkymää jopa upeaksi.
     
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mulla on ehkä lievä kalustrofobia kun joskus olen jopa nähnyt unta missä jään nalkkiin johonkin ahtaaseen rakoon. Tuo Corvetten ohjaamon kuva aiheuttaa epämiellyttäviä tuntemuksia.
     
    leivonharri tykkää tästä.
  10. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Minulla ei jalat kestä olla ahtaassa paikassa. Tekisi aina mieli potkaista keskikonsoli h*lvettiin etenkin ahtaissa ja kapeissa autoissa.

    Amerikkalaisissa tänä päivänä on melko monessa keskikonsoli mutta esim. lava-autoihin ja maastureihin saa poistavia optioita. Pickupit 6 paikkaisiksi tai esim. Suburbanit 8-9 paikkaisiksi. Cadillac Escaladessa ei tietääkseni ole poistavaa optiota koska herroilla täytyy olla kaikki parasta. Sama juttu myös jos haluaa esim. paremmin varustellun Suburbanin. Sama logiikka myös pickupeissa, kalleimmissa pickupeissa häviää kromipuskurit kun vain köyhät ajaa kromikyllästetyillä autoilla.:p:rotfl:
     
  11. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Toi on kyllä semmonen mikä muakin jurppii, monissa autoissa keskikonsoli on aivan toivottoman leveä ihan muuten vaan, osassa vähän pakko. Tuntuu kans että keskikonsoleista tulee leveämpiä ja varsinkin korkeampia.
    Esim. kasipätkässä Volvossa mikä mulla joskus oli, ei oo keskikonsoli leveimmästä päästä, mutta se on matala, joten jalka voi levätä sitä vasten niin että polvi on osittain konsolin päällä.

    Porukoiden F11 bemarissa istutaan syvällä, kapeassa penkissä, jalat suorassa ja suoraan eteenpäin. Kojelauta tulee tosi taakse ja paljon jalkojen päälle. Aavistuksen klaustrofobinen meno, ja vielä isossa farmarissa...

    Ilman keskikonsolia on kyllä kiva, pitkällä matkalla vakkari päällä voi retkottaa jalat levällään ja on tilaa oikoa jalkoja.
     
  12. always bb

    always bb Gearhead

    maxvo2 tykkää tästä.
  13. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Taitaa autoala mennä kohti GPS-paikannukseen pohjautuvaa uutta kilometriveroa.

    Tällä viikolla tämä vanha tuttu autoverotuksen "uusimiseen" liittyvä aihe on taas ollut ainakin seuraavissa lööpeissä:


    Kaikissa uudemmissa sähkäreissä on GPS-paikannus mukana "by default" kulkineeseen sisäänrakennettuine tietoliikenneyhteyksineen, joten kilometrivero sekä suurempien kaupunkien ruuhkamaksut (lue: "uudet autoiluun liittyvät lisäverot") lienevät ainakin niiden osalta vain ajan kysymys.
     
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Nuo gps-systeemit onkin hyvin toimintavarmoja varsinkin itäisemmässä Suomessa.
     
    C4vettester ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Tulihan taas uusi syy ajella vanhoilla paskarotteloilla.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei se tule toimimaan teknisesti. Ennenkuin jossain EU-tasolla säädetään pakolliseksi.

    Mobiilidata ei ole pakollinen eikä WLANiakaan tarvitse käyttää yhdessäkään autossa, tietääkseni.

    Perustuslakivaliokunta tuollaiset kaataa loppuvaiheessa syrjivinä, kunnes ollaan samalla tasolla kuin vaikkapa EU:n päästödirektiivit. Vasta sitten homma etenee ja siinä vaiheessa saattaa olla jo itsestään ajavia autojakin..

    Toki se on selvää, että erilaisia mietintöjä ja selontekoja aiheesta tullaan tekemään, samoin kuin startup-yritykset esittelevät erilaisia ratkaisuja, Mutta niinhän se on mennyt aiemminkin, muistaakseni Sipilän kaudella. Veronmaksajien rahaa palaa, aivan turhaan.
     
    Laszlo tykkää tästä.
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Datsun 100A sopii sinulle. Kauan sitten tutulla saman kylän pojalla oli Ampeeri ja puikotettiin maantiellä, minä takapenkillä, isäntä pelkääjän paikalla ja rouva puikoissa. Kuinka ollakkaan meni toinen Datsun 140 ohi jolloin Satkun hyvä puoli tuli esille. Nimittäin isäntä pisti vasemman jalkansa rouvan oikean jalan päälle ja niin sitä taas mentiin kilpaa.
     
  18. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Tehtiin kaverin RF-erikoisvehkeillä kotvasen aikaa takaperin pieni omakutoinen GPS:n häiriösiedon "kenttätesti". Valkoista kohinaa GPS:n taajuudelle lähettäen hyvinkin pienellä RF-tehotasolla eliminoi tehokkaasti päätelaitteen GPS-satelliittien signaalien vastaanoton.

    Kovin pitkäkestoista tai isoa RF-tehoa tuossa em. pikatestissä ei edes voinut käyttää kun se olisi laittanut kaikki lähitienoon GPS:t sen sileän tien pimeiksi useiden kilometrien säteellä. Eli siis jammannut ne.

    Muistaakseni myös Petteri "IT-guru" Järvinen esitteli jossain lehtiartikkelissa GPS-pohjaiseen autoverotukseen liittyen hallussaan ollutta auton tupakansytkärireikään kytkettävää "10 dollarin" halpis GPS-jammeria. Sen kytkemisen jälkeen loppui GPS-satelliittien signaalien vastaanotto sen auton läheisyydessä...

    Eli kyllä siinä GPS-pohjaiseen autoverotukseen siirtymisessä tulee olemaan monen monta mutkaa matkassa jos sellainen meinataan joskus kaikkien niiden muiden autoiluun liittyvien verotusten päälle vielä lisätä.
     
    Muokattu: 24.2.2023
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sehän on helppoa, autosi ei anna signaalia 10k € sakko niskaan..... Kuulostaa hullulle, mutta sitä se varmaan on.
     
  20. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Mahdollisesti km-lukemia verrataan tulevaisuudessa auton katsastuksessa?

    Jos kilometriverotuksen GPS-matkakertymä on liian paljon poikkeava auton omasta km-mittarilukemasta niin silloin voisi epäillä GPS-jammerin käyttöä.

    Ehkä se nyt ei autojen km-perusteisen verojen kiertämisen sakotuksen perusteet tule noin suoraviivaista olemaan. GPS on kuitenkin häiriöherkkä eikä sen systeemin häirintä ole teknisesti monimutkaista saati kallista.
     

Kerro tästä muillekin!