Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Pertura

    Pertura Gearhead

    Noiden AN-osien kanssa hintaa kertyy helposti, kun niitä liittimiä menee aika paljon. Äkkiä laskettuna pelkkä suodattimen ja syöttöpumpun väli maksoi satasen luokkaa, kun tein dual feedin. Hydikkaosien hintoja katselin kanssa sillä silmällä, ei olisi nekään halvemmaksi juuri tulleet. Lisäksi noi AN-hilkkeet on helpompia asentaa, kun putki on taipuisaa ja letkut saa itse tehtyä.

    Toiseen autoon tein varastolta löytyneestä hydikkaputkesta imupuolen ja tallin nurkassa olleesta kromikuparista paluupuolen. Etrasta naftaletkua klemmareilla kiinni, ainoa ostettu liitin oli pumpun päähän tullut letkukara. Tuossa jäi hinta alle sataseen, varmasti asiansa ajaa tuokin. Letkua meni 16-millista, 12-millistä ja 10-millistä.

    Nylonputket on tosiaan hyvä vaihtoehto myös. Mä muistaakseni en oikein oikeaa kokoa löytänyt huokeaan hintaan, kun halusin saada sisämitaltaan tuon puoli tuumaa olevan imupuolen.
     
  2. simu_l

    simu_l Gearhead

    Nyloni taitaa hypätä 12,5 -> 14 sisäreikä.
    Meillä Oulussa on onneksi kailatec, jos sieltä ei löydy hydrauliikkaan tai pneumatiikkaan sopivaa osaa, niin sitä ei sitten ole olemassa, toinen on pelson kone jolta löytyy kans mitä vaan olletikki hydrauliikkaan ja palvelee myös vklp ja ilta jos tarve on.
     
  3. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Löytyykö myös tuota AN-tarviketta? En oo kysynyt paikallisesta hydrauliliikkeestä koskaan tuota AN:ää (Nestepaine), vaikka niillä nyt löytyy kaikenlaista ja tietotaitoa ja ihme kyllä myös asiakaspalvelua myös harrastajalle. Sitä oon eniten ihmetellyt, vaikka tiskillä käy välillä jos jonkin näköisen asian kysyjää :eek::D

    Taidan nyt toistaiseksi sittenkin mennä sillä nykyisella putkituksella, lähinnä epäilin sitä pysyykö ne letkut putkissa kiinni kun tuo nyloni on niin pehmeää klemmarille. Täytyy kokeilla jotain liitintä niihin tai laittaa holkki sisälle ja klemmarilla kiinni. Ja varmaankin sen jarruputken teen uusiksi ulkopuolelle :rolleyes:
     
  4. simu_l

    simu_l Gearhead

    Ei oo vielä Henk kohta tullu tarvetta an:lle nii en osaa sanoa. Meillä on kyllä töissä joku laatikko jossa jotai sekalaisia ralli liittimiä, pitäs melkeen kattoa mitä ne edes on...

    Joo, ei se ole oikee hyvä jos kumiletku on klemmarilla suoraa nylonin päällä, joko se ei pysy tai sit se puristaa lyttyyn sen, käy hae paikallisesta hytikka liikkeestä tommoset letkukarat niku tos mun kuvassa nii tulee hyvä, näytä vaikka tuo kuva myyjälle, sitä varten niitä on otettu.
     
  5. Ranee

    Ranee Gearhead

    Ite tein laatikon jäähylinjan AN tarpeilla kolmesti, ensimmäisen ainoan ja viimeisen kerran. Omaan makuun ylihintaisia ja hepposia. On siellä vielä joku liitos niistä jäljellä

    Myöhempinä aikoina olen korvannut ne hydeletkuilla. Niitäkin on enemmmän ja vähemmän tarkoitukseen sopivia, matalamman paineen letkuja on olemassa kangasvahvikkeilla niin ovat notkeampia ja onnistuu klemmarillakin tiivistää karaan jos ei halua tai pysty päitä prässäyttämään
    PA linjat on ollut kanssa kuutisen vuotta tehtynä soveltavin osin hyde ja pa letkutarperista
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Mä oon muutamaan autoon tehny polttoainelinjat rekan paineilmajarruputkesta. Eli siis muoviputkea mikä kestää kaiken. Bensat, dieselit, etanolit.. no problem. Kuulemma arvostavat ettei rekoista sula jarruputket vaikka pestään rajuilla liottimilla. Originatorilta hakenu. Päihin sitten helmiliitokset tukiholkeilla ja letkukara helmiliittimen kaveriksi. Pätkät kumiletkua ottanu tankin ja moottorin päähän toki. Minusta halvin, kestävin ja helpoin asentaa. Cumminssissakin samainen systeemi. Ei oo tarvinu kinastella.

    Bilteman an kestäny jäähy- ja öljypuolella. En oo oikein sinut niiden kanssa. Jotenki kettumaisia ja vaivaisia laittaa. Ehkä en vaan osaa.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  7. simu_l

    simu_l Gearhead

    Hydrauliikka letkuissa muistaa vaan ottaa huomioon että suurin osa niistä ja olletikki halvemmista on tarkoitettu alle 60-70*c lämmöille, kovemmassa lämmössä alkaa purkautumaan sisältäpäin.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  8. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Hyvin tuntuu porukalla tietotaitoa olevan ja hyvä niin. Joskus kieltämättä tuntuu ettei polttoainepuolelle ole oikein mitään parahinta ratkaisua, ainakaan pitkäkestoista ja dieselin kestävää. Siihen vielä lisäksi että käytetään imua. Nykydieseleissä näemmä on tapana ilmeisesti käyttää muoviputkea ja niitä f..king muka-quick-connect-liitoksia jotka ei lähde kun purkamalla ja uusimalla :mad::D mutta hyvin tuntuvat nuo kyllä pitävän, vaikka onkin muoviputki liittimen päällä, vieläpä painepuolella.

    Eilen sitten sain taas hallitukselta luvan tallihommia tehdä, no aamuun se taas meni autoa ympäri pyöriessä. Nyt on hytin pohja sisäpuolelta paikkailtu ja ruostesuojattu, vielä kun keksisin mitä laitan sinne ennen lattiamattoa, bitumia vaiko sitä vaimennusmattoa vaiko mitään, lattiamaton pesin eilen mäntysoovalla. Näemmä hytin takaosaan tarttee laittaa jotain vaimentavaa, on pelkkä suora pelti. Mutta hyvin huomaa että on se kuulkaa ohkaista peltiä mitä jenkit on käyttäneet hyttiin. Tai sitten meksikot on varastaneet välistä ja ohentaneet alkuperäistä :p paljoa ei tartte ruostua kun on jo puhki. Että kannattaa kurkkia sinne maton alle ja hytin alle ja muutenkin, katoaa pikkuhiljaa materiaalia :mad: Tähän mennessä oon puoli arkkia millin peltiä hukannut tuohon.

    Hyttiä korotan ehkä pari tuumaa niillä muovinpaloilla. Rattiakseliin ilmeisesti tarttee tilata se välipala, mielellään kyllä vaihtaisin siihen borgesonin rattiakseliin.

    Päätin nyt toistaiseksi pitää ne (paineilma)putket kun kerran ovat kestäneet muutaman vuoden eikä vuotoja ole ilmaantunut, biltemasta löysin holkit molempiin päihin ja nyt tuntuu että pystyi kiristämään kunnolla. Ei näyttänyt edes vuotavan :rolleyes:

    Semmosen taas huomasin että jollain lailla mua on kyllä huijattu tämän vehkeen kanssa. Kun kerpele toinen tööttäkin on pitänyt viedä ennen myyntiä, liitin löytyy kyllä mutta torvea ei. Lisäksi pdc:stä eli sulakeboksista löytyy sumuvalojen rele mutta valot ja nappi siitä ylivaihteen napin vierestä on kadonnut :eek:. Lisäksi trailer tow- paketti siinä on, takaa on vaan nyysitty se alkuperäinen johto ja liitin kombinaatio, vetolaite löytyy kyllä.. onneksi sentään eteen on vaihdettu ehjät lokarit, kun alkuperäiset oli kuulemma puhki.

    Mutta ihan liikaa työtä tuo mun oma on teettänyt, ja välillä koetellut niin omia kuin emännän ja perheen hermoja. No, josko se tästä, jos ei nii saatte siitä läjän varaosia halavalla :cool: pakoputket, vaihdelaatikko, jakolaatikko ja lavan kun jaksais vielä hoitaa loppuun nii ehkä se joskus vielä tien päälle pääsee. Kohta varmaan saa hakea mustat kilvet :D no ee, se on työkalu ja sellasena myös pysyköön.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niiton oliko se rokkiautossa ihan samanlaisia merkiltäänkin tööttiä ramiin. Oon tilannu vuos pari sitten.

    Tein laatikon letkut etran letkusta, ebaysta tilatuista letkukaroista jonka kierrekoot tsipi kerto, hydrauliputkelle tarkoitetusta just niistä vihreistä kiinnikkeistä ja lattaraudasta tehyistä kiinnikkeistä. Oisko 5 vuotta ollu. En keksi mitä tekisin toisin paitti ne kannattaa piirtää ylös kuinka ne kulkee. Helvetinmoinen homma oli ettiä kuvat netistä.

    polttoainelinjaletkut uusin ku pumppu oli irti. Letkut tuli virosta, suodatin moposportista lasinen metallipäädyillä purettava tarjouksessa, klemmarit myös virosta rst. 8/10mm koko. En keksi mitä tekisin toisin. Tosin ollu vasta kevät talvesta. Jäi se lämmitin siinä pois samalla.

    Se saatanan actuatorin kotelo hävis vissiin johkin matkalla välillä. Maaliman hitain kuljetus ja paskin seuranta. Nyt se vois vihdoin huomenna olla kädessä? Olis kiva välillä jo päästellä ramillakin. Tosin tässon on ollu kaikkee muutakin paskaa ettei o kerinny niin autot tai niiden osat vituttaa.
     
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Höh. Mulla on tuo -90 ykköskoppa, alkuperäiset putket/letkut. En edes tiedä millaiset kun ei ole tarvinut koskea. Eikun olihan tankki kerran irti ja kai siellä jotain letkuja ja klemmareita oli.

    Automaattilaatikon linjoina on pääosin alkuperäiset putket, joita oli pätkitty Amerikan malliin kun oli laitettu lisäjäähdytin. Letkut oli kiinni klemmareilla katkaistun putken päällä, kerran irtosi. Juotin letkukarat putkien päihin ja letkut niihin kiinni tavallisilla ruostumattomilla kiristimillä. Ainakin 15 vuotta olleet jo.
     
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Se on kieltämättä niin kiinni siitä minkälaisen yksilön on hommannut. Mulla oli ne linjat jo ruoste syönyt ja välissä oli useampikin putki/letku/klemmariliitos, eikä nekään ihan sieltä parhaimmasta päästä.

    Sitä oon tosin miettinyt että mikäs vika niissä alkuperäisissä polttoainelinjoissa sitten lopulta edes on. Ja saako nuota vastaavina uusina? No sen kyllä oon huomannut että tuo kakkoskopan cummitus tuli huomattavan kierrosherkäksi verrattuna vanhaan linjaan, joka on sen 8mm sisältä? Nyt on 10mm. Vai oliko se sittenkin vain huonojen linjojen syytä jotka veti ilmaa sekaan. Ikinä ei kyllä vuotanut tai en sitä ainakaan huomannut.

    Asiasta lamppuihin, ilmeisesti mulla on se yksilö jossa on sumuvalojen syöttö ja releet, mutta se ohjaus ja sen piuhat puuttuu kabiiniin. Näin selittävät asian jenkkisivuilla o_O
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten noi AN-osat olivat heppoisia? Hintavia ne ovat, toki nuo monen puljun kauppaamat noname-osat ovat jo huomattavasti halvempia kuin ison veden takaiset merkkihilkkeet. Mä puntaroin hydikkaosien ja AN-osien väliä, tavan sukankuluttajalle ei oikein hintaeroa tuntunut muodostuvan.

    Mulla on molemmissa autoissa ruoste raiskannut alkuperäiset soppalinjat niin, että on toimenpiteitä ollut pakko suorittaa. Ja samalla tuli mieleen koittaa saada vähän helpommin virtaamaan tuo soppapuolikin, se alkuperäinen on kovin ahdas. Vakiopelissä kyllä piisaa, normiajossa vähän viritetymmässäkin. Mutta ei luonto antanut periksi jättää puolivalmisteiseksi.

    Samoin nuo laatikon jäähylinjat niine pikaliittimineen on saaneet minun toimesta kyytiä toisesta autosta. Tuon uudemman ostoksen osalta näyttäisi olevan melkoinen sekasikiö tuo linjasto, ehkä siihenkin täytyy vähän paneutua. Kakkoskopan alkuperäiset jäähdytinlijat olisivat ihan hyvät, ellei niihin olisi keksitty laittaa niitä pikaliittimiä. Joskus aikanaan on minunkin autosta veto vähän heikentynyt, kun loota on suoltanut öljyt pihalle paikaltaan ponnahtaneen pikaliittimen kautta. Kierreosilla saa vähän mielenrauhaa.
     
    Cumminski tykkää tästä.
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ainakin ne mitä nyt katsoin, riippuen korimallista yms vuosimallin 1999 kolmea vaihtoehtoa polttoaineen tuloputkesta, ainakin hinnastot tuntee vielä kaikki kolme versiota, ei niitä missään ole, mutta ehkä tilaamalla sais vielä... Rekkarilla tai VINillä varmistuis, mikä sopii mihinkin, ehkä...
     
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    C10 tuli tehtyä näistä kaikki linjat ja liitokset. Letku teflon,rst verkko ja musta nailon.

    Minulle jäi myöskin tunne osien heppoisuudesta. Olisiko tunne johtunut osien keveydestä vai hiukan epämääräisistä letku liitoksista.o_O
    Tiukkaankin kiristetyt liitokset tuntuvat aukeavan helposti, liiankin helposti ja voisiko tämä johtua liukkaasta pinnasta alumiinin päällä?
    Tällainen huolestuttaa kun käyttää esim 90 kulmaa että voiko liitos löystyä jo omasta painosta.
    Käyttämäni osat olivat 360 kääntyviä ja sillä pystyi säätämään liitoksen asentoa hiukan.
    Jää nähtäväksi.
     
  15. Ranee

    Ranee Gearhead

    En tiedä oliko ongelma alumiinissä vai missä mutta useimmista liittimistä korkkasi kierre jo asennettaessa karaa letkuun. Jotakin ihan oikeaa liukastettakin mulla oli siinä käytössä

    Ja tavan kuolevaiselle maksoi silloin 3/8 ja 1/2 hydraulikarat 1-5e kappale ja holkki alle euron kpl ja vastaava an liitin 5-15e niin on siinä minusta aika iso ero hinnassa

    Hienojahan ne on ja paremmin on saatavilla eri aineita kestäviä letkuja

     
    Muokattu: 6.2.2023
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vielä niistä laatikon putkista ja letkuista. Tutun kaveri uusi ne 2gen ramiinsa dormanin tarvikeputkilla. Ei ollu halpoja nekään. Jonkun aikaa kesti ja sitte tuli öljyt tielle. Uusi ne sitten letkulla. Tää tuttuni uusi chargeriinsa ne hydrauliputkesta pokkaamalla. Kelpas mr-tarkastajallekin. Putki ilmeisesti siirtääkin ilmaan lämpöä paremmin.

    Nyt tänään se actuatorin kotelo tuli. Voipi jäähä huomiseen senkin laitto jos ennen töihin mänöä ehtis lyyvä sen kii.
     
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tuntuisi että on ollut viallisia osia, jos noin helposti ovat luovuttaneet. Olen minäkin joskus saanut liittimen sisältä kierteet sileäksi, ei kiinanpoika vissiin ole niin panostanut aina laadunvalvontaan.

    Mä muistelin että olisi ollut melkein yksi yhteen nuo hinnat kun silloin vertailin, mutta nyt pikavilkaisulla näyttäisi että 30-40 pinnaa on AN-osat kalliimpia. Eli kertyyhän sitä hintaa enemmän.
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Joissain ohjeissa taisi olla juuri liukasteen käyttö suositus.
    Itse liittimiä tehdessä tein ensin harjoituskappaleen kun koskaan aikaisemmin näitä tullut käytettyä.
    Letkun katkaiseminen oli herkkää jotta rst verkko päällä ei rispautuisi sillä muuten vastakappaleen yliveto vaikeutui.
    Kuorihapsujen lyhennys myös tarkkaa varsinkin kun voivat "venyä" kiristättäessä ja vaikeuttaa letku liitoksen kiristystä.
    Pääli hylsyn alkuun saattamisessa kierteille joutui myös avittamaan painamalla voimakkaasti vastakappale ruuvipenkissä kiinnitettynä jotta lähti vetämään ainakin muutamalla kierteellä.

    Ainakin minun mielestä aivan liian "vika" herkkä järjestelmä mutta onhan tässäkin saatu enemmän roipetta myyntiin uutena innovatiivisena tuotteena hyvällä katteella:)

    No.. näitä tuli tilattua silleen "hyvin" niin aivan varmasti käytän loputkin osat johonkin..:oops:
     
  19. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kattastusmies sano että rengaskokoja muutellessa vertailurengas on se joka löytyy ovipielestä. Eli mulla se 245/75-16. Perhana, oliskin ollut 265 nii olis viä isommat saanu :D
     
  20. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    JAMANT

    Teille on postia. Ehkä patoutunutta ostopainetta.
     

Kerro tästä muillekin!