Käyttisjenkki - onko sellaisia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja P. Thornton, 2.1.2022.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Tulipas nyt ostettua tuommoinen 2007 Lincoln Navigator käyttöautoksi.
    Saa naapurit taas jotain puheenaihetta.
    Mistähän tähän löytyis edullisesti toiset vanteet? Tuli vaan yhdet auton mukana joten talvi/kesärengasvaihdot aiheuttaa ylimääräistä jumppaa.
     
    Dataviilaaja ja leivonharri tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos mää ny lataan alustuksen käyttelyjenkistä, niin mä oon ajanut 88 vuodeen F150 7,5 vuotta työmatkaa semmosen 8k per anno. 16,7 litraa koko matkalta "keskikulutus".
     
  3. rosswell47

    rosswell47 2nd gear

    Chrysler neon käyttis jenkkinä ja tulee kesällä käytyä cruisingeissa ym jenkki tapahtumissa..
     
  4. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Oisko esim. tuolla sopivia

    https://paijatkumi.fi/pulttijako/6x135/

    tai nettivanne?
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

  6. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    Joo ei, aika huonosti tuntuu olevan kaupan sopivia. Ellei sitten satu löytymään orkkisvannetta jostain. Onnea kuitenkin uudelle Autolle!
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ai käyttisjenkki? Ympäri vuoden mä olen ajanut lähes kaikilla jenkeillä.

    Tottakai ne minttikuntoiset museoautot (ja niihin verrattavat) kannattaakin pitää talvet tallissa talven yli. Vaikka saisi niitäkin mun mielestä hyvällä kelillä vetristellä ja fiilistellä.

    Tämä talvi menty pääasiassa Corvetella. Monet edellisetkin 60, 70, 80 ja 90-luvun jenkeillä.


    [​IMG]

    Asennekysymyshän se suurilta osilta on (toki paljon ajaville myös rahallinen). Mulle myös suurelta osin periaatejuttu.

    Ns. "koppimopoilla" kun en ajele.

    Mulla ei myöskään tule kilometrejä juurikaan, niin voin ajella ihan millä haluan.;)
    Tänäänkin olin pariin otteeseen sillä liikenteessä (kaupassa ja pariin kertaan kahvilla).
     
    Muokattu: 4.2.2023
    impala67, wiktim, maxvo2 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Torissa on yhet F150 vanteet näköjäns:
    https://www.tori.fi/uusimaa/Ford_F150_sen_20_OEM_vanteet__107696409.htm?ca=18&w=3
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tää on se ärsyttävä oravanpyörä, mitä joutuu kestämään. Jos ajaa paljon, niin olis hyvä jos sen vois tehdä sillä autolla mistä tykkää, mutta pakko ajaa säästöpossulla, jolla ei vois vähempää kiinnostaa ajaa.
     
    viikinki75 ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  10. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Aihetta sivuten ja bensan hintaa kiroten, minulle näissä jenkkivehkeissä yksi mieluisin ominaisuus on se lotjakkeen ihanan pehmeä kyyti ja ajamisen vaivattomuus.
    Missähän vehkeessä sitä sitä saisi taloudellisimmillaan? Ei tarvitse olla veekasi, bensakone, tai edes jenkki.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Isot Lexukset
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Pääseekö Cadillacin mukavuuteen muillakin? Jos taas on tottunut eurooppalaiseen, niin varmaan vähempikin riittää.
    Itse en kulutuksia mittaa, mutta jokunen vuosi sitten 80-luvun ruisku V8 Cadillacilla pääsin ajotietokoneen mukaan 8,1l/100km. keskikulutuksella Forssan autokeitaalta Vihtiin. Nollasin siis siellä autokeitaalla. Enkä hidastellut. Pintakaasulla kyllä ajelin, mutta muun liikenteen mukana.

    Ajokäyttäytyminen vaikuttaa todella paljon kulutukseen. Joskus 90-luvulla mulla oli "kulutusmittari" jossain autossa. Eli se "vacuum-mittari". Siinä huomasi, että auto kulkee ihan saman vaikka vähän nostaa jalkaa kaasulta. Itellä oli todella raskas kaasujalka silloin.
     
    Muokattu: 4.2.2023
    Arkkumies tykkää tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Minusta LX koriset 300C/Magnum on aika pehmeitä ajaa. Jopa siihen tasoon kun ajat motari ramppiin, vittu tää kaatuu katolleen tunne. :D
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No mulla nyt on ollu vertauskohtana tänhetkiset '85 Grand Marquis ja '95 Caprice. Hiljaisuus ja havaittu laadukkuus on yks asia, mutta molemmat on pehmosia ja vaivattoman kevyitä ajaa. Suomen romut tiet, soratiet sun muut tietyöt ei tärryytä ajaessa ja pers penkissä jaksaa heittämällä parikolme tuntia.

    Tolla aavikkoperäsellä Capricella oon päässy kaikki irti rutistamalla 9l/100km, mutta normaalissa ajossa se on väkisin 10 tai 11. Tähän elämäntilanteeseen ja ajoihin on vähän turhan paljon. Jos pensamotillisen sais vaikka matkassa kahdeksaan litraan ja sais pidettyä kympin alla normituraamisessa ni se ois jo passeli.

    Caprice on tarpeeks sporttinen kyttäalustalla, Mercuryssä ei oo ollenkaan takavakaajaa ja se kieltämättä hirvittää aavistuksen tiukissa mutkissa. Paksut vakaajat saa pehmeenkin alustan pysymään kurissa mutkateillä, pilaamatta jousituksen pehmeyttä.

    300c tms kiinnostais joo, dieselillä varmaankin, vaikka verot on aika järkyt. Pikkubensat ei sytytä yhtään ja Hemi on liika janonen. "Vanhaa" Lexaa (2 gen GS300) kävin kahtoo joskus, ei paha, kai.
     
  15. asperiini

    asperiini Gearhead

  16. asperiini

    asperiini Gearhead

    Kaikkea pientä fixattavaa tässäkin on. Perushuoltoa kaipaa plus muutama vika korjattava. Takalasin saranat vaihtoon ja takaluukun avausmoottori tutkittava kun ei toimi. Alla en vielä käynyt mutta fikkarin kanssa sivusts kurkkien näytti ihan hyvältä. Tämähän on ollut suurimman osaa ikäänsä ruotsissa joten joku on jopa vetänyt ruosteensuojat ainakin pohjaan.
    Kuorma-autoksi rekattu joten se nopeudenrajoitin on, sitäkin pitäis vähän rukata kun nyt ainakin tolla nykyisellä rengastuksella rajoitin iskee päälle mun mielestä vähän liian aikaisin.
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Saako noita vielä pakuksi rekisteröityä? Ilmeisesti sulla tulee paljon kilsoja, jos dieseliä edes harkitset henkilöautona.:eek:
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä otan tuosta 88 Fordin alustasta ”kaiken irti” jos tarve on. Maavaraa on niin, että painoindeksillä 30 mahtuu menemään alta autoa nostamatta. Joku perään liimautunut torvensoittaja ajoi vuosia sitten niin lähellä takapuskuria, ettei eteensä nähnyt. Mä eksyin ajamaan suoraan liikenneympyrän keskikohdan läpi ja hän tuli sillä matalalla autolla osan matkaa perässä.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Citikka C5 ”sillä” hydractivella. Budjettiratkaisu (en tiedä kuinka kestäviä kyllä). Vastauksena siis tuohon mukavuus vs kulutus
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  20. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Olen kertonut täällä aiemminkin, mutta ajoin Coupe De Villellä 40 aluella sallittua, ja teiniauto liimautu ahteriin. lisäsin vähän nopeutta, kun tiesin hidastetöyssyjen kohta tulevan.

    Cadillac meni samalla nopeudella suht eleettömästi yli, mutta takanaroikkujalta jäi etupuskuri siihen. Siis koko puskuri repesi irti.
     
    impala67, Arkkumies ja Slant Sickness tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!