Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Viitannet tieliikennelain 3 luvun 54§ kohtaan:

    "Tarpeeton ja häiritsevä ajoneuvolla ajaminen on kielletty."​

    Kieltämättä melko laveasti määritetty. Jättää viranomaiselle paljon (mieli)valtaa tulkita. Liian paljon. Tarkkarajaisempi pitäisi olla. Enkä tiedä onko tämän pykälän poliisiviranomaisen tulkintojen rajoja arvioitu eri oikeusasteissa vai ei. Eli onko siitä muodostunut tai olemassa vakiintunutta oikeuskäytäntöä. Ehkä "C8" tiedät paremmin?

    En kuitenkaan täyttäne tieliikennerikollisen tunnusmerkistöä:

    Minulla on/oli tarve kuvata koko globaalin muapallon tietoisuuteen upeaa Kuopion kaupunkia sen "primetime"-alueineen päivineen enkä ole häirinnyt ajelullani ketään.​

    Se on minun tulkintani tähän asiaan. Ja jos tarve vaatii niin olen Suomen valtion kanssa eri mieltä. Eri mieltä oleminen, tarvittaessa vaikka valtion kanssa, on minun perusoikeuteni suomalaisen oikeusvaltion kansalaisena. Ei valtio instituutiona ole aina ja ikuisesti kaikessa oikeassa vaikka se "uber-rationaalista" kovasti yrittää joka asiassa esittää. Hyvin useasti valtiokoneisto on tulkintoineen oikeassa, sen tuomiot ohjaavat asioita parempaan mutta ei aina. Ja ne harvat hetket kun ruohonjuuritason yksilö voittaa valtion oikeussalissa ovat hienoja hetkiä. Harvinaisia ja nautinnollisia.

    Ja onneksi olkoon "C8":lle tulevasta vette C8:n hankinnasta. Ehkä se näyttää livenä paremmalle kuin kuvissa. Omaa silmää ja autoestetiikan tajua miellyttää enemmän "C6". Mutta kauneushan on aina katsojan (tulkitsijan) omassa silmässä ja mieltymyksissä. Muotoiluun liittyvistä makuasioista on turha kiistellä. Hyvä vain yleisesti ottaen jos kukin löytää itselleen mieluisan harrastekulkineen. Minulle Corvette C4 on epätäydellisyydessään täydellinen.
     
    Muokattu: 28.1.2023
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Muutamilla teillä missä liikkunut mopoajoista lähtien noin 22vuotta lienee jatkuvat kelirikko kaudet ainakin kyltit ollut aina ja kuullut että korvaukset evätty sen takia (syrjä seutua)
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se oli jollekin hyvä kauppa. Joku Leaf moottori ja akut ja se tosiaan oli halvin sähköauto.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä, pitää olla liikennöitävässä kunnossa ja onkin mutta sehän ei estä välttämättä haasteen tekoa.
    Vaikka näin tiekunnan puolesta oltaisiin oikealla puolella, se prosessi itsessään on työläs ja maksaa.
    Toivotaan, ettei näihin jouduta mutta kaikesta pienemmästäkin naristaan.
     
  6. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Riippuu yksityistien käyttötarpeesta. Asutun tai mökkitien pitää olla henkilöautolla ajettavissa, mutta ei mikään edellytä sitä metsätieltä. Jos tieosakkaat päättävät, että metsätielle riittää maastoautolla ajettava kunto niin sitten se on niin. Tuollaisia metsäteitä on aika paljon ainakin meän perällä.

    Ei ole ihan yksi eikä kaksi tiekuntaa jossa näin toimitaan.
     
  7. jahnu

    jahnu 3rd gear

  8. HSV-88

    HSV-88 2nd gear

    Pikkutiet on pikkuteitä. Mulla tulee pohjakosketuksia katsastetulla autolla vähän väliä taajamissakin. Hidastetöyssyt ja kaikenlaiset korotetut suojatiet. Koskaan ei vieraalla kadulla tiedä miten pitää ajaa (nopeus aina reilusta alle rajoitusten, ei ole siitä kiinni) Mun mielestä näissä pitäis olla joku "standardi mitoitus", niin tietäis mitä odottaa. Nyt on kaikki eri korkuisia ja jyrkkyydet mitä sattuu. Millon on etuhelma kiinni, milloin paukkuu keskeltä pohjaa, perseestä tämäkin.
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Ei ole itselleni käynyt kertaakaan sellaisella autolla mikä täyttää määräysten 80 mm minimivaatimuksen. Siitäkin huolimatta, että ajelen paljon Espoossa mikä ainakin ennen oli noiden hyppyrien rakentajien luvattua maata. Täällä oli ehkä Suomen korkeimmat pomput ja niitä laitettiin vähän joka paikkaan. Nykyisin tuo into näyttää hiukan laantuneen. Camaro otti alkuun pakoputken V-pannan kohdalta jossain töyssyissä kiinni mutta siitä kohdasta mitattuna maavara oli 10-15 mm liian pieni. Nostin vähän keulaa ja sillä se korjaantui. Katsastettu tämäkin oli, sehän ei todista mitään. Riippuu siitä miten hyvin se on katsastettu.
     
    Catiska tykkää tästä.
  10. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

  11. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Hyvä video. Yllättävän simppeli homma Teslassa. Kuvittelin paljon vaikeammaksi eikä ole kalliskaan kun pystyy kuitenkin uusimaan aina modulin tarvittaessa. Kestänyt yli takuuajan joten johan tuo raha on tullut takaisin pelkissä huoltokustannuksissa vastaavaan polttisautoon verrattuna.
     
    Jenkkiauto tykkää tästä.
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos akustossa on ulkoinen jälki ei ole takuu voimassa,kannattaa ennen ostoa katsoa alle.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos tuo akun irroitus on noin helppoa, missähän vaiheessa rupee akkuja häviämään kattien sijasta. :D
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Teslat kai tarkkailevat ympäristöään kameroin joten voi lähteä jo lähellä norkoilusta.
     
  15. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Minkä ihmeen takia monissa säähköautoissa on ulkona epäkäytännölliset oven kahvat. Volkkareissa ne näyttää perinteisiltä, mutta niissä onkin tunnoton nappi (hanskat kädessä). Teslojen kahvat on huonot ja mersu on kopioinut ne mm. EQS:ään. Jossain teslassa on Kindik-malliset kahvat mitkä nekin on hankalat käyttää ja samassa autossa ovissa oli sisällä nappi perinteisen vetimen sijaan.

    Sitten erikoinen huomio teslan model ässästä. Etupyörän takaa näkyy tulipelti kun ottaa sisälokarin pois. Yleensä sielä on monenmoista peltiä ja tukirakennetta. Ajattelis jo rengasmelun kannaltakin että joku pelti sielä kannattaisi olla.
     
  16. Lähes uusia Tesloja on päätynyt suurten korjauskustannusten vuoksi suoraan romuksi
    Uutistoimisto Reuters kertoo tapausten vaikuttavan poikkeuksellisilta.


    KOLAROITUJEN tai muuten vaurioituneiden Teslojen korjaaminen vaikuttaa olevan poikkeuksellisen kallista, kertoo Reuters.

    Reuters tarkasteli vakuutusyhtiöiden Yhdysvalloissa romutettavaksi lunastamia satoja Tesloja ja havaitsi, että autojen joukossa oli merkittävä määrä lähes uusia ja vain vähän ajettuja autoja, jotka eivät aina näyttäneet kovinkaan pahasti vaurioituneilta.

    Vakuutusyhtiöt olivat kuitenkin jostain syystä mieluummin lunastaneet autot asiakkailta kuin maksaneet niiden korjaamisen.

    Esimerkkeinä tapauksista Reuters mainitsee etutörmäyksessä olleen vuosimallin 2022 Tesla Model Y:n, jonka arvoksi oli ennen törmäystä määritelty reilut 56 000 euroa ja kolarin jälkeisiksi korjauskustannuksiksi noin 46 000 euroa.

    Sivutörmäyksessä olleen romuksi lunastetun Model Y:n korjausarvio oli puolestaan yli 40 000 euroa, kun auton arvo ennen törmäystä oli 66 000 euroa.

    Yhdysvaltalaiset vakuutusyhtiöt ja autojen tosiasialliset romuttajat eivät suostuneet kommentoimaan tapauksia Reutersille.

    Uutistoimiston mukaan Teslan maine Yhdysvalloissa on yleisesti ottaen kalliisti korjattava. Se ei kuitenkaan ole juuri näkynyt autojen myyntimäärissä.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  17. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Tosta en tiedä mutta mersulla on mielestäni ollut moniakin innovaatioita ensimmäisenä kuten vilkut peiliin, viton vaihteen valitsin ja varmaan vielä lisääkin.
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joskus näin pitkän listan netissä mitä kaikkea Cadillac oli keksiny ensimmäisenä maailmassa, onkohan missään keksintöjen top10 listaa, mikä automerkki olis ykkösenä ?
     
    isalmela tykkää tästä.
  19. -late-

    -late- Gearhead

    Silloin kun autoalalla oli vielä rajoitetun S3:sen vaade niin Seti ei kelpuuttanut sähköalan kavereita aivan helposti sähköautohommiin. Onneksi laki muuttui ja autoalalla ei vaadita sähköpätevyyksiä, pelkkä osaaminen riittää joidenkin brosyyrien lisäksi.

    Onkohan nuo akkuja korjaavat tahot kuinka perillä esim. ECE R100 säännöstä ja SFS6002:sen liitteistä. Tuo Tesla-homma varmaan on ko luulen että tuosta samasta Teslasta on toinenkin video jossa akun lommoja tsiigailtiin. Siinä vilahti e-Expert kyltti seinällä.

    Mulla muuten reistaili lataus pari vkoa sitten. Netissä oli jollain saman kaltainen häikkä ja vajaa 3 donaa etsi maksajaa. Mä en siihen lähteny ko vikaa ei löytyny, auto pelannu vkonlopun sulattelun jälkeen normaalisti.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nytkö akkuautojen korjailu tai teko ei enää edellytä pätevyystutkintoa? Onhan niissä kuitenkin satojen volttien jännitteitä ja napakat oikosulkuvirrat.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!