Packard Cavalier -54 ja Dnepr MT-9 -6?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja TatuP., 25.10.2022.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onko kellään tiedossa hyvää kaupallista ratkaisua tuollaiseen PWM-ohjaukseen meille joilla ei ole tuo elektroniikka niin hallussa? Tai vaikka rakennussarjaa? Nimimerkillä olisi yksi B-Mercedeksen flekti odottamassa...
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No siinähän olisi yksi... Tosin itsellä vähän tökkii tuo lamellien väliin laitettava tikkuanturi, mieluummin käyttäisi ihan OE-laatuista anturia vaikkapa just alavesiletkussa. Eikä aina ole ihan 100% luotto näihin americanjoen tarvikeosiin, varsinkaan elektroniikkakomponenteissa :rotfl:
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Parempi olisi saada käyttää semmoista anturia, joka on nesteen seassa. Mä oon mittaillut viimeisimmässä rakennussarjassa lämppärin menoletkusta. Se virtaa Dartissa aina ja toisaalta keskellä letkua mittaan lähinnä veden ja sen oheisen t-kappaleen lämmöt. En sylinterikansivalua.

    Vedenlämpöanturi mun sovelluksessa vaikuttaa myös muualle, siksi ei tällä kertaa syylärin alemmasta letkusta kuten aiemmin pelkän flektin ohjauksessa.

    (Tuli oppia tuosta anturista. Kun pesen konehuoneen niin anturi jäähtyy tosi nopsaan pesuveden ansiosta. Kun moottori on vielä kuitenkin kuuma, eikä tarvitsisi "ryyppyä" mikä taas tulee koska "veden lämpö kylmä" niin eihän se lähtenyt käyntiin. Anturille ja t-kappaleelle eristeet päälle...).
     
  5. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jep, joku PWM ohjain olis kätevä.

    Mulla on tollasia tikkuantureita hyllyssä jolla ton vois toteuttaa, mutta niiden epäluotettavuuden takia en oo sellasia tohon laittanut.

    Toki tollanen valmis PWM relesarja, vaikkakin US-Partsilta olis kätevä, mutta en oikein nää vielä tarpeelliseksi. Ehkä sitten voisi laittaa tuollaisen jos tuon nykyisen ohjauksen kanssa tulee haasteita.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Onko sulla ohmimittaria? Mittaisit semmosen tikkuanturin tasan 25 asteen lämmössä. Pohditaan sitten josko sen tilalle kävisi joku ”oikea” lämpöanturi.

    Sit jos sattumalta osuiskin kohdalleen, niin pitää vielä varmistaa että on oikean tyyppinen NTC (jyrkkyys).

    Mä varmaan myöhemmin teen tommosia PWM ohjaimia myyntiin, mut pitää hoitaa ittensä entisistä hommista vaikka eläkkeelle sen edeltä.
     
  7. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Ompa noita jos jonkinlaisia mittareita saatavilla työn ansiosta (sähkö/automaatio inssi ammatilta, töissä jakeluverkon käyttöhommissa..) ja omastakin takaa perusmittarit tallissa.

    Tähän(kin) voisi uhrata kyllä lisää ajatusta. Olisihan se näppärä olla luotettava ohjaus tuolla, ennenkuin ilman järkevää ohjausta. Nythän toi on melkko purkka ratkasu, mutta ratkasu edes jokin. :rolleyes:
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  8. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Tee koevedoksena 0-sarja ohjaimissa, voisin lunastaa yhden testikäyttöön :D
    Ja pahoittelut topikin sotkemisesta ota:llä.
     
    TatuP. ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  9. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Aurinkoinen sää, auto pihalle. Kävinpä jopa pikkulenkinkin heittämässä. Sulaispa vaan tiet.
    [​IMG]

    Mustasin tulipellinkin viimeisimmän jälkeen. Kiiltäviä venakoppia ja moottorin etuosan kunnostusta huutaisi.
    [​IMG]

    Asennusvirheestä / käyttöiän loppumisesta johtuen kuskin midbassosta irtosi joku ihme kalvo, alkoi särisemään. Onnea on wyrtin hirveäkauheasotkevaliimamassa, jota sopivasti lotraten tuonne alle. Ei millään jaksaisi panostaa enään euroakaan soitin vehkeisiin, niin sillä tuon kunnostin. Ja olipahan tuossa ihan peiliin katsomista ( ei kannata antaa kalvon hangata takapuolelta mihinkään.. ) :rolleyes:
    [​IMG]
     
    Gary Grand, rekkamies, esmi ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Sellaset tuli löydettyä. On se some ihmeellinen maailma.

    [​IMG]
    Nuo neljä samanlaista on ollut tässä autossa uutena ja tuo yksi yksittäinen on joskus pelastettu tien poskesta. Nämä voisi käyttökunnostella ja sovitella alle.

    Nuo ei nyt kovin yleisiä ole, maailmallakaan, mutta nuo kaikki neljä löytyi 70km päästä kotoa auton yhdeltä vanhalta omistajalta. :cool: Yksittäinen kappale tulikin postilla kauempaa, mutta Suomesta enikeis.
     
    Gary Grand, rekkamies, Ftw- ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    No joo. Vois kai sitä aktivoitua täälläkin.

    Jarruvalot laitettu toimimaan. Koppasin motonetistä halvimman moottoripyörään tarkoitetun jarruvalokatkaisijan, jonka laitoin rattiakseliin. Tässähän on siis alunperin ollut jarruvalokytkin jarrunesteessä ja paineen kasvaessa sytyttänyt jarruvalot. Nyt siis toimii siten, että tuo jarruvalokatkaisijan tangon tullessa ulospäin -> yhdistää +12voltin jarruvaloille.

    Johonkin miljoonalaatikossa lojuneeseen kulmarautaan isompi reikä ja lovet rälläkällä. Kiinnitys klemmarilla. Moottoripyörän vaijereiden teosta oli jäänyt yksi vaijeri yli, jossa ja "valettu" nippa päässä jonka hyödynsin tuohon. Toiseen päähän löytyi samaisesta vaijeri setistä nippa, jonka pyöräytin hirtoksiin jarruvalokytkimen toiseen päähän.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Samalla kun akunkenkä oli irti, "huolsin" ilmastoinnin säätönappulan. Toimi siis todella tunnottomasti ja puhallin puhalsi juuri silloin kun sitä huvitti.
    Kytkin pois kojelaudasta ja levälleen. Kosketuspintojen puhdistus, sekä rikan laitto kytkimen alle ja homma toimii taas. Rikka "nosti" kosketuspintoja lähemmäs toisiaan, ja tuntokin alkoi palautua paremmaksi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jarruputkethan tässä tulee nyt melko lähellä kuskin puolen pakosarjaa ja vaikkakaan tuon kanssa ei koskaa olisi ongelmia, puuhastelin lämpösuojan tuohon jarruputkien eteen. Estää edes vähän lämmön siirtymistä jarruputkiin.
    Peltiä ja reunanauhaa varastosta ja muodon hakua. Viilapenkissä taitoin alareunan 90 kulman ja muuten käsissä hain muodon tuolle pellinkappaleelle.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Lopuksi 121 niskaan ja voila. Kuvassa maalipinta hiukan kostea, joten tuosta vielä mattaantui. Kävipäs sellainen källi, että tosiaan vetäisin 121 pintaan, vaikka vieressä olisi ollut mattamustaa kuumakestomaalia. No aika näyttää kuinka alkaa kärymään.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jo pitkään ollut ajatuksissa valkokyljet ja niitä ajattelin lähteä työstämään seuraavaksi. Tässähän on ihan ehtoopuolen renkaat alla ja nuo toimi hyvänä testipenkkinä. Koska olen laiska, en jaksanut teipata rajoja. Ja osakseen myös siksi en teipannut koska hyviä rajoja löytyi renkaiden kupeista jo itsessään, vedin rajat käsivaralla. Ensin tussilla renkaan kupeeseen raja, jota noudattaen maalaten. Pohjatyöt olin tehnyt edellisenä päivänä, bräkleeniä hurjana käyttäen ja luonnollisesti tallikauden alkaessa liuotin pesut oli jo "pohjalla".
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuli ihan jeppis, vielä yhteen kerrokseen riittää Plastidippiä, kaksi kerrosta nyt sivelin. Sivelin mallia reilusti kamaa, josko ei heti muuttuisi ruskeaksi ( tämä efekti tiedossa ). Nyt kun rajat on haettu, on helppo huoltomaalailla jos tarviaa / renkaat pysyy tämän kauden vielä ajokunnossa.

    Seuraavaksi voisi sitten heitellä renkaat paikalleen jahka kuivavat läpensä, herkistellä jarrut vielä kertaalleen ja odottaa kelien vaihtumista. Pitäisi myös auto vielä vahailla, mutta saa nähdä vedänkö vain pesun yhteydessä jonkun perus helpon wetcoatin tohon.

    EDIT:
    Ainiin, tulihan sitä tälläisetkin hankittua. Alkuperäiset Packardin fenderit. Täytynee joskus sovitella koppaan jahka maalaus alkaa olla ajankohtainen.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.3.2023
    rekkamies, FuryIII '71, Gary Grand ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    En ollut sitten tarpeeksi hyvin suojannut kuskin etulokasuojaa, oli tullut hupparista / takista jälkiä loksuun.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Näille kunnon louhintaa kiillotuskoneella ja jäljet pois. Oli onneks hyvin hienoja naarmuja vain.
    [​IMG]

    Valkokyljet alla. Jarrut ilmasin edestä vielä kerran myös.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hienosti käy alle. Ulos en ottanut kun taas vaihteeksi alta 10cm lunta tuli viime yönä.

    Siitäpäs se.
     
    rekkamies, Seevu, hartsa69 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Sunnuntaina käytin auton pihalla. Sopii valkokyljet just niin hyvin kun mutuilinkin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kunnostelin myös kaksi kapselia ja nyt vähän kahden vaiheilla, laitanko noita kiinni ensinkään.

    Pikkukapseleilla.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Orkkis kapseleilla.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Taidan kuitenkin jättää pikkukapseleille tämän. Ehkä.
     
    rekkamies, menu*, LehtinenA ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. sleepercooler

    sleepercooler Gearhead

    Ei tuo kapseli hullumman näköinen ole, vanne antaa kivan kontrastin tohon settiin:)
     
  15. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Pikkukapselit näyttää ainakin omiin tuhrustimiin paremmalta!
     
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Pikkuset
     
  17. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

    Isot mun silmiin komeemmat. Molemmat hyviä, vaikea valinta.
     
  18. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Katoppas, täällähän on muutama vastauskin! Kiitos näistä.

    Kyllähän omaan silmään istuu nuo pienetkin paremmin, vallan nyt kuvia toljottaneena. Pysyy mukava restomod fiilis kun nuo pienemmät alla.

    Täytyy sovitella uudelleen kesän mittaan ja vallan kun saa fenderit joskus soviteltua alle.
     
  19. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Jos kelit jatkuu näin hyvinä päiväsaikaan, voi kauden aloitus olla jo lähellä.

    ToDo listalla killui kutakuinkin enään tälle talvea seuraavia:

    Jarrupolkimen säätö
    Isofixit pienimmälle ihmisen alulle
    Akun vaihto / uusiminen
    Pesu ja vahaus / pinnoitus

    Ensin aloitin jarrujen "viimeistelystä". Jotenkin sitä on tullut iän myötä tarkaksi ja hiukan skeptiseksi, joten vanha poljin setuppi tuli päivitettyä vielä.

    Oli siis näin.
    [​IMG]

    Muokkasin näin.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Eli vanha reikärauta viritys lähti ja tilalle tuli järkevämpi kulmarauta. Kulmaraudalla myös tuo tehostajan käyttötanko menee suoraan tehostajan sisään, eikä väännätä. Kulmarauta on kiinni tehostajan käyttötangossa tuplamutterein ja pedaalin rungossa M6 pultilla. M6 päähän porasin reiän ja pujotin sokan läpi. Käytännössä siis jos nylocci mutteri yrittäisi pyöriä läpi, se ei koskaan irtoaisi, sillä sokka estää sen. Tuo isompi pedaalin reikä täytyy vielä hitsuuttaa umpeen, mutta oma hitsauskaasu on loppu.
    Pedaalin tuntuma parani huomattavasti ja tuon kulmaraudan toisen reiän ansiosta on tuossa pienoinen säätö myös, jos kokee tarpeelliseksi.

    Sitten Isofixit: kaverin Kiasta raudat ja lattarautaa, jota taitellen oikeaan muotoon. Noiden kiinnitys tuli turvavöiden pulttien alle. Tuli hyvä, asettui hyvälle paikalle nuo lenkkiosuudet ja jopa testitelakkakin sopi rautoihin.
    Kuvista puuttuu vahvikerauta, joka kulkee tuon lattaraudan takana.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Akku: se oli surkea iänikuisen vanha 55ah Snajder joka antoi lopullisen henkäyksen hetki sitten. Kerran pyöräytti starttia ja jännite akussa 8,66v. Vaihtoon. Hain sitten Biltemasta 62ah akun ja jo pyörittää iloisesti.

    Pesu, vahaus / pinnoitus. Olin laiska ja vedin 26JPN HydroCoatin niskaan. Ei tippaakaan kiinnostanut alkaa vahailemaan tai pinnoittamaan. Menin helpoimman kautta. Tuota sitten on helppo buustailla sitten pitkin kesää pesujen yhteydessä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Annoin mokoman taasen käydä lämpimäksi, mutta en vielä tohtinut tielle lähteä. Pihatiellä varovasti kokeilin miten jarrut pitää ja ihan tahtomattaan alkoi jopa tyhjääkin lyömään. Toki, jos vielä jaksaisi, olisi jarrupainesäädin / linelock poikaa, mutta taitaa nyt jäädä tältä tallikaudelta laittamatta.
    [​IMG]
     
    rekkamies, FuryIII '71, Roberto ja 14 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. TatuP.

    TatuP. 3rd gear

    Niin se taitaa olla moni muukin avannut kauden, niin minäkin. Ja vastaavasti pukkasin talviauton myyntiin. ( https://www.nettiauto.com/lada/1200/13518538 ) Koko perheen voimalla pääsisäisen aikaan kruisailtiin pitkin Jyväskylää ja hienosti toimi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    On se vaan hieno fiilis, kun koko perhe mahtuu reissurekeen kyytiin ja pääsee koko sakilla harrastamaan. Edellisellä kolmipaikkasella lava-autolla se ei ollut mahdollista.

    Ainut "hikka" oli vain se, että etujarrut imasi aika napakasti kiinni muutaman kunnon jarrutuksen jälkeen, mutta aukesi taas vastaavasti hetken ajon jälkeen. Alkoi aluksi siis hennosti kantamaan, jonka jälkeen puristi lisää kiinni jarruja.
    Tein pienen muutoksen tehostajan käyttötankoon, lyhensin sen käyttömatkaa, niin ongelma ei tullut takaisin. Taisin olla siis jatkanut tuota tankoa napsun liikaa -> jarrut jäi kantamaan.

    Eilen ajelin töihin 60km / suunta ja hienosti pelitti, ei kertakaikkiaan mitään ongelmia nyt kun käyttötankoa sääti.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    rekkamies, Kalja imuri, Seevu ja 18 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!