Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. 3964

    3964 3rd gear

    Jossain vaiheessahan nuo piti lippusiimalla yms. Erottaa jos oli patteri hommia menossa.
     
  2. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Kaveri c-sarjan mersuaan esitteli ja mielestäni mainitsi että Teslassa ois Mersun nippeleitä käytössä. Oliko just kahvoja ja ikkunan kytkimiä yms. Eli onko samaa alihankintaa vai yhteistyötä?
     
  3. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Onhan tesla lopulta kohtuu pieni tekijä näihin vanhoihin isoihin merkkeihin verrattuna vaikka brändi onkin paljon arvokkaampi joten ihan perusteltua ostaa nippeleitä ja hallintalaitteita muualta kun kehittää oma alusta lähtien.
    Suunnittelu- ja valmistusbudjetissa niinkin pieni asia kun vaikka ovenkahva, vilkkuviiksi tai ilmastoinnin paneeli tuo lopulta aivan helvetisti kuluja kun nollasta lähtee sellaista luomaan.
     
  4. -late-

    -late- Gearhead

    Sähköpätevyyksiä ei enää tarvitse (2017 alkaen), osaamista kyllä ja EA, soveltuva SFS 6002 ja akkuhommiin pääosin myös jännitetyökoulutus. Osaaminen tässä yhteydessä tarkoittaa siis normikuvioita sähköalalta, ei sitä että osaako kääntää ruuvia tai mitata jännitettä. Myös sähkötyöalueelle ja valvonnalle on normit kuviot.

    Aiemmat siis sähkötyöhön liittyen, muu työ on sit erikseen. Sitäkään ei pykälien valossa saa kuka tahansa työkseen tehdä. Harrastushommat sit vielä erikseen, tietenkin.
     
    Muokattu: 5.2.2023
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Eli sama periaate kuin vaikka vanhoissa jenkkiautoissa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Myös alustan osat on mersusta, ainakin vanhemmissa tesloissa
     
    karra tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Mielenkiintoista nähdä minkälaiset tarvikemarkkinat akuille kehittyy. Luulisi markkinassa rakoakin olevan jos esim. Tesla ei tosiaan myy akkumoduleita ulos varaosina. Toinen juttu sitten kuinka eettisiä mahdolliset Kiinassa tuotetut halpisakut ovat.
     
  8. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Siksi 80 ja 90 -lukujen Ferrarin ohjaamoissa Fiat Ritmosta tuttuja namiskuukkeleita.

    Ehkä se ei kohderyhmää haitannut kun eivät tunteneet Ritmoa, mutta kun suomi-poika istuu Ferrariin niin jälleennäkemisen riemu on suuri. :)
     
    jänis2, Isamu, Hupeli ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Yksi kuuluisimpia esimerkkejä tästä taitaa olla lamborghini diablon ajovalot jotka ovat alkuperältään nissan 300ZX tuikut :D
    Sama kun VAG osti lamborghinin niin ohjaamot täyttyivät audin hallintalaitteista.
     
  10. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vanhoissa, alkupään Tesloissa oli Mersun kanssa yhteisiä komponentteja, puolin ja toisin. Syynä oli se että Mersu omisti osan Teslasta.
    Sittemmin kun Tesla alkoi kasvaa suuremmaksi ja siivet alkoivat kantaa, on uudemmat mallit tehty ilman Mersun osia. Eikä Mersukaan enää omista Teslaa, myivät omistuksensa mahdollisimman typerään aikaan. Talouspuolen väkeä on varmasti kehuttu ko asiasta talon sisällä. Nyt sillä omistuksella olisi enemmän arvoa kuin Mersulla itsellään.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    :rotfl:
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Muokattu: 7.2.2023
  14. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mielenkiintoinen artikkeli:
     
  15. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Nopeimmissa laitteissa käytetään Fiatin osia. Niinkuin vaikka Star Warsin Podracerissa Unon vipstaakeja:
    https://twitter.com/moviedetail/status/1275372895942868996

    Ja enemmän arkisessa Porsche 944:ssä kuplan ja Golfin osia, vastaavasti.
     
  16. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Juu kuplaan kun haki lukollisen tankinkorkin paketissahan luki Porsche 911.
     
  17. aircool

    aircool 3rd gear

    Maserati käytti myös Fiat Ritmon sulaketaulua ja jotain muitakin sähköosia.
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    70-luvun Ferrarissa oli ainoana yleisosaosana Golfin ikkunakytkimet alustassa Volvon jarrupalat, fiatin raidetangonpäät, sähköt muuten aika pitkälti Magneti Marellia joka toimi kuin junan vessa esim. kahdella kärkijakaljalla ja Webereillä 10 000 r/min asti.
    Ainoa haaste oli sulakepohja joka oli puikulasulakkeille, joissa on yleisesti seisonnasta aiheutuvaa kosketushäikkää. Talviseisonnnan jälkeen oli hyvä hieman peukalolla pyöräyttää niitä sulakkeita.
    1981 tuli ruiskut ja -86 katos ns. lentokonekytkimet kabiinista sekä kromijutut ja sisus muuttui muovisemmaksi.
    Uudemmat mallit olikin sitten tietokonesuunnitteluaikakauden tuotoksia.
     
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Teslan P/E luku on jotain 55, kun taas saksalaismerkeillä se on suuruusluokkaa 5. Tarkoittaa, että saksalaismerkkien osakkeet tuottavat paljon paremmin osakkeiden hintaan nähden kuin Teslan osake. Teslan arvo on öpaut 50-kertainen vuosituottoon nähden, esimerkiksi Mersun arvo taas noin nelinkertainen.

    Jos se vaappuu kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, se todennäköisesti on ankka.
     
  20. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Kuljin ansaittujen banaaniviikkojeni aluksi Muki:n toisaalla vihjaisemasta "Zen-portista". Hiljaisuuden ja harmonian puutarhassa totesin seuraavaa:

    Pyydän anteeksi Harri S:ltä. Tutustuin vanhaan Corvette-projektiisi ja vastaavaan entisöintiin kykenee vain aniharva. Olet taidoltasi erinomainen. On viisautta kuunnella autoasioissa sinunkaltaisia.

    Pyydän anteeksi myös muilta joita olen mahdollisesti kritiikilläni tietämättäni loukannut.​

    Sanan- ja mielipiteenvapaus on puolustamisen arvoinen asia. Olisi tylsää ja vaarallistakin jos mistään ei uskallettaisi enää olla eri mieltä. Mutta sananvapaus tuo mukanaan myös vastuun ja harjoittelu vastuun osuudesta vapauksissa oli minulle oikein ja teki minulle hyvää.
     
    Muokattu: 16.2.2023
    Slant Sickness tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!