Jenkkiautoilu tullaan kieltämään :(

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja softabugi, 11.2.2023.

  1. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Missä ei ole?
     
  2. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Eikös vanhoissa Mineissä loota ole ns. öljypohjana? Niissä ei varmaankaan ole takastefaa samalla tavalla.
    Ja iso osa prätkistä on moottorin ja laatikon yhteisellä öljytilalla, tosin niitä nyt ei katsastetakaan niin usein että pienet öljyvuodot inssiä innostaisi.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Rasvattavassa alustassahan niitä rasvapökäleitä on siellä täällä. :D
     
  4. vanhoissa sivuventtiilikoneissa vain "haitat", ei edes koiranpaskaa kampiakselilla. Hyvin antaa läpi öljyä.

    Vai kielletään. Pitää pistää kaikki myyntiin. Hyvä kun sai näin ennemmin tietää ettei käy ohraisesti.
     
    Challenger Rtee, kad_boost ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Toki juu tuollaisia on, mutta on niissäkin tiivistys siinä kohdassa missä akseli tulee ulos.
     
    Arkkumies tykkää tästä.
  6. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Tippa rellussa tais muistaakseni olla stefojen tilalla vasta kierre joka kaapii öljyt takasin sisään, aikaa yli 20 vuotta ku tein vuokraisännän tippikseen kone remontin.
     
  7. sirkus

    sirkus Gearhead

    Samanlainen näytti olevan briteilläkin käytössä. Olikohan MGA mihin wheeler dealer.ssa modasivat nykyaikasen stefan.
     
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Helppo uskoa mutta eipä ole mulla ainakaan, tuu vaikka kattomaan. Nimittäin tajusin niin yksinkertaisen asian jo 26 v sitten kun ekan Camaron hankin, että pallonivelestä voi poistaa ylimääräisen ulos pursuavan rasvan niinkin yksinkertaisesti että heittää rätin pallon kaulan takaa ympäri ja vetelee vuoron perään rätin päistä. Sottasta hommaa mutta on vaivansa väärti.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    samaa ihmetellyt itsekkin,päivittäin parkkihalleissa työn takia niin 1900 luvun autot tosi harvinaisia,öljylätäköt puolessa ruuduissa.jenkkejä näkynyt pari vuoteen.jopa sähkisruuduissa läntit.
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Kuplavolkkari, hihnapyörässä pelkkä öljynheittokierre
     
    taunusstyle tykkää tästä.
  11. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    Kaverin 430 mosseen tein koneremontin, alkupään tuotantoa niin ei ole stefaa.
     
  12. toyota...

    toyota... Gearhead

    Monet puhuu että niiden auto kuluttaa öljyä. Joiltakin kysynyt että oletko varma että kuluttaa, vai valuttaisko kumminkin? :D
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kyllä se öljy kuluukin käytössä. :)
     
  14. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ja jos se öljyn tiputus loppuu koneistamalla kaikki tasopinnat tehtaan jäljiltä uudelleen ja uusimalla tiivisteet ja vaikka vielä liimaamalla ne paikoilleen laittaen. Niin kyllä se öljynkulutuskin loppuu vaihtamalla ohjurinkumit/ohjurit, väsyneet männänrenkaat (joissain on uuttuuttaan tehtaalta väärä materiaali), hoonaamalla sylinterit, poraamalla soikeat pytyt suoriksi (joissain on kierot uutuuttaan tai vetää kieroksi hetken päästä) ja uusimalla männät.

    Harva viittii käyttöautoista avata joka ikistä paikkaa ja tehdä paremmaksi kuin tehtaalta lähtiessä että liemet pysyis sisässä tai ei poistuis pakoputkesta liiaksi. Harraste on eri juttu.
     
    kad_boost ja -71 MoPar tykkäävät tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ratus vuoti kummankin kannentiivisteen reunasta. Usein kävin auton alla moppaamassa pintoja juuri ennen leimaa. Sit kerran se ei riittänyt vaan siitä tuli noottia. Inssi kertoi hoonolla soomella että pari pikku vikaa... Joo, mitähän ne pahvien vaihdot makso plaanauksineen osineen vähän toistatonnia.


    Kumpikin härräkkä läpäsis kyllä vuototestin.
     
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aikoinaan oli granada 2,6 -73. Öljyvuoto sano katsoukko. Pesin ja pyyhin pinnat ennen uutta näyttöä. Ei kelvannu. Tein vielä paremmin ja pyyhin just ennen konttoria tien poskessa. Ei kelvannu ku tiiviste ei ollu vaihettu. Isäukon kaveri käytti toisella paikkakunnalla. Ei ollu öljyvuotoja mutta takajarrujen rajoitinventtiili ois kuulemma pitäny vaihtaa. Auto tuli takas ja vaihettiin toisen nimiin ja tää käytti. Läpi meni ilman mitään remonttia, osien vaihtoa ja pintojen putsausta. Sen koommin ei tarvinnu tiivistettä vaihtaa eikä venttiiliä jarruihin vaihtaa niinä vuosina mitä se oli minulla. Siihen aikaan katastusta ja niitä miehiä pelättiin kun ne oli mulkkuja. Nykyään niihin tehoaa järkipuhe kokemukseni mukaan. Jos jotain pitää tehä niin sitten on yleensä syytäkin.
     
  17. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Tässä kyllä katsastushuolto (=pesu) kannattaa, jos katsuri ehtii kiinnittää johonkin tihkutippoihin huomiota niin sen jälkeen paljon vaikeampi saada leima vaihtamatta osia tms
     
  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    On se jännä ku ite en ole koskaan saanu öljyvuodoista nurinaa inssiltä taikka mitään merkintää papereihin. Vaikka tuo harrastekin on ollut suorastaan märkä paikotellen, tehostajaan saa edelleen lisäillä litkua sillointällöin. Tuntuu siltä että vanhan jenkin kanssa ois ehkä saanu vähän "reilumpaa" kohtelua.
     

Kerro tästä muillekin!