Teflon letkuista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja gunslinger, 15.2.2023.

  1. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Suunnitelmissa ois siirtyä kaasarista ruiskuun, ja samalla pitää uusia sitten polttoainelinjat. Tarve letkulle jossa pysyy sisällä E85 hajuineen eli mennään PTFE / teflon letkuihin, ja nyt kiinnostaa että onko nuissa käytännön eroja?

    Summitin (AN8) letkulle tulee tullien ja verojen jälkeen hintaa n. 22,50€ / metri. Sitten nämä nimekkäämmät Earls jne. letkut maksaa helposti 30 -40 € / metri.

    Sitten löytyy ihan US Partsin hyllystä jotain GB725 letkua 16,70€ / metri https://www.usparts.fi/performance/ilma-ja-polttoainejarjestelma/an-liittimet-ja-letkut/xgb0725-08

    Onko näissä oikeasti mitään eroa, vai menenkö vaan tuolla halvimmalla US Partsin letkulla?
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. Pösilö

    Pösilö Gearhead

    Mulla on linjat paineilmaputkea, onko se sitten nylonia. Rosteriliittimet päissä, joista jatkuu Gatesin Barricade letkulla. Hyvin ovat kestäneet jo useita vuosia E85:sta. Hajun pitämisestä en osaa sanoa, koska linjat kulkevat pohjan alla.
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    1
     
    Muokattu: 27.3.2024 klo 13:51
    gunslinger tykkää tästä.
  4. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Pitääpä katella nuita settejä läpi, jos löytyis semmoinen missä ei ole turhia liittimiä niin tuossahan vois saada letkut sitten halvemmalla!
     
  5. pala63

    pala63 Gearhead

    impala-63 tykkää tästä.
  6. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Tämä tulikin googlessa vastaan jo aiemmin, mutta tippui listalta heti lähteissä pois hintatason vuoksi. Perus teräspunottu teflon-letku 23€ metri, suorat liittimet 13€ kappale. Versus tuo US Partsin 17€ / metri ja liittimet alkaen 6€ / kipale. Pelkästään syöttö- ja paluulinjoille liittimineen tulis semmonen 150€ enemmän hintaa, ku US Partsin hinnoilla..

    Muokkaus:
    Tai niin, sehän se kysymys tässä oli, että onko nuissa letkuissa jotain eroa :) eli kannattaako se maksaa 150€ ekstraa nuista Aeroflow letkuista ja liittimistä, vai ajaako ne US Partsin halvemmat tismalleen saman asian?
     
    Muokattu: 16.2.2023
    fenix tykkää tästä.
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Uspartsin kamat ajaa saman asian.
    Niitä ei saa vuotamaan ellei itse ryssi asennuksessa.
    Valmistajien välillä on toki eroja.
    Esim. toisissa liittimissä enemmän kuristusta kuin toisissa.
    Uspartsin myyjän kanssa keskustelin ja tommosella an- teräspunosteflonletkulla on kuulemma autoakin hinattu mainostempauksessa.

     
  8. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kyllä ne varmaan litkut sisällä pitää ihan yhtälailla.
    Letkuissa ja liittimissä on sitten laadullisia eroja, toisissa toleranssit hieman suurempia niin voi asennus olla tuskaa, ja laadukkaammat letkut ovat usein myös taipuisampia eli niillä pystyy tekemään tiukempia mutkia.
    Kalliimmissa liittimissä yleensä parempaa materiaalia ja paremmat eloksoinnit niin kestää availua paremmin ilman kierteiden tai pinnan kulumista.
    Itse en enää yhden 50k€ palamisen jälkeen ebay-liittimiin koske.
     
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Voisko olla jotta letkuilla ja liittimillä eri valmistajat ja myös näin ollen eivät perustu standardeihin.
    Monessa tuotekehityksessä paras palaute tulee kentältä, mihin ja miten tuote sopii parhaiten.

    Tämä Kiinan kura käsite on sitten ihmeellinen.
    Itsehän nämä tilaajat hyväksyvät tilaamansa/kehittämänsä tuotteet.

    Minun mielestä an järjestelmä on pelkkää myynti kikkailua.
    Olisivat pitäneet nämä siellä minne kuuluvat..armeijassa:)
     
  10. gunslinger

    gunslinger Gearhead

    Kattelin tuon videon tässä ruokatunnilla läpi, ja ihan hyvää settiähän siinä oli nuista halvimmista kiina-liittimistä. Tuossa "huippu" vastaan "perus" vertailussa hieman itteä vaivas se, että ukko vertaili kahta eri liitintyyppiä (full flow vs. normaali swivel), jotka ei suoraan ole vertailukelpoisia keskenään. Jossain kohtaa myös väitti, että Viton ei kestäisi RE85 polttoainetta, vaikka Vitonilla pitäs olla erinomainen etanolin kestävyys. Tokihan jos työkseen myy Aeroflown liittimiä, niin nehän on ainoa hyväksytty ratkaisu sitten ;)
     
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    VAG K/KE-jetronic ruiskuissa on putket Nylonia. Ja niiden on pitänyt kestää Etanolia -84 lähtien, kun samoja on myyty Brasiliaan. Eli ainakin jotkut nylon laadut kestää E85.
     
  12. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Hieman olen eri mieltä. Minun mielestä on loistavaa että on tälläinen vaihtoehto. Voi itse tehdä haluamansa letkut ja sopivan malliset liittimet löytynee kokolailla kaikkiin tarpeisiin.

    Ainakin jos ainoa vaihtoehto on hydrauliikkapuolen letkutus. Eikä nekään halpoja ole.
     
    Herje tykkää tästä.
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Aeroflow paketeissa muistaakseni luki made in china
     
  14. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Kaikki ne vissiin kiinassa tehdään nykyään.
    Toiset vaan tehdään paremmin ja toiset huonommin, kuten kaikessa muussakin sieltä tulevassa.
     
  15. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kerran kun on ollut An liittimillä linjat , ei paluuta ole klemmari virityksiin.
     
    fenix ja 930BiT tykkäävät tästä.
  16. Hupeli

    Hupeli 2nd gear


    Noinkos paineen alaiset liittimet tehdään?
     
  17. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joku voi tehdäkkin.
    Ite käytän nykyään vaan teräspunos letkua ja An-liittimiä
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Nämäkin on alkanut maksaa hunajaa. Yhdelle valmiille letkun pätkälle tulee yllättävän kova hinta kaikkine liittimineen.
    Olen teettänyt joitain letkuja paikallisessa hydy liikkeessä ja väittäisin näiden olevan jopa halvempia ja oikeasta raudasta jota pystyy aukomaan mooneesti.. ;):rolleyes:
     
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    An liittimiä voi käyttää myös uudestaan toisin kuin jic liittimiä.
    Kannattaa myös muistaa että ei sotke jic ja an sovittimia sekaisin.
    An aluminiia ja jic lienee jotain rosteria.
     
  20. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ihan yhtä hyvin niitä jic liittimiäkin voi uusiokäyttöön.
     

Kerro tästä muillekin!