Mielenkiintoisia ratkaisuja Suomen maalla...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja RatrodJohn, 22.2.2023.

  1. RatrodJohn

    RatrodJohn 1st gear

    Otetaans tänään aiheeksi jokin mitä näin muutama vuosi sitten. Buick lesabre Nissan cedricin 2.8 dieselillä.

    Millaisia "europatentteja" Suomessa on tehty vuosien mittaan ja miten käytännössä saadaan vaikkapa Volvon 2.3 turbokone naitettua letukan keulalle laatikkoon kiinni?
     
  2. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Boomerille muistui mieleen 50- luvun Mopar, olikohan Desoto, johon oli kammettu Perkins diesel nokalle. Mitähän sille kuuluu?
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Noita traktorin ja kuormurin diisseleitä on laitettu 60-70 luvulla paljonkin, siipiautoihin yms. Moottorin sovitus vaihteistoon oli helppoa kun käytetään kuormurin laatikkoakin. Omassa Valiantissa oli 2,8 Nissanin diisseli joskus, melkein heittämällä meni kuulemma omaan 3-v manuaaliin.
     
  4. isalmela tykkää tästä.
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Isäukko on 60-luvulla ajanut renkinä 59-60 Ford Custom taksia, mikä oli varustettu jollain Perkins dieselillä ja saman vehkeen (kuormuri) laatikolla. Fordin oma perä oli niin harva, että auto söi kytkinlevyjä kun joutui lähtiessä luistattamaan sitä reippaasti isommalla kuormalla ettei liikaa nykäise. Myyntiä varten siihen oli sitten vaihdettu räystästipun alta se oma y-bloki, ei ollut muuten mennyt kaupaksi.
    Itse olen yhden Lapin reissun istunut Dodge vanissa, joka oli kanssa 2,8 cedric dieselillä. Se ei tarvinnut selkänojia penkeissä ainakaan lähtökiihdytyksen takia.
     
    impala67 tykkää tästä.
  6. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    Kaverilla oli ysärillä G20 chevy van, johon oli naitettu joku ivecon n.3l diesel kone lodjuineen. Ei siinäkään olisi tarvinnu selkänojia kiihdytyksen takia.
    Huvittavana siitä autosta muistan, kun rattiputkessa oli joku vetovaijeri, josta sai lisättyä syöttöä, mutta kerran sitä kokeillessa kattelin repsikan peilistä, että takana tulevat autot hävisi mustan pilven sekaan, mutta kiihtyvyys ei muuttunut miksikään. :rotfl:
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sanotaan vaikka kotipuolesta 80-90 luvulla dodge ramcharger 1gen sillä valmetin dieselillä. Auto oli tunnettu lempinimeltä ”kyläniemen lossi”. Viittasi käyntiääneen. En muista enää moniko pyttynen oli mutta veikkaan 4 eli 4,4 litrainen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Rodi Dieselillä Lappeenranta 22.09.2012

    [​IMG] [​IMG]
     
    impala67, isalmela, Harri S ja 1 muu tykkäävät tästä.
  9. Iloiselta 70-luvulta tulee mieleen faijan duunikaverin Wagoneer johon laittoivat Deutzin ilmajäähdytteisen dieselin bensakutosen tilalle... En muista oliko 3-vai 4-pyttyinen mutta siellä se rouskutti hyvin ja omistaja tyytyväinen kun pääsi ajamaan halvalla dieselillä...:D
     
    isalmela, MJF ja kerkko tykkäävät tästä.
  10. Ford 15M

    Ford 15M 2nd gear

    Velipojalla oli Ford LTD farmari jostain 80 -luvun alkupuolelta, Cedricin 2.8 dieselillä ja manuaalilaatikolla. Muistan kuulleni Chevy Astrosta samalla tekniikalla. Ja joskus parikymmentä vuotta taapäin jäi mieleen myynti-ilmoitus Saab 96 diesel automaatti... tiedä sitten mikä oli vai oliko mikään.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. aircool

    aircool 3rd gear

    Mulla oli ysärillä - 80 vuosimallin chevy pikkis bensakasilla. Samassa talossa asuvalla oli samanlainen pikkis Ivecon dieselillä ja manuaalilla. Oli kuulemma halpaa ajoa.
     
  12. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Tuo Saab oli Escortin koneella ja VAG laatikko. Entinen naapuri kehui vr:än diesel Wagoneereja jos niillä ajo vaan ratahuoltotöissä huoltoteitä:D
    Kiipesi kuulemma mihin vaan ja vauhti riitti juuri ja juuri 8 tunnin työpäivään:D
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Työkaveri otti siinä 2005 tienoilla vaihossa astron jossoli 2.8 cedricin tiisseli ja manuaaliloota. Kävin ajamassa tuota ihmettä palan matkaa. Toinen ihme jota oikein porukalla ihmeteltiin oli se että tuli kansallispukuiselta vähemmistön edustajalta. Niiltä jotka käyttää kulmahousuja. Se kun oli ehdottomasti forbidden.
     
  14. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Onkohan näitä autoverotuksen aarteita enää jäljellä... Vois sopia nykypäivän polttoaineen hintatilanteeseen.
     
  15. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Ai niiku se diisseli onkin nyt niin helvetin halpaa :wc:
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tarmolla oli tämmöinen Ämmälän laanilla sisätiloissa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    No ainaski se riisselivero on pieni veronkiertopakussa ja kuluttaiski vähemmän ku peruspikkulohko.
    Ei tässä maassa ole enää mikään halpaa mutta dieseliä kuluu silti vähemmän.
     
  18. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Ite miettiny et jos tulis vastaan caprice Cedric diiselillä ni vois päivittää tekniikaksi Mersun 320 cdi moottorin. Sillä varmaan jaksais jo mennä ja kyyti olis leppoista.
     
  19. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Joskus ajan tappamikseks kattelin näitä dieselijuttuja...
    Jenkeistä sais suoraan adapterin jolla yhdistäis vaikka Capricen vakiolaatikon Volkkarin 1.9/2.0 TDI-koneisiin. Kyseisiin koneisiinkin saa standalonejohtosarjoja ja moottorinohjausta ni ei tarvis mitään volkkarin mittaristoja piilotella jenkkiin, alkup. nopeusmittari toimis ja muutosprossat pienemmät. Noi koneet ottaa viriä mukisematta ja ~300hp/550nm irtoo suht halvalla.

    https://tdconversions.com/collectio...hevy-small-block-adapter-kit-post-1986-manual
    Vielä ku moottorin tuet ja esim. Th700:n vaijerin kikkailis kiinni ni siinä olis aika halpaa jenkkiautoilua, eikä noi volkkarin dieselit roklota niin kovaa kun vaikka 6.2d.
     
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Heh, alkaa rakenteluideat koneiden suhteen kääntymään Kuuban suuntaan. :rolleyes:. Pääasia että autot liikkuu:D
     
    deeäxä, eeko, kad_boost ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!