Can-bus-hommia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JouniK, 26.2.2023.

  1. JouniK

    JouniK Gearhead

    Tekisi mieli virittää 2012 300c:n mittaristo vanhempaan autoon. Onko täällä osaajia, jotka ohjais eteenpäin. Virrat saan päälle mittaristoon, väylän pinnit löytyy. Mutta millä tuolle pääsisi syöttämään dataa? Kone on kanssa uudempi (2005) moparin tuote, jonka ecusta tulee can-väylän mukana infoa. Olisko nuo yhteensopivat? Tietysti mittaristo varoittaa kaikenlaisesta rengaspaineista alkaen, varoitukset olis mukava saada pois.

    J
     
    kerkko tykkää tästä.
  2. johu

    johu Gearhead

    Man-in-the-middle tyyliin mittariston ja muun auton CAN väylän väliin ainoa tapa jos eivät ole suoraan yhteensopivia. Vaatii että tiedät mittariston sekä moottorinohjauksen käyttämät CAN viestit ja koodaat niiden välille konversion. Omiakin viestejä voi toki lähetellä, matkimalla vaikka soittimen/navin lähettämiä viestejä saa mittaristoon näkyviin vapaamuotoista tekstiä.

    Ihan tuotteitakin tällaiseen on olemasssa. Ensimmäisiä taisi olla Muxsan, mutta ne näyttävät nykyään myyvän vain jotain sähköautojen CAN-väylän käpälöintituotteita.

    Alunperin Muxsanin tuote oli kuitenkin käytännössä Arduino jossa kolme CAN väylää. Tuolta löytyy vielä kuva sekä linkki lähdekoodeihin. https://www.tindie.com/products/muxsan/can-mitm-bridge-3-port-rev-25/

    Jos ennestään tullut harrasteltua mikrokontrollereiden ja elektroniikan kanssa ei kynnys saada esim. 300C:n radiota toimimaan ilman autoa ole kovin suuri. Isoin haaste jos ei toimivasta autosta pääse itse vakoilemaan on löytää netistä ne tarvittavat CAN viestit mitä lähettää.

    Mittaristoa en ole koskaan kokeillut, mutta jos siihen ei ole tehty mittarilukeman huijaamisen estämiseksi jotain suojauksia tuskin sen monimutkaissempaa kuin radionkaan kanssa.

    Itse koin mikrokontrolleria helpommaksi alustaksi linux sbc:n + CAN tranceiverin. Tästä on kohta 10 vuotta aikaa kun leikin 2009 300C:N radion kanssa. Silloin alustana oli beaglebone ja jonkun firman can-shield. Tekniikka on kehittynyt välissä joten en suosittele samaa.

    Valitettavasti https://canhack.org/board/ on lopettanut ja ilmeisesti kaikki vanha tietokin tuhottu. Ei sielläkään mitään valmista tähän tarkoitukseen olisi ollut, mutta kuitenkin esimerkkejä nimenomaan Chryslerin radioiden, mittariston ym. CAN viesteistä. Jotain hyvin vähäistä on tarttunut Internet Archiveen (https://archive.org) mutta hankalaksi menee sieltä koittaa mitään löytää.
     
    JouniK tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!