Vanhoja autokuvia Vanhasta maailmasta ja vähän muustakin maailmasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 11.7.2019.

  1. T&T:n juttu ruotsalaisten autokaupoista Pohjois-Koreaan, joka päättyi lievään pettymykseen..Siitä pari kuvaa:

    [​IMG]
    Luotettava. Lähes 50 vuotta sitten toimitettuja Volvoja on edelleen käytössä Pohjois-Koreassa.KUVA: NPR

    [​IMG]
    Hiljaista. Pyongyangin autokanta on edelleen melko harva. KUVA: NPR
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    [​IMG]
    Hiljattain edesmennyt monarkki toimi nuoruudessaan myös mekaanikkona.
     
    karra tykkää tästä.
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Se mikä sopii kruununperilliselle ei sovi kuningattarelle
     
  4. Tässä vielä:

    [​IMG]
    Prinsessa Elisabet palveli toisen maailmansodan aikana naisten vapaaehtoisjoukoissa ATS:ssä, joissa hän opiskeli mekaanikon taitoja ja ajoi ambulanssia. Kuva huhtikuulta 1945, jolloin prinsessa oli ylennetty aliupseeriksi. KUVA: PAUL POPPER / POPPERFOTO / GETTY IMAGES
     
  5. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Elisabeth oli viimeinen elossa ollut britti, joka oli palvellut sotilaspuvussa 2. maailmansodassa. Ex-pääministeri Boris Johnsonin parlamentissa pitämän puheen mukaan.
     
  6. julmajari

    julmajari Gearhead

    Oisko Mg B
     
  7. Tänään oli tämmöinen kuva HS:n 50 vuotta sitten sarjassa:

    [​IMG]
    Näillä Länsi-Saksan autobahnoilla ei enää kauan huristella ilmaiseksi, mikäli Bonnin hallituksen kaavailut toteutuvat. KUVA: DPA
     
    kerkko tykkää tästä.
  8. Hesarin 50 -vuotta sitten sarjassa on tarinaa ruotsalaisten ABS -jarruista:

    JOKAINEN, joka on kokeillut lukkiutumattomia jarruja, myöntää niiden hienouden. Ne ovatkin niin hienot, ettei toteutus olekaan mikään aivan yksinkertainen juttu.

    Mercedes-Benz esitteli joulukuussa vuonna 1970 mullistavan turvallisuuskeksinnön, lukkiutumattomat jarrut, jotka takaavat turvallisen jarrutuksen täydessä vauhdissa keskellä kaarretta liukkaalla kelillä.

    Näitä jarruja piti saada lisävarusteena seuraavan vuoden malleihin ja vakiovarusteina muutaman vuoden kuluttua, suurin piirtein samaan hintaan kuin automaattivaihteisten eli noin 1500 markalla.

    Tähän mennessä Mercedes-Benz ei ole tarjonnut niitä sen kummemmin lisä- kuin vakiovarusteinakaan.

    Tänä vuonna esittelyvuorossa ovat Volvo ja Saab. Ruotsalaiset kilpakumppanukset toivat viikon välein kentälle omat lukkiutumattomat jarrunsa, toinen koeajoradalla Södertäljessä Tukholman lähellä, toinen jääradalla Lyckselessä Pohjois-Ruotsissa.


    [​IMG]
    Lukkiutumattomien jarrujen suurin etu on ohjattavuuden säilyminen. Molemmat Saabit aloittavat jarrutuksen 70 kilometrin tuntivauhdissa. Oikean jarrut ovat lukossa, vasen pystyy väistämään. KUVA: SANOMAN ARKISTO

    [​IMG]
    Jarrutus kaarteessa: oikeanpuoleisessa Volvossa on lukkiutumattomat jarrut, joten kaarre selvitetään helposti. Vasemmassa ei, joten jatketaan suoraan, koska ohjaus ei tottele, kun jarrut ovat lukossa. KUVA: SANOMAN ARKISTO
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mercedes-Benz 600 with Eiffelland caravan including roof terrace. Photo from 1963.



    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.3.2023
    malvasto, kad_boost, AVRO ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuliterä Pullman?
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jonkun banaanivaltion diktaattori lomamatkalla?
     
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Ennen karavaanarit ymmärsi , että vetoauto pitää olla suhteessa vaunuun niin on hyvä vetää, Ja noin se mahtuu isompikin porukka mukavasti reissuun. Taitaa olla joku Saksalainen yritysjohtaja kesäloma reissulla perheen kanssa.
     
    impala67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  13. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Harvemmin näkee nykyisissä kiimaliitereissä kattoterasseja.
     
    impala67 tykkää tästä.
  14. HS:n 50 -vuotta sitten sarjassa kerrotaan Volvon pääjohtaja Pehr Gyllenhammarista. Siitä kuva:

    [​IMG]
    Pehr Gyllenhammar tehtaassa ei ole harvinainen näky. Näin luotsataan tilannetta. KUVA: SANOMAN ARKISTO
     
    kerkko tykkää tästä.
  15. Hesarin 50-vuotta sitten sarjassa ollaan Geneven autonäyttelyssä:

    [​IMG]
    Yleisnäkymä Geneven autonäyttelystä, joka on järjestyksessä neljäskymmeneskolmas. Päähallissa isännöivät eurooppalaismerkit. KUVA: LEHTIKUVA

    [​IMG]
    Geneven näyttelyn kiiltäviä katseenvangitsijoita on Toyotan asuntovaunuksi leviävä urheiluauto. KUVA: UPI
     
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Steve McQueen ajelee väitetysti prätkällä Lontoossa 1963. Tosin lähde väitti myös että Steven alla oleva ajoneuvo on Triumph TR 6 joten paikka ja aikakin voi olla vitullaan. Ilmeisesti kuitenkin Brittein saarilla.
    Alempi kuva voi ehkä olla elokuvan The Great Escape (1963) kuvauksien aikana napattu.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. HS:n 50 vuotta sitten sarjassa kuva Rollsin tehtaalta:

    [​IMG]
    Rolls Roycen osakkeiden uskotaan löytävän nopeasti uudet omistajat. Ylellisyysautot menevät hyvin kaupaksi. Uutta Rollsia itselleen toivova joutuu jonottamaan ajopeliään pari vuotta. Kuva Rolls Roycen tehtaalta Englannista. KUVA: SUOMEN KUVAPALVELU
     
  18. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tuon mallinen rollssi ajoi 9 tiellä vastaan vapunpäivänä :eek:
     
  19. Hesarin 50 -vuotta sitten sarjassa on kuva Ladan tehtaalta:

    NEUVOSTOLIITON ja länsimaiden taloudellinen vaihto on viime aikoina voimakkaasti elpynyt. Osittain se johtuu Länsi-Saksan uudesta idänpolitiikasta, joka on vähentänyt Keski-Euroopan jännitystä ja johtanut lukuisiin poikkeuksellisiin suuriin kauppasopimuksiin Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton välillä. Mutta sen tärkeänä vaikuttimena on myös Neuvostoliiton pyrkimys tukea omaa talouselämäänsä länsimaisen teknologian avulla.

    Tämän pyrkimyksen näkyvimpinä ilmauksina ovat Togliattin ja Kaman jättimäiset autotehtaat. – –

    Näiden laitosten rakentaminen, tarpeellisen työvoiman hankkiminen ja tehtaiden koneistaminen ovat vaatineet voimien keskitystä niin suuressa mittakaavassa, että se on luultavasti mahdollista vain tässä maassa. – –

    Fiat-yhtiö havaitsi Togliattia rakentaessaan, minkälaisia vaaroja tällaiseen työhön voi liittyä. Luotettavien tietojen mukaan osoittautui Togliattin rakentaminen paljon monimutkaisemmaksi kuin Fiat oli alun perin ajatellut, eikä siitä tullut sille niin tuottavaa yritystä kuin yhtiö oli suunnitellut. – –

    Monet länsimaiset firmat ovat jo kuitenkin hankkineet kauniita voittoja ja sen lisäksi hyödyllistä kokemusta myymällä teknistä tietämystään ja laitteitaan näille neuvostoliittolaisille yrityksille. – –

    Venäläiset oppivat tietenkin paljon teknologiaa ostamistaan laitteista. Togliattin tehtailla olivat ensimmäiset jättimäiset auton korinosien muovaamiseen käytettävät paininkoneet italialaista valmisteita. Mutta kolmas ryhmä näitä koneita, kuten Togliattin tekninen johtaja ylpeänä esitteli, oli jo neuvostoliittolaisia kopioita länsimaisista koneista.

    Fiat havaitsi, että neuvostoinsinöörit ja -työläiset eivät aina suorittaneet työtään yhtä hyvin kuin italialaiset. Viime vuonna Togliattin ulkomaalaiset erikoismiehet varoittivat vierailijoita, että jos he aikoivat hankkia siellä valmistetun Zhiguli (Lada) -auton heidän tulisi tehdä se oikopäätä, sillä laadun tarkkailu tulisi varmasti laskemaan heti kun ulkomaalaiset erikoismiehet lähtevät.

    Nyt on tehtailla vain sata ulkomaalaista, mutta mikään ei osoita, että tänään valmistuneet Zhigulit olisivat huonompia kuin ensimmäiset mallit. Auto on tarkka kopio Fiat 124:sta. Uusi malli tulee perustumaan Fiat 125:een.


    [​IMG]
    Togliattin autotehdas Neuvostoliitossa tuottaa nyt puoli miljoonaa autoa vuodessa. Kun tehdasprojekti on kokonaisuudessaan toteutunut, nousee tuotanto kuuteen miljoonaan. KUVA: SANOMAN ARKISTO
     

Kerro tästä muillekin!